يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۱
کد مطلب : 34524

اجرای طرح «دوست علمی» برای نخبه‌پروری در قم

قم نيوز : قم نگار: در راستای گسترش نخبه پروری در استان قم، طرح دوست علمی به همت بنیاد نخبگان استان قم آغاز به کار کرد.
اجرای طرح «دوست علمی» برای نخبه‌پروری در قم
به گزارش قم نگار، پس از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مهم برشمردن جایگاه بنیاد نخبگان، این بنیاد با همت و تلاش بیشتری در عرصه حاضر و تلاش کرد تا در گسترش امر نخبه پروری بکوشد.

مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان سراسر کشور تأکید داشتند که باید امر نخبه پروری و کشف استعدادها در سراسر کشور مورد اهتمام باشد، که در این راستا بنیاد ملی نخبگان با اجرای طرح دوست علمی در سراسر کشور کوشید تا به این فرمایش مقام معظم رهبری لبیک گفته و در راستای گسترش مناسبات علمی بکوشد.

به همین منظور در استان‌های سراسر کشور نیز، این طرح آغاز تا علاوه بر گسترش امر نخبه پروری استعدادهای درخشان و برتر استان نیز شناسایی و در هدایت و استفاده از امر نخبگانی آن‌ها استفاده شود.

این طرح در حالی در استان قم آغاز به کار کرد که در آن ۶۰ نفر از دانش آموزان برتر و نخبه استان قم توسط مدارس شناسایی و به بنیاد نخبگان معرفی شده‌اند.

محمد محمدرضایی رئیس بنیاد نخبگان استان قم گفت: باید توجه داشته باشیم و بدانیم که این استعداد ما به لطف و عنایت خداوند به دست ما رسیده است و از این رو باید قدردان نعمات خداوند باشیم.

وی تصریح کرد: هر انسانی در یک زمینه استعداد دارد و باید خود انسان بررسی کند که در چه زمینه‌ای استعداد او بهتر است تا به آن سمت رفته و استعدادهای خود را شکوفا کند.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم با بیان اینکه راحت‌طلبی در میان نخبگان جامعه جایی نخواهد داشت گفت: باید توجه داشته باشیم که اگر به فکر راحت‌طلبی در امور باشیم قطعاً به جایی نرسیده و موفق نخواهیم بود، بلکه باید با عشق و همت و تلاش به موفقیت برسیم.

محمدرضایی با بیان اینکه علم تجلی خداوند است گفت: باید بدانیم که عمل صالح موجب تقرب ما به خداوند است و این علم می‌تواند ما را به خداوند نزدیک‌تر کند.

وی تأکید کرد: نخبگان ما باید بدانند که در کنار علم و دانش باید اخلاق، ادب و انسانیت نیز در کارها داشته باشند و اگر به این موضوع توجه داشته باشند قطعاً می‌توانند به موفقیت برسند.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم تصریح کرد: طرح دوست علمی به دنبال استعدادیابی و نخبه پروری در هر استان است و هدف اصلی ما شناسایی دانش آموزان مستعد و فراهم کردن مسیر برای شکوفایی استعدادهای آن‌ها خواهد بود.

محمدرضایی افزود: شناسایی دوست علمی از میان نخبگان و استعدادهای برتر، تمرکززدایی و افزایش گسترده حمایتی بنیاد ملی نخبگان به‌ویژه در مناطق کم برخوردار، ایجاد ارتباطات فرهنگی و اجتماعی علاوه بر ارتباطات علمی میان استعدادهای برتر و نخبگان به‌عنوان گروه‌های مرجع و دانش آموزان مستعد و تسهیل و تثبیت عدالت آموزشی به‌منظور رفع موانع شکوفایی استعدادهای افراد مختلف جامعه، تقویت حس اعتماد اجتماعی و دل‌بستگی ملی در میان دوستان علمی و دانش آموزان مستعد، افزایش حس خودباوری، منزلت اجتماعی و افزایش انگیزه دانش آموزان مستعد به‌سوی کسب موفقیت‌های علمی ویژه در مناطق کم برخوردار و مدیریت و انتقال دانش و مهارت‌ها در میان استعدادهای برتر، نخبگان و دانش آموزان مستعد نیز از جمله اهداف این طرح خواهد بود.

وی تصریح کرد: این دوره علمی در سه گروه ریاضی، فیزیک و علوم انسانی برگزار می‌شود و در کنار آن نیز اتاق‌های مشاوره برای دانش‌آموزان در نظر گرفته‌شده تا به ارائه مشاوره میان آن‌ها نیز بپردازیم.

*دشمن از پیشرفت علمی جوانان ایرانی عصبانی است
جواد حسین‌دوست رئیس استعدادهای درخشان استان قم هم در خصوص برگزاری این طرح گفت: جمهوری اسلامی ایران امروزه به قدرت نظامی منطقه تبدیل‌شده و توانسته‌ایم در عرصه‌های موشکی و تکنولوژی با بهره‌گیری از استعدادهای درخشان و برتر از خود دفاع کنیم.

وی بیان کرد: امروز ایران اسلامی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در علم نانو است و در موضوع هسته‌ای نیز شاهد پیشرفت‌های گسترده هستیم که این امر عصبانیت دشمن را در برداشته است.

حسین‌دوست گفت: همه مشکل دنیا با ایران این است که چرا جوانان شما پیشرفت می‌کنند و مطالب علمی را فرا می‌گیرند، باید مطالب علمی تنها در حصر ما باشد و شما مصرف‌کننده باشید.

رئیس استعدادهای درخشان استان قم اظهار کرد: جوانان ایرانی با شعار ما می‌توانیم توانستند دستاوردهای عظیمی را در انقلاب اسلامی ایران رقم بزنند و با این رشد علمی قطعاً سریع‌تر از برنامه‌های ۲۰ ساله به دستاوردهای علمی خواهیم رسید.

حسین‌دوست ضمن قدردانی از تلاش‌های بنیاد نخبگان در گسترش مباحث علمی و نخبه پروری افزود: این بنیاد تلاش‌های گسترده‌ای در معرفی نخبگان و کشف استعدادهای برتر آنها دارد که باید آن را قدر دانسته و از زحمات آن‌ها تشکر کنیم.

وی گفت: باید همگان به بنیاد نخبگان کمک کنیم، چرا که این بنیاد همواره با اجرای طرح‌های خود می‌کوشد به پیشرفت و توسعه علمی کشور اهتمام داشته باشد.

*تلاش برای گسترش امر نخبه‌پروری در جامعه
محمود یاری معاون آموزش‌و پرورش استان قم هم در خصوص اجرای طرح دوست علمی گفت: باید همواره در راستای گسترش مسائل علمی تلاش کرد؛ نباید از شکست هراسی داشته باشیم، اگر طرح علمی ما به هر دلیلی شکست خورد این مقدمه‌ای برای پیروزی ما خواهد بود و باید با قدرت کار را ادامه دهیم.

وی با اشاره به دانشمندان ایرانی که در عرصه‌های مختلف علمی موفق بوده‌اند گفت: اگر به سرگذشت و زندگی این دانشمندان نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که همواره این افراد با تلاش به نتیجه رسیده و توانسته‌اند موفقیت کسب کنند.

یاری طرح دوست علمی را طرح ارزشمند و تأثیرگذاری برشمرد و گفت: باید از این طرح استفاده کرده و دانش آموزان نیز تلاش کنند تا در کلاس‌های مختلف همواره در رفع مشکلات و سؤال‌ها اهتمام داشته باشند.

وی گفت: باید بدانیم که علم در سایه ایمان و معنویت محقق می‌شود و دانش آموزان ما باید دقت داشته باشند که در کنار علم مباحث علمی خود را نیز گسترش دهند.

شایان ذکر است طرح دوست علمی طی سه هفته برگزار می‌شود که برای این دوره از اساتید برتر استان قم استفاده شده است تا نخبگان برتر علمی استان را شناسایی و معرفی کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchkmnx.23nkidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما