چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : 35514
بزرگ‌ترین کارگاه طراحی کشور با محور «وحدت» برگزار شد

اردوی ۹۰ گرافیست کشور در قم/ وقتی هنر عامل وحدت می‌شود

قم نيوز : قم نگار: بزرگ‌ترین کارگاه طراحی کشور با محور «وحدت» و با حضور ۹۰ گرافیست و استادان برجسته این عرصه در شهر مقدس قم برگزار شد.
اردوی ۹۰ گرافیست کشور در قم/ وقتی هنر عامل وحدت می‌شود
به گزارش قم نگار، سومین فراخوان کشوری نهضت مردمی پوستر انقلاب با عنوان «حبل الله» و موضوع وحدت، توسط نهضت مردمی پوستر انقلاب و کانون هنر شیعی و با همکاری مسجد مقدس جمکران، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، یادمان فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه و اتحادیه بین المللی امت واحده در اواسط آذرماه سال جاری به صورت رسمی اعلام شد.

در این فراخوان که با توجه به ضرورت وحدت دنیای اسلام در موقعیت کنونی و خلاء موجود در محصولات هنری و رسانه‌ای اعلام شد، موضوعاتی همچون دشمنان، الگوهای وحدت، مشترکات، تفرقه و دراختیارعلاقه مندان قرارگرفته بود.

کارگاه کشوری این فراخوان نیز با حضور ۹۰ طراح و گرافیست از سراسر کشور، اساتید گرافیک از جمله مسعود نجابتی، محمدرضا دوست محمدی و سید مهدی حسینی و همچنین صاحب‌نظران حوزه وحدت، طی روزهای گذشته در شهر مقدس قم و در جوار مسجد مقدس جمکران در فضایی دوستانه و صمیمی برگزار شد.

تولیت مسجد مقدس جمکران نیز پیامی به هنرمندان حاضر در این کارگاه صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «اگر بخواهیم نوای حقانیت اسلام ناب و صدای رسای انقلاب مستضعفان را به گوش جهانیان برسانیم و گوش‌های شنوا و جان‌های بیدار را به حرکت درآوریم، ناگزیریم زبان و بیان «هنر» را به خدمت درآوریم و از آن مرکبی راهور برای جبهه انقلاب اسلامی بسازیم.»

حجت الاسلام محمد حسن رحیمیان در شامگاه اولین روز از برگزاری این کارگاه با حضور در جمع طراحان و گرافیست‌های کارگاه کشوری پوستر، دقایقی از اهمیت موضوع هنر و وحدت اسلامی سخن گفت و در حاشیه‌ای این بازید نیز آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» که در زمینه اهمیت و ضرورت وحدت سخن می‌گوید به خط ثلث خوشنویسی کرد که مورد تحسین حاضرین در کارگاه قرار گرفت.

در روز اول برگزاری کارگاه هنرمندان، طرح‌ها و ایده‌های خود در زمینه موضوع وحدت را زیر نظر اساتید حاضر پرورش و به اصلاح چکش کاری کردند و در روزهای بعد این ایده‌ها را به مرحله اجرا در آوردند.

در کنار این کارگاه آتلیه‌ای نیز راه اندازی شد تا طراحان بتوانند با استفاده از آن، تصاویری که به اجرای طرح پوسترشان کمک بیشتری می‌کرد را تهیه کنند.

اگر محبت بیاید نتیجه‌اش وحدت خواهد بود
آیت الله محی الدین حائری شیرازی از استادان برجسته اخلاق حوزه علمیه قم نیز در دومین روز از برگزاری کارگاه کشوری پوستر وحدت، نماز مغرب و عشاء را با این طراحان و گرافیست‌ها اقامه کرد و بعد از آن نیز در فضایی صمیمی به ایراد سخنرانی پرداخت و در بخشی از سخنانش اظهار داشت: «اگر محبت بیایید نتیجه‌اش وحدت خواهد بود و به عبارتی نتیجه وحدت پایدار محبت است و اگر محبت نباشد وحدت سوری خواهد بود و نتیجه‌ای نخواهد داشت» و این نکته را هم مورد تأکید قرار داد که «باید هنرمندانه در زمینه وحدت کار کرد و اگر به جای محبت خدا و اهل بیت(ع) محبت دنیا بیاید دشمنی‌ها آغاز می‌شود.»

عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز شامگاه سومین روز از برگزاری کارگاه کشوری پوستر وحدت این کارگاه بازدید کرد و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ارائه تولیدات فرهنگی در سطح شهر تهران در قالب پوستر و به نمایش گذاشتن طرح‌هایی که دارای مفاهیم فرهنگی هستند در مناسبت‌های مختلف، از جمله برنامه‌های سازمان زیباسازی شهرداری تهران است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران بیان داشت: برای هفته وحدت در نظر داشتیم تا طرح‌هایی با موضوع وحدت اسلامی را در محیط شهری تهران اکران کنیم که به نظر رسید آثار تولید شده در این کارگاه بهترین گزینه می‌تواند باشد که امیدواریم شاهد اکران محیطی این آثار در تهران باشیم.

پوستر از سنتی‌ترین رسانه‌های دنیای مدرن است

مجتبی مجلسی، یکی از طراحان اصفهانی حاضر در این کارگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پوستر از سنتی‌ترین رسانه‌های دنیای مدرن امروز به شمار می‌رود، اظهار داشت: پوستر در حقیقت مبنایی برای تولید و محتوای سایر رسانه‌ها از جمله انیمیشن، فیلم و برخی دیگر از هنرهای تجسمی است و به عبارتی دیگر ایده‌ای که یک طراح گرافیست آن را پرورش می‌دهد؛ می‌تواند پایه‌ای برای شاخه‌های دیگر هنری باشد از این رو این عرصه از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحان با طراحی پوسترهایی که یک زبان جهانی دارند پیام‌های مورد نظر خود را به دیگران انتقال می‌دهند

دبیر مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی «آیه» عنوان کرد: برخی از موضوعات اجتماعی و یا فرهنگی ممکن است مورد دغدغه انسان‌های فرهنگی جامعه باشد اما مراکز و نهادهای فرهنگی رویکرد چندانی برای حمایت از آن موضوعات نداشته باشند که به عنوان نمونه می‌توان به برگزاری چنین کارگاه‌هایی که با حضور هنرمندان طراح و گرافیست در سال‌های اخیر و با موضوعات اجتماعی و فرهنگی برگزار شده اشاره کرد.

وی، با بیان اینکه نهضت پوستر انقلاب در سال‌های اخیر توانسته با برنامه‌ریزی و مشارکت برخی نهاد‌ها، طراحان را گردهم جمع کند تا در یکی از موضوعات مورد نیاز جامعه، تولید آثار داشته باشند افزود: یکی از اهداف برگزاری اینگونه کارگاه‌ها؛ استانداردسازی و توانمند کردن طراحان از جنبه‌های فرم و محتوا است.

مجلسی، با بیان اینکه ما در اصفهان مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی «آیه» را با هدف توانمندسازی هنر طراحان راه‌اندازی کردیم بیان داشت: در حال حاضر تعداد ۵۰ نفر از طراحان استان اصفهان به صورت فعال در این مجمع کار می‌کنند و به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی و در زمینه موضوعات اجتماعی و فرهنگی مبادرت به تولید پوستر و انتشار آن در فضای مجازی می‌کنند.

همه کارکردهایی که از یک رسانه مورد انتظار است در پوستر وجود دارد

یکی دیگر گرافیست‌های حاضر در کارگاه کشوری پوستر وحدت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان داشت: همه کارکردهایی که از یک رسانه مورد انتظار است در پوستر وجود دارد و این عرصه می‌تواند پیام مشخصی را به مخاطبان انتقال دهد.

حامد امامی که از مشهد برای حضور در این کارگاه به قم آمده بود، عنوان کرد: مفهومی که از یک پوستر به مخاطب ارائه می‌شود به مراتب تاثیرگذاری آن از سخنرانی بیشتر است و در واقع این از کارکردهای تصویر است.

وی ادامه داد: طراحان با طراحی پوسترهایی که یک زبان جهانی دارند پیام‌های مورد نظر خود را به دیگران انتقال می‌دهد و برگزاری اینگونه کارگاه‌ها نیز آثار خوبی در زمینه تقویت محتوای و شکل پوستر خواهد داشت.

این دانش آموخته رشته ارتباطات، تأکید کرد: امروز پوسترهایی با موضوعات اجتماعی با توده مردم جامعه ارتباط برقرار می‌کنند و در اینگونه پوستر‌ها، یک پیام مشخص در راستای گسترش یک فرهنگ؛ به مخاطب ارائه می‌شود.

امامی گفت: در طول سال‌های جنگ تحمیلی نیز شاهد بودیم که طراحان با منتشر کردن پوسترهایی که مفاهیم ارزشی و متناسبی با فرهنگ جهاد و شهادت را ارائه می‌‌دادند نقش خوبی در ترغیب و تشویق مردم به حضور در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها داشتند.

دبیر اجرایی کارگاه کشوری پوستر وحدت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: نهضت پوستر انقلاب در سال‌های اخیر کارگاه‌های طراحی مختلفی با موضوعاتی که از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بود، برگزار کرد و پس از برگزاری کارگاه طراحی پوستر «سرطان مصرف» هدف ما برگزاری کارگاه طراحی پوستر با موضوع وحدت بود.

حجت الاسلام محمد جواد قاسم‌پور، با بیان اینکه به منظور راه اندازی این کارگاه از ابتدای سال ۹۴ جلسات متعددی برگزار شد، افزود: در ادامه کار برخی دیگر از مرکز و نهادهای همانند سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مسجد مقدس جمکران، کانون هنر شیعی و مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران نیز نسبت به مشارکت در برگزاری این کارگاه ابراز علاقه کردند.

شهرداری‌های شهرهای سراسر کشور و همچنین مراکز فرهنگی می‌توانند از این آثار برای برگزاری نمایشگاه‌ها و یا اکران در محیط شهری استفاده کنند

دبیر اجرایی کارگاه کشوری پوستر وحدت عنوان کرد: کارگاه کشوری پوستر وحدت از ۲۴ آذر ماه تا ۲۷ آذرماه در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد و نزدیک به ۹۰ نفر از طراحان برجسته کشور زیر نظر چهار استاد برجسته حوزه گرافیک و طراحی؛ آثار خود را با موضوع وحدت اسلامی تولید کردند.

وی ادامه داد: جمع شدن این تعداد از طراحان در این بازه زمانی فشرده کار بسیار سختی بود که با عنایت خداوند محقق شد و امیدواریم تولیدات این کارگاه در هفته وحدت به اکران عمومی درآید.

حجت الاسلام قاسم‌پور تصریح کرد: شهرداری‌های شهرهای سراسر کشور و همچنین مراکز فرهنگی می‌توانند در صورت نیاز از این آثار برای برگزاری نمایشگاه‌ها و یا اکران در محیط شهری استفاده کنند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

حضور اساتید برجسته گرافیک از ویژگی‌های بارز کارگاه پوستر وحدت بود
مدیرعامل کانون هنر شیعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های برگزاری این کارگاه که در نوع خود بی‌سابقه است، حضور اساتید برجسته عرصه گرافیک بود که اساتید در سه حوزه تصویرسازی، کاریکاتور و تایپوگرافی در کنار طراحان حضور داشتند و در زمینه ایده‌پردازی و در مرحله اجرا کمک می‌کردند.

سید مهدی حسینی، عنوان کرد: در این کارگاه تعداد قابل توجهی پوستر با موضوع وحدت تولید شد که امیدواریم این آثار همزمان با هفته وحدت در شهرهای مختلف اکران شود.

سطح آثار تولید شده از کیفیت خوبی برخوردار بود

وی با بیان اینکه سطح آثار تولید شده از کیفیت خوبی برخوردار بود افزود: برخی از طراحان به صورت گروهی و برخی دیگر نیز به صورت انفرادی ایده‌های خود در زمینه وحدت را در قالب پوستر اجرایی کردند و در طی مدت سه روز شاهد تلاش‌های شبانه روزی طراحان و گرافیست‌های متعهد و انقلابی کشور در کارگاه کشوری پوستر وحدت بودیم.

مدیرعامل کانون هنر شیعی، با بیان اینکه موضوع وحدت از جمله دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است و ایشان همواره به آن تأکید دارند، ابراز داشت: در زمینه تولید پوستر در سطح کشور، برگزاری چنین کارگاهی بی‌نظیر بوده و حضور اساتید برجسته عرصه گرافیک هم بر ارتقاء کیفیت آثار افزوده است.

طراحان زبان گویاتری برای انتقال مفاهیم وحدت انتخاب کنند
مسعود نجابتی از گرافیست‌های مطرح کشوری نیز در این کارگاه، پوستر را یک رسانه نامید و گفت: پوستر تنها یک اثر هنری صرف همانند یک تابلوی نقاشی نیست؛ بلکه یک رسانه است و رسالتی را به دوش می‌کشد و قرار است مفاهیمی را به دیگران منتقل کند.

دبیر هنری کارگاه کشوری پوستر وحدت، به طراحان حاضر در این کارگاه توصیه کرد تا شرایط کشورهای اسلامی و رویدادهایی که امروز امت اسلام را تحدید می‌کنند را در نظر بگیرند و متناسب با آن زبان پوسترشان را انتخاب کنند.

وی معتقد است در زمانی فعلی که دشمنان اسلام در کشورهای مختلف اسلامی از جمله سوریه و عراق دست به کشتار و جنایت می‌زنند زبان پوستر وحدت نباید به صورت تایپوگرافی باشد که رمزگشایی از مفهوم آن برای متخصصین نیز کار دشورای است، بلکه می‌بایست طراحان جسارت بیشتری در این زمینه به خرج دهند و زبان گویاتری را برای انتقال مفاهیم وحدت انتخاب کنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchkmnx.23nmzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما