پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 45865
منبع : خبرگزاری فارس
امیرآبادی:

بانک‌ها در اختیار اقتصاد مقاومتی نیستند/تا اقتصاد محل تاخت و تاز سیاسیون باشد رشد نخواهیم کرد

قم نيوز : قم نیوز: نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بانک به عنوان ابزار اقتصادی در اختیار اقتصاد مقاومتی قرار ندارد خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر مسایلی که در بانک‌ها اتفاق افتاد از اختلاس‌ها گرفته تا فیش‌های نجومی نیز مزید بر علت شده و موجب شده مشکلات متعددی برای بانک‌ها رخ دهد.
بانک‌ها در اختیار اقتصاد مقاومتی نیستند/تا اقتصاد محل تاخت و تاز سیاسیون باشد رشد نخواهیم کرد
به گزارش قم نیوز، احمد امیرآبادی فراهانی صبح امروز در کنگره سراسری اقتصاد مقاومتی، تحقق بخش اقتصاد اسلامی که به همت موسسه آرام میهن اسلامی در سالن‌ همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی اظهار کرد: توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور و مردم یکی از موارد مورد تاکید در سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است اما متاسفانه ابزارهایی که در اختیار اقتصاد است در اختیار اقتصاد مقاومتی نیستند.

وی با اشاره به وضعیت بانک‌های کشور گفت: بانک‌ها یکی از ابزارهایی هستند که می‌توانند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنند و در دوره رکود همین بانک‌ها می‌توانند کشور را رشد دهند اما در شرایط فعلی که بیشتر تولیدکنندگان و کارآفرینان مشکل نقدینگی داشتند چند درصد سود بانکی پایین آمد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت و ارزش پول در کشور ما حدود 24 درصد است تصریح کرد: بانک‌ اگر بخواهد تسهیلاتی که پرداخت کند با مشکل مواجه نشود باید هزینه‌های خود را کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه بانک به عنوان ابزار اقتصادی در اختیار اقتصاد مقاومتی قرار ندارد خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر مسایلی که در بانک‌ها اتفاق افتاد از اختلاس‌ها گرفته تا فیش‌های نجومی نیز مزید بر علت شده و موجب شده مشکلات متعددی برای بانک‌ها رخ دهد از جمله اینکه مردم اعتماد خود را به بانک‌ها از دست داده‌اند و معوقات افزایش پیدا کرده و توجهی به پرداخت معوقات ندارند.

امیرآبادی فراهانی با اشاره به برخورد بانک‌ها با معوقات خرد و کلان تصریح کرد: همین برخوردها نیز بر کاهش کارآمدی بانک‌ها اضافه شده و مشکلات متعددی در حوزه اقتصادی فراهم کرده است.

وی بیان کرد: اینکه بانک‌ها ادعا کنند که تسهیلاتی نیز به تولیدکنندگان دادیم باید بررسی شود که چگونه و با چه شرایطی این تسهیلات و خدمات ارائه شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: یک مرکز تولید کننده که بخواهد در اختیار اقتصاد مقاومتی قرار گیرد بیش از 20 درصد سود، 25 درصد مالیات، هزینه‌های تأمین اجتماعی و... پرداخت می‌کند و کدام بنگاه تولیدی با بالغ بر 80 تا 90 درصد هزینه سربار می‌تواند کالایی تولید کند که با مشابه خارجی رقابت کند.

وی با بیان اینکه عمده مالیات کشور از محل تولید تأمین می‌شود تصریح کرد: به دلیل فرارهای مالیاتی بسیاری از ظرفیت‌های مالی تأمین نمی‌شود.

امیرآبادی یکی از مشکلات در تحقق اقتصاد مقاومتی را گمرک دانست و گفت: در تحقق قوانین و اجرا در گمرکات مشکل داریم؛ برخی قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود بعضاً در راستای اهداف و اشخاص و گروه‌های خاصی پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: مقررات گمرکی ما باید ثبات لازم را داشته باشد تا بتوان مدیریت اقتصادی در آن‌ها را محقق کرد و از برخی تخلفات جلوگیری کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل قاچاق در کشور، برخی موارد قاچاق را سازماندهی شده و حمایت شده از سوی برخی اشخاص خاص دانست و تصریح کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق و گمرک دستورالعمل، نیروی اجرایی و ظرفیت نظارت کافی را نداریم.

وی با اشاره به مساله بیمه در کشور بیان کرد: صندوق بازنشستگی کشوری یکی از صندوق‌های ورشکسته است و بسیاری از این صندوق‌ها از منابع دودلتی تغذیه می‌شوند.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه بیمه‌های تجاری به محل تاخت و تاز سیاسیون و جناح‌های مختلف تبدیل شده است گفت: یکی از بیمه‌های فعال و مهم کشور مسوولی دارد که حتی یک روز تخصص بیمه‌ای ندارد و این تنها به خاطر این است که ارتباط نزدیکی با یکی از مسوولان دولتی دارد.

وی گفت: یکی از مشکلات ما در عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش بیمه است که آسیب آن به مساله انتخابات در کشور بر می‌گردد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات در کشور ما براساس یک سری اصولی که باید نیست و افرادی در محور کار قرار می‌گیرند و به دنبال آن در بخش‌های مختلف اقتصادی اشخاص سیاسی می‌گذارند و همه در هر دولت تغییر پیدا می‌کنند که این آسیب زا خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیمه‌ها در خدمت اقتصاد مقاومتی نیستند گفت: بیمه‌ها کارآمدی بالایی باید داشته باشند و اگر آن‌ها درست تولید ثروت می‌کردند ما نباید برای آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو غصه می‌خوردیم.

امیرآبادی با اشاره به عدم عملکرد بیمه به تعهدات اصلی تصریح کرد: باین مساله به خاطر این است که مدیران بیمه‌ها اهل فن نیستند و با جناح بازی جایگاه را در دست گرفتند.

وی بیان کرد: بیمه به تولید ثروت در کشور کمک زیادی می‌تواند کند اما به شرایطی رسیدیم که بیمه دقیقاً شرایطی را مقابل اقتصاد مقاومتی فراهم می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از حدود 370 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور حدود 30 هزار میلیارد تومان در خدمت عمران و آبادانی است و با همین هزینه اندک می‌خواهیم به رشد بالای اقتصادی نیز برسیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به مردم اعتماد کنیم گفت: در دولت آقای خاتمی به شوراها در وهله‌ای اعتماد شد و در شوراها اقداماتی شکل گرفت.

امیرآبادی گفت: روزی شهرداری قم بودجه حدود 300 میلیاردی داشت اما امروز شاهد تدوین بودجه‌های بالای 2 هزار میلیاردی هستیم و این مساله بخاطر اعتماد به مردم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد کوچک‌سازی سازمان‌ها و ارگان‌ها را بر نمی‌تابند تصریح کرد: علی رغم همه این مسائل شوراهای شهر و روستا مشکلاتی دارند و به بالندگی نرسیدند اما هم اکنون در حال اداره شهرها هستند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز شهرها در اختیار دولت بود شاید بسیاری از شهرها با مشکلاتی مواجه بود اما امروز مردم در حال اداره شهرها هستند.

وی با اشاره به وضعیت تحقق مدیریت واحد شهری گفت: در اکثر کشورهای توسعه یافته بسیاری از امور به مردم سپرده شده و دولت نظارت می‌کند که مدیریت واحد شهری یکی از این بخش‌ها است.

امیرآبادی بیان کرد: البته در بخش‌هایی هم که واگذاری صورت گرفته به دلیل نبود کنترل و نظارت کافی مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: بحث ما در واگذاری اصل 44 این بود که از مردم حمایت شود اما امروز به دلیل نبود نظارت کافی به مردم اجحاف می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک، بیمه، مالیات، گمرک، بورس و ... باید در اختیار اقتصاد مقاومتی باشند در حالی که بسیاری از آن‌ها در اختیار جناح‌های سیاسی هستند.

وی گفت: امروز این بخش‌ها به گونه‌ای مدیریت می‌شود که پاسخگوی بسیاری از مردم نیستند و عمدتاً در خدمت آن‌هایی هستند که رانت دارند و ارتباطات بهتری پیدا می‌کنند.

امیرآبادی گفت: تا زمانی که کسی که رئیس جمهور می‌شود چون رأی می‌خواهد بسیاری از مباحث را مطرح نمی‌کند به همین خاطر همین مشکلات در هر دولتی ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: تا زمانی که رفتارهای ما به گونه‌ای باشد که می‌خواهیم حتی از آوار پلاسکو و جنازه آتش‌نشان‌ها برای مقاصد سیاسی خود استفاده کنیم همین وضعیت پابرجا خواهد بود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: واقعاً وضعیت معیشت مردم خوب نیست و مجلس و دولت باید به دنبال رفع مشکلات فعلی کشور باشند.

وی با اشاره به شکل گیری شورای فقهی در بانک مرکزی بیان کرد: امروز این شورا جزو ارکان بانک مرکزی است و جایگاه اجرایی پیدا کرده است.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه خط فقر کشور دو میلیون تومان است تصریح کرد: به دنبال این هستیم که بتوانیم شرایطی برای اصلاح حقوق و مزایای کارمندان و بازنشستگان فراهم کنیم تا حداقل به دو میلیون تومان برسد.

وی گفت: نیروهای مسلح ما حقوق بسیار پایینی دارند و رصد شده و جزو برنامه‌هایی است که باید در سال 96 حل شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح مزایای کمیته امداد و بهزیستی گفت: رشد خوبی برای سال آینده برای این موارد پیش‌بینی کردیم تا کمکی به اقشار آسیب پذیر جامعه داشته باشیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchm6nk.23nm-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما