جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب : 36955
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآنی:

شعر و ادبیات قدرت تاثیرگذاری زیادی بر افکار عمومی دارد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآنی گفت: قدرت تاثیر پذیری شعر و ادبیات از قدرت تاثیر پذیری وسایل ارتباط جمعی بر افکار و اذهان عمومی جامعه بیشتر است.
شعر و ادبیات قدرت تاثیرگذاری زیادی بر افکار عمومی دارد
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی شامگاه پنجشنبه در نشست علمی نقش عزاداری های سید الشهدا در پیروزی انقلاب اسلامی در سالن شهید مطهری مدرسه فقه و معارف اسلامی قم با بیان اینکه در زمان اهل بیت(ع) شعر و شاعری کارکرد رادیو، تلویزیون، روزنامه و رسانه های امروزی را داشت، تصریح کرد: همان گونه که رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی می توانند مردم را به حرکت وا دارند و یا حرکت و جریانی را سرکوب کنند، دقیقا شعر نیز در گذشته چنین نقشی را ایفا می کرده است.
استاد حوزه علمیه قم در تبیین تفاوت شعر با رسانه های امروز آن را زبان هنر توصیف کرد و افزود: هر چیزی که با هنر آمیخته شود، در تاریخ جاودانه و ماندگار خواهد شد.
عابدی با اذعان به اینکه قرآن کریم همه مطالب عرفانی و معنوی خود را در قالب هنر بیان کرده است، تصریح کرد: هر چند قرآن کتاب شعر نیست، اما هنرمندانه است.
وی با اشاره به تاثیر شگرف اشعار شعرای صاحب نامی مانند محتشم کاشانی بر جامعه، گفت: شعر محتشم کاشانی واقعا تاثیر خیلی زیادی در فرهنگ جامعه و حتی پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی داشته است.
رئیس دانشگاه علوم قرآن با بیان اینکه در طول سال های جنگ بسیاری از عملیات هایی که ایران در مقابل عراق انجام داد، با نام فاطمه زهرا(س)، یاحسین و یاعلی بن ابیطالب(ع) بود، افزود: علاوه بر اینکه رمز عملیات ها با نام مبارک اهل بیت(ع) بود، مردم نیز با شور و شوق متاثر از همین اشعار، حماسه ها و مرثیه ها به میدان جنگ می آمدند.
وی افزود: رزمندگان اسلام همیشه به عشق کربلا و به امید اینکه اگر صدام سرنگون شود راه کربلا و نجف باز می شود با دشمن می جنگیدند یعنی عشق و علاقه ایجاد شده در رزمندگان تحت تاثیر اشعار حماسی زمینه فتح و ظفر را فراهم کرده بود.
عابدی تصریح کرد: زمانی که رژیم شاه در یک روز ۴ هزار نفر را قتل عام کرد، حضرت امام در اطلاعیه ای تاثیر خون شهیدان بر تانک و مسلسل را به رژیم متذکر شد.
وی با بیان اینکه امروز نیز خون شهدا همچنان مانند گذشته قدرت تاثیر گذاری خود را حفظ کرده است، افزود: تاثیر خون های بیگناهی که در کشور های عراق، سوریه و یمن به زمین ریخته می شود، در سرنگونی ظالمان از سلاح های پیشرفته امروزی بیشتر است و به زودی شاهد سرنگونی حکومت های طاغوتی خواهیم بود.
عابدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاریخ کشورهای هند و پاکستان با زبان و ادبیات فارسی عجین شده است، افزود: فرهنگ و زبان فارسی از دیر باز در هندوستان بوده است.
وی همچنین با بیان اینکه تاریخ زبان فارسی در هند در واقع همان تاریخ تشیع و اسلام محسوب می شود، تصریح کرد: حتی غیر مسلمانان در هند به لطف زبان و ادب فارسی با فرهنگ اهل بیت آشنا شدند.
عابدی یادآور شد: گاندی رهبر جنبش استقلال طلبی و آزادیخواهی مردم هند وقتی که می خواست با استعمار انگلیس مبارزه کند، گفت من هیچ ارمغانی نیاورده ام جز کاری که حسین بن علی در سال ۶۱ هجری انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: هر چند گاندی مسلمان نبود اما پیروزی هند را از انقلاب سید الشهدا(ع) الهام گرفت.
عابدی افزود: تاریخ مبارزات مردم هند علیه استعمار انگلیس، بر اساس تاریخ مبارزات سیاسی و مبارزات اهل بیت بر علیه حکومت های مستبد و فاسد بنی امیه و بنی عباس شکل گرفته است.
استاد حوزه با بیان اینکه پایه و مبنای قیام امام حسین بر اساس ظلم ستیزی گذاشته شده بود، افزود: اصل مبارزه کردن با ظلم و دفاع از مظلوم یک اصل بسیار مهم قرآنی است، لذا تاریخ مرثیه سرایی نیز بر اساس مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم ایجاد شده است.
وی افزود: اگر یک مظلومی هر چند کافر باشد، باید از آن دفاع کنیم، لذا تاریخ مرثیه یعنی تاریخ مبارزه مسلمانان با ظلم و استبداد لذا علاوه بر زبان و فرهنگ فارسی زبان و فرهنگ اردو نیز مفتخر به آزادیخواهی و مبارزه با ظلم است.
همچنین در این مراسم کتاب تاریخ مرثیه تصنیف پروفسور مسعود حسن لکهنوی از کشور هند رونمایی شد.
به همراه این کتاب چند کتاب دیگر ترجمه شده به زبان اردو از جمله عبرت های عاشورا حاوی سخنانی از رهبر معظم انقلاب در رابطه با قیام عاشورا و همچنین یکی از آثار آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید که به زبان گجراتی ترجمه شده نیز رونمایی شد.

انتهای پیام /۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchmwnx.23n-mdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما