جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : 49087
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله العظمی مکارم:

جوانان در انتخاب دوست سختگیر باشند و احتیاط کنند

قم نيوز : قم نيوز: حضرت آیت الله مکارم شیرازی، بر لزوم احتیاط نسبت به انتخاب دوست تاکید کردند وافزودند: بسیاری از جوانان توسط دوستان بد منحرف شدند، بنده توصیه می کنم جوانان در انتخاب دوست سختگیر باشند و حمل بر صحت نکنند، در این زمینه باید احتیاط کرد.
جوانان در انتخاب دوست سختگیر باشند و احتیاط کنند
جوانان در انتخاب دوست سختگیر باشند و احتیاط کنند
به گزارش قم نيوز، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در ششمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، در ادامه تفسیردعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه، اظهار داشتند: امام سجاد به خداوندعرضه می دارد «پیش از آنکه مبتلا به بلایی شوم عافیت نصیبم کن و پیش ازآنکه گمراه شوم، من را هدایت کن»؛ در این بخش از دعا، مسئله تقدم پیشگیری بر درمان مشخص است.

ایشان با بیان اینکه اسلام برنامه هایی برای پیشگیری دارد، تصریح کردند: یکی از این  برنامه ها عدم شرکت در مجلس گناه است اگرچه انسان در آن مجلس گناه نکند اما پای او گناه می نویسند.

معظم له در ادامه با اشاره به اینکه در آیات قرآن و روایات اسلامی درباره انتخاب دوست توصیه های مهمی شده است، افزودند: این نکات و توصیه ها نشان می دهد  که رویکرد اسلام از 1400 سال قبل تقدم پیشگیری بر درمان بوده است.

این مرجع تقلید افزودند: آیات 51 تا 54 سوره صافات به جوانان هشدار می دهد که دوست بد می تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد و از هدایت به ضلالت بکشاند و از بهشتی بودن، جهنمی کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: همچنین از حضرت سلیمان در روایات نقل شده که می فرماید اشخاص را با نگاه به دوستان می توان شناخت،اگر دوستان خوبی دارند انسان خوبی است و اگر دوستان بدی دارد، انسان بدی است.

ایشان افزودند: همچنین امیرالمومنین(ع) می فرماید بپرهیز از هم نشینی با دوست بد برای اینکه تو را هلاک، نابود، بدبخت و بیچاره می کند.

معظم له همچنین به بیان تشبیه دوست بد از منظر امیرمومنان(ع) پرداختند و گفتند: حضرت علی می فرمایند هم نشینی با افراد بد، انسان را بد می کند همچون نسیمی که از جای آلوده عبور می کند و بوی بد می گیرد؛ همچنین در روایت دیگری می فرمایند از هم نشینی با انسان شرور بپرهیزید زیرا مانند

شمشیر براق و زیبا است اما اثر نازیبا دارد و وقتی بر بدن وارد می شود دست و پا را قطع می کند.

این مرجع تفلید افزودند: سخنان گهربار امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه به خصوص کلمات قصار حضرت درس زندگی در همه اعصار است.

ایشان در پایان بر لزوم احتیاط نسبت به انتخاب دوست تاکید کردند و افزودند: بسیاری از جوانان توسط دوستان بد منحرف شدند، بنده توصیه می کنم جوانان در انتخاب دوست سختگیر باشند و حمل بر صحت نکنند، در این زمینه باید احتیاط کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchqvnk.23nw6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما