جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : 29917
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

«مشاغل سبز » و آینده‏‌‏ای سبزتر برای قم

قم نيوز : قم نیوز، توسعه مشاغل سبز آرزویی است که با عزم موجود در میان ادارات و نهادهای مسئول در قم، ‏تحقق آن دور از دسترس نخواهد بود.‏
«مشاغل سبز » و آینده‏‌‏ای سبزتر برای قم
به گزارش قم نیوز، تصویرسازی‌های ذهنی یکی از راه‌های به خاطر سپردن یک مفهوم یا ویژگی‌های آن است که به طور ناخودآگاه در ذهن افراد نقش می‌بندد؛ در این بین هر کلمه‌ای دارای رنگی یا شکلی خاص در فکر و اندیشه هر فرد می‌شود به طوری که هرگاه آن کلمه را می‌شنود ناخودآگاه تصویری به رنگ مشخص در ذهنش ساخته می‌شود، برخی کلمات سفید هستند، بعضی سیاه، بسیاری دیگر هم رنگ‌های دیگری بین این دو و اما برخی کلمه‌ها سبز هستند و بعضی مشاغل هم سبز!

مشاغل سبز نه اما جزو تصویرسازی‌های ذهنی بلکه دارای مفهومی فراتر از این هستند؛ شغل‌هایی که بنا به ویژگی‌های مشخص و چارچوبی سازمان‌یافته، سبز محسوب می‌شوند.

بر اساس آخرین پژوهش‌های صورت گرفته توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، حدود ۲۳۰ عنوان شغل سبز شناسایی شده که از آن جمله می‌توان به متخصصان منابع آب، تکنسین‌ها و نصابان دستگاه‌های انرژی خورشیدی (گرمایشی)، نجاران و درودگران ساختمان، کارگران ساختمان، مدیران ساختمان، تکنسین‌های مهندسی محیط زیست، ناظران انرژی، مهندسان سیستم‌های انرژی خورشیدی، تکنسین‌های حوزه کشاورزی، اکولوژیست‌های صنعت، مهندسین برق و مدیران مهندسی و معماری اشاره کرد.

اما اینکه چه چیز این مشاغل را در ردیف سبزها قرار داده خود داستانی مفصل است و بستگی دارد به اینکه صاحبان هر یک از این شغل‌ها، چه شیوه‌ و روشی را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب می‌کنند، راهبردهایشان چیست و در نهایت به چه هدفی می‌رسند.

تاکنون اقدامات خوبی در سطح ملی و استانی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به تدوین استانداردهای جدید شغلی توسط دفتر طرح و برنامه‌های درسی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اشاره کرد.

بر مبنای این گزارش، اوایل سال گذشته بود که سیدعلی موسوی مدیرکل این دفتر در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود: «توسعه مشاغل سبز با هدف غلبه بر مشکلات زیست محیطی و تأکید سازمان بین‌المللی کار در جهت افزایش شاغلان این حوزه به ۲۰ میلیون نفر در جهان تا سال ۲۰۳۰، دفتر طرح و برنامه‌های درسی سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به شناسایی ۲۲۶ عنوان از مشاغل سبز مطرح در دنیا کرده و درصدد هستیم در مرحله بعد، نسبت به تدوین استانداردهای مربوطه اقدامات لازم را انجام دهیم».

چندی بعد معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم در مراسمی به مشاغل سبز اشاره و راهکار سازمان متبوع خود برای جلوگیری از خسارات بیشتر به محیط زیست را اینگونه اعلام کرد: «رویکرد ما در محیط زیست این است که توسعه همگام با محیط زیست باشد و شیوه‌ای که برای حل این مسئله وجود دارد، توجه به اقتصاد سبز و ترویج مشاغل سبز است؛ به عبارتی مشاغلی که در جهت حفاظت از محیط زیست تأثیرگذار هستند باید شناسایی و تقویت شوند».

استان قم در این بین به دلیل ویژگی‌های خاص سرزمینی و زیست محیطی نیازمند توجه بیشتر به توسعه مشاغل سبز است چه اینکه منابع محدود طبیعی و کمبود آب در کنار پیشرفت تدریجی صنایع مختلف، افزایش مهاجرت و به تبع آن افزایش جمعیت، زائرپذیری و اهمیت روزافزون از نظر فرهنگی و اجتماعی، از جمله عواملی هستند که پرداختن به این مسئله را بیش از گذشته ضروری جلوه می‌دهند.

در این میان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با همکاری ادارات کل کار و رفاه اجتماعی و آموزش فنی و حرفه‌ای استان اقدام به امضای تفاهم‌نامه‌ای به منظور حمایت از مشاغل سبز کرده است.

بر اساس آنچه در متن این تفاهم‌نامه آمده، شناسایی و توسعه مشاغل و کارآفرینی سبز از طریق ارائه مشوق‌های لازم، اعمال محدودیت‌های زیست محیطی و طراحی و معرفی مشاغل و حرف سبز جدید، سبزسازی مشاغل موجود از طریق پیاده‌سازی دستورات محیط زیستی در آنها و تلاش برای فرهنگ‌سازی مشاغل سبز و اولویت دادن به نهادهای دانش‌بنیان در اجرای طرح‌های کلان استانی در حوزه فناوری‌های محیط زیست باید در دستور کار این ادارات قرار گیرند.

در این زمینه با محمود علی رکنی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به گفت‌وگو نشستیم؛ وی می‌گوید: «توسعه و گسترش همکاری‌های میان دستگاهی یکی از راهکارهای مؤثر در رسیدن به اهداف سازمانی از جمله حمایت از مشاغل سبز است؛ تحقق اهداف زیست محیطی جزو برنامه‌های این اداره کل به شمار می‌رود و درصدد هستیم از طریق برنامه‌ریزی جامع و انسجام‌یافته و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، ابتدا آسیب‌ها و مشکلات موجود را شناسایی کنیم تا گرفتار غفلت‌ها و تجربه‌های گذشته نشویم و سپس به اجرایی کردن دستورالعمل‌های جدید بپردازیم.

مفاد تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً به امضاء رسیده شامل اهداف نهایی برای مجموعه فعالیت‌های زیست‌محیطی در جامعه مطابق و همگام با فعالیت‌های اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار است؛ به عبارت دیگر در حوزه صنعت باید با اتکا به نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین، بهره‌وری و افزایش راندمان خطوط تولید را افزایش و نوع و نحوه مصرف انرژی را مورد بازنگری اساسی قرار داد».

همانطور که هر کاری نیازمند فرهنگ‌سازی است و فرهنگ نیز یک شبه و یک روزه اتفاق نمی‌افتد و به وجود نمی‌آید، توجه همزمان همه دستگاه‌های مسئول در این تفاهم‌نامه و نیز نهادهایی که به نحوی، ارتباطی مؤثر با این مقوله دارند، می‌تواند علاوه بر هم‌افزایی در اجرای هر چه بهتر و سریع‌تر آن، زمینه تعامل در دیگر عرصه‌ها را هم به وجود بیاورد.

در این زمینه هم رکنی عقیده دارد، تعمیق فرهنگ زیست محیطی در جامعه و گسترش آموزش‌ها و ارائه آگاهی‌های لازم به اقشار مختلف مردم به ویژه جامعه کارگری و کارفرمایی امری ضروری است به همین دلیل این تفاهم‌نامه گام‌های مثبت و مؤثری را سبب خواهد شد.

البته آنچه در این بین اهمیت دارد اینکه گسترش مشاغل سبز در استان قم، در جهت مدیریت یکپارچه زیست محیطی و مقابله با چالش‌های پیش رو در این عرصه هم مؤثر خواهد بود چنانکه حتی شهرداری قم نیز در این زمینه گام‌های بلندی برداشته و برنامه‌ریزی جامعی دارد که بیشتر آن را می‌توان در برنامه‌های سازمان مدیریت پسماند مشاهده کرد.

در این زمینه سید عبدالله میرابراهیمی، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم می‌گوید: «نهادهای اجرایی در مورد حفظ چرخه محیط زیست باید همکاری لازم را با سازمان مدیریت پسماند داشته باشند و در واقع یاری‌گر ما باشند به عبارتی تبدیل زباله‌های تر به کود کمپوست و بازگرداندن موادی مانند کاغذ و مقوا به چرخه اقتصادی از مسائل مهمی به شمار می‌رود که باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد البته در این میان می‌توان به پسماندها نگاهی سرمایه‌ای هم داشت که مشاغل سبز در این زمینه پیشگام هستند و توان این کار را دارند که اهداف بلندمدت را در این حوزه محقق کنند زیرا در حال حاضر حفظ و نگهداری زمین نیازمند فرهنگ‌سازی است و اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه نشود خطر نابودی محیط زیست و زمین دور از انتظار نخواهد بود».

توسعه مشاغل سبز به یقین نیازمند حمایت‌هایی در دو بُعد مادی و معنوی است؛ حمایت‌های معنوی معمولاً در کشور ما وجود دارند و همگان در هنگام افتتاح پروژه‌ای یا شروع به کار طرحی جدید، حمایت‌های زبانی و معنوی را انجام می‌دهند اما آنچه اهمیت بیشتری دارد، پای کار بودن در هنگامی است که اجرای یک طرح یا پروژه، نیازمند کمک‌های مادی باشد.

به همین دلیل به سراغ نصرالله بازوند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم رفتیم و در مورد تفاهم‌نامه با اداره کل حفاظ محیط زیست با او گفت‌وگو کنیم.

بازوند در پاسخ به این پرسش که نقش اداره‌کل کار و رفاه اجتماعی در توسعه مشاغل سبز استان چه خواهد بود، گفت: «پرداخت تسهیلات ویژه به مشاغل سبز و کارآفرینان و تولیدکنندگانی که ملاحظات زیست محیطی را رعایت کنند یکی از اولویت‌های این اداره‌کل در سال جاری خواهد بود به این ترتیب که افراد می‌توانند با تأیید اداره‌کل حفاظ محیط زیست، از این تسهیلات برخوردار شوند و امیدواریم با گسترش آموزش‌ها و آگاهی لازم به جامعه کارگری و کارفرمایی، علاوه بر تولید کالا و خدمات با بهترین کیفیت، شاهد کاهش مصرف انرژی، آب و مواد اولیه و به حداقل رساندن آلودگی‌ها و پسماندها در جهت حفظ و احیای محیط زیست و تحقق شعار توسعه پایدار در سطح استان قم باشیم».

امید است، مجموعه این تصمیم‌گیری‌ها و عزمی که برای توسعه مشاغل سبز در استان قم وجود دارد منجر به روزی شود که شاهد سبز شدن تمام عرصه‌های زیست‌محیطی در قم و کاهش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر باشیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchqwni.23nwzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما