سه شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 46927
منبع : خبرگزاری فارس

دوچرخه‌سواري قم از تلاش براي كاهش آلودگي تا درخشش در ليگ و قهرماني

قم نيوز : قم نیوز: دوچرخه‌سواري به عنوان يكي از هيات‌هاي ورزشي فعال و رشته‌هاي موفق ورزشي قم با دو هدف ماموريت مهم همگاني و قهرماني فعاليت‌ خود را در سال 1396 آغاز مي‌كند.
دوچرخه‌سواري قم از تلاش براي كاهش آلودگي تا درخشش در ليگ و قهرماني
به گزارش قم نیوز، دوچرخه‌سواری یکی از 44 هیأت‌‌‌ ورزشی فعال در استان قم است که دو رشته زیر مجموعه آن کورسی و کوهستان هستند و البته هر یک از این رشته‌ها چند زیر مجموعه دارند که آن را به یکی از ورزش‌های جذاب و دیدنی تبدیل کرده است.

در دنیای امروز ورزش به دوچرخه‌سواری نه تنها به عنوان یک رشته ورزشی موفق در سطح قهرمانی بلکه به عنوان یک ابزار مهم در جلوگیری از کاهش آلودگی هوا، برخورداری از محیط زیست سالم و استفاده از آن به جای خودرو برای سلامتی بیشتر بهره‌برداری می‌شود.

به همین دلیل فعالیت‌های هیأت‌‌‌ دوچرخه‌سواری استان قم در بخش‌های همگانی، قهرمانی، آموزش و استعدادپروری برنامه‌ریزی شده است اما همچنان این رشته و هیأت‌‌‌ ورزشی آن، با کمبود امکانات به ویژه دوچرخه‌ مواجه هستند و امیدوارند که بیشتر از گذشته مورد حمایت قرار بگیرند.

دوچرخه‌سواری در دنیای امروز تنها یک رشته ورزشی فعال در سطح قهرمانی نیست، بلکه در عرصه ورزش همگانی نیز حضور چشمگیری دارد و فعالیت‌های خوبی در طول سال انجام می‌پذیرد چون همگان اذعان دارند که دوچرخه‌سواری در فرهنگ‌سازی کاهش استفاده از خودرو و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا برای محیط زیستی سالم تاثیرگذاری بسیار مهم و مثبت دارد.

* راه‌اندازی طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در قم

در واقع با بها دادن بیشتر به این رشته ورزشی مهیج و پرتحرک همراه با ایجاد امکانات و تسهیلات بهتر برای پرداختن به آن، واقعا می‌توان قشرهای مختلف جامعه را به سمت استفاده از دوچرخه‌ به جای خودرو تشویق کرد و نتایج مثبتی از آن برای کاهش بسیاری از مشکلات جامعه گرفت.

هیأت‌‌‌ دوچرخه‌سواری برای این منظور حتی سه‌شنبه‌های بدون خودرو را نیز از سال 1395 ابداع و راه‌اندازی کرد و در آن سعی شد با تبلیغ و فرهنگ‌سازی مناسب، عموم مردم به این موضوع تشویق شوند، کاری که خوب پیش رفته اما اگر حمایت بیشتری از آن صورت بگیرد یقینا بازخورد بهتری خواهد داشت.

* برگزاری همایش‌های همگانی برای سلامت افراد جامعه

برگزاری همایش‌های بزرگ دوچرخه‌سواری به منظور فرهنگ‌سازی استفاده از این وسیله نقلیه به جای خودرو در سال جدید می‌تواند یکی از اولویت‌های مهم هیأت‌‌‌ این رشته ورزشی در سال 1396 باشد، همایش‌هایی که نقش مثبتی در روی آوردن مردم به استفاده از دوچرخه به جای اتومبیل داشته است.

قطعا برگزاری همایش‌های بزرگ دوچرخه‌سواری می‌تواند در این مسیر اثرات مثبتی داشته باشد، نه اینکه صرفا استفاده از دوچرخه‌ به جای خودرو را تبلیغ کند، بلکه هدف این است که از این وسیله به عنوان یک ابزار مهم در ارتقاء سلامت افراد جامعه نیز استفاده شود.

رئیس هیأت‌‌‌ دوچرخه‌سواری استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با ارائه توضیحاتی راجع به این همایش‌ها یاد آور شد: آخرین همایش همگانی دوچرخه‌سواری را در اسفند ماه با عنوان گرامیداشت شهدای مدافع حرم و شهدای آتش‌نشان برگزار کردیم، همایشی که به خوبی مورد استقبال نسل‌های مختلف جامعه قرار گرفت و ما را به تداوم آن در آینده امیدوارتر کرد.

* برگزاری 5 همایش همگانی دوچرخه‌سواری در سال 95

محمدکاظم حججی در ادامه بر نقش تاثیرگذار دستگاه‌های مختلف استانی در این زمینه تاکید کرد و افزود: برگزاری چنین همایش‌های همگانی در مناسبت‌های مختلف سال با همکاری و مشارکت دستگاه‌ها نظیر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم و اداره کل ورزش و جوانان استان قم که در همایش اخیر نقش‌آفرینی کردند، ما را در مسیر نیل به اهداف مورد نظر یاری می‌کند.

حججی با اشاره به برنامه‌های همگانی اجرا شده در سال 1395 توسط این هیأت‌‌‌ ورزشی، ابراز کرد: به جز اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو، پنج همایش همگانی دیگر نیز با حمایت دستگاه‌های مختلف استان برگزار کردیم و در این اتفاق مهم هم کار همگانی خوبی صورت گرفت و هم استعدادهای خوبی شناسایی کردیم.

وی تصریح کرد: قطعا در سال 1396 نیز یکی از اولویت‌های ما این است که بسیار موثرتر از قبل دوچرخه‌سواری و فرهنگ استفاده از آن را در زندگی شهری نهادینه کنیم و با برگزاری همایش‌های متنوع همگانی شادابی و نشاط خوبی در بین عموم افراد جامعه ایجاد کنیم.

* دوچرخه‌سواری قم به دنبال حضور موفق در لیگ و قهرمانی کشور

رئیس هیأت‌‌‌ دوچرخه‌سواری استان قم در ادامه با بیان اینکه در سال 1396 به دنبال حضور موفق در مسابقات لیگ و قهرمانی کشور و به دست آوردن سهمیه تیم‌های ملی هستیم، بیان کرد: ما به کار و فعالیت خود در تمام بخش‌ها به عنوان ماموریت اصلی هیأت‌‌‌ ادامه می‌دهیم ولی امسال نگاه ویژ‌ه‌تری به بخش قهرمانی داریم چون برگزاری منظم و با برنامه رقابت‌های لیگ و قهرمانی استان موجب شده تا رکاب‌زنان خوبی داشته باشیم.

حججی با ابراز رضایت از برگزاری رقابت‌های لیگ دوچرخه‌سواری باشگاه‌های قم در سال 1395، اضافه کرد: شاهد برگزاری با کیفیت و مطلوب دومین دوره مسابقات لیگ استان بودیم، لیگی که در هر دو قسمت تیمی و انفرادی به انجام رسید و با معرفی تیم‌ها و افراد برتر پایان یافت.

* رقابت رکاب‌زنان قم در 4 مرحله لیگ 95

استارت برگزاری لیگ دوچرخه‌سواری استان قم از اردیبهشت ماه زده شد و در مجموع نزدیک به 60 رکاب‌زن در ترکیب 11 تیم باشگاهی برای به دست آوردن مقام‌های اول تا سوم هر دو بخش تیمی و انفرادی در مراحل مختلف به شکلی جذاب و تماشایی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

با برنامه‌ریزی انجام شده توسط کمیته مسابقات و لیگ هیأت‌‌‌ دوچرخه‌سواری قم، رقابت‌های لیگ دوچرخه‌سواری باشگاه‌های این استان در چهار مرحله به انجام رسید و شرکت کنندگان در این پیکارها برای به دست آوردن عناوین برتر در هر دور، در دو مرحله رشته‌های کراس‌کانتری و دور حذفی با یکدیگر مسابقه دادند و سرانجام قهرمان و تیم‌های دوم و سوم رده‌بندی نهایی مشخص شدند.

* نیاز دوچرخه‌سواری قم به حمایت بخش خصوصی

رئیس هیأت‌‌‌ دوچرخه‌سواری استان قم حضور تیم‌ها با برخورداری از نام و حمایت بخش‌ خصوصی را یکی از اتفاقات بسیار مثبت در مسابقات لیگ قم عنوان کرد و افزود: دوچرخه‌سواری برای رشد و توسعه و همچنین قرار گرفتن در مسیر تحول به این پشتوانه نیاز دارد و امیدوارم بخش خصوصی به حضور خود در این رشته ادامه بدهد.

وی با بیان اینکه تمام سعی ما ایجاد شور و نشاط در رقابت‌های لیگ به منظور تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این رشته است، بیان کرد: البته در این مسیر از تمام رسانه‌ها نیز خواهان حمایت و پشتیبانی از دوچرخه‌سواری هستیم تا بخش خصوصی انگیزه بیشتری داشته باشد.

* قهرمانی رکاب‌زنان اسکات تاکتیک در لیگ باشگاه‌های قم

حججی با اشاره به تیم‌های برتر مسابقات فصل 95 لیگ دوچرخه‌سواری باشگاه‌های استان قم، عنوان کرد: در پایان مراحل مختلف برگزاری این لیگ رکاب‌زنان تیم اسکات تاکتیک بالاتر از دیگر رقبای خود بر سکوی نخست ایستادند، ضمن اینکه تیم‌های شینا تورنادو و الوند به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند.

وی با اشاره به کیفیت مطلوب این لیگ، بیان کرد: یکی از محاسن برگزاری این لیگ رقابت رکاب‌زنان رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان بود و در پایان پیکارهای رده سنی جوانان سیدعلی ایزدی در جایگاه نخست ایستاد و مجتبی رئیس‌الذاکرین به همراه محمدمهدی شمس رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

رئیس هیأت‌‌‌ دوچرخه‌سواری استان قم به برترین‌های بخش انفرادی رده سنی بزرگسالان لیگ دوچرخه‌سواری باشگاه‌های قم نیز اشاره و اضافه کرد: در این رده سنی حامد هاشم‌پور در کنار برادر خود حمید هاشم‌پور با درخشش در تمام مراحل قهرمان و نایب‌قهرمان شدند و مهدی دانش در جایگاه سوم ایستاد.

* برگزاری سومین دوره لیگ دوچرخه‌سواری در سال 96

وی با بیان اینکه برگزاری رقابت‌های لیگ محاسن بسیار زیادی دارد، تصریح کرد: حضور در لیگ هم موجب آمادگی رکاب‌زنان برای حفظ خود در شرایط مسابقه می‌شود، هم اینکه برای هیأت‌‌‌ یک فرصت بسیار مناسب برای شناسایی استعدادها و آماده‌ترین‌ها به منظور اعزام به رقابت‌های مختلف کشوری است.

وی با بیان اینکه در سال 1396 برنامه‌های مهمی برای تداوم توسعه دوچرخه‌سواری قم در پیش است، تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های هیأت‌‌‌ در سطح استان، برگزاری سومین دوره مسابقات لیگ دوچرخه‌سواری باشگاه‌های قم با کیفیت و تعداد تیم‌های بیشتر نسبت به سال قبل است.

* 6 رکاب‌زن قم در لیگ دوچرخه‌سواری کوهستان ایران

وی در ادامه با اشاره به حضور رکاب‌زنان قم در لیگ دوچرخه‌سواری کوهستان باشگاه‌های کشور، عنوان کرد: مسابقات لیگ دوچرخه‌سواری کوهستان کشور با حضور 100 رکاب‌زن در قالب 20 تیم کمتر از یک ماه قبل به مدت دو روز به میزبانی تهران برگزار شد و دوچرخه‌سواران قم در آن موفق ظاهر شدند.

رئیس هیأت‌ دوچرخه‌سواری استان قم افزود: در رقابت‌های این مرحله 6 دوچرخه‌سوار قم در ترکیب تیم‌های باشگاهی تهران به میدان رفتند، رکاب‌زنانی نظیر محمدمهدی شمس، مهران مروج، حامد هاشم‌پور، حمید هاشم‌پور، سیدعلی ایزدی و محمد آرام که با آمادگی خوب خود عملکرد خوبی داشتند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchqwnk.23n-idftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما