شنبه ۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 49997
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مصباح یزدی:

دنیاطلبی ریشه فساد در طول تاریخ بود

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در طول تاریخ فساد و کشتاری به وجود نیامد که سر آن دنیاطلبی نبود.
دنیاطلبی ریشه فساد در طول تاریخ بود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه جمعه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به جنگ‌های امام علی(ع) اظهار کرد: پس از پذیرش خلافت توسط امام معصوم، مخالفان امام علی(ع) سه جنگ جمل، صفین و نهروان را به این امام معصوم تحمیل کردند، در حالی که در دوران خلفای پیش از امام علی(ع) جنگ داخلی علیه خلیفه مسلمانان صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: سعادت در آخرت برای کسانی است که در دنیا اراده برتری طلبی نداشته باشند، کسانی که علیه امام علی(ع) جنگیدند به دلیل این بود که دنیا در نظر آن‌ها بزرگ جلوه کرد و زینت دنیا چشمان آن‌ها را گرفت و سر تمام فسادهای اجتماعی همین مساله است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در طول تاریخ فساد و کشتاری به وجود نیامد که سر آن دنیاطلبی نبود، البته گاهی برخی از افراد طالب حق هستند، اما تبلیغات غلط آن‌ها را گمراه می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به دلیل پذیرش خلافت توسط امام علی(ع) اظهار کرد: این امام معصوم علاقه ای به حکومت نداشت، اما اصرار مردم به امام علی(ع) برای پذیرش خلافت، حجت را بر امام علی(ع) تمام کرد و مردم به امام علی(ع) وعده دادند که او را یاری می‌کنند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمود خداوند از علما پیمان گرفته است که در برابر پرخوری ظالمین و گرسنگی نیازمندان ساکت نشوند، سر پذیرش خلافت توسط امام علی(ع) این مساله است و این امام معصوم به دنبال جلوگیری از ریخت و پاش در حکومت بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) علاقه داشت که اسلام حفظ شود و این امام معصوم به دلیل حفظ اسلام با خلیفه تعیین شده توسط مردم پس از رحلت رسول اکرم(ص) بیعت کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به نظر امام علی(ع) درباره حکومت اظهار کرد: این امام معصوم فرمود که من علاقه ای به حکومت نداشتم و مردم اصرار به این مساله داشتند، پس کسی نمی‌تواند که برای حکومت بر من منت بگذارد، روش امام علی(ع) عمل به قرآن و سنت رسول اکرم(ص) بود.

وی ادامه داد: در دوره‌های خلفای پیش از امام علی(ع) قانونی وضع شده بود که به برخی از افراد همچون تعدادی از یاران پیامبر(ص) حقوق سنگین می‌دادند، در حالی وضع چنین قانونی برخلاف سنت رسول اکرم(ص) بود که باید به همه مردم از اموال بیت المال سهم یکسان داده شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: پس از پایان جنگ صفین، سپاه شام به فرماندهی معاویه به استان الانبار عراق حمله کرد و این سپاه ظلم زیادی به مردم آن استان کرد، امام علی(ع) فرمود اگر انسان از شنیدن خبر غارت اموال زنان استان الانبار توسط سپاه دشمن بمیرد، سزاوار است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ضرورت پیش دستی مسلمانان در برابر دشمنان در نبرد اظهار کرد: امام علی(ع) پس از شنیدن حرکت سپاه شام به عراق به مردم اصرار کرد که باید پیش از حمله این سپاه ، به سپاه شام حمله صورت بگیرد.

وی ادامه داد: معاویه سال‌های طولانی حکومت شام را در دست داشت و توانست که با تبلیغات، مردم را هر گونه که می‌خواست تربیت کند، تاثیر معاویه بر مردم شام به حدی بود که این مردم تصور نمی‌کردند امام علی(ع) نماز می‌خواند و از شنیدن خبر ضربت خوردن این امام معصوم در نماز تعجب کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: امام علی(ع) پس از تعلل مردم برای مقابله با سپاه شام فرمود من دو گزینه در برابر معاویه دارم یا به هر قیمت با او بجنگم یا اینکه کافر شوم.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchqwnk.23nwwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما