قم نيوز : قم نگار: بدون شک وحدت آرمانی حوزه و دانشگاه مانند دوبال می‌تواند انقلاب اسلامی ایران را در دستیابی به اهداف خود یاری دهد.
چرا باید بین حوزه و دانشگاه وحدت باشد؟/توصیه‌ای که امام راحل ‌برای دانشگاهیان و حوز‌ویان داشتند
به گزارش قم نگار، یکی از مهم‌ترین و والاترین نهادها و مراکز آموزشی در جامعه ایرانی حوزه‌های علمیه هستند و نقشی که این مراکز در پیشبرد مسیر انقلاب و اسلام داشته‌اند بر هیچ کس پوشیده نیست. روحانیان و عالمان دین همواره نقشی خطیر در ایجاد افق‌های روشن انقلاب و اسلام داشته و برای رشد و تعالی ایران اسلامی همواره در تلاش هستند. در واقع می‌توان گفت که نظام اسلامی و انقلابی ما به میزان زیادی پیروزی‌های خود را مدیون قشر روحانی و حوزوی است. کسانی که در برابر دشمنان اسلام و قرآن ایستادگی کردند و به عنوان پیش‌قراولان در برابر دشمنان و حکومت‌های طاغوتی قیام کرده و توطئه‌های دشمنان را پوشالی خوانده و نقش بر آب کردند.

در کنار قشر روحانی و مراکز حوزوی نیز دانشگاه‌ها هستند که جایگاهی مهم در نظام آموزشی کشور دارند و در واقع روشنفکرانی هستند که می‌توانند جامعه را به مقصدهای عالی در تمامی زمینه‌ها رهنمون کنند. دانشگاهیان کسانی هستند که می‌توانند با نگرشی عمیق و موشکافانه جامعه را به حدی از اعتلا و توسعه رسانند و استقلال و عدم وابستگی به کشورهای غربی و مستبد را به ارمغان آورند. بر این اساس به جرات می‌توان گفت که همدلی و همراهی حوزویان و دانشگاهیان با یکدیگر به شکل چشمگیری می‌تواند در اعتلا و رشد نظام اسلامی مثمرثمر باشد.

امام خمینی(ره) در خصوص اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه فرموده‌اند: «طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی‌ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند.»

باید بپذیریم و باور داشته باشیم که اگر تا کنون وحدت و پیوستگی میان قشر دانشجو و نهاد روحانیت وجود نداشت جامعه ما مسیری جز زوال را طی نکرده بود. خوشبختانه آنچه تا کنون سبب پیشبرد اسلام و انقلاب ما شده و خط بطلان بر اندیشه‌ها و خواسته‌های دشمنان کشیده است از وحدت میان این دو نهاد نشأت گرفته است.

این مسئله از دید بنیانگذار انقلاب اسلامی بسیار پراهمیت بود و ایشان جدایی میان این دو نهاد را توطئه‌ای از سوی دشمنان می‌خوانند. ایشان در این خصوص می‌فرمایند: «حالا که می‌بینند یک تحولی پیدا شده است و دانشگاهی متمایل شده است به روحانیون و روحانی متمایل شده است به دانشگاهی و باهم هستند و می‌خواهند باهم کشور خودشان را به پیش ببرند، حالا شیاطین بیشتر در فکر هستند که روحانی را از یک طرف بکوبند و دانشگاهی را از یک طرف و فساد کنند بین این دو تا ... چشم‌هایتان را باید خیلی باز کنید. در این زمان چشم و گوش‌ها باید خیلی باز باشد که یک وقت می‌بینید از داخل خود دانشگاه و از داخل خود فیضیه شما را به فساد می‌کشانند».

باید توجه داشته باشیم که در دوران‌های گذشته تلاش‌های فراوانی از سوی مستکبران برای عقب نشینی و منزوی کردن قشر روحانی انجام شد اما این قشر با اتکال به خداوند متعال از مسیر خود منحرف نشده و با پیروزی انقلاب همراه با دانشگاهیان پابه‌پای هم انقلاب را به پیش بردند و اکنون نیز که دشمن میدان‌های جنگ نظامی را ناکارآمد دانسته و به هجمه‌های فرهنگی و جنگ نرم روی آورده می‌خواهد با زیبا جلوه دادن اندیشه‌ها و رفتارهای خود بین دانشگاهیان و حوزویان تفرقه و جدایی اندازد. در حالی که باید دانست و به گوش دشمنان این مرزو بوم رساند که قشر جوان و فرهیخته این مملکت همچنان گوش به فرمان مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند و فرامین ایشان بدرقه راه جوانان این ملت است.

مقام معظم رهبری وحدت میان حوزه و دانشگاه را اصلی مهم می‌خوانند و بر این عقیده‌اند که : «در نظام اسلامی، علم و دین پابه پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص‌های حوزه‌ای در دانشگاه و تخصص‌های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوشبین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسّسه علم و دین هستند. این مؤسسه دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزه‌های علمیه و شعبه دیگر، دانشگاه‌ها هستند ... طلاب و دانشجویان قدر یکدیگر را بدانند، با یکدیگر آشنا و مرتبط باشند، احساس بیگانگی نکنند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کریمی مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص چگونگی ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: اتخاذ روش‌های مشترک آموزشی پژوهشی یکی از موثرترین راه‌های ایجاد نزدیکی بین این دو نهاد است.

وی با اشاره به اینکه جامعه کنونی جامعه اطلاعاتی و شکستن مرزهای ارتباطی است ادامه داد: این برهه از زمان فرصت بسیار خوبی است که می‌توانیم به آسانی میان قشر دانشجو و طلاب حوزوی ارتباط ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام کریمی با اشاره به وجود شبکه‌های مجازی بیان کرد: این امکان ظرفیتی را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد که می‌توانند به آسانی با ایجاد شبکه‌های مشترک علمی و پژوهشی میان دو قشر ارتباط و تبادل اطلاعات برقرار کنند.

وی استفاده از مدرسین حوزه در دانشگاه‌ها و همچنین بالعکس را امر مطلوب دیگر عنوان کرد و گفت: حضور مدرسین حوزه در دانشگاه‌ها می‌تواند به یکی شدن باورها و ارزش‌ها بین دو قشر دانشگاهی و حوزوی کمک کند.

این مدرس حوزه یکی از موانع وحدت میان این دو نهاد را عدم همدلی و دید منطقی و صحیح بین برخی از مسئولان امر خواند و گفت: برخی موضع گیری‌ها و یا وابستگی به برخی از جریان‌ها و حزب‌های سیاسی مانع همکاری این نهادها شده که لازم است در این خصوص بازبینی جدی صورت گیرد و اختلافات حزبی و گروهی مانع این امر مهم نشود.

حجت‌الاسلام سید علی عماد معاون پژوهش حوزه‌های علمیه نیز در این خصوص گفت: هم حوزه و هم دانشگاه نقشی مهم در تولید علم و دانش و توسعه فناوری‌ها دارند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته و قبل از انقلاب وحدت میان حوزه و دانشگاه به طور جدی وجود نداشت ادامه داد: اما خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب این دو نهاد با وحدت رویه بیشتری در کنار هم حضور یافتند و نتیجه آن این است که روز به روز شاهد توفیقات بیشتر در عرصه‌های گوناگون علمی هستیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با مهم خواندن وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: باید این دو نهاد در تمام زمینه‌ها با یکدیگر همراه شده و از زمان تولید دانش تا رسیدن به نتیجه با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند و کنار هم باشند.

عماد با تاکید بر اینکه تولید علم باید طبق نیازهای روز جامعه باشد و در واقع کارآمدی لازم را داشته باشد، افزود: باید تمام نهادهای علمی با یکدیگر همدل و همراه شوند و در تمام زمینه‌ها با یکدیگر مشارکت کنند تا ضعف‌ها‌ی موجود در مسیر تولید علم برطرف شود.

وی معتقد است: شکل‌گیری یک نهاد واحد فرهنگی، علمی و تربیتی می‌تواند میان حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد کند.

حجت‌الاسلام مجید افضلی کارشناس امور دینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم وحدت میان حوزه و دانشگاه را ضروری دانست و بیان کرد: متاسفانه تاکنون تعریف دقیقی از وحدت میان دانشجویان و طلاب صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه دانشجویان و طلاب نقشی مهم در تدوین سرنوشت آینده کشور دارند و در واقع آینده سازان این مملکت هستند، خاطرنشان کرد: اگر این دو قشر از همین ابتدای آغاز به تحصیل همفکر و همراه هم قدم بردارند مطمئنا در آینده نیز مشکلات و اختلافات عقیدتی سد راه تصمیمات ملی نخواهد شد.

افضلی با اشاره به نقش اساتید در ایجاد این همفکری و وحدت گفت: بسیج اساتید امری ضروری و مهم در این خصوص است و وجود اساتید روحانی در کنار دیگر اساتید می‌تواند در کنار مباحث علمی سطح دینی دانشجویان را نیز اعتلا بخشد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchqxnx.23nmvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما