يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : 38197
منبع : خبرگزاری مهر

شیوع تلخ بیماری قند در قم/ تغذیه مناسبت بهترین راه پیشگیری است

قم نيوز : قم نیوز: شیوع بیماری دیابت در بین مردم قم رو به فزونی است به گونه‌ای که در حال حاضر یک ششم از جمعیت مردم این استان مبتلا به این بیماری هستند.
شیوع تلخ بیماری قند در قم/ تغذیه مناسبت بهترین راه پیشگیری است
به گزارش قم نیوز، دیابت یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی - درمانی و اجتماعی - اقتصادی جهان امروز محسوب می‌شود، به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری در جهان وجود دارند و افرادی زیادی نیز هستن که از بیماری خود بی‌خبرند.

دیابت زمانی بوجود می‌آید که در بدن به اندازه کافی انسولین تولید نشود و یا از انسولین تولیدشده در بدن به طور موثری استفاده نشود. بدن بدون انسولین نمی‌تواند انرژی مورد نیاز را از مواد غذایی مصرفی بدست آورد.

انسولین، هورمونی است که از غده لوزالمعده ترشح می‌شود. غذایی که مصرف می‌کنیم در بدنمان به نوعی قند به نام گلوکز تبدیل می‌شود. انسولین به گلوکز کمک می‌کند که وارد سلول‌های بدن شود تا به انرژی تبدیل گردد. بدون انسولین، گلوکز به جای ورود به سلول در بدن جمع می‌شود و بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش یا عدم اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‌آید.

۹ میلیون نفر در کشور مستعد بیماری دیابت هستند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر هفته گذشته به قم طی دیداری که با مراجع تقلید و علما داشت به بیماری‌ای اشاره کرد که اظهار نظر وی حاکی از شیوع خاموش آن در بین مردم ایران است، بیماری دیابت که به گفته وزیربهداشت در حال حاضر پنج میلیون ایرانی را در گیر کرده و ۹ میلیون نفر دیگر نیز مستعد این بیماری هستند.

به گفته سید حسن قاضی‌زاده هاشمی ۳۵ درصد موارد غذایی که امروز ایرانی‌ها مصرف می‌کنند مورد نیاز بدن آن‌ها نیست و همین اسراف در خوردن موجب بروز بیماری‌های مختلف در آن‌ها شده اسن؛ البته وی در سخنان خود در شهر قم به بیماری چاقی نیز اشاره داشت.

وی شعار سال امسال هفته سلامت را مباررزه با چاقی و دیابت عنوان کرد و در آماری دیگری در زمینه چاقی اعلام کرد که ۴۰ درصد مردم ایران از مشکل اضافه وزن رنج می‌برند که این خود زمینه بسیاری دیگر از بیماری‌ها از جمله دیابت است و از سوی دیگر موجب افزایش هزینه‌های درمان در کشور می‌شود.

وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود نیز بر این نکته تأکید داشته که اگر مردم به سمت پیشگیری از بیماری بروند کمتر با امراض مواجه خواهند شد و این امر در مجموع به نفع کشور خواهد بود چرا که درمان برخی از بیمار‌ها هزینه‌های بسیاری را به همراه دارد.

۲۰۰ هزار قمی مبتلا به دیابت هستند

در ادامه داستان شیوع دیابت در کشور باید به گفته‌های تلخ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اشاره داشت. وی که در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان قم سخن می‌گفت در زمینه شیوع این بیماری در قم آمار ۲۰۰ هزار مبتلا را اعلام کرد.

جمعیت قم نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سرشماری شده و آمار نشان می‌دهد که یک ششم از جمعیت مردم این استان مبتلا به دیابت هستند

گفته‌های دکتر ابوالفضل ایرانی‌خواه در حالی است که جمعیت قم نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سرشماری شده و آمار وی نشان می‌دهد که یک ششم از جمعیت مردم این استان مبتلا به دیابت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عمده مشکلاتی را که برای بیماران دیابتی ایجاد می‌شود را از دست دادن کلیه و بینایی عنوان کرد.

علی اکبر حق ویسی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر، اولین گزینه در پیشگیری از دیابت را فعالیت روزانه می‌داند و البته این گزینه را برای افرادی که به این بیماری نیز مبتلا شده‌اند نیز پیشنهاد می‌کند.

پیاده روی بهتری فعالیت برای مبارزه با دیابت

وی در ادامه پیاده روی را بهترین و ارزان‌ترین فعالیت توصیف و در عین حال به افرادی که برای ورزش به باشگاه مراجعه می‌کنند تأکید جدی دارد که برنامه‌های غذایی در باشگاه را پیگیری نکنند و برای برنامه غذایی حتما به متخصص تغذیه مراجعه کنند.

این متخصص تغذیه، آرامش روانی را از دیگر گزینه‌های کنترل دیابت و عدم افزایش آن می‌داند و بر این نکته نیز تأکید دارد که در کنار فعالیت بدنی آرامش روحی نیز تأثیر زیادی در عدم ابتلا به دیابت دارد.

وی همچنین برنامه غذایی را جزو گزینه‌های بسیار مهم در پیشگیری از ابتلا به دیابت و حتی کنترل آن می‌داند و در این زمینه با صراحت بر این مطلب تأکید می‌کند که نباید بیماران دیابتی را با برنامه‌های غذایی سخت آزرده خاطر کرد.

برنامه غذایی دیابتی‌ها ۶ وعده است

حق ویسی، ۶ وعذه غذایی را برای بیماران مبتلا به دیابت پیشنهاد می‌کند که در کنار سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام باید بدان توجه کنند که این سه وعده در ساعات ۱۰ صبح، ۴ تا ۵ بعد از ظهر و آخر شب است که به عقیده این متخصص تغذیه، وعده آخر شب باید یک لیوان شیر ولرم باشد.

مبتلایان به دیابت نباید به هیچ عنوان به شکل خودسرانه اقدام به افزایش میزان انسولین تزریقی کنند

وی مصرف خوراکی‌های دارای فیبر مانند سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌ها، و غلات کامل را از جمله غذاهای مهم برای افراد مبتلا به دیابت معرفی کرده و پرهیز از غذاهایی که با قند و شکر تهیه شده و روغن‌ها را از دیگر خوراکی‌هایی عنوان کرد که باید از آن پرهیز شود.

این متخصص تغذیه اولین پیشنهاد برای افراد مبتلا به دیابت را اصلاح تغذیه، مصرف قرص که با تجویز پزشک صورت می‌گیرد در وهله دوم و انسولین را در مرحله پایانی و با افزایش بیش از حد قند خون توصیه می‌کند و در کنار همه این موارد فعالیت بدنی و تغذیه را در همه این موارد مورد تأکید قرار می‌دهد.

وی در ادامه بر این نکته نیز تأکید می‌کند که مبتلایان به دیابت نباید به هیچ عنوان به شکل خودسرانه اقدام به افزایش میزان انسولین تزرقی کنند زیرا این امر مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

حق ویسی همچنین میزان قند خون نرمال را بین ۷۰ تا ۱۰۰ می‌داند و ادامه می‌دهد: قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۴ مرحله پیش دیابت و از ۱۲۴ به بالا به عنوان قند خون خطرناک محسوب می‌شود.

با توجه به آمار مبتلایان به دیابت و گسترش خاموش این بیماری، مراجعه مستمر به پزشک و انجام آزمایش قند خون و رعایت نکات بهداشتی و غذایی و ورزش و به عبارتی اصلاح شیوه زندگی می‌تواند گام بزرگی در پیشگیری از این بیماری باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchqznx.23n6wdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما