دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 49780
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مصباح یزدی:

برخی مدیران امروز شاگردان نویسنده پرمشتری قبل انقلابی هستند که مبنای مشروعیت حکومت را رای مردم می‌دانست

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: آنچه که در سقیفه اتفاق افتاد، برای امام علی(ع) تکلیف آور نبود، یک نویسنده پر مشتری پیش از انقلاب گفت که تشیع امروز، یک تشیع صفوی است و تشیع علوی غیر از این است، امروز هم برخی از مدیران کشور از شاگردان آن نویسنده هستند که مبنای مشروعیت حکومت را رای مردم می‌دانست.
برخی مدیران امروز شاگردان نویسنده پرمشتری قبل انقلابی هستند که مبنای مشروعیت حکومت را رای مردم می‌دانست
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه یکشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به صبر امام علی(ع) پس از رحلت رسول اکرم(ص) اظهار کرد: امام علی(ع) بهترین کار را پس از مرگ پیامبر(ص) سکوت دانست، راه دیگر برای این امام معصوم مقابله با غاصبان خلافت با دست بسته بود.

وی ادامه داد: صبر امام علی(ع) پس از رحلت رسول اکرم(ص) به احتیاط و عقل نزدیک بود، البته این امام معصوم پس از غصب خلافت خود حاضر به بیعت با خلیفه تعیین شده در سقیفه نشد تا زمانی که مساله ارتداد گروهی از مسلمانان پیش آمد و مرتدین به جنگ با مسلمانان پرداختند و اصل اسلام در خطر قرار گرفت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) فرمود من در حالی صبر کردم میراثی که رسول اکرم(ص) برای من باقی گذاشت، غارت شد، پیامبر(ص) در غدیرخم، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود اعلام کرد، اما مردم با بی توجهی به این مساله با شخص دیگری برای خلافت بیعت کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به پذیرش خلافت توسط امام علی(ع) اظهار کرد: پس از مرگ خلیفه سوم، جمعیت زیادی برای بیعت با امام علی(ع) به نزد او رفتند، جمعیت آن قدر زیاد بود که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) زیر دست و پا ماندند و امام علی(ع) این وضعیت را که دید، خلافت را قبول کرد.

وی ادامه داد: در همان ابتدای دوران خلافت امام علی(ع)، چند نفر از کسانی که به این امام معصوم برای پذیرش خلافت اصرار کرده بودند، در مقابل امام علی(ع) قرار گرفتند و ناکثین نامیده شدند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دشمنان امام علی(ع) در دوره خلافت این امام معصوم سه جنگ جمل، صفین و نهروان را به امام علی(ع) تحمیل کردند، مردم بدون اختلاف برای خلافت سراغ امام علی(ع) آمدند، اما برخی از افراد تاب و تحمل عدالت این امام معصوم را نداشتند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به بیعت شکنان در عصر امام علی(ع) اظهار کرد: همان کسانی که با این امام معصوم بیعت کردند، بیعت خود را شکستند و با امام علی(ع) جنگیدند، جنگ این افراد با این امام معصوم آگاهانه بود، دلیل جنگ آن‌ها، دنیا بود و برای رسیدن به دنیا با امام علی(ع) جنگیدند.

وی ادامه داد: افرادی که زینت‌های دنیا مایه اعجاب آن‌ها شده بود، به جنگ با امام علی(ع) پرداختند، این امام معصوم نان جو می‌خورد، اما دشمنان او به دنبال رسیدن به دنیا بودند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) خلافت را قبول کرد، چون با حضور مردم حجت برای او تمام شد، همچنین دلیل دیگر این است خداوند علما را مکلف کرده است که در برابر ستمگری ظالمان و محرومیت گرسنگان ساکت نباشند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اختلاف طبقاتی در جامعه اظهار کرد: گاهی درآمد سالیانه چند خانواده را به یک کارمند در یک ماه می‌دهند، اما در آن سو در یک خانواده شهید دو دختر است که تنها یک چادر دارند.

وی ادامه داد: آنچه که در سقیفه اتفاق افتاد، برای امام علی(ع) تکلیف آور نبود، یک نویسنده پر مشتری پیش از انقلاب گفت که تشیع امروز، یک تشیع صفوی است و تشیع علوی غیر از این است، امروز هم برخی از مدیران کشور از شاگردان آن نویسنده هستند که مبنای مشروعیت حکومت را رای مردم می‌دانست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نسبت به نهج البلاغه در جامعه کمتر توجه می‌شود، نمی‌توانیم خودمان را پیروی امام علی(ع) بدانیم، ولی نهج البلاغه و شرح‌های آن را نخوانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ریشه دین عقیده است، عقیده در اثر تبلیغات غلط تحریف می‌شود، دین صحیح نیاز به عقاید صحیح دارد و این عقاید باید از منابع صحیح باشد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchvqnk.23nw6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما