چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : 31040
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

ماراتن اسراف در جاده رمضان/ آفتی که نیازمند چاره‌اندیشی است

قم نيوز : قم نیوز: بازهم ماه میهمانی خدا فرارسیده و خان نعمت الهی گسترده است، از آسمان نور می بارد و رحمت الهی در فضا پراکنده است بر سر سفره خداوند می نشینیم و از گنجینه بیکران رحمتش بهره مند می شویم.
ماراتن اسراف در جاده رمضان/ آفتی که نیازمند چاره‌اندیشی است
به گزارش قم نیوز، ماه رمضان است و بازار اطعام و سفره های افطاری گرم است، هر فردی در ماه مبارک رمضان با انجام دستورات دینی تلاش میکند تا بتواند از آثار بیشمار مادی و معنوی این ماه برخوردار شود، اطعام و دادن افطار هم یکی از این اعمال است که بسیاراز طرف اولیا خداوند توصیه شده است .

شله زرد، حلوا، آش، خرما، گردو و انواع و اقسام غذا ها تنها بخشی از اقلام موجود بر سر سفره های پر ذرق و برق افطار امروزی است،کاری که نه تنها حسنه و لذت بخش نیست بلکه در بسیاری از آیات و روایات در مذمت اسراف سخن گفته شد ه است و ائمه واطهار مردم را از آن منع کرد اند .

افطار های پرذرق و برقی که بیشتربه خودنمایی می ماند تا کاری برای رضا خدا؛ ضیافت افطاری که همه ساله دغدغه سازمان ها وادرات و شرکت های دولتی نیز هست، افطاری سنت حسنه است که بسیار به آن سفارش شده است اما باید شروطی در انجام ان لحاظ شود.

اولین شرط اینکه به جهت رضای خداوند باشد بر این اساس بسیاری از ضیافت ها همین شرط اول را دارا نیستند و سفره هایی هستند که برای خودنمایی پهن می شوند و شرط دوم اینکه از مال خود شخص باشد به همین خاطر بسیار ی از افطاری هایی که از کیسه بیت المال داشهت می شوند نیز از این قائده مستثنی هستند.

با توجه به کسری بودجه دولت و شکایت همیشگی دستگاه ها از کمبود بودجه لزوم برگزاری اینگونه ضیافت های پرزرق وبرق در چیست؟ و آیا به‌رغم اینکه ماه رمضان ماه ریاضت، تزکیه نفس، درک زندگی تهیدستان و همدردی با این قشر جامعه توصیف شده است و مسلمانان جهان با تحمل گرسنگی و تشنگی سعی در نزدیکی با پروردگار دارند، با برگزاری چنین مراسماتی چقدر به فلسفه و اهداف این ماه که آشنایی با زندگی گرسنگان و درک احوال آن هاست نزدیک می شویم؟

این جنب وجوش های بازار و فروشگاه های سطح شهر و گرانی اقلامی چون مرغ و گوشت در ماه رمضان نشان از چیست؟ چرا رستوران های پر ذرق و برق از شب های قبل رزرو می شوند؟

سفارش به صرفه جویی در کلام اولیا خدا
مگر نه اینکه اولیا خداوند و ائمه اطهار بارها و بارها در مذمت اسراف سخن گفته و بشر را انظار داده اند که در همه حال میانه روی را پیشه کنند، مگر نه اینکه امیر المونین که در همین ماه در شب شهادتش ناله وفغان سر می دهیم روزه خود را با نمک باز می کرد و بر سر سفره افطارش جز شیر و خرما دیده نمی شد؟

میانه روی اصلی است که همیشه مورد توجه اولیا دین بوه است و بسیار مورد توجه ایشان قرار گرفته است، امام حسن عسگری (ع) در این زمینه می فرماید : «سفارشت می‌كنم به میانه‌روی و بازت می‌دارم از اسراف و زیاده ‌روی چراكه آن از كارهای شیطانی است».

امام صادق(ع)هم درمذمت اسراف می فرمایند : «انسان مؤمن اسراف و زیاده روی نمی کند بلکه میانه روی را پیشۀ خود می سازد»چه شده است که مایی که خود را شیعه می دانیم توصیه امامان را نادیده می گیریم و برای چشم و هم چشمی و خودنمای تاکیدات ویژه ایشان را نادیده می گیریم ودل خوشیم که کار خیر انجام داده ایم و رضای خداوند را کسب کرده ایم.

این سفره های طول و درازو پر از ذرق و برق افطاری در حالی پهن می شودکه در همین شهر وحاشیه ای آن هستند کودکانی که سر گرسنه زمین می گذارند و هستند پدران و مادرانی که شرمنده روی کودکان خود هستند بهتر نیست اگر گرسنه ای را سیر کنیم تا اینکه جمال سفره هایمان چشم چند نفر سیر تر از خوددمان را بزند.

به رستوران های قم که سری بزنیم پی به قیمت های نجومی افطار خواهیم برد، رستوران هایی که معمولا افطار را به تنهای عرضه نمی کنند و شما مجبورید کنار افطاری غذا هم سفارش بدهید و برای آن حداقل ۵۰ هزار تومان سبک شوید، افطاری که معمولا از ترکیب نان و پنیر و سبزی، زولبیا و بامیه، چای، خرما و شله‌زرد تشکیل شده و درکنار آن غذا هایی با قیمت ها بالا عرضه می شود.

مساوات و برابری ؛اصلی ترین اثر اجتماعی روزه
آیت الله واعظ موسوی با اشاره به اینکه این ایامی است که بر هر فردی واجب است برای اطاعت فرمان خداوند روزه بگیرد، اظهار داشت: روزه به‌عنوان سرچشمه تقوا قلمداد شده است و هم عبادتی است که روح شیطان را از انسان دور می‌کند به‌عنوان زکات بدن محسوب می‌شود و در مقابل آتش جهنم سپر انسان محسوب می‌شود و از وی محافظت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه روزه‌ای که این‌همه در آیات و روایات موردستایش قرارگرفته دارای آثار و برکات فراوانی است، تأکید کرد: گرفتن روزه سبب تلطیف روح شده اراده انسان روزه‌دار را بسیار قوی می‌کند و موجب تعدیل غرایز شخص روزه‌دار می‌شود.

وی افزود: روزه از آثار تربیتی، اجتماعی و بهداشتی فراوانی هم برخوردار است که گاه ممکن است مورد غفلت قرار بگیرد که از جمله آن ها درس مساوات و برابری است که از اصلی ترین آثار اجتماعی روزه است و این درس وقتی مسجل می‌شود که انسان روزه‌دار برای اطاعت فرمان الهی در روزهای گرم تابستان و حدود ۱۷ ساعت روزه می‌گیرد و چشم از بهره‌مندی دنیوی می‌بندد و آشامیدنی‌ها و خوردنی‌ها را بر خود حرام می‌داند.

آیت‌الله واعظ موسوی با اشاره به اینکه اجتناب از خوردن و آشامیدن مرحله اول روزه است،خاطرنشان کرد: کسانی که از امکانات برخوردارند و همواره به‌محض اراده داری بهترین نعمت‌ها تمام خوردنی‌ها وآشامینی ها برای آن‌ها محیا است دراین زمان طولانی ۱۷ ساعت و تنها برای اطاعت فرمان حق و اینکه خود را در ردیف گرسنگان قرار دهند و از خوردن و نوشیدن اجتناب می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه این بودن در ردیف گرسنگان و مستمندان می‌تواند آثار اجتماعی بزرگی برای همیشه زندگی فرد داشته باشد، تصریح کرد: مشروط به اینکه به هنگام سحر و افطار که زمینه برای خوردنی و آشامیدنی‌ها فراهم‌شده است فرد روزه‌دار با استفاده از اسراف عامل انحراف از دین را برای خود فراهم نکند و به تعبیر قرآن اهل اسراف نباشد؛ بسیاری از این افراد گاهی حتی بیش از افرادی که روز نمی‌گیرند نعمت الهی را حیف‌ومیل می‌کنند.

آیت الله واعظ موسوی با اشاره به اینکه روزه تنها بستن دهان در طول روز نیست، تصریح کرد:روزه آداب و شرایطی دارد که ازجمله آن رعایت اعتدال در خوردن و آشامیدن و استفاده از نعمت‌های الهی است که در اختیار ما به‌عنوان امانت قرار داده‌شده است تا بتوانیم در بهره‌گیری از آن‌ها در مسیر عبادت الهی قرار بگیریم.

سخن آخر
مگر نه اینکه فلسفه روزه در ماه رمضان تمرین گرسنگی و تشنگی و درک حال گرسنگان است ؟ پس بستن دهان در حالی که به سفره های افطار پر ذرق و برق امید داریم و برای ان لحظه شماری می کنیم آیا ما را به درک حال گرسنگان نزدیک خواهد کرد؟ و اگر نه چه چیزی مارا از این گمراهی باید در بیاورد آیا انظار صریح خداوند و توصیه های اولیا خداوند برای آگاهی ما کافی نیست؟
باشد که با دقت در اصل دین و با توجه به مولفه های دینمان آن را به درستی درک کرده و با توجه به ظاهر و امورمادی از اصل آن بازنمانیم و با بی توجه‌ی تیشه به ریشه اصل دینمان نزنیم. آمین

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdchvvnx.23nzkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما