پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : 49960
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله سبحانی:

برهان و منطق دلیل پیشرفت اسلام بود

لزوم حمایت از طلاب برای مهاجرت به دیگر شهرها
قم نيوز : قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اسلام با شمشیر پیشرفت نکرد، بلکه دلیل پیشرفت اسلام برهان و منطق بود.
برهان و منطق دلیل پیشرفت اسلام بود /لزوم حمایت از طلاب برای مهاجرت به دیگر شهرها
برهان و منطق دلیل پیشرفت اسلام بود /لزوم حمایت از طلاب برای مهاجرت به دیگر شهرها
به گزارش قم نيوز، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه درس تفسیر قرآن که در مجتمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره به تاکید قرآن کریم بر جهاد اظهار کرد: تاکید این کتاب آسمانی به جهاد چیز عجیبی نیست، خداوند در قرآن کریم می‌گوید که من جان شما را برای خودم می‌خرم و به جای آن بهشت و نعمات بهشتی را به شما می‌دهم.

وی ادامه داد: خداوند گناهان شهدا را می‌بخشد و آن‌ها را وارد بهشت می‌کند، قرآن کریم بسیاری از مسائل را با مثل بیان کرده است، حقایق زیادی در مثل‌های آن وجود دارد، مثل‌های قرآن، تمثیلات، اشارات و کنایه‌ها است و این مثل‌ها به جز مثل‌های عربی و فارسی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خداوند در قرآن کریم با بیان پاداش‌ها سعی می‌کند که مردم را برای جهاد تشویق کند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ضرورت توجه به مثل‌های قرآنی اظهار کرد: در این کتاب آسمانی حدود 55 مثل قرآنی وجود دارد که این مثل‌ها باید به عنوان یک واحد درسی برای طلاب خارجی باشد، این طلاب باید در خارج از کشور از قرآن بیشتر استفاده کنند.

وی ادامه داد: سلاح دشمنان امروز جنگ روانی است، وهابی‌ها از در قرآن وارد می‌شوند و باید با استفاده از قرآن به آن‌ها پاسخ داد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: آیت‌الله اعرافی اکنون مدیریت حوزه علمیه را بر عهده دارد که دارای سابقه طولانی است، او سفرهای داخلی و خارجی زیاد داشته و بسیاری از دانشگاه‌ها و حوزه‌ها را دیده است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ضرورت مهاجرت طلاب حوزه قم به شهرهای دیگر اظهار کرد: اکنون در شهرهای مختلف کشور با کمبود روحانی و مبلغ مواجه هستیم، به همین دلیل باید طلاب حوزه قم تشویق شوند تا به شهرهای دیگر مهاجرت کنند.

وی ادامه داد: باید خلا پیش آمده در زمینه کمبود روحانی در شهرها پر شود، باید مدیریت حوزه‌های علمیه برنامه ای برای تشویق طلاب به مهاجرت داشته باشد و مراجع تقلید شهریه مبلغین را تا چند سال پرداخت کنند و از مبلغین حمایت خوبی صورت بگیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یکی از مسائل مطرح شده در قرآن مساله جهاد و کوشش در راه خدا است، زمانی که سپاه اسلام به ایران آمد، یکی از لشکریان این سپاه گفت که ما برای آزادسازی مردم آمدیم، نه اینکه کشورگشایی کنیم.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به سیره رسول اکرم(ص) اظهار کرد: پیامبر(ص) در طول 23 سال و در جنگ‌هایی که داشت، تنها هزار و 800 نفر به دست سپاه پیامبر(ص) کشته شدند، اسلام با شمشیر پیشرفت نکرد، بلکه دلیل پیشرفت اسلام برهان و منطق بود.

وی ادامه داد: دو نوع مصلحت در عالم بشریت دارد، یک گروه از مصلحان همچون افلاطون و سقراط برای هدایت بشر برنامه دارند، ولی برنامه این افراد برای هدایت خدایی نیست، این دسته از افراد پس از نوشتن برنامه آن را به مردم می‌دهند، ولی ماموریتی برای این افراد در مرحله اجرا تعریف نشده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: گروه دیگری از مصلحان عالم بشریت، آموزگاران الهی هستند که برنامه خدا را به مردم ارائه می‌کنند، آن‌ها وارد مرحله اجرای این برنامه هم می‌شوند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchvwnk.23nw-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما