پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : 29340
منبع : روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم
آیت‌الله اعرافی:

سند فرهنگی اخلاقی محیط زیست و منابع طبیعی تدوین شود

قم نيوز : قم نیوز: امام جمعه قم به تدوین سندهای مهمی نظیر سند آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور از سوی این شورا اشاره کرد و گفت: در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی نیز سند فرهنگی اخلاقی با همکاری دبیرخانه این شورای عالی تدوین شود.
سند فرهنگی اخلاقی محیط زیست و منابع طبیعی تدوین شود
به گزارش قم نیوز، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار با مهندس جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و عفتان مدیرکل منابع طبیعی استان قم با تقدیر از خدمات صورت گرفته از سوی این نهاد، اظهار داشت: گزارش خوبی ارائه شد و تلاش شما مشکور است، اما حوزه منابع طبیعی و مسائل محیط زیست قم نیازمند توجه بیشتر است.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست از مباحث اساسی در ایران و خارج از کشور محسوب می‌شود، افزود: حوزه‌های تعاملی بین ما و محیط زیست وجود دارد که می‌توان با نگاه بین‌المللی آن را پیگیری کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به همکاری جامعةالمصطفی و حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی در تدوین دایرةالمعارف کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: ما نگاه تاریخی تمدنی در این حوزه داشته‌ایم اما این اقدام کافی نیست و به همین دلیل باید تولیدات جدید داشته باشیم که با خوشفکری نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی و پیگیری دکتر گرجی از اعضای هیئت علمی جامعةالمصطفی، این کار مهم پایه‌ریزی شده است که پیش‌بینی می‌شود این دایرةالمعارف در ۲۰ جلد چاپ شود که تاکنون دو جلد از آن انتشار یافته است.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه این دایرةالمعارف در صورتی که به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه شود مورد توجه جهان اسلام قرار می‌گیرد، گفت: تدوین این دایرةالمعارف تسهیل کننده اشاعه اندیشه‌های اسلامی است که کمتر مورد پردازش و پژوهش قرار گرفته است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه با تدوین دایرةالمعارف کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست گنجینه خوبی در ایران تولید می‌شود که جهان اسلام و دنیا نیز می‌توانند از آن بهره‌گیری کنند، گفت: ادارات کل استان با بقیه ادارات کل استان‌های دیگر باید متفاوت بوده و نگاه فلسفی، اخلاقی و فقهی داشته و رابط دستگاه خط فرمان و مجموعه‌های حوزوی باشند.

وی در ادامه بر لزوم تبیین منابع طبیعی و محیط زیست بر اساس نگاه فلسفی، فقهی معارفی و اخلاقی تاکید کرد و افزود: نهادهای جمهوی اسلامی در بخش‌های تولید و تحقیق از نگاه فلسفی، اخلاقی و فقهی نقش داشته باشند؛ البته این مسئله کار حوزه است اما توجه دستگاه‌های اجرایی به این بنیاد فکری و معرفتی لازم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به تدوین سندهای مهمی نظیر سند آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور از سوی این شورا اشاره کرد و گفت: در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی نیز سند فرهنگی تولید شود؛ ما آماده رایزنی با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم تا از نگاه فرهنگ و اخلاقی این سند تولید شود.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه اهتمام شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث افزایش جمعیت نوع نگاه‌ها را تغییر داد، گفت: نقشه راهبردی علمی کشور نیز که دستاورد این شورا است تاثیرگذار بود تا خط مشی‌های علمی کشور بر اساس این سند پیش برود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchvxni.23nwkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما