چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۴
کد مطلب : 31699
مدیرکل منابع طبیعی قم:

۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار از بحرانی‌ترین نقاط قم نیازمند بیابان‌زدایی است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل منابع طبیعی قم گفت: گستره ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتاری از بحرانی‌ترین نقاط قم نیازمند بیابان‌زدایی است که هر هکتار آن ۴ میلیون تومان هزینه دارد.
۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار از بحرانی‌ترین نقاط قم نیازمند بیابان‌زدایی است
به گزارش قم نیوز، سید محمدتقی سجادی اظهار داشت: منابع طبیعی استان قم برای احیا مناطق بحرانی یا تثبیت آن‌ها و مناطقی که به صورت شن‌زار درآمده است، ایجاد پوشش گیاهی مطلوب این مناطق و همچنین کاشت درختچه‌هایی را در این مناطق در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه باید پوشش‌های به صورت مرتعی هم ایجاد شوند، افزود: وقتی پوشش گیاهی به صورت مرتعی ایجاد شود به نحوی در روند تخریبی آن اخلال وارد می‌کند و از سرعتش می‌کاهد.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از روش‌های مصنوعی هم می‌توان مقداری سرعت افزایش ریزگردها را کاهش داد، تأکید کرد: مثلاً مالت‌پاشی یا ایجاد یک پوشش خاص هیدروکربنی در مقابل خاک آن را مقاوم می‌کند که ریزگرد بلند نشود اما به علت موانع زیست‌محیطی بسیاری که دارد خیلی توصیه نمی‌شود.

سجادی با اشاره به اینکه برای هر یک هکتار عملیات بیابان‌زدایی که شامل نهال‌کاری و بوته کاری و آبیاری با تانکر به مدت ۲ سال است حداقل ۴ میلیون اعتبار لازم است، تصریح کرد: اگر بخواهیم بحرانی‌ترین نقاط را که بین ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار است را درنظربگیریم و به عنوان اولویت برای بیابان‌زدایی قرار دهیم، هزینه‌ بسیار بالایی دارد که متأسفانه با منابع موجود اصلاً قابل‌مقایسه نیست.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه امکانات و اعتبارات موجود جوابگوی گستره وسیع مناطق بحرانی نیست، افزود: اگر بخواهیم با هزینه و روال موجود عملیات بیابان‌زدایی را در گستره وسیع ۱۰۵ هزار هکتاری انجام دهیم بسیار زمان‌بر است.

وی با اشاره به اینکه چنین بحران‌هایی گریبان گیر شهرهای اطراف هم می‌شود، تصریح کرد: منطقه‌ای مثل مسئله که یکی از کانون‌های بحرانی است به دلیل ناپایداری و شوری قم را فقط تهدید نمی‌کند و تهران و شهرهای اطراف هم به نحوی در ایامی از سال متأثر از این کانون ریز گرد هستند.

سجادی با اشاره به اینکه باید با یک نگاه ملی به کانون‌های تولیدهای ریز گرد در قم توجه کرد، خاطرنشان کرد: یعنی همان نگاه ملی که به بحران دریاچه ارومیه، بحران کانون‌های تولید ریزگرد در خوزستان و نگاه ملی که به بحث دریاچه هامون وجود دارد، باید در رابطه با دشت مسئله و تأثیرات مخرب آن بر روی شهر قم و شهرهای اطراف و به ویژه پایتخت هم اتخاذ شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه کنترل بحران ریز گرد نیازمند اعتبارات متناسب با آن است، تأکید کرد: اگر موضوع ریزگرد ها در قم به عنوان عزم ملی مطرح شود و اعتبارات ویژه‌ ملی برای کنترل این بحران در قم در نظر گرفته شود، می‌توان امیدوار بود که نتیجه‌ دلخواه به‌دست آید.

وی با اشاره به اینکه هر کاری با چنین وسعتی نیاز به زمان دارد، افزود: در صورت تأمین اعتبار می‌توان امیدوار بود که در یک روال منطقی کار به یک سرانجام برسد ولی در کوتاه مدت نتیجه‌ چندانی به دست نمی‌آید.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchw-nx.23nzwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما