چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : 35109
منبع : قم نگار

وضعیت فروش کتاب کودک و نوجوان در قم

قم نيوز : قم نگار: فروشنده مرکز رنگین‌کمان با اشاره به این فروشگاه با مدارس می‌گوید: ای‌کاش تمام سال هفته کتاب بود. در هفته کتاب‌فروش ما سه برابر بود به‌طوری‌که تنها در یکی از مدارس بیش از سه میلیون تومان کتاب کودک و نوجوان به فروش رسید.
وضعیت فروش کتاب کودک و نوجوان در قم
به گزارش قم نگار، این‌که چرا مردم ما عموما کتاب‌خوان نیستند و کتاب در زندگی ایرانی‌ها سهم اندکی دارد دلایل عمده‌ای دارد که حتی با اهدای کتاب و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با تخفیف ویژه و ایجاد کتابخانه هم سرانه مطالعاتی عموم مردم افزایش پیدا نکرده است.

از سوی دیگر بازار کتاب‌های آموزشی و بازاری رونق بیشتری دارد. کتاب‌هایی که نقش کادو و شی‌ء تزیینی را در سبد کالای مردم ایفا می‌کنند.

کارشناسان معتقدند: ذهن کودک انباشته از مجموعه‌ای از سؤالات و ندانسته‌هاست که برای پاسخ به آن‌ها بزرگ‌ترین منبع اطلاعاتی که برای خود در نظر می گیرد خانواده است. پس پایه‌گذاری این امر یعنی آشنایی با کتاب خوانی در ذهن کودک از همان ابتدا بسیار ساده و مؤثر می باشد. خانواده به‌عنوان نهاد اولیه تعلیم و تربیت، نقش بسیار تاثیرگذاری در رویکرد کودکان به مطالعه دارد، به گونه ای که نقش والدین و به خصوص مادر به لحاظ برخورد و ارتباط بیشتر با کودک در تقویت عادت مطالعه و ترویج کتابخوانی بی‌بدیل می‌باشد.

برخی نیز می گویند: سیستم آموزشی غلط ماست که از ابتدا انگیزه و علاقه‌ای برای کتاب‌خوان شدن دانش آموزان به وجود نمی‌آورد و مطالعه را محدود که به کتاب‌ها و جزوات درسی آن‌هم به‌صورت اجباری می‌کند.

بنابراین لازم است ایجاد انگیزه و آموزش مهارت مطالعه از همان سنین کودکی در افراد توسط پدر و مادر و سیستم آموزشی جدی گرفته شود.

در این میان نقش کتاب‌های کودک و نوجوان که به‌صورت تخصصی برای این قشر جامعه نوشته می‌شود بسیار مهم و حیاتی است و خالق این آثار باید خود با جهان کودکان و نوجوانان آشنا باشند.

ایجاد فروشگاه‌های تخصصی کتاب و محصولات فرهنگی کودک و نوجوان در هر شهر و دسترسی آسان به این مراکز از اولیه‌ترین اقداماتی است که مسئولان امر باید در نظر داشته باشند.

سه سال از تأسیس فروشگاه رنگین‌کمان در قم می‌گذرد. فروشگاهی که به عرضه کتاب حوزه کودک و نوجوان در چهارراه شهدا قم به‌صورت تخصصی پرداخته است.

در این کتاب‌فروشی قفسه‌هایی پر از کتاب‌های داستان و شعر و آموزشی ویژه کودک و نوجوان وجود دارد.

صفی اله قره‌گوزلو که خود از خوانندگان پروپاقرص کتاب‌های کودک و نوجوان است،می‌گوید: هیچ کتابی در این فروشگاه نیست که در چاپ اول مانده باشد و روزانه به‌طور میانگین بیش از ۳۰ مراجعه‌کننده داریم.

فروشنده مرکز رنگین‌کمان با اشاره به استقبال مردم از کتاب «محمد مثل گل بود» اثر حیدری ابهری خاطرنشان می‌کند: این کتاب که به سبک زندگی پیامبر اسلام می‌پردازد ابتدا با قیمت ۲۰هزار تومان وارد بازار شد اما به دلیل فروش بالا، ناشر در چاپ‌های بعدی این کتاب را با تخفیف ۸۰ درصد عرضه کرد.

وی بیان می‌کند: داستان‌های خارجی مثل «نبرد شیاطین»، «جلاد لاغر» و «سرزمین سحرآمیز» ازجمله کتاب‌های پرفروش در این حوزه است و کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که هر جلد آن بیش از ۷۰ بار به چاپ رسیده نیز از داستان‌های پرمخاطب ایرانی است.

قره گوزلو در حوزه شعر کودک با اشاره به فروش بالای آثار ناصر کشاورز و شکوه قاسم‌نیا و محمود پوروهاب اشاره می‌کند: شاعران قمی نیز با این فروشگاه در ارتباط اند.

فروشنده مرکز رنگین‌کمان تصریح می‌کند: در سطح قم به جز اینجا مرکز دیگری برای فروش کتاب کودک و نوجوان نیست و اگر کسی بخواهد کتاب بخرد باید به همین فروشگاه مراجعه کند.

وی با اشاره به همکاری مرکز رنگین‌کمان با مدارس می‌گوید: ای‌کاش تمام سال هفته کتاب بود. در هفته کتاب‌فروش ما سه برابر بود به‌طوری‌که تنها در یکی از مدارس بیش از سه میلیون تومان کتاب کودک و نوجوان به فروش رسید.

قره‌گوزلو عنوان می‌کند: روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بیشترین فروش راداریم و بسیاری از خریداران از شهرستان و حتی از تهران به ما مراجعه می‌کنند.

فروشنده مرکز رنگین‌کمان می‌گوید: نشریات حوزه کودک و نوجوان نیز با استقبال خوبی برخوردار می‌شود و در ماه هیچ نشریه‌ای مرجوع نمی‌شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchwznx.23nmvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما