سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب : 26893

بانوان خبرنگار استان قم تجلیل می‌شوند

قم نيوز : قم نیوز: معاون مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: به مناسبت دهه کرامت 57 خبرنگار فعال خانم استان قم تجلیل می‌شوند.
بانوان خبرنگار استان قم تجلیل می‌شوند
به گزارش قم نیوز، مهدی توکلیان ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به فرارسیدن دهه کرامت اظهار داشت: به این مناسبت ۵۷ خانم فعال حوزه رسانه که عضو خانه مطبوعات است را تجلیل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: این اقدام مشترک خانه مطبوعات و ارشاد در راستای خدمت‌رسانی به بانوان خبرنگار قم است که با وجود تمام سختی‌ها می‌توانند الگوهای مناسبی برای خبرنگاران زن در جهان اسلام باشند.

معاون مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: بانوان خبرنگار قمی با حضور پررنگ خود می‌توانند به تمام شایعات اسلام‌ستیزان درباره وضعیت بانوان در جمهوری اسلامی پایان دهند.

وی با اشاره به تدوین اساسنامه جدید خانه مطبوعات افزود: وزارت ارشاد به هیچ عنوان به مهندسی انتخابات خانه مطبوعات اعتقاد ندارد و به طور جدی از دخالت در آن پرهیز می‌کند.

توکلیان ادامه داد: ما به تمام صنوف مرتبط با مطبوعات احترام می‌گذاریم و با هیچ صنفی قهر نیستیم اما پس از شکل‌گیری خانه مطبوعات جدید با تمام توان از آن حمایت خواهیم کرد چراکه خانه مطبوعات صنف رسمی خبرنگاران است.

وی افزود: از تمام صنوف به میزان خدمت‌رسانی به خبرنگاران و شفاف‌سازی که در امور دارند، حمایت خواهد شد اما حمایت‌های اصلی از خانه مطبوعات خواهد بود.

معاون مطبوعاتی ارشاد قم با اشاره به شرط داشتن یک سال بیمه مستمر از یک رسانه معتبر برای عضویت در خانه مطبوعات، گفت: در این اساسنامه تنها کسانی می‌توانند در انتخابات خانه مطبوعات شرکت کنند که واقعاً شغل اصلی‌شان خبرنگاری باشد نه کسانی که شغل دیگری دارند و به صورت تفریحی خبرنگاری می‌کنند.

وی در پاسخ به دغدغه برخی خبرنگاران که افراد باتجربه عرصه خبر ممکن است با این قانون کنار گذاشته شوند، افزود: این افراد بیایند تجربه خود را در بحث‌های تخصصی مطرح کنند و به عنوان عضو افتخاری حضور داشته باشند اما حمایت‌ها و حق رأی برای کسانی است که شب و روزشان را در مطبوعات صرف می‌کنند.

توکلیان اظهار داشت: خبرنگاری شب و روزش خبر است و تمام آسیب‌هایش را تحمل می‌کند باید جایگاه متفاوتی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری انتخابات دوره جدید بنا دارد بر اساس قانون حرکت کند گفت: از تصمیم‌گیری‌هایی مانند اتفاقات دوره قبل در برگزاری انتخابات خانه مطبوعات پرهیز می‌کنیم تا حاشیه ایجاد نشود.

معاون مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تأکید بر اینکه هیچ کس را به خاطر گرایش سیاسی نخواهد راند اضافه کرد: خط قرمز ما فقط ولایت فقیه است و به هیچ چیز دیگری وابستگی نخواهیم داشت.

وی اساسنامه جدید خانه مطبوعات را قوی و کارآمد توصیف کرد و گفت: این متن بر اساس یک مدیریت مشارکت محورانه تنظیم شده است.

کاهش تعداد اعضای خانه مطبوعات

رسول خادم، مدیر خانه مطبوعات قم هم در این جلسه با اشاره به عضویت ۲۶۴ نفر در خانه مطبوعات اظهار داشت: پیش‌بینی این است که با توجه به اساسنامه جدید بیش از ۸۰ نفر در این فهرست نمانند چرا که افراد باید بیمه رسانه خود یا صندوق حمایت از هنرمندان باشند.

سید علی پورطباطبایی از خبرنگاران قم نیز در اعتراض به این بند با اشاره به اینکه عده زیادی از خبرنگاران بیمه نیستند، گفت: وقتی ارشاد خبرنگاران را بیمه نمی‌کند الزامی هم برای رسانه‌ها وجود ندارد، خبرنگار چه باید بکند؟

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به وی با اشاره به اینکه سیاست ارشاد اعمال ماده ۴۶ خانه مطبوعات برای تشویق رسانه‌ها به بیمه کردن خبرنگاران است، ادامه داد: در سالهای اخیر حرکت‌های تبلیغی و نگاه صرفاً آماری مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

وی گفت: ممکن است با این اساسنامه جدید تعداد واجدین شرایط کاهش پیدا کند اما مجموعه با تعداد اندک و با تعریف دقیق روزنامه‌نگاری تأثیرگذاری بیشتری دارد تا مجموعه پرتعداد اما کم محتوا.

توکلیان با اشاره به اینکه رسانه‌ها با انجام قراردادهای خرید خبر و عکس از بیمه کردن خبرنگاران شانه خالی می‌کنند، افزود: باید شرایطی ایجاد کنیم که این مشکل برطرف شود.

پرهیز از تکرار اشتباهات گذشته

رضا بهشتی‌پور، یکی از خبرنگاران هم در این نشست خبری با اشاره به اینکه از اشکالات گذشته را باید درس بگیریم بیان کرد: در دوره قبل هم اساسنامه داشتیم اما اجرا نشد. حتی ۳۰ درصد از افرادی که در انتخابات گذشته رأی دادند، حق رأی نداشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم در پاسخ به وی با اشاره به اینکه اساسنامه جدید با هدف ایجاد عدالت تدوین شده گفت: در این اساسنامه پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از این قبیل مشکلات انجام شده با این حال ما تلاش می‌کنیم، نهایت شفاف‌سازی را داشته باشیم.

در ادامه این نشست خبری رسول خادم، مدیر خانه مطبوعات گزارشی از عملکرد خود هیئت‌مدیره ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه تلاش بسیاری برای رفع مشکلات صنفی خبرنگاران داشته افزود: متأسفانه به دلیل نبود وحدت میان اعضای این صنف، کار در این مسیر بسیار مشکل است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdchx6ni.23n-wdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما