چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : 41823
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مدیر حوزه های علمیه در دیدار رئیس سازمان اهل البیت(ع) اندونزی؛

منطق بر آمده از اهل بیت(ع) را با شجاعت و تدبیر به جهانیان معرفی کنیم

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله اعرافی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی صرفاً شیعی نیست؛ این گفتمان ریشه در اندیشه اهل بیت(علیهم السلام) دارد که خود دامنه وسیعی را شامل می شود .
منطق بر آمده از اهل بیت(ع) را با شجاعت و تدبیر به جهانیان معرفی کنیم
به گزارش قم نیوز، آیت الله اعرافی در دیدار دکتر سید محمد الشهاب رئیس سازمان اهل البیت(علیهم السلام) اندونزی و هیئت همراه ضمن تقدیر از علما و دولت اندونزی بابت حکمت و درایت ایشان در مواجهه با بروز جنگ های طائفه ای در این سرزمین، اظهار داشت: مسائلی که در کشور اندونزی پیش آمد، تا حد مطلوبی معالجه شد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: علما با قلب باز و سعه صدر مسائل تحمیلی را مدیریت نموده و از بروز اختلافات و درگیری های طائفه ای ممانعت نمودند.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از اوضاع جهانی خاطرنشان کرد: در عصر کنونی با نگاه کلی و کلان و قطع نظر از فعالیت های مذهبی، سه جریان در جهان اسلام فعالیت می کنند که تفاوت  آنها در مواجهه با مسائل امروز و غرب به وضوح نمود پیدا می کند.

آیت الله اعرافی اسلام سکولاریستی و لیبرالیستی را یکی از مهمترین جریان های حاکم بر جهان اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: جریان لیبرالیستی جهان اسلام، مبنا و محور گفتمانی خود را غرب قرار داده است؛ این جریان مختص مذهب خاصی نبوده و در میان همه مذاهب اسلامی نفوذ کرده است.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که تحجر و افراط گرایی مذهبی از دیگر جریان ها ی حاکم بر جهان اسلام است، تصریح کرد: این جریان از دریچه تنگی به جهان اسلام نگریسته و اجتهاد و عقلانیت را از اسلام جدا نموده است.

وی گفتمان انقلاب اسلامی را مهمترین گفتمان سه گانه حاکم بر جهان اسلام دانست و ابراز داشت: گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی صرفاً شیعی نیست؛ این گفتمان ریشه در اندیشه اهل بیت(علیهم السلام) دارد که از منظری عمومی برخوردار می باشد.

امام جمعه قم با تاکید بر این که بخش اعظمی از اصول منطق اهل بیت(علیهم السلام) فرا مذهبی است، خاطرنشان کرد: منطق انقلاب اسلامی که بر گرفته از اندیشه ائمه هدی(علیهم السلام) است بر اساس سیره این بزرگواران تعامل با مذاهب اسلامی را مهم می شمرد.

آیت الله اعرافی در ادامه ضمن تأکید بر توجه به فقه روابط اجتماعی ابراز داشت: در فقه روابط اجتماعی بخش زیادی از تعالیم اهل بیت(علیهم السلام) و ارتباط ایشان با غیر مسلمانان به ویژه اخلاق روابط با پیروان دیگر مذاهب اسلامی مورد توجه قرار می گیرد.

وی برخورداری از نگاه اجتهادی و عقلانی و نیز توجه به فقه و اخلاق مشترک اسلامی را از مهمترین موانع تندروی ها عنوان کرد و اظهار داشت: حوزه علمیه آمادگی دارد که با هر یک از صاحب نظران وهابیت در هرجای عالم، در یک گفتگوی منطقی ثابت کند؛ توحید حقیقی همانند رسالت، با ولایت و امامت گره خورده است.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که توحید واقعی بدون امامت نقص دارد، ابراز داشت: منطق انقلاب اسلامی، بر مقاومت در برابر ظلم و ستم تأکید داشته، اسلام را اسلام سیاسی می داند و در عین حال در درون جهان اسلام و یا در مواجهه با دیگر ادیان، تعامل دینی را در پیش می گیرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که سعه صدر و تسامح در میان امت اسلام و دیکر ادیان، در جامعه المصطفی به وضوح قابل مشاهده است، اظهار داشت: تحصیل علوم دینی بر اساس مذهب فقهی دانش پژوهان، یکی از ویژگی های المصطفی است که در هیچ یک از مراکز جهان نمی تواند یافت.

وی با اشاره به این که استکبار تلاش می کند تا گفتمان انقلاب اسلامی را تحت الشعاع ابرهای تیره و فتنه های طائفه ای قرار دهد، اظهار داشت: باید با شجاعت، حکمت و تدبیر منطق بر آمده از اهل بیت(علیهم السلام) و گفتمان انقلاب اسلامی، به جهانیان تبیین شود؛ کنفرانس ها و همایش های مختلفی برگزار شده، از رسانه و فضای مجازی نیز استفاده نمود.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: باید با آگاهی دادن و منطق گفتگو جریاناتی که در دام افراط گرایی مذهبی گرفتار شده، اهل سب و لعن هستند، شناسایی و به حاشیه رانده شوند.

امام جمعه قم ضمن تأکید بر تقویت بنیه علمی و عقل راهبردی جریانات انقلاب اسلامی و اسلام ناب، اظهار داشت: ابناء اهل بیت(علیهم السلام) باید در همه دانش ها در اوج باشند.

وی توجه به ارتقاء علمی جوامع اسلامی را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: مجموعه های اسلامی باید از عقل راهبردی برخوردار و به عمق مسائل توجه نموده، آینده نگر باشند. در حوزه ساماندهی و مدیریت، نیازمند تلاش فراوان و برخورداری از نگاه راهبردی هستیم.

رئیس جامعه المصطفی توجه به نسل جوان مسلمان، را یکی از ضروریات فعالیت های دینی دانست و یادآور شد: اگر بتوانیم نسل جوان جامعه اسلامی را به درستی با اندیشه های نورانی آشنا نماییم، بسیاری از معضلات حل خواهد شد.

وی تقویت مباحث غرب شناسی در مطالعات را ضرورتی انکار ناپذیر عنوان کرد و اظهار داشت: اگر غرب را به درستی نشناسیم در موج فرهنگی  آنان هضم خواهیم شد بنابراین لازم است تا لایه های پیچیده فرهنگی و معرفتی اندیشه غرب شناسایی شود.

آیت الله اعرافی در پایان ،حوزه رسانه و فضای مجازی را از مهمترین ظرفیت های عصر کنونی عنوان کرد و ابراز داشت: متأسفانه آن گونه که باید در رسانه ها و فضای مجازی حضور فعالی نداریم؛ باید سرمایه گذاری زیادی در این  عرصه صورت گیرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchx6nk.23nzidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما