سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : 36423
گزارش ویژه امریکن انتر پرایز (بخش اول)

ایران هنوز برای به چالش کشاندن و تحقیر آمریکا ارزش قائل است

قم نيوز : قم نیوز: اندیشکده آمریکایی نوشت: فرمانده کل قوای ایران و سپاه پاسداران آشکارا نشان دادند‌ که به رد سیاست خارجی آمریکا و حضور نظامی واشنگتن در منطقه حتی با وجود برجام ادامه می‌دهند.
ایران هنوز برای به چالش کشاندن و تحقیر آمریکا ارزش قائل است
به گزارش قم نیوز، با وجود گذشت دو هفته از ماجرای ورود غیر قانونی تفنگداران آمریکایی به قلمروی آبی ایران و اتفاق‌های رخ داده اندیشکده آمریکایی «امریکن انتر پرایز» در گزارشی جدید به این موضع پرداخت و نوشت: ایران هنوز برای به چالش کشیدن و تحقیر کردن آمریکا ارزش قائل است.

امریکن انتر پرایز در‌آغاز این گزارش نوشت: البته آزاد سازی سریع تفنگداران دریایی آمریکا در ۱۳ ژانویه تغییر رفتار واقعی تاریخی برای جمهوری اسلامی بود. وقتی که ایران در مارس سال ۲۰۰۷، ۱۵ تفنگدار انگلیسی را در حادثه‌ای مشابه دستگیر کرد ، این کشور دو هفته فقط در این ماجرا تبلیغ می‌کرد. پس چرا ایران نمی‌خواست در این برهه به تشدید رویداد رخ داده همت گمارد؟

*حفاظت از خلیج فارس در دست سپاه است

به نوشته این اندیشکده، در این ماجرا اول این‌که دست کم یکی از قایق‌های آمریکایی مشکل فنی پیدا کرده و بدون اراده وارد قلمروی آبی ایران نزدیک جزیره فارسی شد در حالی‌که مسیر اصلیش کویت به بحرین بود. آن‌گاه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسئولیت دفاع از خلیج فارس را دارد، این دو قایق و خدمه آن‌ها را دستگیر کرد. این تفنگداران سپس بازداشت شده و بازجویی شده و البته با مهمان نوازی ایران روبرو گشتند.

*مسیر ارتباطی بین تهران، واشنگتن باز شده

امریکن انتر پرایز سپس به برداشت‌های خود از این ماجرا اشاره کرد و نوشت: این رویداد نشان داد که مسیر ارتباطی بین آمریکا و ایران باز است. در جمهوری اسلامی، قوه مجریه ابزار کمی برای نظارت بر امنیت بر کشور دارد. اما نیروهای مسلح ایران از جمله سپاه گزارش‌های خود راه به شخص آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوای ایران و نه شخص ریاست جمهور یا کابینه ارائه می‌دهند. در حالی‌که آمریکا باید نگران این موضوع باشد که «محمد جواد ظریف » وزیر خارجه ایران و تیمش قدرت مذاکره به نمایندگی از ایران را در مذاکرات کنونی صلح سوریه ندارند، اما اینک مسیرهای ارتباط دیپلماتیک برای مواقع ضروری با ایران را می‌شناسیم.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchxknx.23n-idftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما