سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : 51363
منبع : روابط عمومی

پاسخ آیت الله طبسی به ولیعهد عربستان، پیرامون مهدویت

قم نيوز : قم نیوز: در پی اظهارات لغو و ساده لوحانه بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در خصوص ایران و مهدویت، آیت الله نجم الدین مروجی طبسی از اساتید حوزه علمیه قم و عضو هیات امنای مركز تخصصی مهدویت با انتشار یادداشتی نسبت به این اظهارات پاسخ داد.
پاسخ آیت الله طبسی به ولیعهد عربستان، پیرامون مهدویت
پاسخ آیت الله طبسی به ولیعهد عربستان، پیرامون مهدویت
اسخ عضو هیات امنای مركز تخصصی مهدویت به اظهارات ولیعهد عربستان پیرامون مهدویت
 
در پی اظهارات لغو و ساده لوحانه بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در خصوص ایران و مهدویت، آیت الله نجم الدین مروجی طبسی از اساتید حوزه علمیه قم و عضو هیات امنای مركز تخصصی مهدویت با انتشار یادداشتی نسبت به این اظهارات پاسخ داد.

به گزارش قم نیوز، این متن بدین شرح است:
 
«بسم الله الرحمن الرحیم»
در پی اظهارات سخیف و جاهلانه ولیعهد سفیه عربستان «محمد بن سلمان» راجع به حضرت مهدی(عج) و منحصر كردن اعتقاد و باور به مهدویت در ایرانیان و ممانعت این باور از گفتگو با ایرانیان، با توجه به درخواست تنی چند از مؤمنین و انگیزه های دینی كه هرگونه سكوت و عدم موضع گیری در قبال بدعت ها و تحریف در دین و باورهای مسلمانان را جایز نمی داند، چند جمله ای را به عنوان پاسخ معروض می دارم:
 
 
 
احادیث و روایات مهدویت در كتب اهل سنت
 
اعتقاد به خروج و قیام حضرت مهدی(علیه السلام) و انتظار چنین شخصیتی، اختصاص به ایران و ایرانیان ندارد؛ بلكه از مسلّمات اعتقادات همه مسلمین و عدالت خواهان جهان است.
 
احادیث و روایات مربوط به مهدویت توسط بسیاری از علما و محدثین بزرگ و نامی اهل سنت همچون ابوداوود سجستانی، محمد بن عیسی ترمذی، ابن ماجه قزوینی، احمد بن شعیب نسائی، احمد بن حنبل، ابن حبان، حاكم نیشابوری، ابن ابی شیبه، نعیم بن حماد، ابونعیم اصفهانی، طبرانی، دارقطنی، بارودی، ابویعلی موصلی، بزار، خطیب بغدادی، ابن عساكر دمشقی، ابن مندة، ابوالحسن حربی، بیهقی، ابوعمرو مقری، ابن جوزی، یحیی بن عبدالحمید حمانی، ابن سعد بصری، ابن خزیمة، عمر بن شبه و ابوعوانة و از تعدادی از صحابه رسول خدا(ص) همچون علی بن ابی طالب(ع)، عثمان بن عفّان، طلحة بن عبیدالله، عبدالرحمن بن عوف، حسین بن علی(ع)، ام سلمه، ام حبیبة، عبدالله بن عباس، عبدالله بن مسعود، عبدالله بن عمر، عبدالله بن عمرو بن عاص، ابوسعید خدری، جابر بن عبدالله انصاری، ابوهریرة، انس بن مالك، عمار بن یاسر، عوف بن مالك، ثوبان مولی رسول الله، قرة بن ایاس، حذیفة بن یمان، عبدالله بن حارث بن حمزة، عوف بن مالك، عمران بن حصین و ابوالطفیل عامر بن واثلة نقل شده و برخی از علمای اهل سنت نیز به متواتر بودن اخبار و روایات مهدویت اذعان داشته و اعتراف كرده اند. (1)
 
در صحیح بخاری و مسلم نیز هرچند مختصر به روایات مهدویت اشاره شده است.
 
بسیاری از علما و محدثان اهل سنت همچون ابوداوود سجستانی در كتاب های حدیثی خود بابی را به روایات مهدویت اختصاص داده و تعدادی از علمای بزرگ اهل سنت نیز همچون ابوبكر ابن ابی خیثمة، حافظ ابونعیم اصفهانی، جلال الدین سیوطی، حافظ عماد الدین ابن كثیر دمشقی، ابن حجر مكی، گنجی شافعی، متقی هندی، ملاعلی قاری، مرعی بن یوسف، محمد بن علی شوكانی و محمد بن اسماعیل صنعانی و... درباره روایات و مباحث مربوط به مهدویت كتاب و جزوه مستقل نوشته اند. (2)
 
 
 
خروج و قیام امام زمان(عج) از مكه
 
درباره مكان و مبدأ قیام امام زمان(ع)در برخی از روایات مهدویت كه توسط علمای اهل سنت نیز نقل شده، به ظهور امام زمان(ع) از مكه معظمه اشاره شده است. در روایاتی كه ابوداوود سجستانی (متوفای 275 هجری قمری) یكی از صاحبان كتب سته اهل سنت و نعیم بن حماد مروزی (متوفای 229 هجری قمری) (3) یكی از مشایخ و اساتید روایی بخاری، مسلم، ترمذی، ابوداوود، ابن ماجه و از معاصرین احمد بن حنبل نقل كرده اند، به مكه مكرمه و ما بین ركن و مقام به عنوان مكان و مبدأ قیام حضرت مهدی(ع) اشاره شده است.
 
بر اساس روایت نعیم بن حماد مروزی، امیرالمومنین حضرت علی(ع) می فرمایند: «مردم به دنبال مهدی می گردند. مهدی(ع) در حالی كه پرچم رسول خدا(ص) را به همراه دارد از مكه خروج و قیام می كند». (4)
 
 
 
حاكمیت بر تمامی جهان
 
حاكمیت امام زمان(عج) بر كل جهان و گسترش عدالت در همه جای كره زمین نیز مطلب دیگری است كه در روایات مهدویت به آن اشاره شده و علمای مختلفی از شیعه و سنی آن را نقل كرده اند. بر اساس روایاتی كه ابوداود سجستانی یكی از صاحبان كتب سته اهل سنت از عبدالله بن مسعود، ابوسعید خدری و ابوالطفیل عامر بن واثله نقل كرده، رسول خدا(ص) می فرمایند: «حتی اگر از عمر كره زمین تنها یك روز باقی مانده باشد خداوند آن روز را طولانی خواهد كرد و فردی از من یا امت من را كه نامش همنام من است و نام پدرش نیز همنام پدر من است و كنیه او نیز با كنیه من یكی است برمی انگیزد و عدالت را بر كره زمین كه پر از ظلم و جور شده می گستراند». (5)
 
 
 
تطهیر و نجات حرمین شریفین از دست خوارج و تكفیری ها
 
بر اساس روایات موجود، امام زمان(ع) نیز همانند جد بزرگوارش حضرت محمد(ص)، قیام و نهضت خود را از مكه مكرمه آغاز خواهد كرد و حرمین شریفین را كه بنا به گفته ابن عابدین در اشغال خوارج و تكفیری ها قرار دارد از لوث وجود آنان پاك خواهد كرد و این سرزمین مقدس را به مسلمانان بازخواهد گرداند.
 
 
 
پی نوشت ها:
1) «قال أبوالحسین الآجري: قد تواترت الأخبار و استفاضت بكثرة رواتها علی المصطفی بخروجه و إنه من أهل بیته و أنه یملأ الأرض عدلا و أنه یخرج مع عیسی فیساعده علی قتل الدجال... و أنه یؤم هذه الأمة و یصلي عیسی خلفه». الصواعق المحرقة: ص 167، الفصل الاول في الآیات الواردة فیهم، الآیة الثانیة عشرة، تنبیه. «أن الأحادیث الواردة فیه علی اختلاف روایاتها لاتكاد تنحصر... قد علمت أن أحادیث وجود المهدي و خروجه في آخر الزمان و أنه من عترة رسول الله من ولد فاطمة بلغت حد التواتر فلامعنی لإنكارها... غایة ما یثبت في الأخبار الصحیحة و الشهیرة التي بلغت التواتر المعنوي وجود الآیات العظام و أنه یأتي في آخر الزمان من ولد فاطمة یملأ الأرض قسطا و عدلا». «إن الأحادیث الواردة في المهدي علی الاختلاف روایاتها كثیرة جدا تبلغ حد التواتر المعنوي و هي في السنن غیرها من دواوین الاسلام من المعاجم و المسانید... لاشك أن المهدي یخرج في آخر الزمان من غیر تعیین لشهر و عام لما تواتر من الأخبار في الباب و اتفق علیه جمهور الأمة خلفا عن سلفالا من لایعتد بخلافه فلامعنی للریب في أمر ذلك الفاطمي الموعود المنتظر المدلول علیه بالأدلة بل إنكار ذلك جرأة عظیمة في مقابلة النصوص المستفیضة المشهورة البالغة حد التواتر». به كتاب «عقیدة أهل السنة و الأثر في المهدي المنتظر» نوشته شیخ عبدالمحسن العباد استاد دانشگاه مدینه منوره مراجعه شود.
2) جهت اطلاع از مشروح مطالب مذكور و مستندات آن به كتاب «عقیدة أهل السنة و الأثر في المهدي المنتظر» نوشته شیخ عبدالمحسن العباد استاد دانشگاه مدینه منوره مراجعه شود.
3) جهت آشنایی تفصیلی با شرح حال نعیم بن حماد مروزی به كتاب سیر أعلام النبلاء: ج 10، ص 595 - 612، شرح حال نعیم بن حماد مروزی، ش 209، مراجعه شود.
4) «فیخرج من مكة و معه رایة النبي...». الفتن: ص 269 - 270، ح 1004. به كتاب سنن أبي داود: ص 494، كتاب المهدي، ح 4286 مراجعه شود.
5) «لو لم یبق من الدنیا الا یوم لطول الله ذلك الیوم حتی یبعث فیه رجلا مني أو من أهل بیتي یواطیء اسمه اسمی و اسم أبیه اسم أبي یملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا». سنن أبي¬داود: ص 494، كتاب المهدي، ح 4282 و 4283.
6) «مطلب فياتباع عبدالوهاب الخوارج في زماننا... كما وقع في زماننا في أتباع عبدالوهاب الذین خرجوا من نجد و تغلبوا علی الحرمین و كانوا ینتحلون مذهب الحنابلة لكنهم اعتقدوا أنهم هم المسلمون و أن من خالف اعتقادهم مشركون و استباحوا بذلك قتل أهل السنه و قتل علمائهم». رد المحتار علی الدر المختار: ج 6، ص 413، كتاب الجهاد، باب البغاة، مطلب في اتباع عبدالوهاب الخوارج في زماننا.
7) «أرادوا الحج في دولة الشریف مسعود بن سعید بن زید... فأرسلوا یستأذنوه في الحج و غایة مرادهم اظهار عقیدتهم و حمل أهل الحرمین علیها فأرسلوا قبل ذلك ثلاثین من علمائهم ظنا منهم أنهم یفسدون عقائد أهل الحرمین و یدخلون علیهم الكذب و المین و طلبوا الاذن في الحج و لو بشيء مقرر علیهم كل عام یدفعونه و كان أهل الحرمین قد سمعوا بظهورهم في نجد و افسادهم عقائد البوادي و لم یعرفوا حقیقة ذلك فلما وصل علمائهم مكة أمر الشریف مسعود أن یناظر علماء الحرمین العلماء الذین بعثوهم فناظروهم فوجدوهم ضحكة و مسخرة كحمر مستنفرة فرت من قسورة ونظروا الی عقائدهم فاذا هي مشتملة علی كثیر من المكفرات... أمر الشریف مسعود قاضي الشرع أن یكتب حجة بكفرهم الظاهر ... و أمر بسجن أولئك الملحدة الانذال و وضعهم في السلاسل و الاغلال فقبض منهم جماعة و سجنهم و فر الباقون». الدرر السنیة في الرد علی الوهابیة: ص 29 - 30.
8) «ابشر یا معاویة بالقصاص و استعد للحساب و اعلم أن لله عزوجل كتابا لایغادر صغیرة و لاكبیرة إلا أحصاها و لیس الله تبارك وتعالی بناس أخذك بالظنة و قتلك أولیاءه بالتهمة و نفیك إیاهم من دار الهجرة الی الغربة و الوحشة و أخذك الناس ببیعة ابنك غلام من الغلمان یشرب الشراب و یلعب بالكعاب (بالكلاب) لاأعلمك إلا قد خسرت نفسك و شریت دینك و غششت رعیتك و خنت أمانتك و سمعت مقالة السفیه الجاهل و أخفت التقي الورع الحلیم». الاحتجاج: ج 2، ص 92، احتجاجه علی معاویة توبیخا له علی قتل حجر و أصحابه. «فقام الحسین فحمد الله و صلی علی الرسول ثم قال: أما بعد یا معاویة! فلن یؤدی القائل و إن أطنب في صفة الرسول من جمیع جزءا... و فهمت ما ذكرته عن یزید من اكتماله و سیاسته لأمة محمد، ترید أن توهم الناس في یزید كأنك تصف محجوبا أو تنعت غائبا...». الامامة و السیاسة: ج 1، ص 186، قدوم معاویة المدینة علی هؤلاء القوم و ما كان بینهم من المنازعة.
9) از پیامبر اكرم(ص) نقل است كه فرمود: «كسى كه نسبت به حق، بى ‏طرف بماند و سكوت اختیار كند شیطانی لال است». شرح نهج ‏البلاغه مغنیه، ج 4، ص 227.
10) سوره بقره (2)، آیه 159.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchxxnm.23nz-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما