سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 41201
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم مطرح کرد

فعالیت بیش از 20 هزار بافنده فرش دستباف در استان قم/ ثروتمندان چینی مشتری فرش‌های نفیس قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم گفت: بیش از 20 هزار نفر بافنده فرش دستباف در استان فعال هستند.
فعالیت بیش از 20 هزار بافنده فرش دستباف در استان قم/ ثروتمندان چینی مشتری فرش‌های نفیس قم
به گزارش قم نیوز، رضا بلندیان امروز با اشاره به وضعیت صنعت فرش در استان قم اظهار کرد:‌ بافت فرش شغلی است که گروه زیادی را در استان قم درگیر خود کرده است. البته استادکاران فرش قم در استان‌های دیگر هم علاوه بر قم تولید فرش می‌کنند. بافت فرش با کمترین سرمایه،‌ بیشترین اشتغالزایی را در استان قم ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم ادامه داد:‌ در صنعت فرش دستباف با هزینه‌ای حدود دو میلیون تومان،‌ یک نفر اشتغال ایجاد می‌شود،‌ البته اگر بازار فروش فرش دستباف رونق داشته باشد. تولید فرش دستباف سرمایه کمی می‌خواهد و بازدهی این کار زیاد است. هم اکنون میلیون‌ها نفر در مناطق مختلف کشور درگیر صنعت تولید فرش دستباف هستند.

وی افزود:‌ بیش از 20 هزار نفر بافنده فرش دستباف در استان قم هستند که این افراد زیرنظر بیش از 500 استادکار به بافت فرش اشتغال دارند. اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم بیش از 500 پروانه کسب صادر کرده است، اما شاید 100 واحد صنفی اکنون به فروش فرش مشغول باشند که حجم فروش این واحدها هم کاهش پیدا کرده است.

بلندیان در خصوص تولید فرش در قم اظهار کرد:‌ عمده تولید فرش قم، فرش ابریشم است، اما فرش‌های دیگر هم در شهر قم بافته می‌شود. فرش ابریشم قم به نقاط مختلف جهان همچون اروپا، روسیه،‌ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ژاپن و چین صادر می‌شود، اما اکنون حجم صادرات استان قم به خارج از کشور محدود شده است.

رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم ادامه داد: در یک برهه زمانی روسیه یک بازار خوب برای فرش دستباف قم بود، اما از زمان بروز جنگ در اوکراین و تحریم روسیه و کاهش ارزش روبل روسیه،‌ خرید فرش دستباف قم توسط روسیه بسیار کاهش پیدا کرده است. اکنون بازارهای صادراتی فرش قم نسبت به گذشته کمتر شده و حجم صادرات فرش هم کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از دلایل کاهش صادرات فرش، بالارفتن قیمت تمام شده فرش دستباف در ایران بود. علاوه بر این، کف‌پوش‌های متعددی در جهان تولید شده که این کف‌پوش‌ها رقیبی برای فرش دستباف ایران شده است، این کف‌پوش‌ها بسیار متنوع هستند و به نظرم قشر جوان بیشتر به این کف پوش‌ها توجه دارند.

بلندیان با اشاره به قیمت بالای فرش دستباف اظهار کرد:‌ فرش دستباف یک کالای گران است و به همین دلیل متقاضیان کمتری هم دارد. در کشورهای اروپایی هم اوضاع اقتصادی خوب نیست و به دلیل کاهش درآمدها مردم کمتر رغبت به خرید فرش دستباف دارند.

رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم ادامه داد: ما در زمینه تولید فرش دستباف رقبایی همچون پاکستان و چین در جهان داریم که گرچه کیفیت فرش‌های این کشورها پایین است، اما قیمت‌های ارزان تری نسبت به فرش ایران دارند و متقاضیان بیشتری به سوی این فرش‌ها می‌روند.

وی افزود: البته فرش دستباف قم با توجه به نفیس بودن، مشتریان خاص خود دارد.‌ چین یکی از بازارهای جدید فرش قم است، اگرچه چین در زمینه تولید فرش رقیبی برای ایران است، اما با توجه به درآمدهایی که کشور چین طی سال‌های اخیر کسب کرده، طبقه ثروتمند این کشور رشد زیادی کرده و ثروتمندان چینی به خرید فرش ابریشم قم رغبت دارند.

بلندیان با اشاره به تاثیر رفع تحریم‌ها در صادرات فرش گفت:‌ یکی از عوامل کاهش صادرات فرش ایران،‌ تحریم آمریکا بر ضد این کالا بود. پیش از تحریم‌ها مردم آمریکا، فرش دستباف ایران را می‌خریدند، پس از رفع تحریم خرید فرش از سوی اتباع آمریکایی صورت گرفته، اما این خریدها به اندازه‌ای نبوده که جوابگوی تولید فرش دستباف باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchzink.23nzvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما