شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : 20411

مجموعه شعر آئینی"گفتن ندارد" منتشر می شود

قم نيوز : قم نیوز: همزمان با ایام فاطمیه مجموعه شعر آئینی " گفتن ندارد" به همّت انتشارات جمهوری منتشر می شود.
مجموعه شعر آئینی"گفتن ندارد" منتشر می شود
به گزارش قم نیوز، مجموعه شعر آئینی "گفتن ندارد" گزیده اشعار ۶ سال اخیر مجید تال شاعر آیینی کشور و اولین مجموعه شعری مستقل است که قالب شعری غزال در آن به کار برده می شود.

مجید تال در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص قالب شعری غزال، اظهار داشت: این قالب در ایام فاطمیه سال گذشته توسط مهدی رحیمی شاعر آیینی کشور با هدف ایجاد قالبی برای خوانش اشعار آیینی در هیات ابداع شده است.

قالب شعری غزال ساختاری شبیه غزل دارد و بر پایه ایجاز است


وی با اشاره به این که قالب غزال ساختاری شبیه غزل دارد، تصریح کرد: قالب غزال از نظر ردیف و قافیه مانند غزل و مبنای آن بر خلاف قالب مستزاد، بر پایه ایجاز است، در واقع در این قالب مصرع اول هر بیت کوتاه تر از مصرع دوم است.

تال بیان داشت: انتخاب عنوان غزال برای این قالب شعری به دلیل دسترسی سریع مخاطب به مضمون شعر است؛ به عنوان مثال در بیت های؛«گفتن ندارد / کوچه شلوغ و جای یک سونزن ندارد» یا « کار مشکل ساز شد / خانه داری با تن تب دار مشکل ساز شد»دیگر نیازی نیست که قبل از ترکیب های "گفتن ندارد" و "کار مشکل ساز شد"، عبارات دیگری بیاوریم که معنی را کامل کند.

وی خاطرنشان کرد: در بیت«علی خبر درست کرد / برای خانه خودش دوباره در درست کرد» در مصرع اول با همین بخشی که آورده شده می توان به درون مایه، مضمون و مقصود شعر دست یافت.

مهمترین ویژگی قالب شعری غزال امکان خوانش در بخش های مختلف هیات است


تال ابراز داشت: از مهمترین ویژگی های قالب شعری غزال این است که اشعار سروده شده در این قالب را می توان در همه بخش های هیات اعم از روضه، سینه زنی زمینه، واحد و شور استفاده کرد.

شاعر آئینی کشور یادآور شد: در ایام محرم برخی شعرای آیینی کشور در قالب غزال اشعاری را سرودند که در مجموعه ای توسط انتشارات آرام دل به چاپ رسید و مورد استقبال بسیاری از مادحین برجسته کشور قرار گرفت.

تال با اشاره به این که کتاب گفتن ندارد شامل ۴۰ اثر در دو بخش است، افزود: در بخش اول غزل ها و در بخش دوم قالب هایی نظیر غزال، مربع ترکیب، مثنوی و چهارپاره گنجانده شده است.

وی با بیان این که در این کتاب همچنین در مورد وقایع سوریه اشعاری وجود دارد، اظهار داشت: بخشی از اشعار این مجموعه مانند" با دست بسته است ولی دست بسته نیست / زینب سرش شکسته ولی سر شکسته نیست" یا " از صفای ضریح دم نزنید / حرفی از بیرق و علم نزنید" به واسطه خوانش در جلسات هیات برای مخاطب آشناست.

جنبه ماتمی و مناقبی شعر آیینی باید برای مخاطب ملموس باشد


تال در بخش دیگری از سخنان خود به برخی تفاوت های شعر آزاد و شعر اهل بیتی(ع) اشاره کرد و بیان داشت: در شعر آیینی احترام به مخاطب جایگاه ویژه ای دارد، شعر اهل بیتی (ع) باید به گونه ای باشد که جنبه حماسی و مناقبی آن برای مخاطب و مستمع ملموس باشد.

وی تاکید کرد: شعر اهل بیتی(ع) باید علاوه بر افزایش سطح آگاهی مخاطب و نگاه بدیع، ویژگی هایی داشته باشد که مخاطب عام هم بتواند با آن ارتباط بر قرار کند.

تاکید بر رعایت خط قرمز های شعر اهل بیتی(ع)


شاعر آئینی کشور عنوان داشت: شعر اهل بیتی(ع) خط قرمز هایی دارد که شاعر باید نسبت به رعایت آن اهتمام ویژه ای داشته باشد، بخصوص برای استفاده از تشبیهات و توصیفات در مورد اولیاء مخدرات باید حریم و شئون حضرات را بشناسد و رعایت کند.

لزوم آشنایی شاعران آیینی با منابع و مقاتل

تال با تاکید بر لزوم آشنایی شاعران شعر آیینی با منابع و مقاتل، خاطرنشان کرد: شاعر اهل بیت(ع) باید در زمینه تاریخ و معارف اهل بیت(ع) مطالعه داشته باشد، چهارچوب مدح و مرثیه را بشناسد و اولین کسی باشد که شعر خود را نقد می کند.

خاطرنشان می شود مجید تال متولد دهه هفتاد شهر کریمه اهل بیت(س) است و اولین شعر آیینی خود را در شب عاشورای حسینی سروده است.
 انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdchzkni.23nvzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما