يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 45711
منبع : اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري قم

اختصاص ۸۲ درصد منابع سال ۹۶ شهرداري قم به پروژه‌هاي عمراني

قم نيوز : قم نیوز: معاون شهردار قم گفت: شهرداري با تخصيص۸۲.۳ درصد منابع خود به عمليات عمراني و ۱۷.۷ درصد اين منابع به مباحث جاري گام موثري در راستاي سياست‌هاي كلان اقتصاد مقاومتي مد نظر مقام معظم رهبري برداشته است.
اختصاص ۸۲ درصد منابع سال ۹۶ شهرداري قم به پروژه‌هاي عمراني
به گزارش قم نیوز، محسن رنجبر با اشاره به جزئيات تدوين بودجه سال ۹۶ شهرداري قم اظهار كرد: بودجه شهرداري با توجه به تدوين برنامه قم ۱۴۰۰ ودرراستاي دستيابي به چشم انداز ۱۴۱۴ شهر مقدس قم براساس اهداف، سياست‌ها و استراتژي‌هاي مورد نظر آن آماده شده است.

معاون شهردار قم خاطرنشان كرد: زماني‌كه دكتر سقائيان نژاد در خرداد ماه ۹۴ به عنوان شهردار شهر مقدس قم برگزيده شد نخستين نكته‌اي كه به آن اشاره داشت نياز شهر و شهرداري به يك برنامه و نقشه راه براي دستيابي به آينده مطلوب بود.

رنجبر با تاكيد بر توجه شهردار قم به بهره‌گيري از استانداردهاي علمي در زندگي شهري، ايجاد زير ساخت‌هاي مورد نياز در شهر قم و به دست آوردن اطلس نيازمندي‌ها در شهر بر اساس سلسه مراتب شهري در كنار استفاده از نظرات نخبگان، ذي نفوذان و ذي نفعان شهر در تهيه يك برنامه علمي و عملياتي تصريح كرد: به همين دليل در متن حكم انتصاب بنده بعنوان معاون برنامه ريزي و سرمايه انساني شهرداري ضمن اشاره به موارد پيش گفته بر ايجاد زير ساخت‌هاي تدوين، اجرا، كنترل و به روزآوري برنامه بلند مدت در شهرداري قم تاكيد شده‌ است.

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه انساني شهرداري قم با اشاره به عرضه نقشه راه اجرايي كردن اين خواسته بنيادين در آبان‌ماه سال ۹۴ در صحن علني شوراي اسلامي شهر قم بيان كرد: معاونت برنامه ريزي در جلسه شورا از برنامه سه مرحله‌اي خود براي شهرداري و شهر قم رونمايي كرد كه بر اساس آن در افق كوتاه مدت( يك تا سه ساله) شهرداري قم به يك شهرداري داراي برنامه توسعه هدفمند با ايجاد زير ساخت‌ها و زيرسيستم‌ها و نظامات مديريتي علمي و به روز تبديل مي‌شد.

رنجبر ادامه داد: براساس اين برنامه در افق ميان مدت(سه تا پنج ساله) شهرداري قم به يك شهرداري استراتژي محور تبديل و نهايتاً در افق بلند مدت (پنج تا ۱۰ ساله) شهر قم به الگوي توسعه شهرهاي مذهبي جهان اسلام مبدل مي‌شد.

تدوين بودجه ۹۶ شهرداري براساس برنامه پنج‌ وچشم انداز ۲۰ ساله

وي با بيان اينكه در كنار كليه اقدامات خدماتي، فرهنگي و عمراني كه شهرداري قم به مردم عرضه مي‌كند چشم انداز ۲۰ ساله شهر قم در افق ۱۴۱۴ تدوين و در ارديبهشت ماه سال ۹۵ به تصويب شوراي اسلامي شهر و ديگر مبادي قانوني رسيد اظهار كرد: بر اساس اين برنامه نخستين برنامه شهرداري در قالب برنامه راهبردي قم ۱۴۰۰ با ۱۱ هدف راهبردي، ۳۸ استراتژي و ۱۱۸ سياست اجرايي تدوين و در آبان‌ماه سال ۹۵ نيز مسيرهاي قانوني اجرايي شدن را طي كرد.

معاون شهردار قم افزود: اين در حالي است كه در طول اين ايام نظامات مديريتي از جمله نظام كنترل پروژه و نظام ارزيابي عملكرد و نظام جبران خدمت در شهرداري طرح ريزي و پياده سازي شد و نتايج اوليه آن‌ها نيز به خوبي در نظم و انضباط در اجراي بودجه مصوب شهرداري براي سال ۹۵ خود را نمايان كرد.

رنجبر با تاكيد بر اينكه سيستم كنترل پروژه به خوبي در شهرداري قم نهادينه شده است خاطرنشان كرد: به صورت ماهيانه با برگزاري جلسات كميته‌هاي راهبردي انجام اقدامات و پروژه‌ها در راستاي دستيابي به اهداف تعيين شده در بودجه سال ۹۵ رصد و تصميمات لازم در راستاي رفع نقيصه‌ها گرفته مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: اين مساله به گونه‌اي است كه در اصلاحيه بودجه ۹۵ شهرداري كه در دي ماه امسال به تصويب شوراي اسلامي شهر رسيد مزيت استفاده از اين مكانيزم هاي علمي كنترلي به خوبي خود را نشان داد به گونه اي كه شهرداري به ۷۰ درصد از برنامه خود در بودجه عمراني تا ابتدا دي ماه دست يافته بود .

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه انساني شهرداري قم با اشاره به آغاز مقدمات تدوين بودجه عملياتي شهرداري براساس برنامه قم ۱۴۰۰ از نيمه دوم سال گفت: از جمله نظام بودجه ريزي راهبردي كه بر اساس توجه كامل به اهداف، استراتژي‌ها و سياست‌هاي اجرايي برنامه، طراحي شده بود با در نظر گرفتن نزديك به ۵۰۰ طرح پيشنهادي براي برنامه قم ۱۴۰۰ بصورت سيستماتيك شروع به فعاليت كرد.

رنجبر خاطرنشان كرد: مناطق هشتگانه و حوزه‌هاي ستادي بر اساس طرح‌هاي مشخص شده در اين نظام و با توجه به وضعيت مناطق مختلف شهر و استانداردها و سرانه‌هاي مورد نياز در يك برنامه توسعه شهري مناسب اقدام به تعريف پروژه‌هاي پيشنهادي در سال ۹۶ براي پوشش شكاف‌هاي زير ساختي در حوزه مسووليت خود كردند و در يك فرآيند سه مرحله‌اي نهايتاً بودجه ۲۰ هزار ميلياردي شهرداري قم ازمحل منابع داخلي شهرداري به عنوان نخستين بودجه متصل به برنامه راهبردي قم ۱۴۰۰ با مشاركت كليه ذي‌نفعان تهيه و براي تقديم به شوراي اسلامي شهر آماده شد.

بودجه ۹۶ شهرداري تفسير مالي برنامه قم ۱۴۰۰ در نخستين سال است

وي با تاكيد بر اينكه بودجه ۹۶ شهرداري تفسير مالي برنامه قم ۱۴۰۰ در نخستين سال خود است تصريح كرد: اين بودجه در حد امكان اهداف ۱۱ گانه تصويبي را پشتيباني مي‌كند به گونه‌اي كه در اهداف مختلف بودجه‌هاي مشخص‌شده تعيين شده است.

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه انساني شهرداري قم بيان كرد: در هدف حفاظت و برخورداري از محيط زيست پايدار و با كيفيت بالغ بر هزار و ۷۴۰ ميليارد ريال، در هدف روان، متعادل و سالم‌سازي عبور و مرور شهري بالغ بر ۵ هزار و ۵۲۰ ميليارد ريال، در هدف بهرمندي از محيط و فضاهاي شهري امن بالغ بر هزار و ۱۳۴ ميليارد ريال، در هدف كاهش خطر پذيري و ارتقاء ايمني شهر بالغ بر ۵۷۳ ميليارد ريال، در هدف رونق اقتصادي شهر و توسعه منابع مالي پايدار و افزايش مشاركت بخش خصوصي بالغ بر هزار و ۶۸۰ ميليارد ريال، در هدف توسعه شهر خلاق و هوشمند بالغ بر ۲۶۸ ميليارد ريال، در هدف تحقق حكمراني و مديريت اسلامي، مطلوب و قانونمدار شهري بالغ بر ۹۴ ميليارد ريال، درهدف ساماندهي كالبدي و محتوايي شهر و بهبود كيفيت سيما و منظر و فضاي شهري در قالب جهانشهر ديني بالغ بر ۲۲۶ ميليارد ريال و نهايتاً در هدف توسعه متوازن و متعادل تجهيزات، تاسيسات و خدمات شهري براي شهروندان و زائران بالغ بر ۶۵۷ ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.

رنجبر با تاكيد بر اينكه براي تبديل نزديك به ۵۰۰ طرح راهبردي به پروژها و اقدامات اجرايي هزار و ۴۴ شاخص در نظر گرفته شده است بيان كرد: هريك از اين شاخص‌ها‌ كه به كمك هزار و ۴۵۵ اطلاعات پايه اندازه گيري مي‌شود براساس معيارهاي علمي و توجه به ظرفيت‌هاي مشخص شده در طرح تفصيلي شهر قم و وضعيت موجود آن در سال پايه برنامه براي سال ۱۳۹۶ و براي سال ۱۴۰۰ كمي شده و پيش بيني تهيه برنامه‌هاي موضوعي پنج ساله براي آن دسته از شاخص‌هاي عملياتي كه به اين برنامه‌هاي تخصصي نياز دارند در سال ۹۶ به عمل آمده است.

وي ديگر برنامه‌هاي زير ساختي معاونت برنامه ريزي را اتمام جمع آوري اطلاعات آماري كليه شاخص‌هاي مطرح در برنامه قم ۱۴۰۰ به صورت مكان‌مند و همچنين ايجاد نظام بازخورد استراتژيك دانست و افزود: با اين اقدام در طول سال اول اجراي برنامه يعني سال ۹۶ سعي داريم بتوانيم به اطلاعات دقيق مورد نياز شهر و همچنين برنامه‌هاي موضوعي و تخصصي حوزه‌هاي اجرا براي سال‌هاي ديگر برنامه دست يافته و با كنترل حركت به سمت شاخص‌هاي اصلي برنامه در بازه‌هاي زماني ماهيانه كل سيستم شهرداري را براي تبديل شدن به يك شهرداري استراتژي محور آماده كنيم.

تسويه كامل بدهي‌هاي شهرداري در سال ۹۶

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه انساني شهرداري قم گفت: در بودجه سال ۹۶ و با در نظر گرفتن اعتباري بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال، تلاش شهرداري بر اين است كه كليه بدهي‌هاي قبلي شهرداري را تسويه كرده و به لحاظ مالي شهرداري قم در يك وضعيت آرماني قرار گيرد.

رنجبر با اشاره به جدول تخصيص بودجه موضوعات شهري گفت: اين تخصيص‌ بودجه‌ها نشان دهنده رشد بسيار مناسب در اين موضوعات تخصصي در بودجه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ است.

وي با بيان اينكه بودجه سال ۹۶ شهرداري معادل ۲۰ هزار ميليارد ريال است گفت: اين بودجه ۴۹ درصد رشد را نسبت به بودجه پيشنهادي سال ۹۵ نشان مي‌دهد.

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه انساني شهرداري قم با تاكيد بر اينكه بودجه عمراني سال ۹۶ شهرداري با رقمي بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۵۰ ميليارد ريال ۵۸ درصد نسبت به بودجه هزار و ۴۷ ميليارد ريالي عمراني سال ۹۵ رشد داشته است افزود: اين در حالي است كه بودجه جاري شهرداري در سال ۹۶ با رقمي بالغ ب ۳۵۵ ميليارد ريال تنها رشدي معادل ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۵ كه برابر ۲۹۴ ميليارد ريال بوده است را نشان مي‌دهد.

رنجبر اضافه كرد: اين مساله به مفهوم كنترل بودجه جاري و تخصيص عمده رقم بودجه به مباحث عمراني است.

اختصاص ۸۳ درصد منابع شهرداري به پروژه‌هاي عمراني

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه انساني شهرداري قم تصريح كرد: به عبارتي شهرداري با تخصيص نزديك به ۸۳ درصد منابع خود به عمليات عمراني و حدود ۱۷ درصد اين منابع به مباحث جاري گام موثري در راستاي سياست‌هاي كلان اقتصاد مقاومتي مد نظر مقام معظم رهبري برداشته است.

وي بيان كرد: همچنين شهرداري براي سال ۹۶ پيش بيني استفاده از ۵۰۰ ميليون يورو معادل تقريبي ۲۰ هزار ميليارد ريال از منابع فاينانس براي تكميل خط A و احداث خط B مترو و هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال از اعتبارات در اختيار مقام معظم رهبري و دولت را براي انجام پروژهاي عمراني كرده است.

رنجبر تصريح كرد: در صورت تحقق اين موارد سقف بودجه سال ۹۶ شهرداري تقريباً به رقم ۴۱ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال خواهد رسيد كه اثرفوق العاده ويژه و قابل ملاحظه‌اي در رشد زيرساخت‌هاي مورد نظر شهر و حركت كلانشهر مقدس قم به سمت يك شهر با كيفيت زندگي مطلوب براي شهروندان و زائران حرم ملكوتي حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران خواهد داشت.

وي خاطرنشان كرد: اميدواريم حركت براساس برنامه راهبردي در شهرداري قم كه در سال ۹۶ با يك عزم همگاني اغاز خواهد شد هديه اي باشد از طرف خادمان شهر كريمه اهل بيت (ع) به تمامي دوستاران نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران.

  انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchzqnk.23nmzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما