يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 31761
منبع : پایگاه راهبردی خبری نکته آنلاین
قم نیوز بررسی می‌کند؛

شتاب علمی در پیچ و تاب حاشیه‌های سیاسی

قم نيوز : قم نیوز: پیشرفت و شتاب علمی کنونی کشور که نتیجه سال‌ها مجاهدت در عرصه‌های علمی بوده است اینک در آستانه خطر کاهش و رکود است که هوشیاری مسئولان مربوطه را می‌طلبد.
شتاب علمی در پیچ و تاب حاشیه‌های سیاسی
به گزارش قم نیوز، دولت ایران در سال‌های گذشته برای رسیدن به این مرحله، سرمایه گذاری مناسبی را به ویژه در جذب دانشجویان دوره‌های مختلف انجام داده و با تاسیس رشته‌های جدید، رشته‌های میان رشته ای و همچنین حمایت از دانشجویان و اساتید پژوهشگر توانسته در ارتقا علمی کشور گامی بزرگ بردارد.

نگاهی گذرا به اتفاقات دو سال اخیر در مهمترین رکن علمی کشور، یعنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بحران کاهش شتاب علمی از مرجعی کلان به خوبی نمایان می‌کند :

۱-معرفی میلی منفرد به مجلس همراه با دیگر اعضای کابینه یازدهم که در ۱۳ مرداد ماه سال ۹۲ که موفق به کسب رای اعتماد از بهارستان نشد.

۲- جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم را در روز ۲۷ مرداد ماه ۹۲ از کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم تحویل گرفت.

۳- وزیر پیشنهادی بعدی که از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شد رضا فرجی دانا بود در جلسه رای اعتماد ششم آبان ماه سال ۹۲ توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و بر کرسی عالی وزارت علوم بنشیند.

۴- فرجی دانا در روز ۲۹ مردادماه سال ۹۳ و در روزی که روحانی هم در مجلس حضور نداشت در جلسه استیضاح موفق به جلب رای اعتماد مجدد نمایندگان مجلس نشد و با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۵ رأی ممتنع و ۱۱۰ رأی مخالف از وزارت علوم رفت.

۵- پس از استیضاح فرجی دانا رئیس جمهور، محمدعلی نجفی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم که موفق به اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس برای این پست نشده بود را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد و رضا فرجی دانا مشاور علمی رئیس جمهور شد.

۶- سپس رئیس جمهور در روز ۳۰ مهرماه محمود نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه تهران را به عنوان وزیر علوم پیشنهادی به رئیس مجلس معرفی کرد.

۷- این در حالی بود که نمایندگان مجلس در تاریخ هفت آبان ماه ۹۳ با ۷۹ رأی موافق، ۱۶۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ رأی مأخوذه، به نیلی‌احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندادند.

۸- فخرالدین احمدی دانش آشیانی دیگر وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم بود که در۲۷ آبان ماه از سمت نمایندگان مجلس مردود شد.

۹- تا این که سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۵ آذر به محمد فرهادی را با ۱۹۷ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ آرا مأخوذه برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد دادند.

اتفاقات اخیر وزارت علوم که حاکی از دوران پر حاشیه این وزارت خانه است قطعا در کاهش شتاب علمی کشور در چند وقت اخیر بی تاثیر نبوده است و حالا که این وزارت خانه حیاتی و اقتدار ساز رنگ آرامش را به خود دیده است باید با نگاه کلان و با برنامه ریزی صحیح و هدایت کلی، نتیجه کار و تلاش دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی را به سمت گشودن گره‌های کشور جهت بدهد، چرا که در غیر این صورت، منابع و امکانات کشور هدر داده خواهد شد.

و آن گونه که رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: از طرف دیگر ما نیز در دانشگاه‌ها باید سیاست‌ها را تغییر دهیم و به جای صرفا فارغ‌التحصیل‌کردن دانشجویان و رشد بی‌رویه دانشجو یا رشته‌های دانشگاهی سعی کنیم، به مثمرثمر بودن این فعالیت‌ها بپردازیم.

اما آنچه که در واقع از درون محیط‌های علمی مانند دانشگاه موجب رکود علمی می‌شود :

۱- سیاسی کاری و سیاست بازی به جای فهم، دانش و بینش سیاسی ست که نه تنها ثمره ای با خود به همراه ندارد بلکه به دلیل سطحی بودن آن منجر به حاشیه سازی در فضای علمی دانشگاه می‌شود که افزایش درک سیاسی دانشجویان وتعمق آن‌ها در مسائل می‌تواند از درون به عنوان پادزهری با سیاسی کاری به عنوان سم فضاهای علمی مقابله بکند .

در همین راستا برگزاری کلاس‌های فوق برنامه با محوریت علوم انسانی با استفاده از اساتید مجرب این حوزه ها، جلسات نقد و تبادل نظر ، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی (که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست) و حلقه‌های مطالعاتی باعث افزایش دانایی سیاسی و اجتماعی دانشجویان شده و موجب می‌شود که روح پرسشگر دانشجو سیراب شود.

۲- دیگر نکته این است که می‌بایست موانعِ آزادی در عمل و بیان تشکل‌های مختلف انقلابی و اسلامی را از بین برد بحث‌ها و نشست‌های علمی که غالبا توسط تشکل‌های مختلف دانشجویی برگذار می‌شود آزادی بیان تشکل‌ها را می‌طلبد که سخنان یکی از حضار در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب مبنی بر سخت‌گیری بر تشکّل‌های انقلابی نشان دهنده‌ی محدود شدن آزادی عمل دانشجویان است که می‌تواند ضربه مهلکی به محیط پر نشاط دانشجویی بزند.

۳- از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش این شتاب علمی بی انگیزگی و رخوت در محیط‌های علمی ست. بی علاقگی به رشته تحصیلی، عدم اطمینان به آینده شغلی مرتبط به رشته (که در نتیجه‌ی قطع شدن ارتباط دانشگاه با صنعت ست) و پاشیدن بذر ناامیدی توسط اساتید است که مقام معظم رهبری در دیدار خود با اساتید این مهم را متذکر شدند که «اساتید مانند فرماندهان جنگ نرم و دانشجویان مانند افسران این جنگ هستند که وظیفه فرماندهان علمی کشور، ترسیم نقشه پیشبرد اهداف و حضور خود نیز در میانه این نبرد برای افزایش روحیه دانشجویان است.» در همین راستا تاثیر اساتید بر بالا بردن انگیزه و اعتماد به نفس دانشجویان انکار نشدنی ست.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchzqnx.23nz-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما