چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : 29971
منبع : روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم
از سوی شاگردان درس خارج فقه صورت گرفت

تجلیل از مقام علمی و عرفانی آیت‌الله جوادی آملی به مناسبت روز معلم

قم نيوز : قم‌نیوز: شاگردان درس خارج فقه آیت‌الله العظمی جوادی آملی از مقام علمی، عرفانی، فقهی و فلسفی این مرجع تقلید در آستانه روز معلم تجلیل کردند.
تجلیل از مقام علمی و عرفانی آیت‌الله جوادی آملی به مناسبت روز معلم
به گزارش قم‌نیوز، فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله مطهری و روز معلم انگیزه‌ای شد تا شاگردان درس خارج فقه آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی همانند سال‌های گذشته از مقام علمی، عرفانی، فقهی و فلسفی استاد خود تجلیل کنند.

این برنامه با اهدای دسته‌گل به آیت‌الله جوادی آملی آغاز شد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری یکی از شاگردان درس خارج فقه این استاد حوزه، در توصیف مقام علمی و عرفانی آیت‌الله جوادی آملی سخنرانی کرد.

وقتی از کسی تعریف می‌شود خط آتش شیطان شروع می‌شود

آیت‌الله جوادی آملی در ابتدای درس خود با اشاره به فرارسیدن میلاد امام جواد علیه السلام اظهار کرد: وجود مبارک امام جواد علیه السلام به ما این وعده را داد که برای انسان درجات فراوانی است و انسان می‌تواند به آن درجات نائل بشود لکن سرمایه این ترقی، اعتماد به لطف خداست.

وی ادامه داد: پیام روایت امام این است که اگر یک کالایی گران بود بهای آن اعتماد به خداست و اگر مقامی خیلی رفیع و بلند بود نردبان آن اعتماد به خداست.

این مرجع تقلید گفت: از خدای سبحان مسئلت می‌کنیم نظام و رهبری و حوزه‌های علمیه و دولت و ملت را که در اثر خون‌های پاک عده زیادی از بهترین فرزندان اهل بیت به اینجا رسیده‌اند هم به گران ترین کالا برساند و هم به برترین درجات.

آیت‌الله جوادی آملی از شاگردانی که در آستانه روز معلم در ابتدای این درس از وی قدردانی کردند، حق شناسی کرد و افزود: همه ما باید مواظب باشیم. امیرالمومنین علیه السلام در عهدنامه مالک مرقوم فرمودند که شیطان همیشه در صدد آسیب زدن است اما وقتی که از یکی تعریف می‌کنند خط آتش و خط حمله آغاز می‌شود.

استاد برجسته حوزه گفت: آن حضرت فرمودند گاهی تک تیراندازهایی هستند که جزء ماموران اجرایی شیطان هستند اما وقتی از شما تعریف می‌کنند باید مواظب باشید خط حمله شروع شده است.

مرجع تقلید شیعیان همگان را به تلاش و کوشش برای رسیدن به مقام والای معنوی توصیه کرد و افزود: اگر به آن درجاتی که مورد نظر است نرسیدیم سعی کنیم پیش اهل بیت مسلوب الحیثیه نشویم. چون تمام کوشش شیطان این است که ما را بی‌آبرود کند.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: شیطان از ما مال نمی‌خواهد بلکه در درجه اول می خواهد ایمان ما را بگیرد. بعضی‌ها در عالم هستند که اسلام ندارند ولی بر اساس آبرویی زندگی می‌کنند. ابلیس در مرحله دوم کوشش می‌کند آبرو را از انسان بگیرد.

وی با بیان اینکه دنیا یک مرتع آبروبر است، اظهار کرد: ماه‌های رجب، شعبان و رمضان فرصت‌های مغتنمی برای ماست و اگر به آن مقام عالیه بار نیافته‌ایم، حداقل آبرومندانه زندگی کنیم.

هیچ هدیه‌ای برای فرزانگان ارزشمندتر از گوش سپردن به سخنان آنها نیست

در ابتدای این برنامه، حجت‌الاسلام اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: تقارن سالروز شهادت استاد شهید فیلسوف، فقیه و مفسر عالی مقام آیت‌الله مرتضی مطهری، روز علم و عالم و معلم با ولادت باسعادت مولی الموحدین و امام العارفین حضرت علی بن ابی طالب(ع) و ولادت سراسر نور حضرت جوادالائمه(ع) ما را بر آن داشت تا ولادت آن دو امام همام را تبریک بگوئیم و یاد و خاطره استاد شهید را گرامی داشته و از یک عمر تلاش عالمانه و محققانه آن اسوۀ تقوا و عرفان و معنویت که اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط خفاشان شب پرست مورد هجمه قرار گرفت و در جوار قرب پروردگار و در نزد رب العالمین روزی‌خور خانِ پربرکت ربوبی شد، تجلیل بعمل آوریم.

وی گفت: این حادثه موجب شد تا هر سال شاگردان و متعلمان علوم وحیانی و فقه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در این محفل علمی و نورانی از استاد فرزانۀ خود تقدیر و تجلیل بعمل آورند و چه خوب است امسال تقدیر از زحمات طاقت فرسای استاد خود را در طرح دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و توقعاتی که نوعاً عالمان ربانی از متعلمان و شاگردان خود دارند قرار دهیم که هیچ تجلیل و تقدیر و هدیه‌ای برای فرزانگان عرصه علم و دانش ارزشمندتر از گوش سپردن به سخنان حکیمانه و سرسپردن به راهنمایی‌های دلسوزانه آنها نیست.

حجت‌الاسلام اسکندری گفت: پیشوای پرهیزکاران در توصیف عالمان ربانی فرموده است که علم بر آنها با تمامی حقیقت بینایی خود، هجوم آورده است و آنها با جان‌هایی آمیخته با یقین به سر می‌برند و آنچه پذیرش آن برای مردم زیاده طلب، سخت و دشوار است برای آنها آسان و ملایم است و آنچه موجب ترس و وحشت نادانان است برای آنها اموری عادی و بدون بیم و نگرانی است، تا آنجا که در فراز پایانی کلامشان با سوز، اشتیاق خود را برای رؤیت آنها بیان می‌کنند.

دغدغه و نگرانی عالمانی که مصداق اتم و اکملش حضرات معصومین(ع) بوده و در مراتب نازلتر آن اساتید گرانقدری هستند که امروز ما افتخار شاگردی آنها را داریم؛ حضرت در حکمت ۱۳۹ نهج البلاغه که بخشی از آن گذشت آن دلتنگیها و گلایه‌ها و شکوه‌های جانسوزش را در خطاب به کمیل بن زیاد نخعی با اشاره به سینه مبارکش این گونه بیان میکند:

«بدان که در اینجا دانش فراوانی است که ای کاش کسانی می یافتم که می توانستند آن را بیاموزند! آری تیزهوش وخوش درک و فهمی را می‌یابم اما مورد اعتماد نمی باشد، دین را وسیله دنیا قرار داده است. و با نعمت‌های پروردگار بر ضد بندگان خدا استفاده می کند. و از دلایل الهی بر ضد اولیائش کمک می گیرد. یا کسی که مطیع حاملان حق است اما رژف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارد. که با اولین شبهه‌ای، شک و تردید در دلشان ریشه می زند. پس نه آنها و نه اینها سزاوار آموختن دانش‌های فراوان من نمی‌باشند. یا گروه دیگری که سخت در پی لذتند و در چنگاه شهوات گرفتار. یا کسی که حریص به جمع مال و ثروت اندوزی است. این دو گروه هیچ کدام توان پاسداری از دین را ندارند و در حقیقت بدر دین نمی خورند. تا آنجا که حضرت به جدّ هشدار می دهد و می فرماید: چنین است که علم با مرگ حاملانش می‌میرد.

حجت‌الاسلام اسکندری خطاب به آیت‌الله جوادی آملی گفت: بارها در سخنرانی‌ها و محافل گوناگون این گونه دلتنگی ها، شکوه‌ها و دغدغه‌ها، را از شما نیز شنیده و به کرات شاهد غصه‌های فراوان آن وجود ذی جود از دنیا گرایی و بدور بدون از تهذیب و سیر و سلوک برخی از جویندگان علم بوده‌ایم به ویژه از اتلاف عمر وعدم استفاده بهینه از اوقات تحصیل و وجود تعطیلی های بی شمار حوزه‌های علمیه سخن به میان آورده‌اید و این حاکی از روح بلند و متعالی و دلسوزی و عنایت ویژه حضرتعالی نسبت به پویندگان طریق علم و معرفت می باشد.

وی گفت: امروز ما شاگردان و ارادتمندان به استاد فرزانۀ خود ضمن تقدیر و تجلیل از مقام علمی و معنوی و عرفانی و زحمات طاقت فرسایتان در پرورش شاگردانی که امید است علوم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را سینه به سینه به نسل‌های آینده انتقال دهند و موجب نشر احکام و معارف اسلام عزیز باشند، با شما عهد و پیمان می بندیم که از همۀ این آسیب‌هایی که در کلام مولای متقیان علی(ع) آمده است به حول و قوه الهی مصون مانده و با دعاهای خیر‌تان بتوانیم پاسداران خوبی برای دین مبین اسلام و تشیع ناب علوی(ع) باشیم.

این شاگرد درس خارج فقه آیت‌الله جوادی آملی افزود: خداوند قادر متعال خاضعانه می خواهیم که به حضرتعالی صحت، سلامتی و طول عمر پر برکت عنایت فرماید و پیوسته از سرچشمه جوشان علومی که در سینه مبارک دارید بهره مند باشیم و از درگاه لایزال ربوی طول عمر، عزت و اقتدار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را مسئلت داشته و پیروزی جبهه حق و پیروان اسلام ناب را بر کفر جهانی خواستاریم و علو درجات برای امام راحل عظیم الشان و تمامی شهدای گرانقدر و شهید عرصه علم و دانش و دانایی آیت الله شهید مطهری را از درگاه ربوبی می خواهیم و امید آن داریم که با ظهور حجت معصومش حضرت بقیه الله الاعظم (عج) ظلم و بی عدالتی و فساد و تباهی از جامعه بشری رخت بربندد و شاهد روزهای آفتابی و نورانی جامعه جهانی باشیم.

شاگردان درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی در پایان این مراسم با اهدای هدایایی از مقام علمی، عرفانی، فقهی و فلسفی استاد خود قدردانی کردند.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdchzwni.23nwqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما