جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 38331
منبع : خبرگزاری ايرنا
در دوران پس از برجام،

قائم مقام وزیر خارجه: توجه به دیپلماسی اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام وزیر امور خارجه با اشاره به ضرورت توجه به دیپلماسی اقتصادی در دوران پسابرجام، چگونگی دستیابی به سطح مطلوبی از برون گرایی اقتصادی را تشریح كرد.
قائم مقام وزیر خارجه: توجه به دیپلماسی اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است
به گزارش قم نیوز، مرتضی سرمدی عصر چهارشنبه در دیدار استاندار و شماری از مدیران دستگاه های اجرایی استان قم با بیان اینكه جهت گیری اصلی اقتصادی در كشورمان، تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: در دوران پسابرجام، مولفه های اقتصاد مقاومتی باید در همه فعالیت های اقتصادی كشور بروز و ظهور داشته و به آنها جهت داده و اولویت های برنامه ها و فعالیت ها را مشخص كند.

وی با بیان اینكه دو ویژگی اصلی اقتصاد مقاومتی، درون زایی و برون گرایی است، خاطرنشان كرد: این دو ویژگی درحقیقت دو روی یك سكه هستند و باید سطح كمی و كیفی تولیدات داخلی را آنگونه ارتقا دهیم كه بتوانیم كالاها و خدمات خود را در سطح بین المللی عرضه كنیم.

وی بر ضرورت جذب سرمایه ها، فناوری ها و گردشگران خارجی تاكید كرد و گفت: دیپلماسی اقتصادی كشورمان در دوران تحریم و فضای ایران هراسی، كاملا بایكوت شده بود، اما امروز پس از برجام و رفع یك بحران غیرضروری و جعلی، فضایی ایجاد شده كه در قبل و بعد از انقلاب سابقه نداشته و در مدت كوتاهی، هیات های بسیار سیاسی و تجاری به كشورمان آمده اند.

وی با بیان اینكه پس از برجام یك سد بلند شكسته شده و ظرفیت های عظیم كشورمان در عرصه های مختلف بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است، تصریح كرد: نخستین وظیفه ما در دوران كنونی، ترسیم تصویر روشنی از آینده بوده و ما باید بدانیم كه هدف ما چیست و به كجا می خواهیم برسیم.

وی در ادامه افزود: امروز باید توان ملی خود را برای شكل دادن به اقتصادی مستحكم متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی به كار گرفته و میان تمامی نهادها و دستگاه های مرتبط، هماهنگی و انسجام ایجاد كرده تا به اهداف و نقشه راه پیش بینی شده دست یابیم.

وی با بیان اینكه باید درون زایی اقتصاد كشورمان در بطن تعامل های اقتصادی شكل بگیرد، اظهار داشت: همه استانها باید به حد مناسبی از توسعه یافتگی و جذب منابع دست یابند، اما باید مراقب باشیم فعالیت استانها ضمن رعایت رقابت سالم، به تخریب یكدیگر منجر نشود و نگاه ملی به نگاه محلی اولویت داشته باشد.

وی با بیان اینكه مسئولان استانی و فعالان اقتصادی باید بهترین و جدیدترین شیوه های جذب سرمایه گذاری و پیدا كردن بازارهای خارجی را فرابگیرند، خاطرنشان كرد: دستگاه های دولتی باید تسهیل گر فعالیت های بخش خصوصی بوده و زمینه های لازم برای رشد و توسعه اقتصادی را فراهم بیاورند.

وی با بیان اینكه برای تحقق اقتصاد مقاومتی، باید كالاهای با كیفیتی را تولید كنیم كه علاوه بر رفع نیاز داخلی، بازار خارجی هم داشته و صادرات غیرنفتی افزایش یابد، گفت: برای رشد اقتصادی پایدار باید ابتدا شرایط جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی را فراهم آورده و سپس جذب و تامین منابع مالی خارجی از جمله فاینانس را در دستور كار قرار دهیم.

وی با بیان اینكه برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید رشد و جهش فناوری و تكنولوژی در اقتصاد كشورمان مشهود باشد، بر ضرورت واردات باكیفیت و ارزان قیمت مواد اولیه تاكید كرد و گفت: با توجه به ظرفیت های گسترده گردشگری در ایران اسلامی، باید به صنعت توریسم اهتمام ویژه ای داشته و در این زمینه می توانیم از تجربه دیگر كشورها استفاده كنیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchzxnx.23n6xdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما