سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : 5138
::روی خط انتخابات::

آنچه دکتر لاریجانی درباره فتنه 88 گفت

بازخوانی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم
قم نيوز : قم نیوز: محمدرضا اسدزاده: "بصیرت" و "فتنه" از جمله واژگان شهرت یافته بعد از انتخابات ۸۸ هستند. واژگانی "گرته برداری" شده از بیانات رهبر معظم انقلاب که بیش از توصیه هایی چون "جذب حداکثری و دفع حداقلی" به مستمسکی برای منازعات سیاسی بدل شدند. خلق واژه‌هایی چون "ساکتین فتنه" و "کاسبین فتنه" دو سال بعد از انتخابات ۸۸، شاهد این مدعاست. برخی که در یکسال اولیه پس از این انتخابات، تعداد محدودی را «خواص بی بصیرت» می‌خواندند، هر چه به پایان سال ۹۰ نزدیکتر میشویم دامنه مشمولین این واژه را آنقدر گسترش داده‌اند که نهایتا ناگزیر شدند واژه "ساکتین فتنه" را جایگزینش کنند!
دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی. مواضع وی در ایام پس از انتخابات 88 که در جهت منویات رهبر معظم انقلاب بود، نقش بسزایی در تنش زدایی و رسیدن به آرامش در اوضاع ملتهب جامعه آن روز داشت.
دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی. مواضع وی در ایام پس از انتخابات 88 که در جهت منویات رهبر معظم انقلاب بود، نقش بسزایی در تنش زدایی و رسیدن به آرامش در اوضاع ملتهب جامعه آن روز داشت.
به گزارش قم نیوز، آنها که به جای معرفی خود و ارائه عملکردشان، در پس سیاست ورزی‌های انتخاباتی و دمیدن بر تنور فتنه مخفی شده بودند، نهایتا از سوی منتقدانشان، "کاسبین فتنه" خوانده شدند. کاسبینی که از "فتنه" پوستینی ساختند برای پوشش ضعف های خود، تخریب دیگران و ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی.

در انتخابات دو نامزد معترض، به جای طی مراحل قانونی این اعتراض به تدریج به مخالفت های ساختار شکنانه‌ای روی آوردند و نشاندادند كه بازیخورده فتنه هایی هستند كه دشمنان انقلاب طراحی كرده‌اند. اگرچه مقام معظم رهبری در نخستین حضورشان در نماز جمعه تهران پس از آن انتخابات -۲۹ خرداد ۸۸- از حضور هر چهار نامزد و حضور پرشور مردم تشکر کردند و تا ماه‌ها پس از آن، همچنان معترضان را به پیگیری خواسته‌هایشان از طریق مراجع قانونی دعوت می‌کردند و بر "جذب حداکثری و دفع حداقلی" تاکید داشتند. اما معترضان كه تحت تاثیر حمایت های ضدانقلاب قرار گرفته بودند به این مدار مدارا بی‌توجهی میكردند.

در این میان برخی با ادعای حمایت از ولایت، از مواضع ایشان پیشی گرفته و برای معترضان، احکام شدیداللحنی تا "اعدام" را جایز میدانستند و برخی نیز که از قطار ولایت پذیری خارج شده بودند، بی‌توجه به نصایح ایشان به ادامه روش خود ادامه می دادند و عملا با افراط‌گری، هیجان‌آفرینی و بحران‌سازی های خود، حل معقول مسئله را در چارچوب منافع ملی ناممكن می‌كردند و به این شكل با فتنه‌گری و فریب‌خوردگی گروه مقابل، تجارت می‌كردند.

در این میان بودند چهره‌هایی که سرعت حرکتشان را با "ولی‌فقیه" تنظیم کرده بودند. و به‌جای فریادهای بینتیجه، به‌دنبال ناكام گذاشتن دشمنان در بهره‌برداری از یك موضوع داخلی بودند؛ کسانی‌که فردای انتخابات پیروزی نامزد پیروز را از تریبون علنی به او تبریک گفتند و همگام با رهبری، معترضان را به پیگیری اعتراضشان از کانال‌های قانونی توصیه کردند. کسانی که با تکیه بر توصیه معظم‌له، اهانت به دیگران ولو به بهانه رفتار ساختار شکنانه را جایز ندانسته و به جای "مرده باد" و "زنده باد" به دنبال تاسی از ولایت فقیه و توصیه به رعایت قانون بودند. کسانی که اقدامات موهن از اهانت به امام در ۱۶ آذر، سر دادن شعار "نه غزه، نه لبنان" در روز قدس، اهانت به ولایت فقیه در مراسم تشییع پیکر آیت الله منتظری و ... را محکوم کرده و همگان را بر حرکت بر مدار قانون و توجه به تاکیدات رهبری توصیه می کردند. همان‌ها که اهانت به ساحت امامت در روز عاشورا را بر نتابیده و زبان به اعتراض گشودند و.....

رییس مجلس، یکی از آنها بود. نگاهی به مواضع لاریجانی در سال ۸۸ شاهد این مدعاست که به صورت مفصل در جدول زیر آمده است.

۱۳ اردیبهشت
در پنجمین همایش حكمت مطهر ویژه گرامی داشت یاد استاد شهید مطهری: اگر فردی در انتخابات وارد می‌شود حرفی بزند كه آن را قبول دارد. در صحنه سیاسی اگر فعالیت می‌كند همان را انجام دهد كه قبول دارد نه این‌كه برای خوشایند دیگران چیزی بگوید كه قبول ندارد.

۱۴ اردیبهشت
در جمع مربیان سپاه حفاظت انصارالمهدی: {با اشاره به در پیش بودن انتخابات} در تفكر شهید مطهری انتخابات مجالی برای ظهور استعدادهاست نه جنگ و جدال. حاكمان اسلامی نباید برای قدرت جدال كنند بلكه باید زمینه ظهور استعدادها را فراهم كنند، انتخابات مدرسه تربیت اسلامی است نه میدان زد و خورد سیاسی.

متاسفم که این روزها تخریب و گفت‌وگوهای تلخ در مورد كاندیداهای ریاست جمهوری از سوی برخی مطرح می‌شود.مقام معظم رهبری در سخنان مشهدشان فرمودند هر كس می‌تواند كشور را اداره كند باید حضور یابد. بنابراین تیراندازی به كسی كه تازه وارد صحنه انتخابات می‌شود درست نیست. تا زمانی كه این افراد وارد صحنه نشده‌اند درباره شان چیزی گفته نمی شود ولی به محض ورود عده‌ای شروع به تیراندازی به او می‌كنند.

برخی افراد بی ملاحظاتی داشته و باعث سوءاستفاده دیگران می‌شوند تلخ كردن فضای انتخابات موجب رشد نمی‌شود. فضای سخنرانی كاندیداها نباید سراسر تلخ و منفی باشد. در این دولت فعلی اشكالاتی دارد شكی نیست ولی خدماتی هم داشته، برخی مجادلات بین دولت و مجلس وجود دارد، ولی مجلس راه تخصصی خود را می‌رود و دولت نیز براساس نظرات خود رفتار می‌كند. نباید بی‌انصافی كرد بلكه باید خدمات دولت را هم دید تا آن را به مردم انتقال داد. این موضوع را درباره‌ی نقدهای منصفانه نیز باید رعایت كرد.

این‌كه گفته شود چند صد میلیارد به كجا رفته است، افزود: این‌كه برخی می‌گویند ۳۰۰ میلیارد بودجه به كجا رفته است درست نیست. مرجع رسیدگی به این موضوع دیوان محاسبات است و دادسرا درباره ‌ آن تعیین تكلیف می‌كند، ولی این كه كل بودجه و فروش نفت زیر سوال برود درست نیست. برخی دوستان اخیرا گفته‌اند نظام مالی كشور یا سرش پریده و یا تهش، ولی نه سر و نه ته نظام بودجه‌ای و مالی كشور نپریده است.

همه افرادی كه وارد انتخابات شده‌اند محترم هستند و تخریب و توهین به آنها درست نیست. افراد شناخته شده‌ای وارد عرصه انتخابات شده‌اند آنان كه از كره مریخ نیامده‌اند، پس منصفانه نیست به آنان تهمت زد یا به آنها توهین كرد، اگر نقدی می‌شود نقد منصفانه شود.

فضای آراسته انقلاب اسلامی را در فضای انتخابات به میدان تیراندازی مبدل نكنید، با توهم نباید حرف زد، امام فرمودند نیروهای مسلح نباید در انتخابات به صورت سازمان یافته دخالت كنند. خبر موثق دارم كه مقام معظم رهبری نیز همین اعتقاد را دارد، ولی خانواده‌ی نیروهای مسلح می‌توانند در انتخابات مشاركت داشته باشند.

فرماندهان نباید در قالب سازمانی صحبت‌های انتخاباتی داشته باشند، به ویژه فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. سپاه قدرت بزرگی در منطقه است كه باید از ظرفیت‌هایش صیانت شود. شان سپاه ورود به مسایل خرد سیاسی و انتخاباتی نیست. از سوی دیگر، دیگران نیز نباید دچار توهم ورود سپاه به مسایل انتخاباتی شوند.

خطاب به شورای نگهبان، دولت و وزارت كشور نباید بی‌جهت در دیگران نگرانی به وجود آورند، سپس تصریح كرد: شورای نگهبان، دولت و وزارت كشور با مطرح كردن مسایل كوچك نباید بی جهت اذهان سیاسیون را دچار نگرانی كنند. انتخابات پرشور برای نظام نقش آفرین است. حضور حداكثری اصل است و منازعات سیاسی كوچك نباید بر این مهم تاثیرگذار باشد. مجریان و ناظران باید روحیه امیدواری به مردم انتقال دهند.

نقل قول‌های برخی به ویژه درباره سخنان مقام معظم رهبری كه در مشهد بیان شد درست نیست، اتصاف برخی به معظم‌له در فضای انتخابات جفا به رهبری است. رهبری هر گاه بخواهد بی واسطه با مردم سخن می‌گوید. خرج كردن از كیسه اسلام به صلاح كشور نبوده و درست نیست.

۳۱ اردیبهشت
مراسم تشویق و تجلیل از حاملان كلام وحی: در انتخابات نمی‌خواهیم رهبر را انتخاب كنیم، بلكه می‌خواهیم رییس جمهور انتخاب كنیم، رییس جمهور باید برنامه درست برای اداره كشور و قوت كافی برای اجرای برنامه‌ها داشته باشد. عرصه انتخابات میدان تئوری‌پردازی نیست و احتیاج به تئوری پردازی‌های زیاد در انتخابات نداریم، چراكه سیاست‌های كلان نظام تئوری است و چارچوب‌ها را مشخص كرده است و رییس جمهور باید آنها را اجرا كند.

ما مردم سالاری دینی داریم كه از درون تفكر اسلامی خارج شده است. سعادت سیاسی ما مشاركت سیاسی مردم است، مردم سالاری دینی احتیاج به مشاركت دارد. باید دید بسترهای فراهم شده از سوی كاندیداها و متولیان انتخابات موجب افزایش مشاركت می‌شود یا كاهش مشاركت را در پی دارد. عزت مداری جمهوری اسلامی ایران مشاركت بیشتر مردم در انتخابات است. این اتفاق، بسیاری از تردیدها و هزینه‌های كشور را از بین می‌برد.

انتخاب اصلح محور دوم است، كلید آن نیز معیارهای رهبری است. معیارهای رهبری درسخنرانی كردستان است.

اگر بخواهیم یك انقلابی بصیر باشیم، باید یك انسان مسلكی باشیم. قصد قربتی كه مقام معظم رهبری برای شركت در انتخابات در استان كردستان فرمودند مبتنی بر همین دیدگاه است. كاندیدای مسلكی دنبال فراهم كردن بستر برای انتخاب با بصیرت مردم است. چه كاندیداها و چه متولیان باید زمینه‌ای فراهم كنند تا مردم با خلوص دست به انتخاب بزنند.

اول خرداد
سخنرانی پیش خطبه در نماز جمعه تهران: فرصت خوبی است در مبارزات انتخاباتی به جای بحث‌های كلی و نظریه‌پردازی، نامزدها موضوعات دقیق و مشخصی را كه در واقع نشان دهد آن‌ها چه كارهایی را می‌توانند دنبال كنند بیان كنند؛ در ضمن تفاوت نامزدها و تفاوت برنامه‌هایشان باید روشن و معنادار باشد تا مردم دقیقا متوجه شوند كه كدام راه را می‌توانند انتخاب كنند.

درك دقیق مردم برای این‌كه بدانند كدام راه است نیازمند این است كه مواضع ایجابی و اثباتی نامزدها زیاد باشد، البته گاهی نقد هم مواضع را مشخص می‌كند، اما اصل موضوع مواضع ایجابی و اثباتی آن‌ها در مسائل است. در نقد دولت نیز نباید برآیند سخنان سیاه‌نمایی تلقی شود همه معتقدند كه نقد دولت مفید است اما با حد و اندازه خودش نه یك سر نخ، حتی در منطق انتخاباتی خودشان نیز مضر است. جدا از این‌كه این سیاه‌نمایی لطماتی به تصور مردم به انقلاب می‌زند.

ما فضای پروسه انتخابات را نوعی توانمندسازی شرایط سیاسی كشور باید بدانیم نه این‌كه كشور از این رهگذر لطمه بخورد. مقام معظم رهبری در كردستان فرمودند مردم حضور پرابهت در انتخابات داشته باشند و این گویاترین كلامی است كه در این زمینه و در این مقطع می‌توان گفت. حضور مردم در همه صحنه‌های انقلاب دارای ابهت بود و اساسا ابهت انقلاب و نظام ما مربوط به صحنه‌های غرورآفرینی است كه مردم با حضور و مشاركت خود رقم زدند.

یك جنبه از آثار حضور پرابهت مردم در انتخابات اولا به عزت ملت و كشور و تعظیم و تكریم و كرنشی است كه در دیگران ایجاد می‌كند و نكته دوم دلگرمی و اطمینانی است كه در دوستان انقلاب ایجاد می‌كند و نكته سوم هضم و احتیاط در مزاحمان است. به هر حال هر كشوری یك عده مزاحم در خارج و اطراف دارد كه حضور پرابهت ملی باعث می‌شود كه آن‌ها مقداری احتیاط كنند.

حضور آگاهانه مردم برای مدتی حداقل مسیر تحقق منافع ملی كشور را مهیا خواهد كرد و از طرفی در تاریخ گذشته كشور ما همیشه قدرت مردم همراه با قدرتمندی دین بوده است، و بالعكس هر وقت قدرت مردم پس زده شد، به فاصله كمی قدرت دین نیز پس زده شد. تاریخ گذشته ما می‌گوید قدرت مردم در كشور ما در سیمای قدرت دین تجلی پیدا می‌كند. حضور پرابهتی كه رهبری فرمودند هم از منافع ملی كشور در داخل و خارج صیانت می‌كند و هم كمك مستمر به تجلی و ظهور دین در كشور ما می‌كند و آن را بارور می‌كند.

رهبر معظم انقلاب مشخصات اصلح را به نیكی بیان كردند كه این راهی است كه همه می‌توانند بر اساس آن انتخاب درست داشته باشند. تحرك رسانه‌ ملی از دیگر موضوعات مهم در بحث انتخابات است. یكی از نامزدهای محترم نیز نامه‌ای به رییس قوه قضائیه و رییس مجلس در مورد بحث رسانه‌ی ملی نوشت، ما در این زمینه با مسوولان صداوسیما صحبت كردیم و آنچه ما دیدیم یك برنامه‌ جامع تدارك دیده شده و تلاش خوبی كردند كه در انتخابات همه نامزدها فرصت كافی داشته باشند و بتوانند عقایدشان را بیان كنند. البته این كار باید با یك شورآفرینی قرین باشد كه ان‌شاءالله این كار رخ خواهد داد.

تقاضای ما این است كه فضای مطلوبی كه برای انتخابات است و می‌تواند مدرسه‌ی تربیت سیاسی باشد تبدیل به زد و خوردها و مشاجرات نشود كه كینه را در كشور زیاد كند.

۸ خرداد
خبر حمایت لاریجانی از نامزدی خاص درانتخابات ریاست جمهوری تكذیب شد " نظر به انتشار خبر حمایت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی از یكی از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، در برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، به استحضار می‌رساند ضمن احترام دكتر علی لاریجانی به همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ایشان تاكنون از هیچكدام این عزیزان حمایت خاصی نداشته و خبر منتسب به رییس مجلس تكذیب می‌گردد.

در همین روز ۲۱۱ نماینده با صدور بیانیه‌ای از محمود احمدی‌نژاد حمایت كردند و لاریجانی برای یكسال دیگر به عنوان رییس مجلس انتخاب شد.

۱۳ خرداد
در سخنانی در جمع مردم روستای قلعه چم: رییس جمهور دارای جایگاه مهمی ‌است. رییس جمهور یك فرد نیست بلكه یك جمع است و عده زیادی از مسوولان زیر مجموعه او هستند و انتخاب رییس جمهور به معنای انتخاب یك مجموعه خواهد بود.

ما نیازمند افراد كاردان، فهیم و انقلابی هستیم تا بتوانند از خود مایه گذاشته و انقلاب را پیش ببرند. انتخاب باید از روی بصیرت باشد. حضور مردم در صحنه، پیام اساسی برای خارج و داخل كشور خواهد داشت و چشم‌هایی كه در منطقه نگاه به انتخابات ما دارد میزان مشاركت مردم در اداره كشور را ارزیابی می‌كنند. هر چه میزان حضور مردم در صحنه چشم‌گیر باشد، یاس و ناامیدی برای دشمنان به همراه خواهد داشت و اقتدار ایران را به رخ جهانیان خواهد كشید.

با هر رای ملت تهدیدات مرتفع و هزینه كشور كاهش می‌یابد و راه و شرایط را هموار می‌كند تا مسوولان گام‌های بعدی را سریع‌تر بردارند. انتخابات برای كشور صرفا یك حركت نمادین نیست. انتخابات برای كشور ما یك حركت جوهری و حقیقی است و حكومت ما مبتنی بر رای ملت است. تاكید رهبری برای حضور مردم در پای صندوق‌های رای به دلیل اسرار و تاثیراتی است كه بر انتخابات ما نهفته است.

ما نباید انتخاب خود را با جوسازی انجام دهیم بلكه باید فكر كنیم چه كسی برای آینده كشور بهتر خواهد بود.

كاندیداهای مختلف و متنوعی در انتخابات حضور دارند. همه این افراد در تاریخ ایران سابقه مدیریت دارند و زحمات فراوانی كشیده‌اند و حضور این افراد زمینه‌ای است كه شما به علت تنوع موجود با بصیرت و بررسی‌های لازم خود انتخاب كنید. ما در مجلس از انتخاب مردم حمایت می‌كنیم و سعی می‌كنیم تا با یك نگاه وحدت آمیز مسیر آینده طی شود.

در همه انتخابات افرادی وجود دارند كه علاقه‌مند به كاندیدای خود هستند. توجه داشته باشیم كه همه شورآفرینی‌ها و تلاش‌هایی كه در زمینه انتخابات صورت می‌گیرد در یك مسیر اخلاقی درست و همراه با وحدت باشد.

نباید اتحاد و همدلی مردم از بین برود. مردم باید با بصیرت خود فرد مناسب را انتخاب كنند، ولی آنچه كه باید مورد توجه باشد این است كه ایران پیشرفت نخواهد كرد مگر این كه وحدت ملی آن حفظ شود. باید با همدلی و وحدت خود و به دور از تفرقه در پای صندوق‌های رای حاضر شویم و مسیر رشد و توسعه‌ كشور را فراهم نماییم.

۲۴ خرداد
لاریجانی در نطق صحن علنی: انتخابات شكوهمندی در ۲۲ خرداد ماه محقق شد كه اولا وجود نامزدهای مختلف با سلایق گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بستر مناسب برای حضور در انتخابات را فراهم نمود و باید از همه كاندیداهای عزیز تشكر كرد كه در این اقدام ملی نقش آفرین بودند و توانستند میدان انتخابات را به یك مدرسه سیاسی تبدیل كنند.

درك و تیزبینی ملت در صحنه‌آرایی انتخابات چه قبل از رای‌گیری و چه در روز رای گیری كه با آرامش و دقت در متن مبارزات انتخاباتی حاضر شدند شایان تقدیر است كه توانستند جلوه‌های عظیم شگرف عزم ملی را در سپهر اندیشه انقلاب اسلامی به ظهور برسانند. واقعا مشاركت حدود ۸۵ درصدی مردم در پای صندوق‌های رای یك سرمایه ملی برای حركت آتی كشور است كه باید به درستی از آن بهره جست. نقش آفرینی رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما، با برنامه‌های متعدد و مناظرات در خلق این حماسه ملی بسیار اثرگذار بود كه از دست اندركاران متعهد و فهیم آن سپاسگزاری می‌شود.

باید توجه داشت صیانت از پیام اقتدار حضور ملی در انتخابات ۲۲ خرداد ماه و بهره‌گیری از این توشه و توان ملت در راه پیشرفت و عدالت احتیاج به انضباط و رعایت آرامش و به كارگیری قواعد و قوانین كشور دارد تا در فضای معقول، خواست ملت پیگیری شود. از این جهت همه نامزدها، سیاستمداران و احزاب و رسانه‌ها را به ایجاد فضای مودت و برادری بین آحاد ملت دعوت می‌كنیم كه این گام نخست مدنیت اسلامی است و البته بلوغ و شایستگی و فرزانگی ملت عزیز این مسیر را هموار خواهد كرد.

زمانی است كه باید بحث‌های داغ و مجادلات انتخاباتی جای خود را به عرصه جدید همگرایی و هم‌افزایی توان‌ها جهت پیشرفت كشور بدهد.مجلس شورای اسلامی انتخابات ۲۲ خرداد را نقطه عطف مباركی می‌داند و از ملت عزیز سپاسگزار است، چراكه انصافا وظیفه خود را به بهترین وجه به انجام رساندند و اینك زمانه فعلیت رساندن این استعداد ملی در متن كار و تلاش و فعالیت دیوانی كشور است.

{ با تبریك انتخاب مجدد دكتر احمدی‌نژاد}بر این باوریم كه با این حماسه مردمی بسترهای راهگشا برای حل مشكلات كشور برای دولت فراهم شده است. مجلس شورای اسلامی با دولت جدید مسیر همكاری و همدلی برادرانه در چارچوب نظامات قانونی را پیگیری خواهد كرد.

باید اذعان نمود خلق این خیزش بزرگ مردمی در انتخابات در پناه هدایت‌های حكیمانه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  محقق شد. ما این نفس گیری جدید حركت انقلاب را هدیه رهبری و ملت می‌دانیم كه تداوم راه امام   و شهدای عظیم الشان را رقم زدند.

۲۴ خرداد
بیانیه تشکر ۲۲۰ نماینده مجلس از حضور پرشور مردم در انتخابات

۲۵ خرداد
حضور جمعی از نمایندگان مجلس در كوی دانشگاه تهران و گفت‌وگو با دانشجویان
رییس مجلس هیاتی را مامور رسیدگی به حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان کرد. اعضای این هیات: ابوترابی‌فرد(رییس هیات)، دكتر الیاس نادران، دكتر حمیدرضا كاتوزیان، دكتر علی عباسپو تهرانی، دكتر كاظم جلالی(سخنگوی این کمیته)، دكتر علیرضا زاكانی/در اسرع وقت گزارش جامع و بی‌طرفانه‌ای در مورد آنچه اتفاق افتاده تهیه و به اینجانب ارائه نمایید.

۲۶ خرداد
- در نطق صحن علنی: ۲۲ خرداد با مشارکت حداکثری ملت، زمینه حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در جهت گام اساسی دهه چهارم انقلاب یعنی پیشرفت و عدالت را فراهم کرد/ به همه آقایان (کاندیداها) توصیه می‌کنیم سیر قانونی را در پیش بگیرند/ چه معنایی دارد نیمه شب به دانشجویان در کوی دانشگاه حمله شود و یا ساعت ۲:۳۰ بامداد عده‌ای به مجتمع مسکونی سبحان حمله کنند و آسایش ساکنان را برهم بزنند. وزیر کشور در این زمینه مسوول است و باید پاسخگو باشد.

۳۱ خرداد
در نطق صحن علنی:{ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران} رعایت قانون شرایط كشور را عادی می‌كند/ ما نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی تمركز و استواری مقام رهبری بر پیمودن راه قانونی حتی در این شرایط را مهمترین هدیه برای تحكیم مبانی عدالت در جامعه می‌دانیم./ انتخابات باشكوه ۲۲ خرداد هر چند برخی مناقشات را پیرامون آن دامن زدند، ولی متن آن برای همه ایرانیان غرورآمیز است، به نحوی كه رهبر معظم نسبت به آن تجلیل و تعظیم نمودند./ رفتار كاندیداها باید از منظر ملی قابل دفاع باشد، كوفتن بر طبق اختلافات اگر از سر حق طلبی هم باشد در شرایط امروز ایران كه همگان شاهد ماجراجویی عده‌ای در داخل و خارج هستند باید در طراز رفتار ملی تبلور یابد/خیلی زود الفاظ فریبكارانه تغییر را معنا كردید، روسای چند كشور اروپایی باید از اقدامات گذشته خود سرافكنده باشند كه در زمان شاه دیكتاتور در كنار او بودند و نسبت به حقوق بشر دم نمی‌زدند و در جنگ عراق در كنار صدام بودند و حتی هواپیماهای سوپراستاندارد به او اجاره دادند و امروز با فرصت طلبی تصور نمودند در اختلاف درون خانواده ایران مجالی یافته‌اند.

۴ مرداد
در نطق صحن علنی: شكوه انتخابات و حضور ۸۵ درصدی ملت در پای صندوق‌های رای مدل زیست اجتماعی دموكراتیك و دینی نظام اسلامی را برجسته نمود، خیلی عجیب نبود كه دشمنان مخصوصا آمریكا و اسراییل تلاش خود را مصروف مشوه جلوه دادن چنین جایگاهی نمایند. حركت‌های عجیب و غریب رسانه‌ای و دخالت‌های عجولانه برخی كشورها سر از چنین استراتژی داشته است، به همین میزان دل‌نگرانی برای دوستان فراهم نمود.

جای این سوال اساسی وجود دارد كه چرا سیاست‌مداران چنین مجال تبلیغاتی برای دشمن فراهم نمودند تا غرب ترغیب شود گزنده سخن گوید و تصورات واهی پیدا كند. اخیرا وزیر خارجه آمریكا گفته است كه ما مجال گفت‌وگو با ایران را فراهم كردیم، لكن آنها چنان درگیر مسائل داخلی خود هستند كه نمی‌توانند تصمیم بگیرند. البته بد نیست آنها در چنین تخیلاتی غوطه‌ور باشند، اما مناسب و بلكه ضروری است نقادانه به اصلاح مسیر بپردازیم، امام حسین می‌فرمایند از نشانه‌های مرد دانا نقادی او از گفتار خود و آگاهی او از اسرار و آرای گوناگون است.

به نظر می‌رسد اساس كار در این مقطع می‌تواند بر این سه وجه استوار باشد، اول بیش از هر زمان دیگر به وحدت ملی جامعه توجه شود و همانگونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند به ازای هر اختلاف‌نظری، افتراق‌ها دامن زده نشود و افراد متهم نشوند، تلاش اصلی تكیه بر اصول و مبانی جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشد كه مبنای وحدت جامعه است. طبیعی است كه با چنین رویكردی باید نسبت به بسیاری از مسائل اختلافی خرد گذشت نمود و از طرح بیانات تند و خشن نسبت به یكدیگر حتی اگر از وجهی درست هم باشد، در چنین شرایطی پرهیز كرد چراكه مخل وحدت ملی جامعه است. دوم این‌كه نظرات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان مظهر وحدت ملی كشور مورد توجه همگان قرار گیرد، جهموری اسلامی ایران در پناه رهبری حضرت امام  و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در این سی‌سال، تجربه‌ ارزشمند از پیشرفت و مقاومت اندوخته است و باید از گذشته درس آموخت.

باید در سایه آرامش و ایجاد فضای امن برای همه جریان‌ها امكان حركت توسعه كشور فراهم آید، وقت و فكر و ذهن صاحب‌نظران مصروف پیشرفت كشور شود، لذا باید از هر تحرك بیانی، قلمی و اجتماعی كه ظرفیت ناامنی در كشور پیدا می‌كند پرهیز شود. ‌این به معنی نادیده انگاری حقوق اساسی ملت نیست، بلكه زمینه‌سازی جهت تحقق حقوق اساسی ملت است. مجلس شورای اسلامی به همه سیاست‌مداران، ‌احزاب و صاحب‌نظران توصیه می‌كند در اقدامات خود به این مثلث تحرك سیاسی توجه نمایند.

كشورهایی كه در ماجراهای اخیر با سوءاستفاده رسانه‌ای قصد تخریب جایگاه ایران را داشتند متوجه خواهند شد كه ایرانیان از نظر عقاید هرچند اختلافاتی داشته باشند، اما در لابه‌لای مویه‌های دروغین آنها لبخندهای كریه آنها را مشاهده كرده و در مقابل آنها ایستادگی خواهند كرد و قدرت جمهوری اسلامی آن گونه‌ نیست كه با چند مانور تبلیغاتی آنها بتوانند نفوذ ایران را كاهش دهند و به موقع پاسخ‌های ایران را دریافت خواهند كرد.


۱۴ مرداد
در مراسم تحلیف رییس جمهور: قطعا مجلس شورای اسلامی با تحلیل واقع‌بینانه از شرایط كشور و با تاسی به توصیه‌ی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  استراتژی خود را در همگرایی و مساعدت دولت در این جهات می‌داند و بر همكاری صمیمانه‌ی قوای سه گانه تاكید دارد تا فرصت و زمینه مساعد برای رفع مشكلات مردم فراهم گردد و هم پیام روشنی باشد برای برخی دولت‌های غرب كه با رفتار عجولانه‌ی خود در ماجراهای پس از انتخابات و با تخیلات واهی عملا خود را به سخره گرفته‌اند و بفهمند كه ایرانیان با هر عقید‌ه‌ای در مقابل دسایس بیگانگان یك دل و همصدا خواهند بود و به موقع پاسخ هرزه‌درانی آنها را خواهند داد./ حركت قانونمند، از موارد سفارش مجلس به رییس‌جمهور است كه بر این اساس اجرای قانون جوهره‌ی عدالت می‌باشد.

۱۹ مرداد
در مراسم روز خبرنگار: اتفاقات بعد از انتخابات و برخی بی‌سلیقه‌گی‌هایی كه رخ داد شرایط را به گونه‌ای كرد كه آنها آن را فرصت خوبی دیدند تا به تخریب بپردازند و نتیجه انتخابات را به سمتی ببرند كه وزن آن را كاهش دهند، البته برخی هم از داخل به این موضوع دامن زدند. ممكن است هر كدام از كاندیداها نسبت به هم گله‌ای داشته باشند و اشكالاتی را وارد بدانند كه البته این موارد امكان دارد در سر جای خودش قابل بحث باشد، اما همه در درون یك مجموعه قرار داریم و می‌دانیم كه خارج از ایران كسی به دنبال احقاق حقوق دیگران نیست، بلكه می‌خواهند این پیام را مخابره كنند كه نارضایتی در ایران وجود دارد تا تاثیرگذاری ملت ایران را كاهش دهند. برای بنده كاملا روشن بود كه آنها این مسیر را دنبال می‌كنند و اگر كسی اهل بصیرت بود و شرایط كشور و دنیا را دنبال می‌كرد نیز به همین نتیجه می‌رسید. برخی مسائل در داخل كشور است كه امكان دارد اختلافات و دلتنگی‌هایی بین افراد وجود داشته باشد، از سویی دیگر این موارد می‌تواند غباری ایجاد كند كه حركت توسعه‌ كشور ناپیدا شود، اما در اینجا سوال آن است كه در این شرایط كشور وظیفه رسانه‌ها چیست؟ ممكن است خود شما مسائل خرد را كه می‌بینید احساسات‌تان جریحه‌دار شود و مسائل كلان را مدنظر قرار ندهید، البته اگر به حقوق ملت در جایی تجاوز شده و به كسی احیانا ضرری رسیده باید مدنظر قرار گرفته شود، اما در كنار این مساله باید مسائل كلان را هم دید؛ لذا فكر می‌كنم در شرایط فعلی اگر از منظر ملی به موضوع رسانه نگاه كنیم باید ببینیم كه آن كاری كه انجام می‌دهید منافع ملی را در نظر می‌گیرد یا موجب ضرر به منافع ملی می‌شود؛ لذا در این زمینه اولویت‌بندی بسیار مهم است.

۲۱ مرداد
در نطق صحن علنی: چند روز پیش، ‌حجت‌الاسلام  جناب آقای كروبی خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نامه‌ای را نوشته و در رسانه‌ها منتشر كردند كه هرچند در فضای افكارعمومی تكان دهنده بود و فورا در اكثر رسانه‌های خارجی بدان پرداخته شد، اما از منظر كار كمیته بررسی مجلس شورای اسلامی از قبل مورد توجه قرار گرفته بود، به دلیل این‌كه از حدود یك ماه پیش، در چند سایت بدان اشاره شده بود و ما لازم دیدیم كمیته مجلس موضوع را پیگیری كند/ پس از طرح موضوع از جانب آقای كروبی از كمیته مجلس درخواست نمودم نتیجه بررسی خود را ارائه نماید، اینك اجمالی از متن گزارش كمیته بررسی مجلس را تقدیم می‌كنم. پس از مقدماتی كه مطرح كردند این نكته اصلی است كه در گزارش كمیته مجلس مطرح شده است؛ در خصوص پیگیری وضعیت بازداشت شدگان پس از حوادث انتخابات كمیته به شكل جدی پیگیر موضوع است و گزارش جامع آن در آینده نزدیك نهایی خواهد شد، اما آنچه در نامه منتسب به جناب آقای كروبی كه خطاب به ریاست محترم مجلس خبرگان ارسال نموده‌اند، اعلام می‌گردد: ۱- در بررسی‌های دقیق و جامع انجام شده از بازداشت‌شدگان در كهریزك و اوین هیچ گونه موردی كه مبتنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد، مشاهده نگردیده است. ۲-در صورتی كه جناب آقای كروبی، ‌شواهد، بینه و مستنداتی مبنی بر آزار و تجاوز جنسی در اختیار دارند به جنابعالی یا هیات اطلاع دهند تا به صور جدی پیگیری شود./لازم به ذكر است اینجانب از طریق دیگری نیز موضوع را پیگیری كردم و نتیجه همان است كه در گزارش كمیته مجلس آمده است؛ ملاحظه می‌كنید كه موضوع آزار جنسی بازداشت‌شدگان كذب است و بر سر امری كه مبنای واقعی نداشت چه سر و صدایی به راه انداخته شد/ این امر یك هشدار باش به سیاست‌مداران است كه مراقبت نمایند در شرایط غبارآلود افكار عمومی، هر ادعایی را قبل از تحقیق، آن هم تحقیق كافی به سطح رسانه‌ها نكشانند تا دستاویز بیگانگان گردد. البته در ماجرای پس از انتخابات اشتباهاتی در بازداشتگاه‌ كهریزك رخ داد كه با پیگیری‌های انجام گرفته و دستورات مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با متخلفین برخورد شده، ولی به هیچ وجه این تخلفات از این جنس نبود و همچنان موضوع درحال پیگیری است. ‌این امر نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی از توانمندی خود اصلاحی برخوردار است و رهبری نظام با نگاهی نافذ و عادلانه همانگونه كه با آشوبگران برخورد كردند، دستور برخورد با متخلفین در بازداشتگاه‌ها را نیز داده‌اند.{ با اشاره به اظهارات اخیر وزرای خارجه آمریكا و فرانسه در مورد حوادث پس از انتخابات} ‌این اظهارات قدری شفاف‌تر، ‌انگیزه و حرص و ولع آنان را در مداخله در امور ایران نشان می‌دهد. وزیر خارجه فرانسه اعلام نمود در سفارت فرانسه در تهران بر روی تمامی تظاهركنندگان ایرانی در حوادث اخیر باز بوده است، تعجب‌آور است كه این گونه كشورها با این بضاعت عقلانی چگونه داعیه اداره دنیا را در سر می‌پرورانند، شما در سفارت خود را باز نگه داشتید، آیا هیچ تظاهركننده‌ای به آنجا رجوع كرد؟ البته از برخی عناصر عقب افتاده سرویس آنان نیز اطلاعاتی به دست آمد، سخنان وزیر خارجه فرانسه را یك جنس توهم دانست كه نوع فراگیرتر آن در سخنان وزیر خارجه آمریكا مبتلور شده است و افزود: "وزیر خارجه آمریكا گفته است كارهای زیادی انجام دادیم تا معترضین را واقعا قدرتمند نماییم و بر حمایت از اپوزسیون ادامه خواهیم داد. واقعا فضاحت‌آور است دیپلماسی یك كشور این‌قدر فرصت‌طلبانه طراحی شود. حال كه شما به قول خود كارهای زیادی در حمایت از اپوزسیون و به هم زدن امور ایران انجام داده‌اید، ‌می‌توانید قدرت خود را ارزیابی كنید كه این كارهای زیاد شما چقدر ارزش سیاسی و امنیتی داشت، این نمونه‌ای از وضعیت شما در دنیای امروز است و ریشه این عدم توفیق‌ها دیپلماسی بیمارگونه ایالات متحده و نفرت عمومی نسبت به تفرعن توخالی آنان است."

۲۷ شهریور
در نماز جمعه قم: در شرایط كنونی برخی افراد بی اطلاع و منحرف در برخی سایت ها عنوان می كنند كه مساله فلسطین چه ربطی به ما ایرانیان دارند كه این امر بسیار تاسف انگیز است، مگر فلسطینی ها مسلمان نیستند و مگر ما پیرو امام علی  و امام حسین  نیستیم، همین بی خیالی های كشورهای عربی بود كه رژیم صهیونیستی را به چنین جایگاهی رساند.
عزت كشور ما در این نیست كه سرخود را زیر برف كند تا دشمن به سراغ وی برود، بلكه عزتمندی ایرانی و ایرانیان در این است كه با قدرت نفوذ خود را نشان دهند تا دشمن جرات تعدی را نداشته باشد و در واقع امروز دفاع از مردم فلسطین جدای از وظیفه‌ی دینی ما كاملا و مستقیما به منافع ایرانیان پیوند خورده است.

اسراییل پیوسته ایران را به حمله‌ی نظامی تهدید می‌كند، شاید اسراییل و آمریكا تصور كرده‌اند كه جنجال‌های پس از انتخابات، ایران را به خود مشغول كرده ونسبت به سرنوشت فلسطین بی تفاوت شده است. این یك اشتباه محاسباتی بزرگ است، ملت ایران در راه انقلاب و آرمان‌های امام  و با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری به صورت یك صدا در حركت است و در مقابل هر تحرك و موضوعی كه منافع ما را تهدید كند، پاسخی دندان شكن خواهد داد.

تهدید به حمله یك جنگ روانی است. ما به اوباما و آمریكا كه متحد اسراییل است می گوییم كه اگر می خواهید اسراییل غزل خداحافظی را بخواند و وی را تشییع جنازه كنید، علیه ما تحریك كنید. آمریكا باید مراقب باشد تا مادران سربازان خود را داغ دار نكند، اقدام ایران علیه كسانی كه منافع كشور ما را به خطر اندازند درد آور و دارای سوزش دائمی خواهد بود.

۳۰ شهریور
در جمع تعدادی از سرداران عملیات شكست حصر آبادان و مسوولان این شهر: ولایت فقیه عامل وحدت ملی و ایستادگی كشور است و ما چه قبل و چه بعد از جنگ در بحران‌های مختلف نقش برجسته ولایت فقیه را دیده‌ایم./ خصوصیت حكومت دینی این است كه وقتی ولی فقیه در راس قرار دارد مردم احساس می‌كنند یك تكیه‌گاه امن دارند و او را آدم خبیری می‌دانند كه برای خدا كار می‌كند.

۵ مهر
در حاشیه افتتاح نمایشگاه انجمن نجوم: ‌آنچه رهبر انقلاب در عید فطر و در دیدار با خبرگان گفته‌اند فضای روشنی را مشخص كرد و تمام كسانی كه می‌خواهند فضای وحدت آفرین را حفظ كنند باید به راهی كه ایشان مشخص كرده‌اند تاسی كنند. باید فضای اتهام را كمتر كنید تا فضای وحدت ایجاد كنیم. گاهی رسانه‌ها تیراندازی سیاسی مختلفی به یكدیگر می‌كنند، اما باید توجه كنند كه با این كار كمكی به وحدت كشور نمی‌كنند. وحدت كشور نیازمند تمسك به اصول یعنی روحانیت، قانون اساسی، رهبری و ولایت فقیه است. رسانه‌ها پیش از پرداختن به شكاف‌ها به عوامل اشتراك و وحدت بپردازند تا بتوانند اذهان را به هم نزدیك كنند.

۶ مهر
لاریجانی در جشنواره ربع قرن دفاع مقدس: توجه به اصول وحدت ملی یعنی به فكر ملی با همان اصولش یعنی مرجعیت و روحانیت توجه شود، همچنین علاوه بر توجه به فكر ملی برای ایجاد وحدت ملی باید قانون اساسی به عنوان میثاق ملی كشور و سپس ولایت فقیه همواره سرلوحه‌ی كارها باشد. اگر می‌خواهیم در مقابل سر و صداهایی كه به هر دلیل ایجاد می‌شود و این روزها بر سر مساله‌ی هسته‌یی جیغ بنفشی راه انداخته‌اند بایستیم باید به اصول وحدت ملی توجه كرد، نخبگان دینی و سیاسی نیز در این امر موثرند، همه باید تلاش كنند اختلافات كاهش پیدا كند نه آنكه مراكز اختلاف‌انگیز را شناخته و در آن مراكز لانه كنند.

۱۷ مهر
در مراسم افتتاح بنیاد شهید مطهری: {با اشاره به شعارهایی كه در روز قدس داده شد} چنین شعارهایی عزت اسلامی را مخدوش می‌كند و كسانی كه با چنین گروه‌هایی پیوند داشته‌اند، باید اعلام موضع می‌كردند، نه این‌كه سكوت كنند. جمهوری ایرانی باعث عزت كشور نیست و استقلالی كه در حال حاضر در كشور وجود دارد به خاطر جمهوری اسلامی است و كسانی كه برای عزت اسلامی دل‌مشغولی دارند، باید این افراد را راهنمایی می‌كردند، نه این‌كه سكوت كنند، زیرا امر به معروف و نهی از منكر موجب ایجاد فضای سالم تذكر می‌شود.

۸ آذر
در صحن علنی: فضای غیر اخلاقی، شایعه سازی و تهمت و ایجاد دو دستگی بین مردم و وانمود كردن اختلاف بین مسوولان جوهره استراتژی جنگ نرم است. تذكر رهبر معظم به سیاسیون و اصحاب رسانه در این امر را باید با هوشیاری و دقت پیگیری نمود. در شرایط فتنه آمیز، همه كسانی كه دستی بر سیاست دارند و صاحب قلم و گفتار هستند در ایجاد وحدت و آرامش در كشور باید براساس قول حق و نه ظن هم راستا شوند آن هم تا آنجا كه همت‌ها و اراده‌ها را معطوف به عزتمندی كشور و احقاق حقوق ملت، تحت تدابیر ارزشمند ولایت فقیه می‌كند نه از سر كینه‌ورزی به طرح مطالبی بپردازند كه آرامش جامعه را برهم بزنند.

تذكار جدی حضرت ایشان به كسانی كه با تشویق و لبخند دشمن می‌خواهند با نظام اسلامی، قانون اساسی و حركت عظیم مردمی تقابل نمایند راهگشا است و انتظار می‌رود بر این مبنا آقایان اصلاح مسیر نمایند و این چندمین بار است كه رهبر معظم هم انذار دادند و هم راه درست را نشانگر شده‌اند.

پس از این تذكرات مشفقانه،‌ ملت عزیز انتظار تصحیح گفتارها و رفتارها را دارند و حضراتی كه در ماجراهای پس از انتخابات مدخلیت داشتند بدانند كه ادامه این مسیر حركت سیاسی در چارچوب قانون اساسی تلقی نمی‌شود، بلكه مین‌گذاری جلوی پای ملت و اختلاف‌افكنی خواهد بود كه باعث فرسایش توان ملی می‌گردد.

۹ آذر
در نشست خبری: در فضایی كه مخاطرات بیرونی و دشمن خارجی وجود دارد، موضوع وحدت موضوعی اساسی است كه زمان خاصی ندارد. در شرایط فعلی آنچه مهم است، این است كه در برخی كشمكش‌های سیاسی در كشور كه حالت مشمئز كننده‌ای ایجاد كرده اطراف قضیه با نگاه ملی و دقیق استراتژیك به موضوع توجه داشته باشند. ادامه این مباحث به نفع كشور نیست؛ چرا كه در صورت ادامه منافع ملی كشور دچار سایش می‌شود. حتما درك درست از شرایط و توجه به راهنمایی های مقام معظم انقلاب كمك می كند كه فضای كشور به سوی همگرایی سوق داده شود و لذا همه باید در این فضا كمك كنند.

در سخنان اخیر مقام معظم رهبری نكات بسیار مهمی بود كه طبق آن نباید بی‌جهت به افراد تهمت و انگ زده شود و همه رسانه‌ها باید تلاش كنند كه فضا سالم و برادرانه بوده و موضوعات در مسیر اخوت دنبال شود. مقام معظم رهبری در مورد شعارهای تند نیز گفته‌اند كه هر كسی را منافق و ضد ولایت فقیه نگویید.

برخی در مساله انتخابات مناقشاتی داشته‌اند. این افراد باید توجه كنند كه انتخابات تنها موضوع مهم كشور نیست، مسائل بسیار مهم دیگری نیز در كشور هست كه قلمرو منافع ملی را روشن می‌كند، تمركز بیش از حد روی این موضوع می‌تواند ایجاد سایش كند. مگر در زمانی كه همین افراد مسوول برگزاری انتخابات بودند، مناقشات به وجود نمی‌آمد؟ وقتی ایستادگی‌های بلاوجه صورت گیرد، باید انتظار داشت كه از آن سوء استفاده نیز بشود، در این صورت توان ملی كشور دچار سایش می‌شود.
مجلس هشتم بر این باور است كه ما باید این مسیر را ادامه دهیم و در این راستا با كسی تعارف نداریم. اگر ایرادی ببینیم وارد می‌شویم همان‌طور كه پس از انتخابات كمیته‌هایی در مجلس تشكیل شد و به مسائل كوی دانشگاه و مجتمع سبحان رسیدگی كرد و جلوی این كارها را گرفت. ایستادگی، حرف و حضور مجلس در این خصوص تاثیرگذار بود. در ماجرای كهریزك نیز مجلس به جد این وقایع را دنبال كرد و گزارش‌های مجلس در اصلاح مسیر موثر بود.

البته ممكن است افرادی دلخور شوند، اما ارزشی كه این اقدامات برای تاریخ دارد مهم‌تر از این دلخوری‌های خرد است. مجلس باید به این باور رسیده باشد كه حفاظت از منافع ملی اقتضاء می‌كند كه مجلس با كسی رو در بایستی نداشته باشد.

{در پاسخ به اینکه شما در جریان انتخابات زمانی كه فراكسیون اصولگرایان می‌خواست از آقای احمدی‌نژاد حمایت كند، گفته بودید كه چون همزمان رییس فراكسیون و رییس مجلس هستید نباید از كاندیدایی طرفداری كنید. زمانی هم كه یكی از گزارش‌ها به دفتر شما رسیده بود تبریك ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد را از آن حذف كرده بودید. نظر شما در این خصوص چیست؟} این تا حدی شوخی است كه در دفتر من چنین اتفاقی افتاده است و من چنین چیزی را به یاد نمی‌آورم. من معتقدم نظامات كشور باید متناسب با جایگاه باشد و مشاجره‌ها بحث دیگری است. من خود روز شنبه ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد را تبریك گفتم، اما در مقابل هم معتقدم مجلس نباید در انتخابات دخالت كند. اینها نمایندگان ملت هستند. همان‌طور كه معتقدم جایگاه ریاست جمهوری اقتضاء نمی‌كند كه در انتخابات مجلس دخالت كند.

این را درست نمی‌دانم كه از حیثیت مطلق مجلس در این‌گونه امور استفاده شود. البته فراكسیون‌ها كار خود را انجام می‌دهند و من چنین بیانی نداشته‌ام كه چون ریاست مجلس و فراكسیون با من است، فراكسیون بیانیه‌ای ندهد. فراكسیون یك جریان سیاسی است و بر اساس اجماع تصمیم می‌گیرد، همان‌طور كه در این انتخابات تصمیم گرفت، آرای مختلفی وجود داشت و نهایتا در بین آنها رای‌گیری شد و آنها حمایت كردند. نظر من این است كه مجلس یك جایگاه رسمی دارد و نباید در مسایل سیاسی انتخاباتی ورود پیدا كند.

{علت مردودی خواص در انتخابات اخیر را چه می‌دانید و باید خواص چه كنند تا در آزمون دیگر شانس‌شان را امتحان كرده و موفق شوند؟} دركشورمان از ابتدای پیروزی انقلاب عده زیادی با اخلاص خود قصد خدمتگزاری داشته و در راه انقلاب فداكاری كرده‌اند و آن را ادامه می‌دهند این افراد مراتب و شدت و ضعف مختلفی دارند. از سوی دیگر عده كمی بودند كه نگاه خائنانه‌ای داشته و به كشور لطمه زده‌اند. از ابتدای انقلاب در جریان سوابق جریان منافقان و بنی صدر كه به مقابله با نظام ایستاده‌اند و مشكلاتی را برای نظام به وجود آورده‌اند، قرار دارید.

مرزبندی بین خدمتگزاران و منافقین بسیار حائز اهمیت است، باید به این موضوع توجه كرد. مطالبی كه اخیرا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطرح كرده‌اند به این موضوع اشاره دارد.
در ادوار مختلف افراد خدمتگزاری با مراتب مختلف بودند. به طور مثال آقای ناطق نوری یكی از شخصیت‌های بارز كشور در ادوار مختلف بوده است. این شخصیت مبارز و فعال در صحنه سیاسی مدت‌ها رییس مجلس بود و اكنون نیز در بازرسی دفتر مقام معظم رهبری حضور دارد، شخصیت ایشان شخصیتی ممتاز است كه همواره در میدان‌های مختلف فعال بوده است.

چه فایده‌ای است كه این گونه افراد را تخریب كنیم؟ چرا باید شخصیت‌ها را تنها به این دلیل كه یك موضع آنها را نمی پذیریم نفی كنیم؟ به طور طبیعی هیچ كس مطلق نیست، هر كسی در عرصه سیاسی حضور می‌یابد قابل نقد می‌شود، ولی آیا می‌توان خدمات گذشته آنان را نادیده گرفت و آیا این كار برای كشور درست است؟این موضوع درباره افراد دیگر نیز صادق است. وقتی مقام معظم رهبری در نماز جمعه‌ای كه بعد از انتخابات حضور یافتند از افراد مختلفی كه در انتخابات حضور داشتند، یاد كردند و خدمات‌شان را بر شمردند، این یعنی این كه عرصه‌ای كه در كشور وجود دارد از سوی ایشان تعریف می‌شود. این درست نیست كه ما گذشته ایران و انقلاب را یك سره نادیده گرفته و تخریب كنیم. باید توجه داشته باشیم كه میدان افراد خدمت گذار و افراد خائن جدا شود.

این نوعی ظرفیت‌سوزی است كه ما به این امر توجه نداشته باشیم. بنده فكر می‌كنم آنجا كه بصیرت حكم می‌كند این است كه به این چارچوب توجه كافی داشته باشیم، افراد را بی‌جهت تخریب نكنیم، فضای تندروانه در كشور ایجاد نكنیم كه در دالان این فضا بسیاری از چیزها حق و ناحق شود و برای كشور مشكلات ایجاد شود. باید نگاه منصفانه داشته باشیم.

ممكن است سیاست مداری در یك مقطعی در تصمیم‌گیری اشتباه كند، ولی اگر قصد خدمت داشتیم باید مجال بازگشت به آن سیاست‌مدار داد. در مسایل پس از انتخاب نیز همین طور است. افرادی كه در صحنه انتخابات حاضر شدند افرادی بودند كه در گذشته كارنامه‌ای در ایران داشتند، پس از انتخابات اشتباهاتی داشتند. باید از این فضا استفاده می‌كردند و مطابق قانون اساسی و قوانین عمل می‌كردند. اكنون نیز به این دوستان توصیه می‌كنم كه به فضای تندروانه دامن نزنند.

فضای تندروانه به نفع منافع ملی كشور نیست. شاهد بودید زمانی بنی صدر تندترین حرف‌ها را برعلیه حزب جمهوری اسلامی می‌زد، در آن زمان در راس این حزب مرحوم شهید بهشتی، آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله خامنه‌ای بودند، اما طوفان اتهاماتی كه بنی صدر به این حزب می‌زد مجال فكر كردن را از عرصه جامعه می‌گرفت. پس از مدتی هم معلوم شد كه این فرد خائن است و از میدان به در رفت، اما در كنار آن بسترها كه به وجود آورده بود، گول منافقین را خورد كه عبرت آمیز است.

برخی از كارهایی كه پس از انتخابات انجام شد ظلم به نظام و انقلاب بود و مجلس در این زمینه‌ها حساس است. مجلس در مواقع حساس با بیانیه‌ها و حضور به موقع‌اش نسبت به برخی از افراط‌گری نسبت به انقلاب موضع‌گیری داشته است، البته از طرفی دیگر نباید به افراد نیز تعدی شود.همان‌گونه كه مقام معظم رهبری در رابطه با برخی از اقداماتی كه در رابطه با كهریزك و كوی دانشگاه گفتند كه خون به دل ‌شان شد می‌توان گفت كه این حوادث كمی نبود. بنابراین نوع ورود مجلس و حساس شدنش به این موضوع‌ها بازدارنده بود تا این رفتارها صورت نگیرد. از طرف دیگر بسیاری از این گزارشات مفید واقع شد، به گونه‌ای كه برخی از این گزارشات به قوه قضاییه برای رسیدگی فرستاده شده است كه در حال حاضر دنبال می‌شود. البته آنها از مجاری خودشان این موارد را نیز دنبال می‌كنند. در چنین شرایطی می‌توان گفت كه این مسیر فعال بودن كمك می‌كند كه جلوی این كارها در كشور گرفته شود. انتظار ما از قوه قضاییه رسیدگی به همه ابعاد موضوع است تا حقی ضایع نشود و در این زمینه پیگیر نیز هستیم.

وحدت در كشور و نزدیكی فكرها به همراه قبول این‌كه افكار مختلفی كه در چارچوب نظام، افكار رهبری و قانون اساسی كار می‌كنند باید دل‌مشغولی‌شان توسعه‌ی كشور باشد. این‌گونه مشاجرات سیاسی تنها باعث می‌شود كه ذهن‌ها از مسائل اصلی دور بماند، لذا باید این موضوع در كشور جا بیفتد.

فرمایشات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد كه كشور ما از ظرفیت نخبگی خوبی برخوردار است و مردم در هر انتخابات با آگاهی شركت می‌كنند، این امر نشان می‌دهد كه اولا نباید مساله‌ انتخابات را به تابو تبدیل كنیم كه یك عده پشت آن خیمه زده و مشكلات ایجاد كنند. ما باید مسیر كشور را برای كار هموار كنیم، انتخابات تنها ابزاری برای اداره‌ كشور و برای رسیدن به اهداف است و نباید آن‌چنان اصالت پیدا كند كه هدف گرفته شود.

گزارش كمیته‌های مجلس كه بعد از انتخابات به شكل شفاهی به من داده شده، اما به شكل كتبی هنوز ارایه نشده است. درخصوص احتمال قرائت این گزارش‌ها نیز زمانی كه این گزارش‌ها به شكل رسمی ارایه شد درخصوص این مساله تصمیم‌گیری می‌كنیم.

۲۲ آذر
در صحن علنی: در حاشیه مراسم ۱۶ آذر امسال در دانشگاه تهران به واسطه توهین به ساحت امام راحل اتفاق افتاد. كسی تردید ندارد قشر فرهیخته دانشگاهی، هر ایده‌ای كه داشته باشد، به چنین رفتار سخیفی روی نمی‌آورد. امروز ملت ایران قبل از فرا رسیدن محرم و گریستن بر مظلومیت امام حسین، به خاطر مظلومیت امام   عزادار شد و اهانت ناجوانمردانه به نماد صلابت و بیداری مسلمانان در عصر حاضر، نماد استقلال ملت ایران، نماد عزتمندی مسلمانان در مقابل استكبار قلب همه امت را جریحه‌دار كرد. گفته می‌شود آن صحنه موهن كه در تلویزیون منعكس گردید مربوط به دانشجویان نمی‌شود. كسی تردید ندارد كه قشر فرهیخته دانشگاهی، هر ایده‌ای كه داشته باشند، به چنین رفتار سخیفی روی نمی‌آورند. سخن در این است كه وقتی فضای سیاسی جامعه را غبارآلود كردید و در شعارها و پیام‌های خود، معیارها و حدود و قانون اساسی را محترم نشمردید و به راحتی از راهنمایی‌های دلسوزانه رهبر فرزانه انقلاب عبور نمودید، مجال برای عده‌ای فراهم می‌كنید كه ریشه‌ها و هویت‌ها را به سخره گیرند.

این حوادث معلول سهل‌انگاری‌های سیاسی، نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی و آرمان‌های شهداست كه در رفتاری توام با عصبانیت نمایان گردیده است. در ابتدای پیروزی انقلاب، نقطه هدف تیراندازی سیاسی دشمن اصل ولایت‌فقیه بود. بعید است كسی در صحنه‌ی سیاسی كشور غوری داشته باشد و نیافته باشد كه اساس مبارزه آمریكا و عوامل داخلی آنها نظیر منافقین، بنی‌صدر و لیبرال‌ها و گروه‌های ضدانقلاب در مایوس كردن مردم، حركت به سوی تخریب جایگاه ولایت‌فقیه بود.
در دهه‌ی اول انقلاب شخصیت حضرت امام و روحانیت و مرجعیت و در دو دهه بعد این فلش به سوی مقام معظم رهبری نشانه رفت. علت این امر هم روشن بود، آن تفكری كه به ملت ایران هویت بخشید تا در مقابل دیكتاتوری شاه بایستد، تا در مبارزه با استكبار نقش پیشتاز در بین ملل اسلامی داشته باشند، تا حركت فراگیر نسبت به صهیونیزم در منطقه و جهان ایجاد كنند، تا در دفاع از مستضعفین و ایجاد عدالت قیام نمایند، تا نمونه‌ای از مردمسالاری دینی را در دنیای پر از فریب و نیرنگ ارایه كنند، امام   بود و امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دامت بركاته) با استواری و فرزانگی چراغ راهنمای ملت در این مسیر هستند.

ستیز آنان با قطب انقلاب اسلامی برای فرزندان انقلاب تازگی ندارد ،اما تعجب در این است كه دوستان دیروز انقلاب چرا هشیار نمی‌شوند. قیام غیرتمندانه‌ی ملت در روز گذشته مخصوصا در حوزه‌ی علمیه‌ی قم یادآور حضور آگاهی‌بخش آنان در ۱۹ دی بود كه جرقه‌ی بیداری ملت گردید. به نظر می‌رسد كه حضور معنادار در روز گذشته نوعی اتمام حجت در مشاجرات مشمئزكننده ماه‌های اخیر بود؛ البته بارها رهبر معظم انذار دادند و دلسوزان انقلاب مشفقانه سخن گفتند و راه را نشان دادند.

۲۳ آذر
در مراسم سی‌امین سالگرد شهادت آیت‌الله مفتح: باید مساله اصلی ما همان آمریكا باشد. بسیاری از مناقشات فرسایش‌آمیز در داخل كشور وقتی با این نگاه نگریسته شود، متوجه می‌شویم كه همه به صورت تصنعی به وجود آمده است .

در زمان انتخابات یك سوالی وجود داشت، اما چرا آن را به یك منازعه بزرگ تبدیل می‌كنیم؟
توهین اخیر نسبت به ساحت امام خمینی   خیلی بد بود و معلوم است كه در همین صفحه شطرنج رقم خورده و آنها دنبال آن هستند كه مجادلات بی‌ربط در كشور ایجاد كنند، البته حق نیست كه ملت پاسخ دهند، زیرا قدر و منزلت امام چیز كوچكی نیست كه كسی تفننی با آن برخورد كند.
شما دوستانی كه اهل فكر و دانش هستید، بدانید كه آمریكایی‌ها دنبال چنین چیزهایی هستند و ما باید مسائل اصلی را دنبال كنیم كه یكی از این مسائل شناسایی دشمن است تا بتوانیم شرایط را به سمت توسعه ببریم، نه این‌كه به مشاجرات دامن بزنیم .

آقایانی كه راهی را دنبال كردند توجه كنند كه منافع ملی ایران این گونه نیست و ما احتیاج به آرامش داریم و شرایط باید به گونه‌ای باشد كه بتوانیم كار كنیم و توسعه را فراهم كنیم .

در مراسم تجلیل از ۲۰۰ دانشجوی نخبه، برگزیده و فارغ‌التحصیل كارشناسی ارشد و دكترای فرزندان خانواده كمیته امداد امام: با یادآوری این نكته كه ایجاد دعوای تصنعی، مسلك امام و رهبری نیست، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب صراط را مشخص كرده‌اند، اما عده‌ای به این مساله توجه لازم را نشان ندادند و عده‌ای نیز از این مناقشات سوءاستفاده كردند كه این مساله به نفع جامعه نیست.

{ با اشاره به اقدام اخیر در اهانت به ساحت امام خمینی  با دردآور توصیف كردن این مساله} اگرچه این مساله از سر غفلت صورت گرفت، اما وقتی مكشوف شد لازم بود كه ملت موضعش را روشن كند، مهم این است كه این مساله اسباب تنبه برای برخی شود كه این كار را كردند.
بحث‌های موجود در كشور پس از انتخابات ریاست جمهوری، كشور را دچار سایش می‌كند، دوستان انقلاب باید توجه كنند كه تنها مساله كشور انتخابات نیست و انتخابات تنها یك ابزار است، اما امروز شاهدیم كه تبدیل به اسباب سایش می‌شود.

رهبری دیروز نكات مهمی را فرمودند و راه را نشان دادند و نگاهشان را جذب حداكثری و دفع حداقلی عنوان كردند. دوستان باید این مساله را دریابند و خودشان را بازتعریف كنند. دوستان به صلابت كشور و جمهوری اسلامی کمک کنند و هركس در هر جایی كه اشتباهی را كرده بپذیرد؛ چرا كه امروز كشور به اخوت و برادری و همدلی بیشتر نیاز دارد تا مستمسكی برای دیگران نباشد كه به صورت چماقی منافع ملی را دنبال كنند.

{با اشاره به تجربیات گذشته‌ كشور در مورد افشاگری} در تجربیات گذشته كشور باید به این نكته توجه كرد كه شاید عده‌ای جامعه را به این سمت هول دادند؛ همان‌گونه كه اوایل انقلاب شاهد بودیم كه برخی گروه‌ها جولان می‌دادند و شعار روزنامه‌ها افشاگری شده بود. افشاگری برخی چیزها كه به منافع كشور لطمه بزند خوب نیست و آبروی فردی را ریختن، بی‌دینی است، ساحت مدینه غدیر، این‌گونه امور نیست. دل امام علی  پر از اسراری بود كه در دورانی كه كنار نشسته بودند چیزی نگفتند؛ چرا كه مصلحت را در این می‌دیدند تا در جامعه اختلاف رخ ندهد.

۸ دی
در صحن علنی: روزهای اخیر در دهه محرم برای مردم فهیم و متدین كشور حاوی دو درس بود. نخست نشان دادن درس دینداری، غیرت، حریت و همبستگی معنوی در مدرسه سیدالشهدا امام حسین  بود؛ به طوری كه همه اقوام و اصناف ایرانی با قلبی حزین، حماسه سالار شهیدان را در قلمرو ایران اسلامی و حوزه تفكر اسلامی به تصویر كشیدند.

دراین جا سلایق مختلف اجتماعی و سیاسی در امواج یكرنگی معنویت عاشورایی، طوفانی از قدرت استعلائی كیش اهل بیت  و انقلاب رهایی بخش اسلامی را به پا نمودند كه در عصر از خودبیگانگی مدرنیته و فرار از مرگ‌آگاهی غیرقابل تصور بود. چرا كه دنیازدگی عصر حاضر تربیتی را برای انسان‌ها مهیا كرده است كه فرسنگ‌ها از چنین عواطفی فاصله پیدا كرده است و هر چه بیشتر در فردیت فرو رفته و از سنت‌های جمع‌گرای معنوی دور گشته است.

این امر اختصاص به مكتب عاشورا دارد كه هر سال موجی از شوریدگی و شیدایی حسینی در قلوب مومنان ایجاد می‌كند و رشته‌ای است كه همه لحظات سالانه آدمی را تحت تاثیر خود قرارمی‌دهد تا به سعادت برسد، كه ’ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه’.

درس دوم كه تامل برانگیز شد، گستاخی عده‌ای چه در مراسم تشییع مرحوم آیت‌الله منتظری در شهر مقدس قم و چه در روز عاشورا در تهران به ساحت مقدس ماه محرم و عاشورای حسینی بود. صورت ظاهر موضوع را به ادامه بحث و جدل‌های انتخابات اخیر مربوط ساخته‌اند، اما این یك صورت فریب‌كارانه بیش نیست. ماهیت آنچه كه در این ایام رخ داد چیزی جز یك اقدام ضد دینی و ضد انقلابی نبود.این كه مراسم تشییع یك عالم بهانه‌ای شود جهت دفع كینه نسبت به اصل انقلاب، آیا جز فرصت‌طلبی نام دیگری دارد؟

همه كسانی كه حتی نقدی بر آرا سیاسی ایشان وارد می‌دانستند حرمت فقاهت را پاس داشتند و به مقام علمی ایشان احترام گذاشتند و حكمت و ادب حوزه فكری امام باقر  و امام صادق را نشان دادند. آیا پاسخ این متانت سیاسی و ادب اجتماعی و دینی، چنین گستاخی‌ها، آن هم در شهر كریمه اهل بیت بود؟ هر چند مردم انقلابی و آگاه استان قم با حضور در صحنه، پاسخ این شناعت سیاسی را دادند اما وجه ضد ملی ماجراجویی‌های اخیر را بیشتر روشن كرد.
حادثه روز عاشورا یكباره بخش اعظم هویت این جریان را علنی كرد. بعید است كسی درد توهین سهمگین اعمال سبك و ضد دینی ظهر عاشورای این عده را با همه وجود درك نكرده باشد. چرا ظهر عاشورا كه همه به احترام سیدالشهدا و در سوگ او در عمق وجود خود عزادار هستند شما به آرمان یك ملت توهین كردید؟ شما توجه دارید به چه مقامی بی‌احترامی كردید؟ به ولی خدا به واسطه فیض‌الهی. مگر این امری است كه بتوان به راحتی از آن گذشت. امروز همه ما در مقابل ساحت مقدس امام حسین  خجل و شرمنده‌ایم، عذر خواهیم از محضر ولی‌الله الاعظم امام زمان  كه عصر عاشورا چنین حوادث بی‌سابقه‌ای در كشور اهل بیت رخ داد.

با اقدامی كه روز عاشورا انجام دادید عملا جنگ با خدا و ولی خدا را آغاز كردید. جدای از عقوبت اخروی این جا موضعی است كه به هیچ وجه از آن نمی‌گذریم، شما نسبت به ولایت فقیه كه میراث فكری امام  و ثمره خون صدها هزار شهید است توهین نمودید و با سخافت درشت گویی كردید و به تخریب امكانات دولت و مردم پرداختید حال به خوبی عیان كردید كه مساله انتخابات بهانه بود و خوب است این را هم بدانید كه ما در راه امام حسین  و صیانت از معارف عاشورا و حفظ حرمت اهل بیت  و دفاع از ولایت فقیه، تا پای جان ایستاده‌ایم و با هیچ كس مماشات نخواهیم كرد.
مجلس شورای اسلامی از مسوولان امنیتی دولت اعم از وزارت‌ كشور و اطلاعات و قوه قضاییه می‌خواهد این گونه افراد هتاك نسبت به ساحت دین را دستگیر و با چنین افراد ضد انقلابی، بدون هیچ ملاحظه‌ای اشد مجازات را جاری كنند.

نمایندگان ملت به عنوان امنای ملت به طور جد پیگیر اجرای عدالت در مورد این افراد هستند، و لازم است كمیسیون امنیت ملی و قضایی نهایت سعی خود را در استیفای حقوق ملت به كار گیرند، مخصوصا این افراد باید نسبت به تخریب امكانات مردم و یا تجهیزات و اماكن دولتی كه با مالیات مردم ساخته شده‌اند پاسخ‌گو باشند. اینجا لازم است عرض كنیم ما حساب جریان‌های سیاسی داخل انقلاب، نظیر جریان‌های موسوم به چپ در نظام را از چنین افراد ضد انقلاب جدا می‌دانیم؛ چه آنان عموما حسن سابقه در دیانت و تعلق خاطر به انقلاب و آرمان‌های امام  داشته‌اند. اما انتظار هم داریم برخی از آقایان كه در حوادث انتخابات اعتراضاتی داشته‌اند به هوش بیایند، و با این همه اماره و بینه، مسیر خود را به طور روشن از این جریان زشت كار، جدا كنند.

نه این كه مجددا بیانیه صادر و در آن فضا را غبار آلوده‌تر كنند. سخنان مفتضح مسوولان انگلیس، آمریكا و اسرائیل در حوادث ضد دینی عاشورا، آن‌قدر عیان و چندش‌آور است كه جایگاه این حركت را در تخریب ارزش‌های دینی و انقلابی كاملا روشن می‌كند. جزع و فزع وزیر جنگ فلاكت‌زده رژیم صهیونیستی برای كمك بیشتر كشورهای غربی به این حركت ضد دینی، به ایضاح شرایط سیاسی، كمك بسیار كرد؛ مخصوصا دستپاچگی رسانه وهابیت سلطنتی، بیش از حد رسوایی به بار آورده است، كه امیدوارم همه این وقایع و حقایق، حضرات معترض را به خود بیاورد و توجه كنند به خاطر برخی مجادلات سیاسی با برادران انقلابی خود، یكباره همسفر یك عده ضدانقلاب ضددین نشوند.
البته یكی از نعمات این آزمون الهی، جلوگیری از لغزش عده‌ای در تصور ساده‌انگارانه نسبت به تحولات آمریكا بود. نوع رفتارهای آمریكا درحوادث چند ماه اخیر، چیزی جز فرصت‌طلبی برای ضربه‌زدن به منافع ملی ایرانیان و مسلمانان نبود، حال چه دخالت‌های كودكانه در مسایل داخلی ما و چه ژست‌های چند پهلو در مساله هسته‌ای، و از دیگر مسائل، موضوع درخواست سفر جناب آقای جان كری به ایران است.

این روزها در سطح رسانه‌ها به آن پرداخته شده است. البته چندی پیش طی نامه‌ای تقاضای خود را مطرح كردند. آیا بهتر نیست به جای سفر به ایران، به رفتارهای دوگانه ایالات متحده پایان دهید؟ در همین شرایط كه این نامه نوشته شده شاهد اقدامات ستیزه‌جویانه كنگره و دولت آمریكا چه در مسایل هسته‌ای و چه اقدامات موذیانه در مسایل اخیر هستیم؛ یا باید این نوع حركت‌ها تنافر سیاسی را حمل بر آشفتگی سیاسی نمود یا اقدامات فریب‌كارانه؛ در هر صورت توصیه ما این است كه حداقل خودتان تحلیل یكسانی از شعار تغییر داشته باشید، تا بتوانید آن را برای دیگران تفسیر كنید.

چه آن چه تا امروز از تغییر در مشرق زمین دریافت شده است چیزی جز رجعت به سیاست‌های گذشته نبوده است. سخنان اخیر رییس‌جمهور آمریكا در حمایت این عده كه اقدامات ضددینی در روز عاشورا انجام دادند بیشتر این رجعت را نشان می‌دهد. آقای اوباما باید شرمنده رفتارهای ضد حقوق بشر سربازانش در ابوغریب، گوانتانامو، افغانستان و عراق باشد و اعلام می‌كنیم، این گونه ستایش‌های شما از این گروه، هم آبروی شما را می‌برد و هم پس زمینه حركتی این عده ضد دین را بهتر نشان می‌دهد و قاطعیت عمل نظام را بیشتر موجب می‌شود.
اقدامات آشوبگران و هتاكان در روز عاشورا را باعث خجالت بود. در كشور امام زمان   عده‌ای با تحریك اجانب بر ضد آیین و كیش مقدس اسلامی بی‌حرمتی كردند.

در جمع نمایندگان و كاركنان مجلس شورای اسلامی كه در محكومیت اقدامات هتاكان در روز عاشورا بر سر مزار شهدای گمنام در مجلس حضور یافته بودند: امروز همه‌ی ما عزاداریم. دلیل این مسئله هم به خاطر ایام محرم و هم به خاطر جسارتی است كه به سرور و سالار شهیدان شده است. این مسئله همه‌ ما را خجل كرد، چرا كه در كشور امام زمان  عده‌ای با تحریك اجانب بر ضد كیش و آیین مقدس اسلامی تا این حد بی‌حرمتی كردند.

راهپیمایی نمایندگان به عنوان یك كار نمادین عاملی بود كه نشان می‌دهد مجلس در برابر این توطئه‌ها آرام نمی‌نشیند و برای صیانت از حقوق اساسی ملت و انقلاب اسلامی یكپارچه است و از آن دفاع می‌كند.

حادثه‌ی روز عاشورا و قبل از آن در قم یك زنگ خطر و بیدارباش برای همه بود. همگان باید بدانند كه با این اقدامات فضا غبارآلود شده و عده‌ای فتنه‌گر كه با آرمان‌های امام  و انقلاب ستیز دارند به خود جسارت اهانت به حریم سید الشهداء  را می‌دهند. همه‌ی نیروهای انقلابی باید توجه كنند كه دشمن در پی آن است با رخنه در ستون و صفوف انقلابی به حركت‌های ضد انقلابی خود شكل می‌دهد.

ولایت فقیه ستون جمهوری اسلامی است. ولایت فقیه عامل ایستادگی ملت است و همین ولایت فقیه باعث شد كه در طول ۳۰ سال ملت بتواند در برابر خیل عظیم دشمنان پایداری عظیم از خود نشان دهد و اگر در دوران جنگ ولایت فقیه نبود، نمی‌توانستیم در برابر دشمنان ایستادگی كنیم. ولایت فقیه چهره دیكتاتوری بنی‌صدر را برداشت، اما عده‌ای تصور می‌كنند كه فضایی ایجاد شده كه بتوانند علیه منافع كشور اقدام كنند، اما آنها سخت در اشتباه هستند.

ملت ایران با تندی و جدیت با عوامل حوادث روز عاشورا برخورد می‌كند و این جمع نمایندگان كه از همه‌ی سلایق تشكیل شده نشان می‌دهد كه همه در پای آرمان‌های انقلاب یكصدا هستیم.
اوباما در رفتار سبك و كودكانه‌ یك سال اخیر از یك طرف بحث از حقوق مسلمانان می‌كند و از طرف دیگر در تلاش است با بروز برخی مسائل در كشورهای اسلامی از آنها سوءاستفاده كند، اما باید بداند كه زمان این اقدامات به پایان رسیده است. ما امروز در كنار مزار شهدا با روح بلند امام  پیمان می‌بندیم كه تا آخرین نفس پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌ایم و در مقابل این حركت‌های ضد انقلابی و برای دفاع از انقلاب و ولایت فقیه تا پایان جان ایستاده‌ایم.
پس از پیروزی انقلاب از این حوادث زیاد داشته‌ایم، اما با صلابت نیروهای انقلابی مانند كف روی آب از بین رفته‌اند و ما این جریان ضدانقلاب و ضددین را سركوب می‌كنیم.

۹ دی
در مراسم راهپیمایی مردم گناباد: در حال حاضر فضا تا حد زیادی غبارآلود شده و هر كسی دیگری را متهم می‌كند و رسانه‌ها هم غوغایی به پا كردند، اما ملتی كه صراط صحیحی داشته باشد راه در مقابلش باز می‌شود.

مدت‌ها است كه در كشور ما صحبت‌هایی می‌شود و بهانه‌جویی‌هایی مطرح می‌كنند كه ظاهر و باطنی دارد و باید از صبر جمیل مردم در این مدت سپاسگزاری كنیم، زیرا بیش از شش ماه است كه از انتخابات گذشته است اما این صحبت‌ها همچنان ادامه دارد و مردم ما با متانت تحمل كردند.
كشور ما بر اساس اراده مردم رقم می‌خورد و افتخار می‌كنیم كه كشور ایران همه اقداماتش بر اساس این اراده مردم است. بسیاری از كشورهای اطراف ایران صورت ظاهر بزك كرده و دموكراسی را نشان می‌دهند، اما مردم آن‌ها نقشی در كشور ندارند؛ اما ما پای دموكراسی خود ایستاده‌ایم و از آن صیانت می‌كنیم و باید به لوازم آن متعهد باشیم. ضمن آنكه در انتخابات به صورت طبیعی یك عده مورد قبول می‌گیرند و عده‌ای قرار نمی‌گیرند، اما كش دادن این موضوع درست نیست و به مصلحت كشور ما نخواهد بود البته این اتفاقات ظاهر قضیه بود.

این اتفاقات باطن دیگری هم داشت كه چند روز پیش آن را دیدیم. چرا ما در مقابل چنین آزمونی قرار گرفته‌ایم؟ من این آزمون و امتحان را برای هماهنگ‌سازی روحیه‌ این كشور مفید می‌دانم و شما سربلند بیرون آمدید و انقلاب را سربلند كردید.

ما در آیات الهی داریم كه فتنه بالاترین قتل است و مجازات آن جهنم جاودان است و علت آنكه به این میزان مورد توجه قرار گرفته آن است كه فتنه آسیبی به جامعه می‌رساند و جنسش متفاوت از قتل‌های دیگر است، زیرا یك قتل ناجوانمردانه حداكثر ایجاد ناامنی در منطقه می‌كند و دستگاه عدلیه باید آن را پیگیری كند، اما فتنه بیم را از بین می‌برد. وظیفه‌ای كه خداوند در قرآن كریم برای ما مشخص كرده، آن است كه همه باید در مقابل فتنه ایستادگی كنیم و به پا خیزیم زیرا همه در مقابل فتنه مسوول هستیم.

نباید از امتحان و آزمون‌ها نگران باشیم. ما باید در این آزمون‌ها استعدادهای خود را پرورش دهیم تا از آزمون سربلند بیرون بیاییم. ضمن آنكه همه ما در معرض آزمون هستیم و این آزمون‌ها برای همه مفید است، البته اگر كسی می‌خواهد دعا كند از خداوند بخواهد از این فتنه‌های گمراه كننده به راحتی بیرون بیاید.

آن‌هایی كه قوی‌تر هستند آزمون‌شان سخت‌تر است. اما ملت‌هایی كه در حالت خواب‌آلودگی قرار دارند و آگاهی‌شان كم است آزمون‌شان ضعیف‌تر است، اما ملتی كه می‌گوید این سرزمین امام زمان است باید آمادگی آزمون‌های بزرگ را داشته باشد تا جلودار باشد.

همچنین در این میان عده‌ای نگذاشتند انتخابات با این عظمت به خوبی به دنیا معرفی شود و نكته‌ مهم آن تحركاتی است كه كشورهای دیگر انجام دادند كه از جمله آن رژیم صهیونیستی كه در دشمنی‌اش تردیدی نیست در مورد انتخابات ما حرف زدند و آخرین بار نیز وزیر جنگ آنها عنوان كرد كه این اقدام موهن كه روز عاشورا شروع شد اگر كشورهای غربی كمك كنند موجب امیدواری خواهد بود. آمریكایی‌ها نیز برخلاف حرف‌هایی كه در این دوره جدید زدند با یك زبان تیز و گزنده عنوان كردند كه باید به حقوق بشر در ایران توجه داشته باشیم و رژیم ایران نباید به كسانی كه در این روز اهانت كردند سخت بگیرد.

در ۱۳ آبان و ۱۶ آذر جسارتی به عكس امام خمینی شد اما پس از آن دیدیم كه در تشییع جنازه یك عالم روحانی به دلیل آنكه مرجع تقلید بود عده‌ای زیادی كه با او هم‌سلیقه‌ سیاسی نبودند شركت كردند، اما عده‌ای در این مراسم صحبت‌هایی كردند كه نباید انجام می‌شد و این اتفاق در روز عاشورا تكرار شد در واقع در آن روز به ولایت فقیه توهین كردند و در روز عاشورا به دین توهین كردند در حالیكه همه هویت ما مجاهدت‌ها در این راه است.

در روز عاشورا شعارها یك طرف به دین و طرف دیگر به ولایت فقیه بود و این همان موضوعی است كه مورد افتخار آن‌هاست كه البته مساله كوچكی هم نیست. همه این حوادث درس بزرگی به ما می‌دهد و ما نباید از آن فرار كنیم بلكه باید عمق بیشتر پیدا كنیم و انتخاب درست داشته باشیم.
راه سعادت در آن است كه از ولایت فقیه تبعیت كنیم. ولایت فقیه هست كه می‌تواند در شرایط فعلی راه درست را به ما نشان دهد و باید خدا را ستایش كنیم كه رهبری فرزانه مانند آیت‌الله خامنه‌ای را داریم.

دغدغه این مرد الهی چیزی جز دین نیست ضمن آنكه سیاست امری است كه افراد را این طرف و آن طرف می‌كشد، اما ایشان چه زمانی كه در مشهد بودند و به عنوان مبارز فعالیت می‌كردند و چه زمانی كه نماینده مجلس، رییس‌جمهور و حتی رهبر شدند تغییر نكرده‌اند.

حضور وظیفه‌شناسانه مردم در راهپیمایی امروز نشان داد كه مردم ما پای اساس دین با همه وجود ایستاده‌اند، اما وظیفه‌ دیگر آن است كه به این جسارت افراد یك پاسخ كوبنده داده شود.
ملت ما از دستگاه امنیتی و عدلیه این را می‌خواهند كسانی كه در روز عاشورا چنین جسارتی را كردند حتما مجازات جدی شوند و دوم آنكه پاسخ خسارت‌هایی كه به امكانات دولتی زده شده از آن‌ها گرفته شود و همچنین كسانی كه تحریك كننده، تشویق كننده و یا در این حركت حضور داشتند باید در مقابل این خسارت‌هایی كه وارد شده پاسخگو باشند.

ما نیز در مجلس شورای اسلامی این جسارت را پیگیری می‌كنیم و از دستگاه‌های مربوطه پیگیری آن را خواهانیم.

{مردم شعار ’سران فتنه سبز اعدام باید گردند’ را سر دادند} این ندای مطالبات مردم است و دستگاه‌های امنیتی باید به این موضوع رسیدگی كنند و افراد را به مجازاتشان برسانند. نكته دیگر حضور شما در صحنه راهپیمایی آن است كه اگر بار دیگر كسی جسارتی به اولیای دین و همچنین علمدار كشور آیت‌الله خامنه‌ای كند با متن ملت مواجه خواهد شد.

در اجلاسیه‌ بزرگداشت یك هزار شهید منطقه‌ تربت‌حیدریه: امروز روش دشمنان نسبت به ایران عوض شده است و به تضعیف داخلی پرداخته‌اند، اما راه نجات ما از این وضعیت پیروی از مقام معظم رهبری است و هر سلیقه سیاسی كه دلش برای منافع اسلام و انقلاب می‌سوزد باید اطاعت از ولایت فقیه كند كه این راه نجات كشور است.

پیروان ولایت فقیه راسخ هستند و فرزندان اسلام و انقلاب ضمن حمایت از ولایت فقیه اجازه نمی‌دهند عده‌ای خفاش‌وار به امام حسین  و مقدسات دینی اهانت كنند.

ملتی كه این همه آزمون‌های مختلف را طی كرده از این آزمون هم سربلند بیرون می‌آید. مردم این منطقه در انقلاب پیش‌رو بودند، و قبل از آن‌كه جاهای دیگر ایران تحول جدید برای انقلاب داشته باشند برای مبارزه با دیكتاتور زودتر از همه جا حركت كردند و به همین دلیل است كه نماینده مردم این منطقه عنوان می‌كند كه اگر مردم تهران نمی‌توانند در مقابل افرادی كه روز عاشورا به امام حسین   و مقدسات اهانت كردند، بایستند؛ مردم تربت حیدریه به تهران می‌آیند و در مقابل آنها می‌ایستند.
ما در این ۳۰ سال فراز و فرودهای زیادی طی كرده‌ایم و تجربیات زیادی داشته‌ایم. تاریخ این ۳۰ سال ما قابل مقایسه با گذشته نیست و چیزی كه ما را در مقابل تلاش‌های دشمنان برای مبارزه با ایران از جمله جنگ، دخالت در كشور و حركت‌های نرم با این صلابت حفظ كرده دو چیز است كه یكی تبعیت از خدا و رسول او و دیگری جهاد است.

در زمانی كه بوش بر روی كار بود با بیان جنگ‌های صلیبی و اینكه ایران محور شرارت است سعی داشتند تا مقدمات برای حمله نظامی ایجاد كنند و تصور می‌كردند می‌توانند با فشار سخت ایران را بگیرند، اما راهبری‌های مقام معظم رهبری وضع را به كلی عوض كرد و آنها شرایط بدی در عراق و افغانستان پیدا كردند و خودشان نیز اذعان می‌كنند دچار مشكل شده‌اند. آنها به این نتیجه رسیدند كه باید ادبیات خود را عوض كنند و باید شرایط درونی كشور را تغییر دهند زیرا از بیرون نمی‌توانند كشور را به دست بگیرند، اگر بوش صریح و سخت با ایران مواجه می‌شد همه ملت ایران تكلیف خود را می‌دانستند، اما امروز رفتار مزورانه آمریكایی‌ها برای نفوذ در ایران فضا را مشوه می‌كند.
آمریكایی‌ها در مسائل هسته‌یی و انتخابات نیز بیش از حدشان حرف زدند، همین آقای اوباما كه سال تحویل را به ایران پیام داد، چرا اكنون از یك مشت اوباش كه به امام حسین اهانت كردند، حمایت كرد، لذا اكنون می‌توان تحلیل درستی از آمریكا داشت. آمریكایی‌ها یك اشتباه بزرگ در مورد ملت ایران می‌كنند و فكر می‌كنند با لفاظی‌ها می‌توانند عده‌ای را فریب دهند، اما دیدیم كه شعار تغییر آنها به زودی رو شد.

برداشت من این است كه آمریكایی‌ها به دنبال دخالت در امور داخلی كشور هستند و تا مدت‌ها وضعیت فعلی را دنبال می‌كنند، اما زمانی این خط فتنه كور می‌شود كه ملت ایران یك صدا در صحنه باشند و با این افراد با جدیت برخورد كنند. نباید از هیاهوهای این افراد ترسید و جالب اینجاست كه در ظهر عاشورا عده‌ای كه ضد دین بودند به امام حسین  توهین كردند و ساختمان‌های دولتی آتش زدند و به ولایت فقیه توهین كردند. اما از آن طرف غربی‌ها و آمریكا نسبت به این افراد اظهارنگرانی كردند و به ایران عنوان كردند كه حقوق این افراد در حال پایمال شدن است، اما ما خوب می‌دانیم كه حرف آنها را نباید جدی گرفت و باید با قاطعیت با آنها برخورد كرد و راهش همین است كه مردم در صحنه باشند.

در فضای غبارآلود هستیم كه بگومگو و جدال وجود دارد و هر كس گوشه‌ای حق را می‌گوید و ناحق را نمی‌گوید.ممكن است همه افراد اطلاعات كافی نداشته باشند، اما راه آن است كه در فضای غبارآلود تمسك به ولایت فقیه داشته باشیم كه این راه همه را به مقصد می‌رساند، در این سی سال هر وقت پیرو ولایت بودیم پیروز شدیم و در هرجا كه حرف‌های روشنفكری زده شد ضرر كردیم.

۱۱ دی
در جمع مردم چناران: غربی‌ها می‌دانند كه روحانیت فكر انسان‌ها را می‌سازند و حركت‌های عمق‌ بخشی را به وجود می‌آورند لذا در مقابل آن‌ها گروه‌های مختلفی مانند منافقین، توده‌ای‌ها، مجاهدین خلق و آمریكایی‌ها فعالیت می‌كردند.

دومین نكته آن است كه مردم ما بر روی مسئله ولایت فقیه و حمایت از آن یكصدا ایستاده‌اند و ولایت فقیه نیز كشور را در مخاطرات مختلف راهنمایی كرده است. آنها ترورهای وسیعی را كه در اوایل انقلاب به راه انداختند برای آن بود كه انقلاب ما را به زمین بزنند، اما امام   در مقابل آن ایستادند.
در جنگ تحمیلی نیز اگر ولایت فقیه نبود مردم به صحنه نمی‌آمدند و ما توفیقی نداشتیم. حوادث اخیر هم از همین جنس است اما با شكل دیگری است. این حادثه‌ای كه پنج الی شش ماه با آن زندگی می‌كنیم مقدماتش قبل و بعد از انتخابات به وجود آمد و موضوع آن اعتراض به نتایج انتخابات بود و به همین دلیل یك دودستگی به وجود آمد.

البته رهبر انقلاب مكررا اعلام كردند كه اگر كسی اعتراضی دارد آن را به صورت قانونی پیگیری كند نه اینكه تنها حرف آن را بزند؛ اما یك عده گوش نكردند و از این فرصت‌ها نیز در نهایت غربی‌ها استفاده كردند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌ها و موفقیت‌های ایران در سال‌های پس از انقلاب گفت: این موفقیت‌ها موجب شده تا آنها نسبت به ایران بغض پیدا كنند و به همین دلیل هم از فرصت پیش آمده در پس از انتخابات استفاده كردند. سخن ما این است كه شما كه حرف مردم را شنیده‌اید بدانید كه این افراد كسانی نیستند كه صحنه را ترك كنند، ضمن آن كه افرادی كه اموال دولتی را آتش زدند و به امام حسین  و ولایت فقیه توهین كردند باید به صورت جدی مورد مجازات قرار گیرند.
باید تكلیف خود را روشن كنید، اگر می‌گویید با آن‌ها نیستید علنی اعلام كنید نه اینكه با حرف‌ها و پیغام‌های خود بنزین در آتش بریزید. ما نمی‌گوییم كه نقد نكنید و نمی‌گوییم كه دولت و مجلس هیچ ایرادی ندارند اما كارهایی كه این روزها رخ داد نقد نبود، آیا شما می‌خواستید دوباره دیكتاتوری در كشور ایجاد كنید و به عنوان آزادی بیان خفقان ایجاد كنید؟

پیش‌خطبه‌های نماز جمعه مشهد: كشور ما در شرایط فعلی دچار فتنه شده است، البته فتنه یك امتحان و آزمون است و ملت ما با هوشیاری با آن برخورد كرده است. ایمان بدون بصیرت سعادت انسان‌ها را تامین نمی‌كند. آن ایمانی مورد رضایت الهی است كه بتواند از درون فتنه‌ها عبور كرده و صلابت خود را همچنان داشته باشد.

در چه شرایطی فتنه شكل می‌گیرد؟ زمانی كه حق و باطل شبیه‌سازی می‌شوند زمینه شكل‌گیری فتنه به وجود می‌آید، البته در زندگی متعارف این گونه نیست، اما وقتی گردباد فتنه به وجود می‌آید تشخیص آن با باطل مشكل می‌شود، لذا فتنه‌گران حرف باطل خود را با ظاهر حق‌نما بیان می‌كنند.
فتنه حتی به خود به وجود آورندگان هم رحم نمی‌كند و آنها را به سمت دیگر پرتاب می‌كند. شما شاهد بودید كه بعد از انتخابات یك سری دعاوی مطرح شد، اما بعدا متن آن چیزی كه ظاهر شد با ظاهر آن متفاوت بود به گونه‌ای كه دیدید در روز عاشورا به امام حسین  جسارت كردند در واقع وقتی گردباد فتنه به وجود می‌آید شرایط برای همه از بین می‌رود و آتش فتنه فرو خورنده خود فتنه‌گران نیز می‌شود.

شبه‌افكنی، تفرقه‌افكنی، نفی افتخارات گذشته جامعه، استفاده از شعارهای به ظاهر جذاب كه باطن آن ستم است و استفاده از احساسات برای تحریك مردم از جمله روش‌های فتنه‌گران است. در این شش ماه از همه این ابزارها استفاده شد و بین صفوف مختلف، سیاسیون و مردم اختلافاتی ایجاد كردند. فتنه پیام‌های منفی و مثبت به همراه دارد. در شرایط غفلت پیامدهای فتنه منفی خواهد بود، اما اگر بصیرت داشته باشیم می‌توانیم پیامدهای مثبت آن را متوجه شویم.

اگر با فتنه درست رفتار نشود ارزش‌ها فراموش می‌شود. در صورتی كه با فتنه برخورد نشود حاكمیت حاكمان سودجو، گروه‌گرا، دشمن حقیقت و گستاخ در جامعه مهیا می‌شود. البته در صورتی كه با فتنه‌گران برخورد شود پیامدهای مثبتی به همراه خواهد داشت كه از جمله آن جدا شدن و مشخص شدن مرزبندی‌ها، ‌پختگی اجتماعی و سیاسی، به فعلیت رسیدن استعدادهای ملت خواهد بود.
عمل بر اساس یقین،‌ رجوع به قرآن، ‌تمسك به اهل بیت، ‌مقاومت در برابر خواسته‌های نامشروع فتنه‌گران، ‌بردباری و مدارا و تلاش برای آرام كردن اوضاع از جمله شیوه‌های مبارزه با فتنه است كه همه باید آن را شناخته و به آن عمل كنند.

حضور مردم در راهپیمایی روز چهارشنبه نشان داد كه ملت ما از اسلام، ‌اهل بیت  و رهبری عقب‌نشینی نكرده است.اگر عده‌ای تصور می‌كنند كه با آتش زدن امكانات دولتی و شعارهای آمریكایی‌پسند می‌توانند ملت ما را به عقب‌نشینی وا دارند اشتباه بزرگی می‌كنند، زیرا ملت ما نشان داده است كه در این مسیر با هیچ‌كس مماشات نمی‌كنند.

{خطاب به كسانی كه در شعارهای خود به مقام معظم رهبری توهین كرده بودند} آیا می‌خواهید با شعار بر علیه ولایت فقیه مجددا در كشور دیكتاتوری ایجاد كنید؟
{با اشاره به دخالت‌های كشورهای غربی و عربی در مسائل ایران} ملت ایران فریب رنگ‌ها و الفاظ را نمی‌خورد و پاسخ محكمی به آمریكایی‌ها می‌دهد و شما مطمئن باشید كه ما پای اشد مجازات به توهین‌كنندگان به امام حسین  ایستاده‌ایم و ضروری است دستگاه‌های دولتی اعم از وزارت كشور و اطلاعات و همچنین قوه قضاییه پاسخ درستی به درخواست ملی بدهند و افرادی را كه در ظهر عاشورا چنین جسارتی كردند و همچنین كسانی كه مبدع آن هستند را به مجازات سخت برساند.این گروه ضد انقلاب و ضد دین در بستری كه فراهم شد جرات چنین جسارتی را كردند لذا سیاسیونی كه به مجادلات سیاسی دامن زدند متوجه باشند كه چه گردبادهای سیاسی به وجود آمد. بر همین اساس نیز توهین به امام حسین شد.ما نمی‌گوییم شما سوابق دینی و انقلابی ندارید اما شما باید مرزبندی خود را مشخص كنید وگرنه عامل تحریك می‌شوید.

ما شاهد بودیم كه چه میزان رهبر انقلاب و ناصحان صحبت كردند، اما انتظار ملت از شما این است كه به این شكل مشاجرات پایان بدهید و جهت خود را روشن كنید. ما قصد توهین به شما را نداریم، اما خودتان عامل می‌شوید بنابراین دست از این امور بردارید كه نجات كشور در همین امر است.

{خطاب به مردم شركت‌كننده در راهپیمایی } شما با این روحیه مقاومتی كه نشان دادید قطعا پیروز خواهید بود و با تمسك به ولایت فقیه صراط مستقیم را می‌یابید و با تمسك به ولایت فقیه است كه سعادت ملت تامین می‌شود و ما نیز برای راه ولایت فقیه جان خود را می‌دهیم. اما كسانی كه در این ماجرا مناقشاتی را ایجاد كرده‌اند بدانند كه فرصت آنها تمام شده است و آنها باید خود را با اراده ملت تنظیم كنند، زیرا در غیر این صورت سیل خروشان ملت آنها را سر جای خودشان می‌نشاند.

این‌كه استعدادهای انقلابی و دینی كشور بتواند به فعل تبدیل شود و شاخه‌های ذهنی مختلف متمركز شود به یك كارهای هویت‌بخشی نیاز دارد و فتنه‌ به وجود آمده این وجه مثبت را به همراه داشت. ضمن آن‌كه باید در درون مسائل و مشكلات آبدیدگی به وجود آید. لذا فكر می‌كنم در حال حاضر ما یك حركت كمانی و جامعه ما به یك هوشیاری رسیده است.

در جلسه شورای اداری مشهد: در حال حاضر حركت‌هایی در كشور در بحث سیاسی می‌شود كه سایش‌هایی در صحنه بین‌المللی در كشور ما ایجاد كرده است. كسانی كه مبدع این مسائل هستند باید ارزیابی از رفتار خود داشته باشند، اما در كل منافعی هم این اتفاقات به همراه داشت؛ زیرا همیشه فتنه‌ها وجه مثبت هم به همراه دارد.

این‌كه استعدادهای انقلابی و دینی كشور بتواند به فعل تبدیل شود و شاخه‌های ذهنی مختلف متمركز شود به یك كارهای هویت‌بخشی نیاز دارد و فتنه‌ به وجود آمده این وجه مثبت را به همراه داشت. ضمن آن‌كه باید در درون مسائل و مشكلات آبدیدگی به وجود آید. لذا فكر می‌كنم در حال حاضر ما یك حركت كمانی و جامعه ما به یك هوشیاری رسیده است.

قطعا حضور مردم یك وجه مثبتی از این موضوع را داشته است. البته توصیه می‌كنم كه آرام‌بخشی در كشور را به صورت جدی دنبال كنیم؛ زیرا برای پیدا كردن علت این موضوعات نیازمند آرامش هستیم و باید صبورانه آنها را دنبال كرد.

در شهرستان فریمان: {با اشاره به شرایط فعلی كشور و فشارهای خارجی‌ای كه از طرف دشمنان نسبت به ایران وارد می‌شود} اینكه مقام معظم رهبری در ۱۳ آبان عنوان كردند كه گول الفاظ آمریكایی‌ها را نخورید بسیار موضوع قابل توجهی است و ما در این روزها آن را درك كرده‌ایم، زیرا آمریكایی‌ها در ایام جدید می‌گفتند ما رفتارمان را عوض كرده‌ایم و به حقوق مسلمانان توجه می‌كنیم اما وقتی دیدند زمینه برای اخلال آنها فراهم شده است به یك باره رفتار خود را تغییر دادند و آن دندان‌های تیزی كه می‌گفتند كشیده‌اند و نشان نمی‌دهیم، را نشان دادند. البته كسانی كه به مسائل بین‌المللی آشنا هستند می‌دانستند كه چنین اتفاقی خواهد افتاد اما به هر حال رفتارهای آنها تردیدهایی را به وجود آورد و بررسی همین رفتار پنج الی شش ماهه آنها نگاه موذیانه آنها را نشان می‌دهد.

{با اشاره به اتفاقات روز عاشورا و اهانت به ساحت امام حسین   و ولایت فقیه} آمریكا در همین موقع موضع‌گیری روشنی داشت و عنوان كرد كه همین گروه كه به امام حسین و هویت دینی توهین كردند باید حمایت شوند و این گروه بخشی از جریان سیاسی ایران هستند و حكومت ایران نباید با آنها برخورد كند.
{با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی روز چهارشنبه} شما در این راهپیمایی حماسه بزرگی را خلق كردید و در این حركت نشان دادید كه ایمان شما به خداوند راسخ است و آنجا كه به حیثیت و دین شما توهین می‌شود كوتاه نمی‌آیید. نكته دیگر آن بود كه وقتی ملت ایران احساس كردند عده‌ای دنبال آن هستند كه با آرمان‌های شهدا و انقلاب بازی كنند و آن را به تمسخر بگیرند، با صدای بلند به میدان آمدید و نشان دادید كه اجازه نمی‌دهید كسی كوچك‌ترین جسارتی به اركان انقلاب وارد كند و مردم یك صدا اعتقاد راسخ خودشان را به ولایت فقیه و حضرت آیت الله خامنه‌ای نشان دادند.
{پس از سردادن شعار ’ما اهل كوفه نیستیم علی تنها بماند و مرگ بر منافق} روز چهارشنبه نیز شعارهای شما از همین نوع بود و شما به میدان آمدید تا از اصل ولایت فقیه دفاع كنید. این ایمان راسخ یك سرمایه ملی برای كشور ما محسوب می‌شود. شعارهای شما در این راهپیمایی چه بود كه مردم در پاسخ به او گفتند ’حسین حسین شعار ماست، ‌شهادت افتخار ماست. این شعارها قیمت دارد و شما با صدای بلند نفرت خود را نسبت به آمریكا نشان دادید.

{پس از شعار ’قوه قضاییه انتقام انتقام’} چرا می‌گویید انتقام، بگویید عدالت اجرا شود. البته ما از همه مسوولان دولتی مانند وزارت كشور و وزارت اطلاعات و همچنین قوه قضاییه می‌خواهیم با این افراد كه به حقوق ملت تجاوز كرده‌اند برخورد كند و عدالت را در مورد آنها به نحو اشد اجرایی كند.{پس از شعار ’آشوبگر عاشورا اعدام باید گردد ’} مطمئن باشید این اراده شما محقق خواهد شد و این افراد مجازات سنگینی می‌شوند. تردید نداشته باشید كه جوسازی رژیم صهیونیستی و آمریكا در مورد این افراد هیچ تاثیری در تنبیه و مجازات آنها نخواهد داشت و با آنها برخورد قاطع خواهد شد.
مردم از مجادلات سیاسی خسته شده‌اند. این حضور شما یك هشدارباش نیز به همه سیاسیون بود كه مراقب رفتارها و سخنان خود باشند و در این فضا با لجاجت رفتار نكنند. باید شرایط كشور آرام باشد تا مسوولان بتوانند به خدمت خود ادامه دهند و در فضای غبارآلود نمی‌توان خدمات را به نیكویی انجام داد.

{با تشكر از حضور آن‌ها در راهپیمایی عاشوراییان در محكومیت حرمت‌شكنی عاشورای حسینی} این حضور شما پاسخی به حركت شوم برخی افراد در ظهر عاشورا بود كه به ساحت مقدس امام حسین   و هویت ایرانی و دینی جسارت و توهین كردند و با درشت‌گویی حرف هایی زدند كه به عزتمندی كشور توهین شد. لذا حضور شما پاسخ دقیقی بود به حرف های گزافی كه در مورد ایران گفته ‌شد.
تلاش این افراد آن است كه نظام اسلامی و حضور مردم در صحنه تضعیف شود. اما شما با حضورتان به آنان نشان داد‌ید روحیه‌ انقلابی و صیانت از انقلاب و آرمان های انقلاب در شما موج می‌زند؛ گرچه ممكن است آنها موضوع را به گونه‌ دیگری منعكس كنند، اما اگر مردم در صحنه باشند بسیاری از مخاطرات از كشور كم می‌شود.

{خطاب به كسانی كه حرمت روز عاشورا را شكستند} شما چكاره هستید كه به حقوق مردم تجاوز می‌كنید و اموال دولتی را كه با پول بیت‌المال و مردم ساخته شده از بین می‌برید؟ آیا مردم حق ندارند از قوه قضائیه بخواهند با شما برخورد جدی كند تا امكاناتشان از بین نرود؟البته هوشیاری مردم باعث می‌شود مسوولان با قدرت با این رفتار برخورد كنند.

در حال حاضر مردم مرزبندی خودشان را نشان دادند؛ لذا انتظار است همه گروه ها و افراد اصیل نیز مرزبندی خود را با چنین جریان‌هایی به خوبی نشان دهند تا فرصت ها هرز نرود. در این چند ماه فضا را غبارآلود كرده بودند اما اكنون خیلی چیزها روشن شده و باید توجه كنند كه فضا از این بدتر نشود و شرایطی فراهم شود كه مسوولان بتوانند خدمت خالصانه كنند.

۱۲ دی
در جمع مردم سبزوار: {با اشاره به مسائل داخلی كشور و حوادث بعد از انتخابات} اگر كسی فكر می‌كند برای ثبات خود می‌تواند انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد و یا از آن عبور كند باید گفت كه اشتباه می‌كند.

باید بدانیم كه عارضه پس از انتخابات كدام‌ قسمت‌ها را خراش می‌دهد، ضمن آن كه اتفاقات پس از انتخابات مجادلاتی را به وجود آورد. حال این سوال مطرح است آیا این اتفاقات به اخوت و برادری در كشور كمك می‌كند؟‌ آیا به حیثیت جمهوری اسلامی در بیرون كمك می‌كند و وزن ایران را بالا می‌برد؟ آیا وضعیت اقتصادی كشور را بهبود می‌بخشد؟

بنده هر چقدر فكر می‌كنم می‌بینیم این مجادلات به كدام بخش از مولفه‌های قدرت در كشور كمك كرده به نتیجه نرسیدیم. البته این وقایع مورد سوءاستفاده كشورهای غربی قرار گرفت. صددرصد این مجادلات سیاسی به ضرر كشور است.

انتظار این بود كه با انذارهای رهبر انقلاب در این مدت مقداری حواس‌ها جمع‌تر می‌شد البته خیلی از دوستان تلاش كردند، انذار دادند شاید رهبر حكیم ما بیشتر از همه راه‌ها را باز كردند اما این عده در این زمینه بی‌تدبیری كردند و درست نبود و اقدامات آن‌ها موجب این حوادث شد و موجب شد كه ظهر عاشورا افرادی به مقدسات توهین كنند بنابراین حق بود كه ملت به صحنه بیایند و بگویند نمی‌گذاریم شما به اهل البیت  و معارف ما توهین كنید.

ما بنا نداریم كه اجازه دهیم این همه شهید بدهیم، ملت همه‌ هستی‌اش را بدهد و عده‌ای دنبال دیكتاتوری در كشور باشند. بنابراین این عده باید پاسخ جدی از ملت می‌گرفتند. شما نشان دادید كه انقلاب زنده است و مردم نسبت به آرمان‌های امام   وفادار هستند. این پیام شما را غربی‌ها و برخی افراد در داخل كه این كارها را سامان دادند، دریافت كردند.

این حوادثی كه رخ داد نسبت به وقایع انقلاب كوچك بود. آن‌ها كاری كردند كه امیرنشین‌ها هم به حرف آمدند و این برای ما سخت بود. همچنین برخی كشورها مثل انگلیس و آمریكا نیز به وجد آمدند اما شما تردید نكنید با این افراد برخورد جدی می‌شود. این حركت نشان داد كه اراده ملت این است بنابراین این مشاجرات را خاتمه دهید و نباید با رفتارها و حرف‌های خود فضایی ایجاد كنید كه این سوءاستفاده‌ها انجام شود.

در جمع مردم نیشابور: راه ولایت فقیه راهی است كه ما را به سعادت می‌رساند، فهم توحید بدون این صراط امكان‌پذیر نیست. من نمی‌گویم در این موضوع نوعی جمود در سایه سیاست به خرج دهیم بلكه می‌خواهم بگویم كه توانمندی فكر اسلامی و فكر انقلاب اسلامی بستگی به این داشت كه در این مسیر چه میزان مصمم حركت كرده‌ایم.
هرگاه ملت ما از راه ولایت فقیه جدا شد با گرداب‌ها مواجه شد و اگر كسی بخواهد با راه دل هم حركت كند بدون توسل به ولایت فقیه امكان‌پذیر نیست.

در حوزه سیاست نیز چنین است، یعنی در شرایط پس از انقلاب فراز و فرودهای گوناگونی پشت سرگذاشته‌ایم، یا اگر ولایت فقیه از كشور ما كه ادامه راه اولیاء دین است به هر دلیل نبود، ما دچار دیكتاتوری جدید می‌شدیم.

آن عاملی كه در كشور ما استواری ایجاد كرد تا پس از تغییر دولت‌ها، یك راه را در مسائل استراتژیك دنبال كنیم ولایت فقیه بود. آن راهی كه باعث شد راه امام  و شهدا در كشور حفظ شود ولایت فقیه بود .این یك ستم به هویت ملی ما و اراده ملی است كه عده‌ای در كشور راه افتادند و به نكات برجسته‌ای كه عامل استقرار ملت و مردم ماست حمله می‌كنند.

حرف‌های سخیف زدند و جدال بلاوجه در كشور راه انداختند، مسائلی مطرح می‌كنند كه گویی به عنوان علمداران آزادی این مباحث را مطرح می‌كنند. در صحنه بین‌الملل مدعی حقوق بشر شده‌اند اما یك نفر در صحنه‌ی بین‌المللی نگفت كه چرا با مالیات مردم باید ساختمان ساخته شود و آن گاه عده‌ای آن را به آتش بكشند.

آیا توهین به ولایت فقیه، آزادی فكر است؟ نمی‌گویم كه همه كسانی كه در عالم سیاست هستند راضی به این امر بودند، اما این اقدامات هم خیلی زشت بود. این ظلم به انقلاب بود و ملت انتظار آن را نداشت كه با یك حركت زشت، زیبایی حركت میلیونی مردم را مشوه كنند؛ لذا حق بود كه مردم به صحنه آمده و از هویت ملی‌شان دفاع كنند و نشان دهند كه پای ولایت فقیه ایستاده‌اند.

البته الان هم دیر نشده است و همه كسانی كه راه را به كجی بسته‌اند آن را اصلاح كنند و كسی در كشور دنبال كینه‌ورزی نیست. در این مدت ناسپاسی شد.آقایان كمی به هوش بیایند. همان‌طور كه مقام معظم رهبری گفتند ما به دنبال جذب حداكثری و دفع حداقلی هستیم، در این زمینه نیز نهایت تلاش خود را كردند، البته اكنون هم برای این افراد دیر نشده است. در این فضا باید مواضع خود را روشن كنیم و عیار و مرزبندی خود را اعلام كنیم، اما شما جوری عمل می‌كنید كه همه چیز را مشوه می‌كند، آن وقت لازم است كه ملت اراده خود را اعلام كند.

توصیه ما به شما این است كه صدای ملت را بشنوید، این به ایجاد یك اخلاق متعادل سیاسی در كشور و وحدت ملی كمك می‌كند و امیدوارم كه خداوند نیز در این زمینه كمك كند.

در جمع مردم قوچان: اگر كسی از مناقشات سیاسی فاصله بگیرد و یك مقدار توجه كند كه دیگران چه تصوری از ایران دارند به گونه‌ دیگری فكر خواهد كرد و دیگر در ظهر عاشورا به امام حسین  توهین نمی‌كنند و شعاری نمی‌دهند كه دل پدران شهید را بسوزاند.
بنده از ابتدای این مجادلات سیاسی احساس می‌كردم كه گام‌های غلطی در حال برداشته شدن است. البته در كشوری كه آزادی بیان و دموكراسی وجود دارد این‌گونه حرف‌ها عجیب نیست، اما باید به یكسری از مسائل توجه جدی داشت.

حوادث چند روز اخیر نیز بسیار قابل تامل است و ما در مجلس شورای اسلامی این نظر را داشتیم كه این‌گونه گام برداشتن در واقع حركت بر روی مین است یعنی كارهایی می‌كنند كه موجب ساماندهی اختلافات عمیق می‌شود و به حیثیت نظام جمهوری اسلامی ضربه می‌زند؛ لذا نمایندگان در مقابل این‌گونه اقدامات ایستادگی كرده و خواهند كرد.

ما هر چه داریم از اهل بیت و ولایت فقیه داریم. ما می‌دانیم كه ولایت فقیه در كشور ما ثبات ایجاد كرده است و بر همین اساس نیز به صورت روشن اعلام می‌كنیم كه ما پای این مسئله و دفاع از ولایت فقیه با تمام وجود ایستاده‌ایم.

همه‌ توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در اثر تدابیر رهبری بوده است. دولت‌های مختلف در این ۳۰ سال حضور داشته‌اند و هر كدام گاهی در مسائل سیاست خارجی و یا داخلی راه درستی را نمی‌رفتند اما ولایت فقیه آن را به راه درست می‌رساند. حالا شما می‌خواهید ولایت فقیه را هدف قرار دهید. والله كه چیزی مهم‌تر از ولایت فقیه برایمان نیست.
اكنون زمان آن است كه همه‌ی جریانات سیاسی به گوش باشند و همه باید بدانند كه ما در سنگر حمایت از اسلام، ولایت فقیه و آرمان‌های انقلاب تا آخرین نفس می‌ایستیم.

در جمع مردم چناران: مردم ما بر روی مسئله ولایت فقیه و حمایت از آن یكصدا ایستاده‌اند و ولایت فقیه نیز كشور را در مخاطرات مختلف راهنمایی كرده است. آنها ترورهای وسیعی را كه در اوایل انقلاب به راه انداختند برای آن بود كه انقلاب ما را به زمین بزنند، اما امام   در مقابل آن ایستادند.
در جنگ تحمیلی نیز اگر ولایت فقیه نبود مردم به صحنه نمی‌آمدند و ما توفیقی نداشتیم. حوادث اخیر هم از همین جنس است اما با شكل دیگری است. این حادثه‌ای كه پنج الی شش ماه با آن زندگی می‌كنیم مقدماتش قبل و بعد از انتخابات به وجود آمد و موضوع آن اعتراض به نتایج انتخابات بود و به همین دلیل یك دودستگی به وجود آمد.

البته رهبر انقلاب مكررا اعلام كردند كه اگر كسی اعتراضی دارد آن را به صورت قانونی پیگیری كند نه اینكه تنها حرف آن را بزند؛ اما یك عده گوش نكردند و از این فرصت‌ها نیز در نهایت غربی‌ها استفاده كردند.
فعالیت‌ها و موفقیت‌های ایران در سال‌های پس از انقلاب موجب شده تا آنها نسبت به ایران بغض پیدا كنند و به همین دلیل هم از فرصت پیش آمده در پس از انتخابات استفاده كردند.

سخن ما این است كه شما كه حرف مردم را شنیده‌اید بدانید كه این افراد كسانی نیستند كه صحنه را ترك كنند، ضمن آن كه افرادی كه اموال دولتی را آتش زدند و به امام حسین   و ولایت فقیه توهین كردند باید به صورت جدی مورد مجازات قرار گیرند. باید تكلیف خود را روشن كنید، اگر می‌گویید با آن‌ها نیستید علنی اعلام كنید نه اینكه با حرف‌ها و پیغام‌های خود بنزین در آتش بریزید.

ما نمی‌گوییم كه نقد نكنید و نمی‌گوییم كه دولت و مجلس هیچ ایرادی ندارند اما كارهایی كه این روزها رخ داد نقد نبود، آیا شما می‌خواستید دوباره دیكتاتوری در كشور ایجاد كنید و به عنوان آزادی بیان خفقان ایجاد كنید؟

۱۳ دی
در همایش سربداران شهر سبزوار: اگر همه به قانون پایبند باشیم در عرصه اقتصادی نیز پیشرفت می‌كنیم و در عرصه‌ سیاسی نیز توانمند می‌شویم و از این حوادث كمتر رخ می‌دهد، ضمن آن كه اگر پایبندی به قانون، فرهنگ شود، اگر كسی بی‌قانونی كند، جامعه آن را طرد می‌كند.
در حوادث اخیر نیز یكی از مشكلات همین بود كه برخی بی‌قانونی‌ها به وجود آمد؛ اما با آن برخوردی انجام نشد، اما قباحت این بی‌قانونی به نظر نیامد و تجری پیدا كرد و در ظهر عاشورا صورت سخیف آن علنی شد.هر چه ما در معارف دینی عمق داشته باشیم، این حوادثی كه به وجود می‌آید دیگر تكرار نخواهد شد و كمتر رخ می‌دهد، زیرا در همان مرحله اول افراد می‌توانند باطن این قضایا را ببینند.
اگر می‌بینید در طول تاریخ ایران ما یك استمرار فكری داریم به خاطر آن بود كه در طول تاریخ تشیع، از یك معارف خاصی برخوردار بودیم.

همه‌ گروه‌ها و جریان‌هایی كه روحانیت را نفی می‌كردند متاع جایگزین خوبی برای آن نداشتند، لذا اگر ما یك سعادتی را برای انقلاب و كشور می‌خواهیم باید به این بعد كه همان روحانیت است توجه جدی كنیم، زیرا در این صورت فكر علمی و گرایش به فضل زیاد شده و همین عامل پیشرفت كشور می‌شود.

۱۹ دی
در اجلاس فرماندهان نیروی انتظامی: استراتژی آمریكا و غرب این است كه با دامن زدن به اختلاف در داخل كشور، فرسایش در توان ملی ایجاد كنند، بهانه‌ای كه دستاویز قرار دادند انتخابات بود، ولی همت آنان اختلاف‌افكنی و نشانه‌گیری دو ركن اصلی بود؛ یكی روحانیت و معارف اهل بیت و دیگر ولایت فقیه. خیلی عجیب است آنها انتخابات را بهانه قرار دادند، اما عمده حمله‌ آنان به ولایت فقیه است. ولایت فقیه چه نقشی در بحث انتخابات دارد؟ ولایت فقیه شرایط را آماده انتخابات وسیع ۸۵ درصدی نمود. اگر مشاجره‌ای دارید چه ربطی به ولی فقیه دارد. این نشان می‌دهد مسئله انتخابات نیست بلكه با حوادث روز عاشورا و قبل از آن در قم كاملا مكشوف شد كه آنها عامل تداوم اقتدار ایران را هدف گرفته‌اند، و متاسفانه برخی هم با غفلت زمینه‌ حركت‌های ضددینی و ضدانقلابی را فراهم نمودند، اینجاست كه باید توجه جدی نمود.

هدف دشمن را باید دقیقا شناخت كه آنها تخریب آرمان‌های دینی و اصل ولایت فقیه را هدف‌گیری كردند تا هم فضای اختلاف را عمیق‌تر كنند و هم زمینه را برای عدم ثبات، تدارك نمایند، كه كشور نتواند اقدامات توسعه‌ اقتصادی را شكل دهد، این جریان ضددینی و ضدانقلابی محكوم به شكست است، و همه باید مرزهای خود را نسبت به آن مشخص كنند.

از جانب دیگر باید توجه داشت بین مقولات سیاسی مخلوط‌سازی نشود، به كوچك‌ترین تفاوتی رای افراد را مخالف و منافق نكنند، تذكر رهبر معظم انقلاب در جذب حداكثری و دفع حداقلی و تذكر دیگر ایشان كه به مجرد هر اختلاف‌نظری، شعار منافق ندهید، این سیاست متین را نشان می‌دهد كه به خلاف استراتژی دشمن، باید در داخل همه تلاش كنند فضای وحدت‌بخش را ایجاد نمایند تا شرایط كار و تلاش و سرمایه‌گذاری و توسعه فراهم گردد.

۲۰ دی
در صحن علنی مجلس: بیان روشن رهبر معظم انقلاب در صف‌كشی جریان ضدانقلاب متشكل از دولت‌های استكباری به خصوص ایالات متحده و انگلیس و رژیم صهیونیستی و گروه‌های ماركسیسم و سلطنت‌طلب و لیبرال در مقابل ملت عزیز، جهت‌گیری درست دوستداران انقلاب را تنظیم می كند. تا اراده‌ها به جای ایجاد فرسایش سیاسی با یكدیگر یا تنازع در امور فرعیه، یكسره در این مرحله انقلاب، به سوی مبارزه با این ائتلاف ضد دین و ضد انقلاب و استكباری متمركز گردد.

این موقف روشن قلمرو مشخصی را تعریف نمود تا همه كسانی كه امروز در امتداد گذشته انقلابی خود به درستی گام بر نداشتند، اصلاح مسیر كنند. به نظر می‌رسد چنانچه حضرات معترضین در این مقام راه خود را با صراحت از ائتلاف ضد انقلاب و ضد دین متمایز نمایند، جدای از اصلاح حیات سیاسی خود، كمك جدی به روشنی راه مبارزه استكباری ملت ایران خواهند داشت كه ان‌شاء الله نزد خداوند مأجور خواهند بود.

رهبر معظم، استراتژی دشمن را سرگرم سازی ملت و دولت به همین جدال‌ها معرفی نمودند.ایشان توصیه دقیقی داشتند كه همه افراد جامعه تلاش كنند. در این طراحی حریف گرفتار نشوند، تا شاهد چرخه پرتحرك توسعه كشور در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشیم. این جهت گیری مترقی، هم برای سیاستمداران و هم صاحبان رسانه‌ها باید مبنای عمل قرار گیرد تا از هرگونه مجادله غیرضرور پرهیز شود و فضای اصلی سیاسی كشور را به بحث و گفت‌وگو پیرامون چگونگی توسعه كشور اختصاص دهند.

تاكید رهبر معظم در پایان سخنان خویش به همه جوانان و عزیزان بسیجی مبنی بر پرهیز از هر گونه اقدام بی‌رویه و ابتناء یكسره امور كشور بر منهج قانونی باید بر همه دوستداران انقلاب نصب‌العین قرار گیرد؛ چرا كه این گونه اقدامات هر چند با خیرخواهی صورت پذیرد، عملا بستر سوء استفاده دیگران را فراهم كرده و به آشفتگی محیط سیاسی- اجتماعی منجر می‌گردد.

{در پاسخ به تذکری که به لزوم برخورد با متخلفین در گزارش کمیته ویژه مجلس اشاره داشت}در این‌كه قوه‌ی قضاییه باید همه‌ی ابعاد موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد، تردید نیست. فكر می‌كنم در فرازی از ریشه‌ها و علت‌های گزارش كمیته‌ی ویژه بر این موضوع تاكید شده است.

{در پاسخ به سوال ستار هدایت‌خواه كه عنوان كرده بود در هیچ جای آیین‌نامه چنین اختیاری به رییس مجلس داده نشده كه كمیته‌ای تشكیل و این كمیته گزارشش را به مجلس ارائه بدهد}رییس مجلس می‌تواند چنین كمیته‌ای تشكیل دهد؛بررسی منصفانه باعث اقتدار مجلس است. من متاسفم كه جنابعالی این قدر زود قضاوت می‌كنید. مجلس در این هفت، هشت ماه بارها موضع خود را در مسائل حساس و كلان و هم در بیانیه‌ها و هم در صحبت‌های بنده، ‌اعلام كرد بنابراین چگونه شما از یك فعل آن را به كل مجلس گسترش می‌دهید؟

مجلس در این مدت ۷ و ۸ ماه پیش، از همه قوا در این موضوع حساس، اعلام موضع كرد چه با امضای نمایندگان چه با مواضع رییس مجلس و كمیسیون‌ها. از كجا می‌گویید رییس مجلس چین حقی را ندارد؟ رییس مجلس طبق ماده ۲۱ ‌وظایفی دارد و بعد هم نوشته شده ’در سایر موارد مذكور در قانون اساسی و دیگر مقررات’ اگر مساله مهمی رخ داد، ‌رییس مجلس به عنوان اینكه عضو شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت و رییس یك قوه است می‌تواند بررسی كند.
بنابراین رییس قوه می‌تواند كمیته‌ای تشكیل دهد، نتیجه‌اش را بگیرد. همچنین این كمیته براساس ماده ۳۳ تشكیل شد ما از كمیسیون امنیت ملی خواستیم این موضوع را بررسی كند،‌ این كمیسیون، كمیته‌ای تشكیل داد، كمیسیون حقوقی نیز گفت كه ما هم می‌خواهیم یكی دو نفر را اضافه كنیم و این كار را كردند.

در تبصره بند ۶ ماده ۳۳ وظایف كمیسیون‌ها آمده است كمیسیون‌ها می‌توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات با سوءمدیریت با دعوت از مسولان ذی‌ربط بررسی كنند گزارش آن را به هیات رییسه بدهند’ این كار انجام شد. این كار كاملا قانونی است به نظرم بررسی منصفانه‌ای نیز كردند باعث اقتدار مجلس است. نگاه منصفانه داشتن توسط مجلس حسن است و در غیر این صورت ما در مسائل مهم و حساس چه در مورد این فتنه و قبل و بعد آن نمایندگان مجلس مواضعی گرفته‌اند و موضع مجلس هم كاملا شفاف است. نظیر بحث‌هایی كه بعد از عاشورا شد، موضع مجلس كاملا آشكار بود. اما این به آن معنا نیست كه از برخی مسائل دیگر در كشور تغافل كنیم. این مساله جای خود، آن مساله هم جدی باید پیگیری شود.

چکیده گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس: مرتضوی فقدان گنجایش اوین را علت انتقال بازداشتی های ۱۸ تیر به کهریزک به عنوان یک زندان استاندارد عنوان کرد. ولی مسوولین اوین این ادعا را رد کردند/ از دادستان وقت تهران خواست اولا كسانی كه دارای اتهام سنگینی نیستند هرچه سریعتر آزاد شوند، ثانیا تكلیف همه بازداشت‌شدگان براساس قواعد حقوقی هرچه سریعتر تعیین شود ،‌ثالثا اطلاع رسانی به خانواده‌ها با سرعت انجام پذیرد تا التهابات ناشی از نگرانی آنان كاهش یابد ، رابعا براساس گزارشات رسیده تخلفاتی از ناحیه برخی از ضابطین خصوصا در كهریزك وجود دارد ،لذا هر چه سریعتر مسیر برخورد با آنان هموار شود. حدود ۱۴۰ نفر به این ترتیب آزاد شدند/ آزارهای زندانیان کهریزک عبارت بود از زندانی شدن ۱۴۷ نفر در یك مساحت كم ، عدم وجود تهویه ، فقدان آب و غذای مناسب ، شنیدن فحش‌های ركیك ، كلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم ، ‌همجواری با اراذل و اوباش و تحقیر شدن/زندانیان ۲۰۹ می گفتند: به دلیل آن‌كه زندانی نظامی هستند كه خود را متعلق و فدایی آن می‌دانند شكوه دارند و این موضوع را عذابی روحی شدید برای خود می‌دانستند./ اعضای كمیته منصوب از ناحیه دو تن از كاندیداها كه پیگیر مسایل بازداشت شدگان پس از انتخابات بودند با تقاضای قبلی جهت ملاقات با هیات در مجلس حضور یافته و با كمیته ملاقات كردند، در این ملاقات آنها ضمن تشریح دریافت‌های خود و گزارشات رسیده به آنان، مدعی شدند كه ۶۹ نفر در حوادث اخیر كشته شده‌اند، این هیات از آنان خواست لیست حاوی اسامی و مشخصات این افراد را ارایه دهند، آنان نیز لیستی را متشكل از نام و فامیل ارایه كردند، پس از آن از آنها خواسته شد مشخصات بیشتری كه قابل پیگیری باشد را ارایه دهند و آنان نیز پذیرفتند ولیكن تا زمان تدوین این گزارش جز همان ورقه حاوی نام و فامیل افراد اطلاعات تكمیلی واصل نشده است./ پس از انتشار نامه آقای كروبی مبنی بر آزار جنسی برخی از زندانیان، كمیته با ایشان نیز جلسه مفصلی داشت و پرسیده شد آیا برای شما وقوع آزار جنسی بر روی این چهار نفر قطعی است؟ وی با برآشفتگی منكر قطعیت شد و قائل بود كه به این دلیل نامه‌ای به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال نموده تا بررسی نمایند و در صورت وقوع با این مساله برخورد جدی شود و در صورت عدم وقوع رفع شبهه شود. آقای كروبی از ارائه هر گونه سند و مدركی به كمیته استنكاف ورزید و اعلام كرد در صورت تعیین هیاتی از جانب شخص رییس قوه‌ قضاییه حاضر است اسناد و مدارك خود را ارایه نماید. این خواسته آقای كروبی از طریق كمیته با ریاست مجلس شورای اسلامی جناب آقای دكتر لاریجانی در میان گذاشته شد و نهایتا ریاست قوه قضاییه با تعیین سه نفر نماینده از طرف خود آنان را مسوول بررسی همه‌جانبه موضوع نمود كه گزارش كار این كمیته به اطلاع همگان رسید. بررسی‌های همه‌جانبه انجام شده به هیچ موردی از آزار جنسی نرسیده و آن را قویا تكذیب می‌نماییم. / در مساله مربوط به بازداشتگاه كهریزك عملا دو ظلم بزرگ انجام شده است.

الف – ظلم آشكار بر بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر ماه كه باید از آنان دلجویی درخوری شود. ب – ظلم بزرگ‌تر بر نظام جمهوری اسلامی رفته و عملا آبروی یك نظام برآمده از خون شهیدان به بازی گرفته شده و موجب وهن نظام اسلامی در منظر جهانیان شده است و باید دستگاه قضایی با ریشه‌یابی دقیق و برخورد جدی با همه عوامل این حادثه تلخ اعم از قضایی، اداری و انتظامی و بدون رعایت هر گونه ملاحظه‌ای و با تقدم دلسوزی تام نسبت به آبروی نظام جمهوری اسلامی این مساله را به نتیجه برساند و افكار عمومی را از اقدامات خود مطلع و با عوامل اصلی بدون توجه به عناوین آنان برخورد نماید./ اساسا طرح مساله‌ای با عنوان مننژیت رد شده است/ از علل اصلی پدید آمدن این حوادث نباید غافل ماند و از جمله القای یك دروغ بزرگ به نام تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و رفتارهای غیرقانونی كه سبب ایجاد این حوادث شد و اگر همگان براساس چارچوب‌های قانونی مسیر خود را طی می‌نمودند و اگر دو كاندیدای ریاست جمهوری دست به قانون‌شكنی، تحریك احساسات و عواطف مردم نمی‌پرداختند امروز شاهد این گونه حوادث تلخ نبودیم كه سبب هتك حرمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تضییع فرصت گران‌سنگ حضور ۴۰ میلیونی مردم در پای صندوق‌های رای شود. بی‌تردید آنان باید پاسخگو باشند و دستگاه قضایی در خصوص این گونه رفتارهای مجرمانه نباید بی‌اعتنا باشد.

۲۳ دی
در صحن علنی مجلس: سخنان ناسنجیده و سخیفی هم سناتور مك‌كین و لیبرمن درباره‌ی حوادث ایران زدند كه با حرف‌های سبك رییس‌جمهور ایالات متحده كه گفته بود مردم ایران حتی در روزهای مذهبی با مشت آهنین روبه‌رو شدند از نظر محتوایی نزدیك به هم است و این امر نشان می‌دهد دو جناح حاكمیت آمریكا در مقابله با منافع ملی ایرانیان، كاملا هم موضع و در یك راستا عمل می‌كنند و كسانی كه با ساده‌انگاری به تغییرات آمریكا دل سپرده بودند، می‌توانند كژی خام‌اندیشی خود را دریابند.

مسوولان ایالات متحده باید بدانند با این اقدامات موذیانه خلا قدرت سیاسی خود را نمی‌توانند پر كنند، و بعید است این رفتارهای دوگانه كمكی به حل مشكل بدهی ۱۴ هزار میلیارد دلاری آنان بكند. امروز سوال ملت عزیز این است، با چنین شرایطی نباید از سیاستمداران و جناح‌های داخل این انتظار را داشت كه در مقابل این دسایس روشن، از منظر ملی به صحنه بنگرند و در دفاع از منافع ملی یكصدا شوند؟

چرا با رفتارها و بیانیه‌های خود شرایطی را تدارك می‌كنید كه فضای وسوسه‌آمیز برای بیگانگان فراهم شود. بنده به دلیل سوابق طولانی كاری در مسایل امنیت ملی كشور راحت خدمت سران ماجراهای اخیر عرض می‌كنم، متاسفانه برآیند اقدامات چند ماهه شما به ضرر منافع و امنیت ملی ایران بوده و به هر دلیل بستری را تدارك كرده است كه بیگانگان فرصت را برای اقدامات ایذایی برای ملت مغتنم بشمارند. هر چند فرزندان انقلاب اسلامی در كمین‌گاه قرار دارند تا مداخله‌گران بیگانه تروریست را جوابی قاطع دهند و من مطمئن هستم نتیجه‌ی این امتحان الهی، چیزی جز توانمندی جمهوری اسلامی نخواهد بود.

اما سخن در این است كه شما آقایان كه سابقه‌دار در انقلاب هستید چرا از منظر ملی به این رویدادهای چند ماهه نمی‌نگرید؟ لزومی ندارد كه حوادث مختلف كه به صورت كنش و واكنش درآمده مجددا شمارش شود یا در بیانیه‌ها مندرج گردد، و بنده از مسیر همه آنها مطلع هستم.
امروز وقتی پای منافع ملی و امنیت ملی ایران در میان است و به عینه می‌بینید كه چه می‌گویند و چه می‌كنند، جای درنگ نیست. تمام مسایل غیر از منافع ملی و امنیت ملی باید به كناری نهاده شود و همپای ملت و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تقابل با بیگانگان و ضدانقلاب سنگر بگیرید.

مجال برای سایر بحث‌های سیاسی وجود دارد. ماموریت تاریخی و ملی همگان در این دوره‌ی زمانی، همصدایی با ملت و رهبری معظم در مبارزه با استكبار و ضدانقلاب و ایجاد فضای همگرایی و آرامش جهت توسعه‌ی كشور می‌باشد كه امیدواریم خداوند این توفیق را به همه عطا فرماید.

۲۴ دی
در برنامه تلویزیونی تهران بیست: اگر گفت‌وگو و مجادله‌های سیاسی با آداب همراه باشد حیات یك جامعه را نشان می‌دهد اما متاسفانه پس از انتخابات این گفت‌وگوها از آداب خارج شد كه در طراز انقلاب اسلامی نبود؛ به عبارتی دیگر با نگاهی به شش یا هفت ماه گذشته می‌توان به این نكته پی‌برد كه اگر رفتارها آراسته بود هیچ‌گاه این موضوع‌ها و این وضعیت در جامعه بروز پیدا نمی‌كرد. البته از گذشته نیز این امر مكشوف بود كه چنین رفتارهایی درست نیست.

كشور ما در چارچوب قانون اساسی با نهادهایی هم‌چون دولت، مجلس و قوه قضاییه و در راس آن رهبری تشكیل شده است. احترام نگذاشتن به چنین نظم و قانون اساسی بدترین چیزی است كه جریان سیاسی می‌تواند در كشور ایجاد كند. بر این اساس می‌توان گفت كه در حوادث پس از انتخابات برخی رفتارهای خلاف قانونی را دنبال كردند كه مشكلاتی را به وجود آورد. البته آن‌ها ممكن است كه بگویند كه دعاوی داشته‌اند اما هر فردی باید ادعاهایش را در چارچوب قانون ارائه كند. از سوی دیگر در طی این دوران برخی از مسائل از مسیر عادی خود خارج شد.

مشاجرات و مجادلات سیاسی باید تابع آدابی باشد . نباید اموری كه به طور طبیعی دارای اندازه‌ای نیست تمام فضای كشور را تحت‌الشعاع قرار داده و در افكار مردم سایش ایجاد كند.
بنده به دلیل تجربه‌ای كه در مسایل امنیت ملی دارم می‌گویم كه بحث‌هایی كه برخی از سران مجادلات در كشور مطرح كردند به منافع و امنیت ملی كشور لطمه زد.

هرگاه مجادلات سیاسی فرسایشی شد و افراد و سران قضایا با نگاهی ملی و مبتنی بر منافع ملی به موضوع نگاه نكرده و درست تحلیل نكنند، دشمنان به وسوسه و اشتباه می‌افتند و فكر می‌كنند كه زمان رخنه و ضربه زدن است. در شرایط فعلی نیز اشتباهی رخ داد البته ظرفیت نظام ما ظرفیت بسیار بزرگی است كه خیلی از این حوادث را توانسته تا كنون حل كند چون با مردمش رابطه‌ای راحت دارد و می‌تواند با تشریح موضوعات هم‌گرایی ایجاد كند.

در این بین سوال این است كه چرا پس از ۳۰ سال افرادی كه در دورانی مدیران كشور بودند و درك درستی از شرایط انقلاب داشتند به این موارد توجه نكردند كه سایش بیش از حد در برخی از مجادلات چنین فضاهایی را به و جود می‌آورد. تحلیل بنده این است كه هنگامی كه این موارد از حدی عبور كند كاملا به ضرر منافع ملی تمام شده و تلقی‌های متفاوتی ایجاد می‌كند. البته قدرت كشور برای حل مساله ترور و شناسایی آن بسیار زیاد است.

نكته دیگر در بررسی حوادث پس از انتخابات تاثیرگذاری ایران در مسائل بیرونی است. یعنی تلقی‌های متفاوتی ایجاد می‌شود كه افراد باید با نگاهی ملی این موضوعات را مورد توجه قرار دهند.
حادثه روز عاشورا حادثه مهمی بود كه باید ذهن كسانی كه غفلت داشتند را هوشیار می‌كرد؛ این كه در روز عاشورا در حالی كه مردم سوگوار بودند به مراسم سوگواری امام حسین  توهین شود و برخی رفتارها و حرف‌هایی كه در شان نبود مطرح شد نشان دهنده این است كه حركت ضددینی و ضدانقلابی انجام شده است. این حادثه برای مردم تهران و همه كشور ناگوار بود كه بعد از آن مردم حركت جهنده‌ای را در ۹ دی‌ماه نشان دادند. می‌توان گفت كه اراده مردم حفظ معارف فرهنگی و دینی به عنوان میراث خودشان است. هم‌چنین این كه مردم ما به آرمان‌های‌شان تعلق خاصی داشتند كه همه این موارد را می‌توان در حركت جهنده مردم در ۹ دی‌ماه مشاهده كرد. مردم در این روز بزرگ‌منشی و بزرگواری را از خودشان نشان دادند. البته رسانه‌های مختلف به این موضوع پرداختند كه جای تاسف است كه برخی از آن‌ها این حادثه بزرگ را به نحو دیگری منعكس كردند كه مطمئنا این انعكاس از بزرگی حادثه نمی‌كاهد.

حرف‌های اوباما در مورد روز عاشورا خیلی سخیف و سبك بود و سناتور مك‌كین نیز سبك‌تر سخن گفت. این سخنان وجه بیرونی این مسائل است اما وجه درونی آن خیلی بیش‌تر از آن است. بدان معنا كه آن‌ها فرصتی برای خودشان مغتنم شماردند تا به منافع ملی ایران ضربه زنند یعنی این كه یك اغتشاش كوچك در ایران را چنان بزرگ جلوه می‌دهند و به حادثه‌ای برای ضربه زدن به اعتبار و حیثیت ایرانیان تبدیل می‌كنند.

در حادثه روز عاشورا كاملا مكشوف بود كه جریانی از بیرون این موضوع را تحریك می‌كند كه به وضوح می‌توان رگه‌هایی از دخالت سرویس‌های امنیتی در آن دید.
فعالان سیاسی باید مرزهای‌شان را روشن كنند . كسانی كه در حوزه فعالیت‌های سیاسی نقش دارند باید به وضوح بدانند كه گام‌های‌شان به چه سمتی است و مرزهای‌شان را روشن كنند تا رفتارها مخلوط نشود. هیچ‌كس نمی‌خواهد پیشینه انقلابی سران قضایا را تخریب با خراب كند اما پیشینه انقلابی همه مساله نیست امروز نیز باید دید كه چگونه تصمیم‌سازی می‌كنند.

بعد دیگر این قضایا مربوط به مردم است كه خوشبختانه مردم ما از بیداری نسبتا جاودانه‌ای برخوردارند كه حركات آن‌ها ماندگار می‌شود. در كنار همه این مسائل باید به این نكته توجه كرد كه مردم انتظار وجود آرامش در كشور را دارند همان‌گونه كه مقام معظم رهبری فرمودند كل سیستم نظام باید بچرخد تا وضع اقتصادی و شرایط معیشتی مردم بهبود و تغییر پیدا كند. اما وقتی فضا غبارآلود می‌شود به طور طبیعی این شرایط به تاخیر می‌افتد.

ایجاد امنیت و آرامش برای كشور نكته بسیار مهمی است . این گونه حوادث نوعی آزمون را تداعی می‌كند كه در صورت هدایت درست موجب توانمندی ذهنی سیاسی جامعه می‌شود اما در این بین باید حد امور را رعایت كرد یعنی شرایط به گونه‌ای باشد كه مردم بتوانند به مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی‌شان بپردازند از این رو وظیفه مسوولان، سیاسیون، احزاب و به طور مشخص رسانه‌ها انعكاس درست شرایط است.

به طور نمونه در شرایط اخیر از لحاظ سیاسی شرایطی به وجود آمده كه ذهن خبرنگاران را زود جلب می‌كند و به مساله اصلی تبدیل می‌شود اما باید بررسی شود كه آیا همین موضوع مساله اصلی كشور است كه باید مرتب برجسته‌سازی شود. این همه كار در كشور انجام می‌شود اما آیا تمام اهتمام رسانه‌ها برجسته‌كردن این موضوع و رساندن مردم به درك كامل از آن است یا آن كه در دالان رسانه‌یی خود ساخته كه دیگران نیز تحمیل می‌كنند افتاده‌اند. یعنی مدام مسائلی را برجسته می‌كنند كه همه ذهن مردم را می‌گیرد این در حالی است كه مردم مسائل دیگری در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارند و می‌خواهند بدانندكه به طور مثال وضع تهران به چه سمتی می‌رود و چه كارهایی انجام می‌شود.

رسانه‌ها باید استراتژی درستی داشته باشند .توصیه بنده این است كه استراتژی‌تان این باشد كه كل قلمروی مورد نیاز مردم را معرفی كنید. توصیه دیگر بنده به آقایان سیاستمدار در عرصه‌های مختلف است كه مناظرات و سخنان‌شان باید همراه با رعایت آداب اسلامی و ایرانی باشد. مناظراتی كه در تلویزیون در چند وقت اخیر راه افتاد خوب است اما باید علاوه بر پوشش دادن همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آداب را در آن رعایت كنند یعنی این مناظرات نباید تبدیل به جدال بلاوجه شود؛ مطمئنا با رعایت آداب اسلامی ایرانی سخن گفتن در فضای صمیمی و مودت آرامش را در بین مردم ایجاد می‌كند.

{ آیا ظرفیت‌های قانون اساسی برای پیگیری مطالبات مردم و حتی مخالفان مناسب است} ممكن است قوانین دارای نواقصی باشد اما این طور نیست كه جلوی تحركات را بگیرد. قانون اساسی دارای ظرفیت‌های سیاسی برای ایجاد تحركات سیاسی و دموكراتیك است. برای احزاب و رسانه‌ها نیز قوانینی وجود دارد كه اكنون طرحی در مجلس برای قانون احزاب توسط عده‌ای از نمایندگان تهیه شده كه این موضوع گامی به جلو است. نمایندگان طرح دیگری را راجع به انتخابات تهیه كرده‌اند كه این طرح نیز نسبت به قوانین كنونی انتخابات گامی به جلو و نگاه جامع‌تری دارد. رسانه‌ها می‌توانند بر روی این موارد بحث كنند و یا این كه این موضوع را بررسی كنند كه چگونه می‌توان نظارت‌ها را بهتر كرد.
هنگامی كه نظم سیاسی در كشور مطابق با قانون اساسی برقرار شود این مسائل می‌تواند در قالب گفت‌وگوهایی بین سیاستمداران و احزاب رسانه‌ها به صورت دقیق تر بیان شود. در مجلس نیز به روی كسی بسته نیست. مجلس در تغییر آیین‌نامه داخلی‌اش به این موضوع اهتمام ورزیده كه به غیر از نمایندگان دولت برای حضور در كمیسیون‌ها و صحن علنی نمایندگان بخش خصوصی نیز می‌توانند در مجلس حضور پیدا كرده و سخنانش را بیان كنند. ذهن مجلس كاملا آماده است تا افكار مختلف را شنیده و بهترین را برگزیند.

۲۹ دی
در حاشیه مراسم روز ۲۹ دی‌ كه با نام ’غزه، نماد مقاومت’ نام‌گذاری شده: {در پاسخ به ارزیابی‌ از مناظرات برگزار شده اخیر در صدا و سیما} اصل این‌كه مناظرات در كشور در ابعاد مختلف به صورت جدی وجود داشته باشد بد نیست، و در واقع فضایی ایجاد می‌شود كه افكار عمومی بتوانند بر روی موضوعات اصلی تمركز پیدا كند. اما نباید به این مساله به عنوان یك كار مقطعی توجه كرد و باید به عنوان یك استراتژی در تلویزیون و رسانه‌ها مورد پیگیری قرار گیرد. البته باید بر رعایت نزاكت و ادب لازم در اجرای مناظرات تاكید كرد و فكر می‌كنم كه عرض این كار را باید وسیع و مجال اظهارنظر را برای همه صاحب‌نظران فراهم كرد.

۳۰ دی
در جلسه شورای اداری استان مركزی: سلوك رهبری بر این مساله استوار است كه ایشان نمی‌خواهند تحت حمایت از رهبری، به كسی توهین شود و بارها تاكید كرده‌اند كه نظامات كشور باید رعایت گردد. در صحنه بودن به معنای آشفتگی در كشور و عدم حفظ حریم‌ها نیست. راهی كه مقام معظم رهبری توصیه می‌كنند باید به عنوان خط مشی دنبال شود؛ چرا كه افراط‌گرایی باعث دشمنی بیشتر می‌شود. عده‌ای تخیلاتی دارند و علاقه دارند كه در این ماجرا تخیلات خود را دنبال كنند، اما انقلاب اسلامی ما اصولی دارد كه با تخیلات دنبال نمی‌شود.

كشور دنباله‌رو راه امام، مقام معظم رهبری و قانون اساسی است. نباید جامعه را به خاطر تخیلات عده‌ای متشنج كرد. انقلاب اسلامی آن‌قدر پرتوان است كه توانست مسائل بزرگ‌تر از حوادث پس از انتخابات را هضم كند و آنها را تبدیل به فرصت نماید.

ملت ایران با تأسی به رهبری از این امتحان پیروز بیرون می‌آیند كه راه آن پیروی از مقام معظم رهبری و توجه به سنت‌های دینی در این مسیر است.

تمركز اصلی در كشور باید بر روی توسعه باشد و حواشی دیگر نظیر جنگ و جدل‌های سیاسی باعث انحراف ذهن می‌شود و فرصت‌سوزی را به دنبال دارد. شاید عده‌ای چنین فكری برای كشور داشته باشند، اما باید توجه كرد كه همان‌گونه كه مقام معظم رهبری گفته‌اند همه باید به دنبال توسعه كشور باشیم و به آن توجه كنیم. بحث‌های سیاسی جایگاه خود را دارد كه نباید اذهان را از تمركز دور كند.
ایجاد فضای آرام و با مودت با مردم را برای تحقق سرمایه‌گذاری‌ها و رشد كشور لازم است. در فضای آشفته‌ سیاسی،‌ توسعه ایجاد نمی‌شود و باید فضا آرام باشد تا سرمایه‌گذاران تشویق شوند. باید با توجه به این مسائل، نقایص را دید و در كارها با مرجعی مقایسه كرد تا انحرافی ایجاد نشود.
انتخابات ریاست جمهوری گذشته را از نظر سیاسی و فرهنگی بسیار باشكوه بود كه می‌توانست از نظر وزن سیاسی و اجتماعی منشأ تحولاتی برای كشور باشد. حضور ۸۵ درصد مردم بر سر صندوق‌های رای در جوامع دموكراسی بسیار نادر و پرارزش است و به این دلیل دشمنان طرحی ریختند تا اثرات آن را كاهش دهند. در ۷-۶ ماه گذشته مجادلات بلاوجهی در جامعه دامن زده شد كه كشور به آنها نیاز نداشت و در وزن و توسعه كشور تاثیرگذار بود.
عده‌ای برای توجیه خودشان دلایلی را مطرح می‌كنند و مسائل معلول را در صدر می‌آورند اما دلیلی برای عدم ایجاد آرامش در كشور وجود ندارد.

باید دید که سطح رفتارهای پس از انتخابات در كشور آیا با آرمان‌های امام   و رهنمودهای رهبری سنخیت داشته و آیا در چارچوب قانون و در انطباق با منافع ملی و امنیت ملی بوده است یا خیر. فرض كنیم عده‌ای از نتایج انتخابات ناراضی‌اند. آیا این اعتراضات نباید در چارچوب قانون رسیدگی شود؟ انتظار این بود كه وقتی مقام معظم رهبری تاكید می‌كنند كه باید قانون رعایت شود و كسی نباید از سیستم خارج شود، آنها نیز به این مساله تمكین می‌كردند. لذا نسبت این مسائل با رعایت قانون، منفی است.
از ابتدای كار كه بحث شورای نگهبان مطرح شد، گفتند كه چون برخی از اعضای شورای نگهبان موضعی دارند لذا ما به آن‌جا شكایت نمی‌كنیم؛ در حالی كه اعضای شورای نگهبان متدین هستند و از قانون اساسی صیانت می‌كنند.این ادعا را دارای اشكال است. كسی حق ندارد كه بخواهد شورای نگهبان كنار برود و چیز دیگری در این زمینه ایجاد شود.

حوادث پس از انتخابات با منافع ملی در تضاد بود. جایگاه ایران در منطقه، تاثیرگذاری و نفوذ آن امر حیرت‌آوری بود كه مجاهدت‌های زیادی پس از انقلاب به خاطر آن صورت گرفت و جمهوری اسلامی توانست مدلی از دموكراسی و اسلامیت را ارایه كند. لذا تخریب آن به ضرر منافع ملی است و مخدوش كردن آن به منافع ملی ضرر می‌زند.

هم‌چنین این مقوله در تضاد با امنیت ملی بود. هر وقت در درون ایران مجادلات از حدی خارج می‌شود زمینه‌های وسوسه‌ دشمنان را فراهم می‌آورد. مجادلاتی كه در دولت قبل به وجود آمده بود فضا را برای ترور ایجاد كرد كه شاهد ترور آقایان صیادشیرازی و لاجوردی بودیم. وقتی كشور دشمنان بزرگ دارد و این دشمن زمانی كه احساس كند مجادله وجود دارد از این فضا استفاده می‌كند. با توجه به همه‌ اینها می‌توان نتیجه گرفت كه این كارها از منظر انطباق با منافع ملی نمره منفی می‌گیرد.
دو گوهر گرانبهای به یادگار گذاشته شده از امام  رعایت قانون و اصل ولایت فقیه بود كه با روش‌های اتخاذ شده پس از انتخابات در مقابل فكر امام   ایستادگی شد. رهبر انقلاب در ۷-۶ ماه گذشته كرارا تاكید كردند كه كسی حق بی‌توجهی به قانون را ندارد و لذا نباید از ایشان نیز توقع اتخاذ راه‌های غیرقانونی را داشت. وقتی بالاترین فرد كشور به رعایت قانون تاكید دارد ممكن است شما در اهداف خرد خود به نتیجه‌ای نرسید، اما این مساله سرمایه‌ای برای كشور است.

اگر این توقعات با منافع كشور و قانون سایش دارد، چرا ادامه می‌دهید؟ خاطرنشان كرد: باید از منظر منافع ملی، عاقلان توجه كنند كه نكاتی كه مقام معظم رهبری روز گذشته فرمودند بسیار مهم است و با این بیانات مشخص می‌شود كه راه برای كسانی كه می‌خواهند رفتارشان را درست كنند باز است و به رفع اشتباهات نیز كمك می‌كند، مگر این‌كه كسی منكر آنها باشد.

مجلس در این زمینه هیچ چیز پنهانی ندارد. ما این قضیه را پی‌گیری كردیم و پی‌گیری آن از طریق قوه قضاییه را نیز مورد تاكید قرار می‌دهیم كه اگر كسی در این مسیر تعدی صورت داده به مجازات خود برسد. ضمن این‌كه مقام معظم رهبری نیز در دیدار دانشجویان فرمودند كه تخلفات و جنایات از سوی نیروهای ناآشنا باید مورد رسیدگی قرار گیرد كه این مساله بدون وابستگی سازمانی آنها باید باشد و از معضلات دستگاه‌های اجرایی است.اگر ما در كشور به حقوق و منافع ملت توجه داریم باید این كارهای خارج از مدار قانون و راه امام   را كه به منافع كشور ضرر می‌زند به اتمام برسانیم و رهبری نیز بر این مساله تاكید كردند و البته مردم در روز ۹ دی اراده خود را نشان دادند. لذا خوب نیست كه در برابر این خواست مردم ایستادگی كرد.

كشمكش‌ها روحیه‌ خردمندی را از جامعه می‌گیرد. لذا باید برای توسعه كشور بستر مناسب فراهم شود و اگرچه ممكن است برخی از این حوادث امتحانی برای كشور باشد، اما باید به مشی گفته شده توسط مقام معظم رهبری توجه كافی صورت گیرد و مجلس نیز پی‌گیر است كه امورات و بحث‌ها برابر قانون باشد و در نهایت نگاه داهیانه رهبری مبنای عمل قرار گیرد.

در جمع مردم شازند: اگر كشوری بخواهد حركت سالم در مسیر توسعه داشته باشد احتیاج به آرامش دارد. كسانی كه در داخل به مشاجرات دامن می‌زنند باید به این نكته توجه كنند كه در فضای غبارآلود امكان سرمایه گذاری مطلوب وجود ندارد. سایش‌های سیاسی فقط تاثیر سیاسی در كشور ندارد و ابعاد مختلف موثر است و حركت‌های توسعه را زیر سوال می‌برد. این مسایل مدیران را محتاط می‌كند و لذا این خواسته معقول است كه به اراده آنها توجه شود.

۹ دی نشان دهنده اراده مردم است. همه باید توجه كنند كه نباید كاری صورت دهند كه مردم احساس كنند در برابر آنها هستند. باید در این زمینه راه خود را روشن نمایند. اگر ضد انقلاب بخواهد معضلی در كشور پدید آورد باید موضع خود را روشن كند. وقتی جریانات غرب و ضد انقلاب در روز عاشورا ماجراجویی كرد باید برخورد جدی با عوامل آن صورت گیرد و مردم با انقلاب خود می‌خواستند كه مسیری برای آینده به كشور باز كنند تا راه امام دنبال شود و توسعه كشور محقق گردد نه این كه به خاطر لجاجت مشاجرات ادامه یابد.

اول بهمن
در جمع مردم محلات: حركات خارجی در كشور تا حد زیادی برای انحراف مردم و مسوولان از توسعه است كه با تبعیتی كه مردم در ۹ دی از مقام معظم رهبری و دفاع از نظام نشان دادند این غائله‌ها ختم می‌شود. همه گروه‌ها باید در مقابل قانون مطیع باشند و جریان‌های سیاسی حاضر موضع خود را به طور شفاف اعلام كنند.

در یادواره سرداران و هزار شهید شهرستان خمین: ولایت فقیه عامل استقامت كشور در برابر بیگانگان، مبارزه با استكبار و صیانت از جمهوری اسلامی است كه تمام فتنه‌هایی كه در طول ۳۰ سال گذشته به وجود آمده توسط ولایت فقیه آرام شده است. در دولت قبل سوالات بلاوجهی مطرح می‌شد اما این ولایت فقیه بود كه كشور را به سمت درست هدایت می‌كرد و ولایت فقیه توانست با بیداری نیروهای انقلابی كشور را از برخی مسائل انحرافی دور كند و جلوی این تفكرات انحرافی را بگیرد. با توجه به این مسئله باید از میراث گرانقدر امام  صیانت كنیم.

جمهوریت و آزادگی در كشور مورد تاكید امام  بود که تاكیدات بسیار در برگزاری انتخابات در بدترین شرایط نیز، داشتند. چرا که جمهوریت نظام مسئله‌ بزرگ و افتخارآفرینی در كشور است و بحث‌های تقلب خود یك دروغ بزرگ است. تن دادن به این حرف‌ها جمهوریت نظام را زیر سوال می‌برد. همه‌ی اركان كشور به بحث انتخابات به نوعی مربوط هستند كه این خود یكی دیگر از میراث‌های بزرگ امام  است.

در جمع روحانیون استان مركزی: {با اشاره به حضور جریاناتی مختلف پس از انتخابات در كشور} جریانی در كشور حضور دارد كه تحت عنوان دفاع از ولایت و رهبری هر كاری می‌كند كه من مطمئنم مقام معظم رهبری از این رفتارها راضی نیستند. نباید زمینه‌های اختلاف‌افكنی و تهمت و فحاشی فراهم شود. ما هر چه روایت و حدیث داریم بر این مساله تاكید دارد كه این قبیل رفتارها باعث فتنه می‌شود و به جامعه صدمه می زند.

جریان دیگری كه پس از انتخابات در كشور شكل گرفت طیفی است كه از انتخابات شكایت داشتند، اما سوابق آنها در داخل انقلاب است كه براساس بیانات رهبری باید این طیف صف و موضع خود را از حركت‌های ضدانقلابی جدا كند و باید به این نكته توجه كنند كه مخلوط عمل كردن باعث رفتن دود به چشم خودشان است و آنها را مخدوش می‌كند ضمن این كه به منافع ملی و ملت نیز صدمه وارد می‌كند.

جریان دیگر تحركات ضد انقلاب و جریانات ضد دینی بود كه در روز قدس ، عاشورا و تشییع جنازه آیت‌الله منتظری رفتارهای خود را بروز داده است.این جریان دارای نسبتی عجیب با ولایت فقیه است. ولایت فقیه ما مامنی است كه زمینه‌های استقرار كشور را فراهم می كند و عامل ایجاد دموكراسی است. ولایت فقیه ضد دیكتاتوری و عاملی است كه نمی گذارد كسی در جایی زیاد ماندگار شود.{خطاب به این جریان} اگر در انتخابات مشكل داشتید این مساله چه ربطی به ولایت فقیه دارد؟ این رفتار شما امری غیر طبیعی است. این جریان فقط می خواهد از بستر فراهم شده استفاده كند و در مجموع آنها با اصل انقلاب مخالفند.

باید این سه جریان را شناخت. برخی ممكن است كه برای دفاع از رهبری حرف هایی بزنند اما باید دقت كنند كه برخی رفتارها ضربه می‌زند. گاهی حرف‌های شاذ باعث ایجاد ضربه می‌شود و هر كس در حوزه ماموریت خود باید در مسیر رهبری حركت كند. حرف‌های شاذ زدن از طریق انقلابی، در مسیر رهبری بودن نیست.

باید بدانیم كه هر یك از این جریانات در آینده چه رفتاری می‌خواهند داشته باشند و لذا با شناخت آنها نسبت به علاج فتنه عمل كنیم. غبرخی اختلافات و تشنج‌های سیاسی در كشور را باعث از دست رفتن فرصت توسعه كشور دانست.

تحلیل ارایه شده در فارین پالیسی این است كه چون هدایت ایران تحت نظر رهبری است لذا مصالحه و جنگ سخت است، لذا آمریكا باید تغییر رویه دهد و در یك طراحی جدید با استفاده از اپوزیسیون و رسانه‌های فارسی زبان و جعل اخبار، همبستگی داخلی ایران را از بین ببرد. این اقدام در جهت گیج شدن نهادهای اطلاعاتی و رسانه‌ای كشور است تا عناصر نظام در برابر یكدیگر قرار گیرند. گاهی رهبر معظم انقلاب در صحبت هایشان به این طراحی ها اشاره می‌كنند اما عده‌ای تصور می‌كنند كه این تحلیل‌ها را نمی‌توان پذیرفت، اما پشت این تحلیل‌ها اطلاعاتی موجود است.

۲ بهمن
در خطبه‌های پیش از نماز جمعه‌ی شهرستان ساوه: ما در مقاطع مختلف پس از انتخابات شاهد حوادثی بودیم كه می‌توانست شوك‌های امنیتی در كشور ایجاد كند. ضمن این‌كه سنگ‌اندازی‌هایی از طرف قدرت‌های غربی و استكبار علیه ملت ایران انجام می‌شد تا بتوانند موقعیت خود را كه از دست رفته است، باز یابند.

{با تاكید مجدد بر اشتباهات محاسباتی آمریكا و غرب مبنی بر یافتن فرصتی برای دامن زدن به اختلافات پس از انتخابات ریاست جمهوری} رهبر انقلاب از همان ابتدا راه را برای همه روشن كردند، اما عده‌ای نفهمیدند و نخواستند كه از این مسیر بروند؛ در حالی كه ایشان همه را به مسیر قانون دعوت كردند، اما این مساله درك نشد و سایش‌هایی ایجاد شده و دشمنان از آن سوءاستفاده كردند.
به ولی فقیه كه عامل ترقی كشور است توهین شد و این امر ساده‌ای نبود و روشن شد كه جریان ضدانقلاب و ضددینی در پشت این قضیه است، ولی مردم اراده‌ی خود را در روز ۹ دی نشان دادند كه پای انقلاب، رهبر و معارف اهل بیت با تمام هستی‌شان ایستاده‌اند.

این مساله نعمتی برای ملت ایران است. امروز مجالی وجود دارد كه افراد سرنوشت خود را درست تعریف كنند و در زمین حریف بازی نكنند. از لحاظ دینی ولی فقیه هرچه گفت باید فرد مومن از آن اطاعت كند و از لحاظ سیاسی نیز باید ولی فقیه را به عنوان اصل در وحدت كشور قرار دهیم.
ضمن این‌كه صف ضدانقلاب و كسانی كه با فكر دینی مشكل دارند را جدا می‌كنیم، باید بین مومنان اخوت و برادری ایجاد نماییم.
باید تمام تلاش‌ها در جهت پیوندها و نه اختلاف‌افكنی باشد؛ چرا كه اختلاف‌افكنی باعث زدایش دین و ایمان می‌شود.

مرزبندی جریان‌های سیاسی باید مشخص شود. این به نفع همه‌ی گروه‌هاست كه مرزهای خود را با ضدانقلاب مشخص كنند. برخی از این جریان‌ها فكر می‌كنند كه با این كار پیروانشان می‌ریزند، اما باید بدانند افرادی كه ریزش می‌كنند طرفدار هیچ فرد و گروهی نیستند و لذا باید مسوولیت اخروی را گروه‌ها در نظر بگیرند. باید در جامعه وحدت و مودت ایجاد شود تا فضای توسعه در كشور فراهم گردد.

۶ بهمن
در جمع کارمندان سفارت ایران و کویت و ایرانیان مقیم کویت: باید ستون‌های انقلاب به عنوان راهنمای همیشگی ما باشند. اگر چه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند آن را غبار آلود کنند و سعی می‌کنند شرایطی فراهم شود که ستون‌های انقلاب درک نشود؛ اما همین ستون‌های اصلی فکر انقلاب موجب باروری انقلاب شده‌اند.

۷ بهمن
در نشستی با خبرنگاران رسانه‌ها در كویت: {در پاسخ به سوالی در مورد شرایط داخلی ایران پس از انتخابات} در این زمینه باید به چند نكته توجه كرد. در ایران مسایل دموكراسی و حضور مردم در سرنوشت خود بسیار جدی است و لذا آرای مختلف به صورت فعال مطرح است.

طبیعی است كه در انتخابات اختلاف نظرها اوج می‌گیرد و در همین راستا نیز ممكن است برای برخی كشورها كه از نظر ساختار سیاسی، حالت سكون در افكار عمومی دارند، عجیب باشد. در برخی كشورها رییس‌جمهور سی سال تغییری نمی‌كند، اما در ایران گردش نیرو وجود دارد و در انتخابات وضع عوض می‌شود و این شرایط دموكراتیك ایران است.

وضعیت پس از انتخابات در ایران با آنچه كه برخی رسانه‌ها به آن می‌پردازند متفاوت است. برخی مطبوعات دوست دارند این موضوع را به گونه دیگری مطرح كنند.
دسایس بیرونی علیه ایران وجود دارد و برخی كشورها در این زمینه نقش داشته‌اند كه نمونه آنها شهادت علی محمدی استاد فیزیك دانشگاه و دادستان شهر خوی است. البته ما در ایران، شرایط سخت‌تر از این مسایل را هم هضم كرده‌ایم و قدرت انقلاب اسلامی آن‌قدر زیاد است كه این مسایل برای ایران تاثیرگذار نیست. آنچه را كه ما به آن تكیه می‌كنیم این است كه قانون برای همه عمل شود.

۱۳ بهمن
در صحن علنی: اگر امروز عده‌ای به تعارض غلط شعار علیه روسیه می دهند كم توجهی و غفلت از یكی از اركان انقلاب دارند كه نظام جمهوری اسلامی از ابتدا بر استقلال از شرق و غرب راه خویش را آغاز كرده و حتی در سخت ترین شرایط باجی به هیچ یك از قدرت‌ها نداده است.

۱۵ بهمن
در جمع روحانیون، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و اعضای شورای شهر و اداری شهرستان كرج: برخی از مناقشات به وجود آمده در كشور ریشه در مباحث غرب‌گرایی دارد كه آنها به دنبال ایجاد فتنه‌گری در كشور هستند، نمونه آن را می‌توان در ماجراجوی‌هایی كه در كشورمان به راه انداختند، دید. در این بین افراد مختلف به خصوص سیاسیون باید درك درستی نسبت به این مسایل داشته و با جدا كردن راه خود از این فتنه‌گرایان، به نكات اساسی وحدت بخش توجه كنند.
در موقعیت كنونی مناقشات سیاسی به لاوجهه بوده و با باعث ایجاد سایش و لطمه زدن به اعتبار كشور و به ضرر كشور است.

۲۲ بهمن
در جمع راهپیمایان یوم‌الله ۲۲ بهمن در قم: امروز نیز ترازوی سنجش عیار صدق سیاستمداران و مدیران در این است كه آیا به وحدت ملی چنگ می‌زنند یا راه تفرقه را می‌پیمایند. ملت در ۹ دی بر تفرقه افكنان ضدانقلاب و فریبكاری دشمنان مهر محكومیت زد.

پس از اقدامات زشت روز عاشورا و توهین به مقدسات دینی و تخریب امكانات مردمی اوباما در حالی كه در تعطیلات كریسمس در هاوایی به سر می‌برد در یك موضع‌گیری عجولانه خشونت علیه شهروندان ایرانی را محكوم می‌كند و حتی می‌گوید در روزهای مذهبی نیز مردم ایران با بی‌رحمی و پرخاش روبرو هستند و حتی شجاعت ضد انقلاب را تحسین می‌كند! وزیر امور خارجه انگلیس نیز می‌گوید ما در كنار ایرانیانی كه در تظاهرات شركت می‌كنند ایستاده‌ایم و سوگوار بیگناهان ایرانی هستیم.

خجالت‌آورتر اظهارات وزیر خارجه آمریكاست كه بر ضرورت به كارگیری فناوری ارتباطات در عملیات‌های ضد ایرانی تاكید می‌كند و می‌گوید ما برای كمك به آشوبگران ایرانی ۵۰ میلیارد دلار هزینه می‌كنیم. تاسف‌آور است كه وزیر امور خارجه كشوری كه داعیه مدیریت جهان را دارد، این قدر ساده لوح باشد. شما فكر می‌كنید با ۵۰ میلیارد دلار می‌توانید با عواطف یك ملت بزر گ بازی كنید! این اقدامات نشان می‌دهد سیاست آمریكا در مواجهه با انقلاب همان ویژگی‌های استكباری را دارد و چرب‌زبانی‌های اوباما نیز یك فریبكاری بیش نیست و عده‌ای كه تصور می‌كنند رویكرد آمریكا درباره ایران تغییر كرده است باید در مبانی فكری خود تجدید نظر كنند.

من ۲۰ سال نماینده رهبری در شورای امنیت ملی بودم. من از نزدیك شاهد بودم آرایی كه با بی‌تجربگی و ساده‌اندیشی مطرح می‌شد هنگامی كه در مسیر تصمیم‌گیری رهبر انقلاب قرار می‌گرفت در جاده صواب رهنمون می‌شد. ملت ایران راه درست امام رهبری را به خوبی یافته و هرگز از آرمان‌های امام و انقلاب عقب‌نشینی نخواهد كرد. كسانی كه در این روزها و ماه‌ها با اقدامات خود شعله‌های اختلاف را دامن زده‌اند در پس راهپیمایی ۲۲ بهمن به خود بیایند و را از مقابل ملت كنار بروند و با ملت همراه باشند.

كسانی نیز كه در حوادث پس از انتخابات اشتباهاتی داشته‌اند، باید از نقشه دشمن پند بگیرند و دست از اختلاف افكنی بین مردم بردارند؛ این راه، راه امام و انقلاب نیست.چرا بین مردم اختلاف‌افكنی می‌كنید؟ مگر شما نمی‌دانید آمریكا به دنبال همین اختلافات است؟ امروز ماموریت ملی كشور دستیابی به قله‌های علم و دانش و توسعه و حركت به سمت سند چشم‌انداز است، اما ادامه این حركت‌ها روند رو به رشد انقلاب را كند می‌كند، چرا شما بستر را برای ضد انقلاب ایجاد می‌كنید؟
پیام ملت ایران در ۲۲ بهمن امسال خاتمه این رفتارهاست. در شرایط آرام است كه مسوولان كشور و دستگاه‌های اجرایی و مجلس می‌توانند برنامه میان‌مدت كشور را سامان دهد و ملت با حضور در راهپیمایی اعلام می‌كند كه دست از این اقدامات فرسایشی بردارید و آمریكا و ضد انقلاب دست نشانده بدانند كه با ملتی مواجهند كه راه اسلام ناب محمدی  و دستاوردهای امام و انقلاب و راه شهدا و حمایت از ولایت فقیه را در پیش گرفته و از آن یك سنگر محكم ساخته است. آنها باید بدانند با یك هدف سخت مواجهند، بدانند ملت ایران بر آرمان‌های انقلاب تا پای جان ایستاده‌ است.

ملت ایران راه درست امام و رهبری را به خوبی یافته و هرگز از آرمان‌های امام و انقلاب عقب‌نشینی نخواهد كرد. كسانی كه در این روزها و ماه‌ها با اقدامات خود شعله‌های اختلاف را دامن زده‌اند در پس راهپیمایی ۲۲ بهمن به خود بیایند و را از مقابل ملت كنار بروند و با ملت همراه باشند.

در مراسمی در مسجد زین العابدین قم: فكری كه امام آن را پایه انقلاب قرار داد، از افكار انحرافی راهش جدا بود . این تفكر اسلامی را خیلی‌ها قبول نداشتند و الان برخی روشنفكران كه در دوران دوم خرداد به عرصه آمدند، می‌گویند ما این تفكر را قبول نداریم و دنبال یك نوع ارتجاع به سمت گرایش‌های فردی هستند.

متاسفیم كه در سال‌های گذشته از جهاد به عنوان خشونت یاد می‌كردند كه در واقع اینطور نیست. امام شهدا را نور انقلاب می‌دانستند و می‌فرمودند شهادت چراغ هدایت ، هدیه الهی و فخر ملت‌هاست.جهاد هم جنبه فردی و هم جنبه حیات بخش برای جامعه دارد و اگر امروز بسیاری از جوامع اسلامی در ذلت بسر می‌برند به خاطر نداشتن همین روحیه جهادی است.

در ۲۰۰ سال گذشته هر جنگی در كشور رخ می‌داد، بعد از آن قسمتی از سرزمینمان جدا می‌شد. چون این مردم روحیه جهاد نداشتند و اهل رفاه بودند. انقلاب اسلامی وقتی پیروز شد غرب و شرق به ایران فشار آوردند، اما همین خصوصیت جهادی و شهادت كه امام در این ملت بوجود آورد باعث شد در برابر همه آنها بایستند.

ما باید نسبت به سرنوشت دیگر مسلمانان غیرت داشته باشیم و اهل تسامح نباشیم . باید متاسفم باشیم كه بعد از ۳۱ سال برخی از افراد آمدند و گفتند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران’. این شعار، شعار اسلام و انقلاب و حتی ایران نیست، بلكه شعار بی‌غیرتی است و این شعار مربوط به فرزندان انقلاب نبوده است.

وزیر خارجه آمریكا در مصاحبه‌ای گفت كه ما نسبت به كسانی كه این شعارها را دادند سوگواریم. ما هم به آنها پاسخ می‌دهیم كه سوگوار باشید، اما فریاد ملت ایران را در ۲۲ بهمن خواهید دید.
فرهنگ انقلاب تفكر منبسط برای شئونات مختلف بود و روحیه جهادی هم یك محور بود و آنها می‌خواهند همین راه را منحرف كنند و این خصوصیت را از بین ببرند، اما بدانند كه شیعه مرتضی علی می‌داند كجا باید شمشیر بزند و كجا روحیه لطف و مهربانی داشته باشد.

خصوصیت دیگر انقلاب و راه امام عدالت‌خواهی بود.عدالت‌خواهی انقلاب اسلامی مطابق با فرهنگ اسلامی و با جوامع دیگر متفاوت است. همانطور كه تعریف آزادی با مكاتب دیگر تفاوت دارد. در دوران دوم خرداد و در این جریانات اخیر حقایق اصلی انقلاب فراموش شد كه باید شعارهای اصلی انقلاب رونق داشته باشد، نه برخی از حرف‌هایی كه ریشه ندارد.

{خطاب به سران استكبار و آمریكا} خاك عالم بر سرتان اگر فكر كردید با ۵۰ میلیارد دلار می‌توانید حركت انقلاب را منحرف كنید. انقلاب اسلامی ما ریشه و وزن دارد و اگر در حكومت اشتباهاتی هم رخ دهد، انقلاب قدرت اصلاح آن‌را دارد. شما به گرفتاری‌های خود برسید در افغانستان و عراق و جاهای دیگر مشكلات خود را حل كنید.

در ماه‌های اخیر شاهد برخی بگومگوها بودیم . این جدال‌ها و ستیزه با انقلاب به ضرر انقلاب است. این افرادی كه در این راه جدال كردند، راه اشتباه می‌رفتند و باید عبرت بگیرند. این جدال است كه حكمت را از بین می‌برد، اگر می‌خواهیم راه امام  و انقلاب را برویم باید تودهنی به این فتنه بزنیم.
اختلاف افكنی در جامعه گناه است. رهبر معظم انقلاب فرمودند كه خواص وظیفه خود را انجام دهند. دلیلش این است كه این اختلافات باعث فرسایش در كشور می‌شود و وزن كشور را پایین می‌آورد و فضای كشور را تنگ می‌كند و مردم ما در ۲۲ بهمن دراین فرازو فرودها پاسخ می‌دهند تا راه كشور هموار شود و سخن ملت سخن تمام كننده خواهد بود.

۲۹ بهمن
در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ۸۸ پروژه‌ی عمرانی، خدماتی و ترافیكی شهرداری قم: فضاحت‌آور همین حرف‌هایی است كه مسوولان آمریكایی چند روز گذشته مطرح كردند كه نگران وضع مجلس، دولت و رهبری در ایران هستند و این برای دولت آمریكا اسف‌آور است كه دچار نوعی آشفتگی سیاسی شده است و احتمالا رقابت‌های انتخاباتی در آمریكا هم‌چنان ادامه دارد.
وحدتی كه حول مفهوم ولایت در كشور وجود دارد یك عامل اساسی برای توسعه‌ی كشور است. هركسی در آن رخنه ایجاد كند مزاحم است و در طریق همان كسانی كه سنگ‌اندازی می‌كنند تفسیر می‌شود و ما امروز بیش از هر زمانی احتیاج به آرامش در كشور داریم تا بتوانیم به توسعه برسیم.

۲ دی
در صحن علنی: حضور حماسی مردم در ۲۲ بهمن، گفت: این حضور حماسی به نحوی بود كه طراحی‌های سیاسی سلطه‌گران آمریكایی و غربی را به سخره گرفت و آنان را دچار آشفتگی تحلیل كرد، آنگونه كه تاب نیاوردند و مسوولان آمریكایی با شتابزدگی به سفرهای منطقه‌ای پناه آوردند تا شاید نوعی ابهت تصعنی برای خویش فراهم نمایند. اما حالت نسیان سیاسی این پیش‌مرگان دیپلماتیك بسیار اسف‌آور است كه تا چند روز پیش سخن از مبارزه با نظام جمهوری اسلامی سر می‌دادند و بودجه‌ای برای تحلیل بنیه نظام مصروف نمودند، یكباره در سفر خویش نگران از جایگزینی دولت، رهبری و مجلس با دیكتاتوری نظامی شدند.
آقای اوباما تا دیر نشده باید فكری به حال وزیر خارجه‌ خود كند كه ظاهرا هنوز از میدان رقابت‌های انتخاباتی خارج نشده و منافع ملی آمریكا را به سادگی به مسلخ می‌برد.

كلام متین رهبر معظم انقلاب اسلامی، متن پیام راهپیمایی ملت در ۲۲ بهمن بود كه فرمود به صراحت اعلام می‌كنیم ما با استكبار و نظام سلطه و تسلط چند كشور بر جهان مخالفیم و با آن مبارزه می‌كنیم و نخواهیم گذاشت این چند دولت با سرنوشت دنیا بازی كنند.
شرایط نشان می‌دهد كه تمامی نیروهای وفادار به انقلاب بیش از هر زمان دیگری باید با پرهیز از اختلافات به وحدت درونی تمركز نمایند و در مقابل فتنه‌انگیزی آنان یك صدا و با محوریت قانون اساسی و رهبری با استواری از منافع ملی كشور دفاع كنند.

در شرایط فعلی و با اتمام حجت ملت در ۲۲ بهمن هر گونه حرف، سخن و اقدام اختلاف‌انگیز و فتنه‌گرایانه همسویی با دشمن است. مسوولان قوای مختلف باید با كار و تلاش صمیمانه پاسخ حمایت مردمی را به درستی بدهند.

۷ دی
در اجتماع دیپلمات‌ها و سیاستمداران ژاپنی در شورای بین الملل تعاملات دوستانه این کشور: ایران و ژاپن اکنون از حکومت‌های دموکراتیک برخوردارند و هر دو کشور نیز در گذشته دارای حکومت‌های غیرانتخابی بودند.

تمامی مسوولان ایرانی با رای مرم انتخاب می‌شوند. ما با انقلاب اسلامی دیکتاتوری شاه را از بین برده و به دموکراسی تبدیل کردیم.
{ با اشاره به حضور ۸۵ درصدی مردم در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران} در ایران صداهای مختلفی وجود دارد که این همان مسیر دموکراسی است و ما آن را امری مفید برای تکامل جامعه می‌دانیم، چرا که تک صدایی و دیکتاتوری نه تنها حیات نیست بلکه مرگ است.
ایران و ژاپن هر دو دارای پارلمان‌های قوی هستند و در ایران هیچ کس نمی‌تواند پارلمان را منحل کند.

۲۵ دی
در نشست مطبوعاتی: ما در این سال موضوع انتخابات ایران را داشتیم و ملت ایران با شور و شعف بسیار در انتخابات شركت كردند كه این یك نماد مهمی است برای همگرایی و تحرك آنها به جمهوریت نظام و ایجاد یك فرآیند دموكراتیك در كشور و حضور ۸۵ درصدی در انتخابات بسیار جذاب برای كشورهای دیگر بود. اما پس از اتفاقات بعد از آن مشخص شد كه بسیاری در قبل و بعد از آن دسایسی را داشتند تا این ارزش‌ها را از بین ببرند و با روش‌های مختلفی این دسیسه‌ها روشن شد.
البته یك عده‌ای در داخل با این دسیسه‌ها فریب خوردند و باعث شدند كه زحماتی برای كشور ایجاد شود. اما خوشبختانه آنها با شكست مواجه شدند و ملت ایران با هوشیاری و تبعیت از رهنمودهای داهیانه‌ی رهبری توانستند از آن موج تصنعی عبور كنند. از دستاوردهای این اتفاقات توانمندی حل مسائل پیچیده از سوی ملت و ظرافت و دقت در حفظ و صیانت كشور و هم‌چنین توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری بود.

با توجه به این‌كه مقام معظم رهبری بارها تاكید كردند كه همه‌ی افراد كشور در هر مسوولیتی و هر جایگاهی كه هستند باید حركت‌شان قانونی باشد، بنابراین این حركت در مسیر قانون بسیار دستاورد بزرگی است و در هر شرایطی باید قانون حاكم باشد.

{چرا برخی در مجلس به دنبال محاكمه فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستند } به طور طبیعی مجلس جای این‌گونه بحث‌ها است. پارلمانی كه افكار مختلف در آن حضور دارند طبیعتا نگاه‌های مختلفی هم دارد اما در كل طرح این موضوعات باید توسط قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گیرد تا برای مردم چیزی مبهم باقی نماند. هر كس در هر جایی كه قرار دارد اگر نسبت به او سوال و شبهه‌ای به وجود آمده قوه قضائیه موظف است كه این مسئله را برای شفاف‌سازی افكار عمومی رسیدگی كند.
هیچكس در برابر اجرای قانون مصونیت ندارد. همه باید در برابر تخلفات و اجرای آن یكسان باشند و همه باید تابع آن باشند.

كل بحث واكنش نسبت به حوادث پس از انتخابات و حوادث روز عاشورا از مجلس شكل گرفت كه مجلس از ابتدا نسبت به آن موضع داشت و باعث شد مردم نیز به صحنه بیایند. هم‌چنین فراكسیون اصولگرایان فراكسیون اكثریت مجلس است كه افراد با سلایق مختلف در آن حضور دارند و در مورد مسائل استراتژیك دارای نظر است.

{درباره گزارش كمیسیون امنیت ملی از حوادث بعد از انتخابات و حوادث روز عاشورا}: این گزارش در صحن علنی مجلس هم خوانده شد و نتیجه آن هم به كمیسیون اصل ۹۰ و قوه قضاییه ارائه شد. همه تلاش ما این بود كه با این موضوع به نحو دقیقی برخورد شود تا مسیر منافع ملت همواره محفوظ باشد.

انتهای پیام / ۱۰۱ /
https://qomnews.ir/vdci.pawct1azvbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما