دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : 7956
الهی خبر داد:

راه‌اندازی واحد ثبت‌نام بانک خون بند ناف در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیر پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان قم از راه‌اندازی واحد ثبت‌نام بانک خون بند ناف در قم در آینده خبر داد.
راه‌اندازی واحد ثبت‌نام بانک خون بند ناف در قم
به گزارش قم نیوز، علی الهی امروز با اشاره به راه‌اندازی واحد ثبت‌نام بانک خون بند ناف اظهار داشت: اقدامات اولیه درباره تاسیس این واحد در حال انجام است تا در قم واحد ثبت‌نام و پذیره‌نویسی مادران باردار برای ذخیره خون بند ناف نوزادانشان راه‌اندازی شود.

وی افزود: واحد ثبت‌نام بانک خون بند ناف باید به شکل فنی در بیمارستان انجام شود تا به محض تولد فرزند این خون از بند ناف نوزاد گرفته شود.

مدیر پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان قم عنوان کرد: واحد ثبت‌نام بانک خون بند ناف به ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف نوزادان می‌پردازد تا اگر نوزاد و همچنین سایر بیماران به استفاده از سلول‌های بنیادی نیاز داشته باشد به شکل رایگان در اختیارشان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از مادران واجد شرایط در مرکز ثبت‌نام خون بند ناف ثبت‌نام می‌شود، گفت: معاینات لازم از مادران صورت می‌گیرد و اگر مشکل و ایرادی برای اهدای خون بند ناف نوزادان نداشته باشند برای اهدای خون بند ناف نوزادان کاندیدا می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: برخی از مراکز به صورت خصوصی با دریافت هزینه از والدین، خون بند ناف نوزادان را ذخیره می‌کنند.

وی با اشاره به کاربردهای سلول‌های بنیادی ابراز داشت: این سلول در بیماری سرطان، نارسایی بافتی و بیماری‌های غددی به بیمار تزریق و جایگزین سلول‌های ناقص می‌شود و به تدریج سلامتی را به فرد بیمار بر می‌گرداند.

خون بند ناف خونی است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقی می‌ماند و همراه آن به دور انداخته می‌شود و این خون علاوه بر یاخته‌های خونی منبعی غنی از یاخته‌های بنیادی خون‌ساز است.

یاخته‌های بنیادی خون‌ساز می‌توانند با جایگزین شدن در مغز استخوان فرد بیمار، تامین‌کننده یاخته‌های خونی جدید باشند.

ویژگی مهم یاخته‌های خونی بند ناف عدم تکامل یاخته‌های خونی از جمله لنفوسیت‌های آن است که در نتیجه احتمال در پیوندهای انجام‌ شده با این یاخته‌ها در مقایسه با پیوندهای مغز استخوان بسیار کمتر خواهد بود.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که یاخته‌های بنیادی خون‌ساز توانایی تمایز به سایر یاخته‌ها را نیز دارند که می‌توانند افق جدیدی را برای درمان بیماری‌ها در آینده‌ای نزدیک ترسیم کنند.

منابع اصلی یاخته‌های بنیادی شامل مغز استخوان، بند ناف و جفت بوده و امروزه استفاده از این یاخته‌ها برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در حال گسترش است.

یاخته‌های بنیادی توانایی تکثیر نامحدود خود را دارند تا در حالت نامتمایز باقی بمانند، بنابراین قادر به ایجاد هر نوع یاخته‌ای در بدن هستند.

سلول‌های بنیادین می‌توانند مورد تأثیر عوامل رشد مختلف در محیط کشت به یاخته‌هایی با عملکردهای اختصاصی مانند یاخته‌های ماهیچه‌ای قلب یا یاخته‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس و... تبدیل شوند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdci.wayct1a3qbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما