جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : 45659
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
به بهانه سالروز رحلت امامزاده موسی مبرقع(ع) ؛

نگینی بر انگشتریِ همیشه درخشان قم

قم نيوز : قم نیوز: وجود بارگاه ملکوتی امامزاده موسی مبرقع(ع) و چهل اختران پس از حرم فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، به سان نگینی است که بر انگشتری همیشه درخشان قم مقدس، همواره جلوه نمایی وتلالو دارد.
نگینی بر انگشتریِ همیشه درخشان قم
به گزارش قم نیوز،  دل که رها شود از غصه ها و بندها و بنده های روزگار... با خود وقتی خلوت کند می جوید آن جا را که برایش با آرامش همراه است و همین است راز و رمز نهفته در امامزادگان و بقاع متبرکه شهرها و دیارها

به خصوص این روزها و در هیاهوی تمام ناشدنی دنیا و مافیها ، وقتی روح و روان آزرده خاطر از روزمرگی ها به دنبال مجالی درخور برای بازیابی خویشتنِ خویش است، بی گمان پناه بُردن به برخی اماکن می تواند طلیعه ای برای جلای روح و صفای باطن باشد و به راستی چه جایی بهتر از مراقد مطهر امامزادگان که به لطف الهی در شهر مقدس قم که تعداد آن ها کم هم نیست و البته و گل سرسبدشان نیز حریم ملکوتی دُخت بی مثال موسی بن جعفر(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) است که همگی مفتخر به زیست مؤمنانه تحت سایه ایشان هستیم.

حقیقتاً رفتن به این گونه اماکن با آن حس و حال زیبای معنوی به سان اکسیری است که ما را دست کم برای لحظاتی از حصار تنگ عادت ها و افکار مغشوش و پریشان و اضطراب آمیز می رهاند و فرصت خلوتی دیگربار به ما می دهد که این روزها حکم کیمیا را پیدا کرده است.

یکی از این اماکن که بی گمان زایران و مشتاقانش بارها و بارها چنین حس و حالی را از بودن در آن تجربه کرده اند، مرقد مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل جوادالائمه(ع) و همچنین مراقد مطهر چهل اختران است که در آستانه سالروز ارتحالشان قرار داریم.

از آن جا که تاریخ قم با تاریخ اسلام و به خصوص تشیع گره خورده و نیز به جهت عُلقه و شیفتگی خاص صدها ساله مردمان این دیار به خاندان اهل بیت(ع)، قمی ها همواره در طول تاریخ شهره بوده اند به محبت حضرات معصومین(ع) و این است که آن را آشیانه اهل بیت(ع) و محبان آن بزرگواران نام نهاده اند.

از این حیث کاملاً هم طبیعی است که یادمان ها و قطب های فرهنگی مهم این سامان متاثر از همین فضای مذهبی و دلدادگی باشد ، چنان که وجود افزون بر 400 امامزاده در این شهر و حوالی آن مؤید همین مدعاست.

جدای از حرم کریمه اهل بیت(س) و نیز مسجد مقدس جمکران که شهرتی نه فقط ملی که جهانی دارد، حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) و چهل اختران ، جلوه ای درخشان تر دارد که از دیرباز تاکنون نیز محور مهم فعالیت های فرهنگی با رویکرد و تمرکز بر فرهنگ دینی بوده است.

بسیاری از مورخان از جمله تاریخ نویسان و محدثان قمی معتقدند که حضرت موسی مبرقع(ع) از شهر کوفه به قم هجرت نموده و در همین شهر رحلت کرده و در محله ای که امروزه به محله چهل اختران نامیده می شود، به خاک سپرده شده است.

مرحوم محدث قمی(ره) صاحب کتاب شریف نهج البلاغه با استناد به تاریخ قم می‌نویسد: «موسی مبرقع جدّ سادات رضویه است و رشته اولادش تا به حال ـ بحمدالله ـ منقطع نگشته است و بسیاری از سادات، نسب ایشان به او منتهی می‌شود و او اول کسی است که از سادات رضویّه در سال 256 هـ . ق به قم وارد شده است.»

در کنار این امامزاده واجب التعظیم، یکی از نوه‌هایش به نام احمدبن محمد اعرج(ع) به خاک سپرده شده که این مرقد مطهر نیز مأوا و مأمن دل سپردگانی است که لحظات نابی را در فضای آسمانی این چهل ستاره و امامزاده موسی مبرقع (ع) سپری می کنند.

آن گونه که در تاریخ این بارگاه ملکوتی آمده تاریخ بنای بقعه چهل اختران بازمی گردد به سال 950 هجری قمری که البته در طول تاریخ چندین بار ، مرمت و بازسازی شده است.

آری ! اینجا کهکشانی از بهترین ستارگانی است که همگی در بندگی خدا سنگ تمام گذاشته اند و در آزمون دشوار ولایت مداری بالاترین نمره را از سازمان سنجش الهی دریافت کرده اند؛ در یک کلام خوب بوده اند و خوب زیسته اند و خوب از این دنیا به سرای دیگر عزیمت کرده اند.

 اینجا مرقد مطهر 40 بانوی عفیقه و پاکدامن ، 40 مرد پارسا و حق گو و نیز 25 کودک از سلاله سادات رضوی و برقعی است؛ چهل اخترانی که چندی است ضریحی به زیبایی ضریح حرم دُردانه سه ساله حضرت ارباب آن را دربر گرفته است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdci3qa5.t1aww2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما