يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : 26209

زلزله بزرگ‌ترین حادثه مشکل آفرین در کشور است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بزرگ‌ترین حادثه‌ای که در کشور می‌تواند مشکل آفرین باشد زلزله است و در 50 سال اخیر حدود 130 هزار نفر در اثر این حادثه در کشور جان باختند.
زلزله بزرگ‌ترین حادثه مشکل آفرین در کشور است
به گزارش قم نیوز، اسماعیل نجار قبل از ظهر یکشنبه در دوازدهمین نشست مدیران بحران کلان شهر‌های کشور که در شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران معادل ۳۲ هزارم درصد از وسعت جهان را به خود اختصاص داده است همواره با حوادث گوناگونی روبه رو است.

سالانه ۲میلیون نفر در کشور در معرض خطر زلزله قرار دارند

وی از احتمال وقوع ۳۲ حادثه در کشور خبر داد و تصریح کرد: به طور متوسط سالانه دو میلیون نفر در کشور در معرض خطر زلزله قرار دارند و از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی حدود ۳۰ درصد کشته‌های حادثه زلزله به ایران اختصاص دارد.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه در ۵۰ سال اخیر حدود ۱۴ زلزله بین ۶.۲ تا ۷.۷ ریشتر در ایران رخ داده است، گفت: این زلزله‌ها نزدیک به ۱۳۰ هزار کشته بر جای گذاشته و در این خصوص کشور ایران در آسیا مقام ۴ و در دنیا جزء هفت کشور قرار گرفته است و آسیب پذیری کشور ما در برابر زلزله حدود هزار برابر آمریکا و ژاپن است.

وی تصریح کرد: بسیاری از حوادث قابل پیش بینی و پیشگیری هستند مانند صاعقه و سیل که باید به آن توجه شود و اگر در همین سیل اخیر قم که اتفاق افتاده بود با وجود همه کمبود‌هایی که وجود داشت اگر تخلیه رودخانه و پیشگیری صورت نمی‌گرفت خسارات بیشتری بر جای می‌گذاشت.

زلزله بم در ۱۲ ثانیه جان ۳۴ هزار نفر را گرفت

نجار به حادثه زلزه بم که بعد از زلزله رودبار و زنجان بزرگترین حادثه در کشور بود اشاره کرد وگفت: این اتفاق ۱۲ ثانیه بود که در همین مدت جان ۳۴ هزار نفر را گرفت، ۱۹ هزار مجروح به جای گذاشت و ۷۰ هزار واحد مسکونی، تجاری و اداری را تخریب کرد که هزینه آشکار این زلزله دو هزار و صد میلیارد تومان بود و اگر هزینه پنهان آن را در نظر بگیریم این مبلغ چندین برابر می‌شود.

وی بزرگ‌ترین حادثه در کشور را که می‌تواند مشکل ایجاد کند زلزله دانست و افزود: این حادثه حتی می‌تواند امنیت ملی را هم به خطر اندازد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: باید با اینگونه مسائل علمی برخورد کرد مانند ژاپن که اگر اینگونه عمل نمی‌کرد اکنون چیزی از این کشور در برابر زلزله باقی نمانده بود.

برخورد علمی با مسائل

وی علمی برخورد کردن با مسائل را مختص مدیریت بحران ندانست و گفت: باید در همه مسائل با علم برخورد کرد و نباید منتظر نشست تا حوادث رخ دهند و به ما خسارت بزنند.

نجار در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: آیا موقع آن نرسیده است تا مهندسان ناظر مهرهای خود را در اختیار سازندگان قرار ندهند و به کار نظارت خود بپردازند.

وی با بیان اینکه خانه‌های ما که مکان آرامش و زندگیمان است باید از هر لحاظ امنیت داشته باشند، گفت: امروز باید همه پای کار آیند و همه دستگاه‌ها مانند نظام مهندسی و شهرداری‌ها دست به دست هم دهند و در کار‌های خود دقت داشته باشند.

خرید نردبان های بلند مختص کلان شهر‌ها

مشاور وزیر کشور از اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید نردبان های بلند مرتبه خبر داد که در اختیار کلان شهر‌‌ها قرار بگیرد و افزود: خرید تنها کافی نیست و آموزش و مراقبت و استفاده از ابزار را هم توجه کرد تا اتفاقاتی نظیر باز نشدن نردبام در هنگام حادثه دیگر رخ ندهد.

وی اظهار کرد: شناخت بحران بحث اساسی است و لیاقت مردم بیش از این خدماتی است که اکنون به آنها ارائه می‌شود و آموزش باید حرف اول را بزند در سطح مسؤلین، عمل کنندگان و در ‌‌نهایت در سطح مردم.

نجار این را هم بیان کرد: باید در ساخت خانه به جای توجه به داخل آن به کیفیت در ساخت توجه شود.

وی در پایان گفت: با توجه ۳ برابر شدن جمعیت تهران حدود ۶۷ درصد از واحد‌های مسکونی بالای ۳۵ سال عمر دارند پس نباید نگران وقوع حادثه بود و حال که نگران هستیم پس قوانین را در ساخت و ساز رعایت نکرده‌ایم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdci3rar.t1aqu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما