سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۲
کد مطلب : 51049
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
گزارشی خواندنی از طعم شیرین طلبگی؛

یک روز با سال اولی های حوزه

قم نيوز : قم نیوز: صبح زود که به مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز می رسم، در ورودی مدرسه چند نوجوان را می بینم که کیف و ساک به دست وارد مدرسه می شوند، از پرس و جویی که از نگهبانی می کنند معلوم است ناآشنا و غریب هستند ...
یک روز با سال اولی های حوزه
یک روز با سال اولی های حوزه

به گزارش قم نیوز، طلبه های پایه اول حوزه، نوجوان ها و جوان هایی دارای انگیزه های علمی و معنوی قوی هستند آنها نه براساس عرف عادی جامعه، بلکه با تحقیق، حوزه و عالم طلبگی را انتخاب کرده اند، هرکدام از این طلبه ها شاید مدت زمان زیادی را صرف کرده اند و با فکر و مشورت و زدودن تردیدها انتخاب نهایی را انجام داده اند، اما این تنها، آغاز کار است و راه پرپیچ و خمی را باید طی کنند.

آغاز یک صبح با نشاط با ورزش

صبح زود که به مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز می رسم، در ورودی این مدرسه چند نفر نوجوان را می بینم که کیف و ساک به دست وارد مدرسه می شوند، از پرس و جویی که از نگهبانی می کنند معلوم است ناآشنا و غریب هستند. 

وارد محوطه مدرسه که می شوم صدای جمعیتی را می شنوم که شمارش می کنند: یک، دو، سه... ؛ کمی که دقت می کنم دورتر و آن سوی حیاط مدرسه، حدودا 100 نفری دور هم حلقه زده و با لباس ورزشی در حال نرمش صبحگاهی هستند؛ دور یک حوض پر از آب که فواره آن نیز در حال آب پاشی است و درختانی سرسبز که حال و هوای بهاری را به محوطه این مدرسه علمیه بخشیده است.

نرمش صبحگاهی طلاب مدرسه علمیه حضرت ولی عصر عج تبریز

این ها همان سال اولی های حوزه علمیه هستند و امروز، روز اول آن ها در مدرسه علمیه است؛ نشاط و سرزندگی و شوق فراگرفتن علم از روی تک تک آن ها جاری است که هر نظاره گری را نیز به خود جلب می کند.

بعد از اتمام نرمش صبحگاهی و صرف صبحانه، همگی در حیات مدرسه به صف می شوند، معاون آموزشی مدرسه، میکروفون به دست آن ها را به نظم و آمادگی برای ورود به نمازخانه دعوت می کند.

بعد از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و مراسم گارد پرچم، دعای امام زمان(عج) قرائت می شود. سپس طلاب تازه وارد با انداختن چفیه بر گردن، از زیر قرآن کریم عبور می کنند و راهی نمازخانه مدرسه، محل برگزاری مراسم میثاق طلبگی می شوند.

مراسم میثاق طلبگی

تنها تحصیل علم و تقوا

«میثاق طلبگی» عنوان مراسمی است که ویژه طلاب جدیدالورود برگزار می شود، اما نه در اول ماه مهر،تیرماه، ماه مهر این سال اولی ها است .

حجت الاسلام علی انتظاری مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی

حجت الاسلام علی انتظاری مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی سخنران این مراسم است، وی در ابتدای سخنان خود ضمن خوش آمدگویی به طلاب تازه وارد می گوید: توفیق خدا نصیب شما شده است که امروز در این محفل نشسته اید و خود را برای یک دوره سخت و شیرین آماده می کنید، همه شما باید از همین امروز با تلاش مستمر در راه تهذیب و تحصیل قدم بردارید.

وی با بیان اینکه از امروز که وارد مدرسه علمیه شده اید باید برنامه های حاشیه ای زندگی خود را رها کنید، ادامه می دهد: فکر دوستان و بازی و حتی ازدواج را باید در این سن از فکر خود بیرون کنید، شبانه روز باید در فکر تحصیل علم و تقوا باشید و تفکر و دل مشغولی در غیر از این موارد، به هدف بزرگ شما آسیب می زند.

دقت و سخت گیری در گزینش طلاب جدیدالورود

حجت الاسلام صمد ناصری مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) نیز در ابتدای این مراسم به تشریح نحوه گزینش طلاب جدیدالورود اشاره و تصریح می کند: شما از بین صدها نفر بعد از آزمون و مصاحبه برای تحصیل در مدرسه علمیه انتخاب شده اید که برای گزینش نهایی، سه مرحله مصاحبه صورت گرفته و بعد از جمع بندی و میانگین امتیازها، نفرات برتر برای تحصیل در مدرسه علمیه گزینش شده اند.

حجت الاسلام صمد ناصری مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج)

وی همچنین با اشاره به ضرورت برنامه ریزی دقیق در تحصیل علم اظهار می دارد: درس های اصلی از قبیل صرف و نحو که پایه دروس دیگر هستند حتما باید مورد مباحثه قرار گیرند تا ماندگاری بیشتری را در ذهن داشته باشند، طلبه ها بهتر است درسهای هر روز را مرتب بخوانند.

حجت الاسلام ناصری ادامه می دهد: برخی از طلبه ها در بدو ورود به مدرسه علمیه پیش از آنکه به فکر تحصیل علم باشند، از عالم و آدم انتقاد می کنند مدیر را متهم به بی تدبیری می کنند و به فکر تغییر کلاس و استاد مربوطه هستند و با نگاه آرمانی می خواهند حوزه و محیط را عوض کنند، اینها به جای درس خواندن وقت خود را با این سوژه های حاشیه ای پر می کنند و از نظر درسی افت می کنند، یک طلبه ممتاز و موفق باید فارغ از همه این بحث ها تنها به فکر درس خواندن باشد.

دوره شیرین حجره نشینی

حجره نشینی از دوره های شیرین طلبگی است، آشنایی با دوستان جدید و زندگی شبانه روزی در کنار آن ها، هم مباحثگی، اقامه نماز جماعت، سر یک سفره غذا خوردن و ... از سختی ها و لذت های این دوران به شمار می رود.

با یکی از این طلبه ها جدیدالورود که در حجره نشسته است صحبت می کنم، می گوید: بعد از اینکه تصمیم قاطع برای ورود به حوزه علمیه گرفتم، با نیت خالص کار خود را آغاز کردم، چرا که یک طلبه وقتی وارد حوزه علمیه می شود باید ابتدا با خدا میثاق ببندد و در راه این میثاق و عهدی که با پروردگار خود بسته متعهد باشد.

وی که در این چند روز، سختی های دوری از خانه و خانواده را لمس کرده ادامه می دهد: دوری از خانواده یکی از سخت ترین لحظه های دوران طلبگی است، زمانی که وارد این عرصه شدیم باید همه سختی ها و مشکلات را تحمل کنیم، باید در مسیری که وارد شدیم با صاحب اصلی حوزه یعنی امام زمان(عج) پیمان ببندیم و تلاش کنیم که هیچ گاه میان ما و صاحب اصلی حوزه فاصله ایجاد نشود.

این طلبه  سال اولی که قرآن در دست دارد، عنوان می کند: قرآن، مفاتیح، رساله عملیه و کتب درسی مهم ترین کتاب هایی هستند که وجود آنها در حجره ها ضروری است.

میثاق طلبگی

سبک زندگی طلبگی

طلبه دیگری که در محوطه مدرسه در حال قدم زدن است، توجهم را به خود جلب می کند، خیلی درگیر فکر و خیال است و این را از نگاه ها و کوتاهی و بلندی قدم هایش می توان حدس زد.

محسن که ساکن شهر تبریز است، می گوید: با ورود به مدرسه علمیه یک دوره جدیدی را در زندگی خود تجربه می کنم که کمی برایم نا آشناست و همین مساله هم فکرم را مشغول کرده  است.

وی ادامه می دهد: دوره طلبگی، یک سبک زندگی خاصی است و برای تحصیل بهتر در مدرسه علمیه باید از همین روزهای اول، خود را با آن شرایط هماهنگ کنیم.

وقتی از او می پرسم با دوستان جدیدی که در این مدرسه با آن ها آشنا شده اید راضی هستید؟ می خندد و می گوید: ما باید در انتخاب دوست دقت کنیم، اگر دوست نامناسبی با طلبه ای همراه باشد به یقین آن طلبه نمی تواند مسیر کمال و رشد را طی کند، حتی برخی مواقع یک دوست نامناسب زمینه خروج یک طلبه از مسیر طلبگی را فراهم می کند.

میثاق طلبگی

یادمان باشد...

 وجود حوزه های علمیه که به برکت انقلاب اسلامی، هر ساله نیز به تعداد آن ها افزوده می شود و شاهد گسترش این مدارس هستیم، یک فرصت مغتنم برای نوجوانان و جوانان علاقمند به تبلیغ مکتب اسلام است.

طلابی که فرصت حضور در این مدارس را پیدا کرده اند، باید از امکانات فراهم شده در جهت فراگیری علوم دینی به خوبی بهره بگیرند، امروز نظام اسلامی زمینه رشد و ارتقای دینی جامعه را فراهم کرده است.

یادمان باشد همین اولین روز طلبگی نیز بعد از سال ها به سرعت برق و باد، به یک خاطره در زندگی مان تبدیل می شود که ای کاش در آن روز که در حال مرور این خاطره ها هستیم، سعادت به تن کردن لباس روحانیت را پیدا کرده باشیم...

انتهای پیام / 137

https://qomnews.ir/vdci3uaw.t1az52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما