سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : 31924
قم نگار گزارش می‌دهد؛

نور بر دستان بقییع تشییع می‌شود / وصال امام عالم به دیدار علم مطلق

قم نيوز : قم نگار: امام جعفر صادق (ع) که هر آنچه علم و دانش است و اندیشه تشیع در پله ششم توسط ایشان ماندگار و بسط داده شد حالا قله دیدار معبودش را فتح می‌کند؛ فاتحی که قله‌های دانش خداوندی را یک‌به‌یک فتح کرده بود و به‌حق وارث راستینی برای پدر بزرگوارش بود.
نور بر دستان بقییع تشییع می‌شود / وصال امام عالم به دیدار علم مطلق
به گزارش قم نگار، بقیع امروز به انتظار ورود عزیزی به سوگ نشسته است؛ غمی جانکاه آسمان مدینه را فراگرفته است فوج فرشته‏‌های عزادار، در نقطه ‏ای به نام بقیع، فرود می‏ آیند، آمده‌اند تا حکایت تلخی را بسرایند، نوری بر دستان مدینه تشییع می‏‌شود، حالا نوبت امام علم است که به‌سوی معبود بشتابد، وصالی که سال‌ها انتظارش را می‌کشید.

امام جعفر صادق (ع) که هر آنچه علم و دانش است و اندیشه تشیع در پله ششم توسط ایشان ماندگار و بسط داده شد حالا قله دیدار معبودش را فتح می‌کند؛ فاتحی که قله‌های دانش خداوندی را یک‌به‌یک فتح کرده بود و به‌حق وارث راستینی برای پدر بزرگوارش بود.

همان امامی که در تمام دوراهی‌ها و تنگناهای زمان می‌توان به نصایح گوهر بارش استناد کرد و راه درست و راستین را برگزید؛ آنگاه‌که در لحظه‌های آخر عمر گرانقدرش فرمود «شفاعت ما شامل حال کسی که به نماز بی‏اعتنا باشد، نخواهد شد...» چراغ راه گمراهان شد و روشنگر صراط مستقیم ...

آیت‌الله سید محمد غروی با اشاره به اینکه ائمه و امامان ما در فضیلت‌های اخلاقی داری رتبه‌بندی و درجه‌بندی نیستند، اظهار داشت: چنین نیست که برخی از امامان ما در جهاد و شجاعت و یا رسیدگی به فقرا درجه بالاتر و بقیه درجه پایین‌تری داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین بابیان اینکه مقام ولایت، امامت، جایگاه و کرامت‌های انسانی امامان حدوداً در یک حد و اندازه بوده است، افزود: اما شیوه‌ها و روش‌هایی که برمی‌گزینند متناسب با شرایط و زمینه‌های زمان خود تفاوت می‌کرد.

حوزه و دانشگاه و علم و عالم امروز وام‌دار اوست هنوز هم دنیا، از شکوه جاری او وام می‏گیرد. هنوز هم خورشید، از چشمان او تقلید می‏کند. دانشگاه، به نام او زنده است؛ حوزه از زلال دانش او آب می‏‌خورد و عطش دانش‏‌اندوزی راهیان عشق، با کلام او سیراب می‏‌شود.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه بیشترین روایات اهل‌بیت در رابطه با زمینه‌های مختلف اعتقادی و فقهی و اخلاقی را از امام صادق داریم، افزود: مذهب جعفری به‌این‌علت نام‌گذاری شده است که در آن زمان فرقه‌ها و مذاهب مختلفی نمود پیدا کرد و امام جعفر صادق (ع) در آن زمان تکمیل‌کننده‌ی اسلام واقعی بودند.

تو حسینی بودی که شهید راه علم و نشر دین شدی درک کردی که مهم‏ترین وظیفه امامت امروز تو ترویج فقه است. ولایت و امامت و اطاعت از امامت را به شاگردانت آموختی تا دنیا، طعم امامت تو را بچشد؛ و منصور دوانیقی هایی را تربیت کردی تا امروز ما به دین خود ببالیم و خوب می‌دانیم که آن را از توداریم.

بی‌جهت نیست که مؤسس مذهب جعفر خوانده می‌شوی ایمان را به بازارهای شهرآوردی؛ و تن‌به‌تن با دروغ‏های بافته‌شده به نام احادیث جعلی پنجه درافکندی؛ به میان مدرسه‏های «اصحاب کلام» رفتی تا پرده از کلام پیامبر برداری؛ خرمن خرافات را سوزاندی و در برابر بدعت‏ها ایستادی تا آینه دین الهی زنگار نگیرد و شفاف بماند؛ و شفافیت دین را نسل به نسل در میان شاگردانت انتقال یافت و به دست ما رسید.

آیت‌الله غروی با ذکر این نکته که بنی‌عباس هم جلوی این نشر را نمی‌گرفتند، خاطرنشان کرد: بنی‌عباس احساس می‌کرد که هرچه علما درگیر سائل فرهنگی شوند آن‌ها را از انجام کار سیاسی بازمی‌دارد.

عضو جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه درهای فرهنگی در دنیا گشوده شد و حتی معارف اسلام به رم و کشورهای اروپایی هم رسید، افزود: به کمک خود بنی‌عباس که درهای نشر مفاهیم را گشوده بودند اهل‌بیت هم این فرصت را برای انتقال مفاهیم و توضیح و نبین احکام دین مناسب دانستند و به نشر هر چه بیشتر آن پرداختند.

حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ (ع) رئيس‌ مذهب‌ جعفرى‌ در روز ۱۷ ربیع‌الاول‌ سال‌ ۸۳ هجرى‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. فرزند امام باقر (ع) که کنیه‌اش ابوعبدالله «و لقبش‌» صادق‌" است‌. حضرت‌ صادق‌ تا سن‌ ۱۲ سالگى‌ معاصر جد گرامی‌اش‌ حضرت‌ سجاد بود و مسلماً تربيت اوليه‌ او تحت‌ نظر آن‌ بزرگوار صورت‌ گرفته‌ و از خرمن‌ دانش‌ جدش‌ خوشه‌چينى‌ كرده‌ است‌.

پس‌ از رحلت‌ امام‌ چهارم‌ مدت‌ ۱۹ سال‌ نيز در خدمت‌ پدر بزرگوارش‌ امام‌ محمدباقر (ع‌) زندگى‌ كرد و با اين‌ ترتيب‌ ۳۱ سال‌ از دوران‌ عمر خود را در خدمت‌ جد و پدر بزرگوار خود كه‌ هر يك‌ از آنان‌ در زمان‌ خويش‌ حجت‌ خدا بودند و از مبدأ فيض‌ كسب‌ نور مى‌نمودند گذرانيد.

صرف‌نظر از جنبه‌ الهى‌ و افاضات‌ رحمانى‌ كه‌ هر امامى‌ آن‌ را دار مى‌باشد، بهره‌مندى‌ از محضر پدر و جد بزرگوارش‌ موجب‌ شد كه‌ آن‌ حضرت‌ بااستعداد ذاتى‌ و شم‌ علمى‌ و ذكاوت‌ بسيار، به‌ حد كمال‌ علم‌ و ادب‌ رسيد و در عصر خود بزرگ‌ترین‌ قهرمان‌ علم‌ و دانش‌ گرديد.

آیت‌الله غروی با اشاره به اینکه فرصت بسیار مهمی در زمان امام باقر (ع) پدید آمد و در زمان امام صادق (ع) ادامه پیدا کرد، تصریح کرد: البته در اواخر دوران امام صادق (ع) بازهم فشار فوق‌العاده شد و بسیاری از افراد جرئت و توان ملاقات با ایشان را نداشتند و تنها عده‌ای معدود و در زمان کم اجازه دیدار ایشان را داشتند.

در دوره‌ی ۳۴ ساله امامتش مکتب جعفری را پایه‌ریزی کرد و موجب‌ بازسازى‌ وزنده‌ نگه‌داشتن‌ شريعت‌ محمدى‌ (ص‌) گرديد.
امام صادق (ع) همزمان بود با دو خاندان بنی‌عباس و بنی‌امیه که هرکدام به نحوی مقدمات رنج ائمه را فراهم می‌کردند، چنانكه‌ امام‌ صادق‌ (ع‌) در ۱۰ سال‌ آخر عمر شريفش‌ در ناامنى‌ و ناراحتى‌ بيشترى‌ بسر مى‌برد.

آیت‌الله غروی با تاکیدبر اینکه گاهی شرایط به‌گونه‌ای برای امامان فراهم می‌شد که می‌توانستند هدف‌های بزرگ را ظهور و بروز بخشند، تأکید کرد: در زمان امام صادق (ع) و امام باقر (ع) همچنین زمینه‌ای وجود داشت که توانستند باتربیت شاگردان مختلف در حفظ مکتب تشییع گام بلندی بردارند.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به نشر علم دین توسط امام صادق (ع) افزود: اهل‌بیت در این زمان مسئله مهم‌تر که مفاهیم اسلام بود را انتخاب کردند مباحث عبادی، معاملاتی، اخلاقی و اقتصادی را برای اقدام مهم‌تر دانستند.

آیت‌الله غر وی بابیان اینکه در دو سه دهه فرصت مناسبی برای امام باقر (ع) و امام صادق (ع) به وجود آمده بود که به بهترین نحو از آن استفاده کردند، تاکیدکرد: به جهت از بین رفتن حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس و نوپا بودن بنی‌عباس این فرصت طلایی برای امام صادق (ع) به وجود آمد.

وی در ادامه افزود: اسلامی که قرآن و عترت را باهم دارند و مکمل اهل‌بیت است اسلام راستین است، به این اعتبار از امام جعفر صادق به‌عنوان مؤسس مذهب جعفری نام‌برده می‌شود نه اینکه ایشان مؤسس مذهب جدیدی باشند.

امام صادق (ع) هنوز ادامه دارد و تا روزی که عطر امامت جاری باشد، ما عطر او را احساس خواهیم کرد.

منادی اتحاد و انسجام اسلامی که وحدت اسلامی، ریشه در درس‏های ادوارد، انسجام اسلامی، با کلام او گره‌خورده است و عطرش در جان وحدت و روح انسجام، دویده است. درس‏های او، دست‏های اتحاد و یکپارچگی ملت‏های مسلمان‏اند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdci53ap.t1azr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما