جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : 13654
ولایتی در جمع خبرنگاران قم

همه مشکلات ناشی از تحریم‌ نیست

قم نيوز : قم نیوز: دکتر علی‌اکبر ولایتی عضو ائتلاف پیشرفت در جمع خبرنگاران استان قم به سوالات مختلف آنان درباره تداوم پرداخت یارانه، نحوه انتخاب اعضای کابینه و نحوه ساماندهی فضای اقتصادی کشور پاسخ داد.
همه مشکلات ناشی از تحریم‌ نیست
به گزارش قم نیوز، عضو ائتلاف پیشرفت که برای انجام چند دیدار و سخنرانی، به شهر مقدس قم سفر کرده بود در آخرین برنامه رسمی خود به گفتگو با اهالی رسانه پرداخت و به سوالات مختلف خبرنگاران در موضوعاتی چون تداوم پرداخت یارانه، نحوه انتخاب اعضای کابینه و نحوه ساماندهی فضای اقتصادی کشور پرداخت.

دکتر ولایتی در پاسخ به اولین سوال خبرنگاران درباره نحوه مواجهه با برخی تهدیدها و افشاگری های موجود در فضای انتخابات گفت: انتخابات صحنه رقابت است و در صحنه رقابت، تصور بروز تهدید نیز وجود دارد و برخی فعالیتهای اینچنینی و اعلام نظرها، غیرمنتظره نیست؛ گرچه غیرطبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه با آمادگی کامل پاسخگوی همه سوالات درباره خود از زمان دانشجویی تاکنون است، یادآور شد: کمتر کسی مانند بنده با کشورهای مختلف جهان مذاکرات پیچیده داشته و با سیاستمداران با سابقه دنیا گفتگوها و مذاکرات مهم و حیاتی برگزار کرده است که از جمله آن می توان قطعنامه ۵۹۸، مذاکرات بین گروههای افغان، گروههای لبنانی مانند امل و حزب الله، مذاکرات با گروههای فلسطینی، آشتی بین برخی کشورهای آفریقایی مانند سودان و اوگاندا و مسئله بوسنی اشاره کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مدت ۱۶ سال، در جمع بندی موارد فوق گفت: با این سابقه، به دیدگاهها و افراد مختلف عادت کرده ایم و این تهدیدها نیز ما را از میدان بیرون نمی کند.

همه مشکلات از تحریم ها نیست
این عضو ائتلاف پیشرفت همچنین درباره نحوه تلاش دولت برای تایید صلاحیت کاندیدای مدنظر خود و شایعاتی که در این زمینه بیان می شود، تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که شورای نگهبان وظیفه خود را خوب می داند، همیشه مدبرانه عمل کرده و در مقابل هیچ فشاری تسلیم نمی شود چراکه ملاکشان برای اعلام نظر، حق است.

ولایتی در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران درباره اعلام راه حلهای ائتلاف پیشرفت برای حل مشکلات جامعه و تحقق شعار امسال گفت: انتخابات پیش رو در نوع خود بی نظیر است و عبور ملت از این شرایط، یک حرکت حماسی می خواهد چراکه در حوزه اقتصاد تحریم های بیگانه از یک سو و تدبیرهای داخلی از سوی دیگر وجود دارد و باید توجه داشت که همه مشکلات از تحریم ها نیست و اگر مطابق برنامه پنجم توسعه و قوانین گام برداریم و مدبرانه حرکت کنیم، می توانیم مشکلات را حل کنیم.

نباید سرنوشت موضوعات حساس و ملی را به افراد بی تجربه واگذار کنیم
وی در ادامه حرکت قانونی و کامل در عرصه هدفمندی یارانه ها را یک نکته مهم برشمرد و افزود: باید به تدریج درامدهای نفتی به سمت صادرات غیرنفتی گسترش یابد و از سوی دیگر تلاش برای خودکفایی صورت بگیرد که این فرآیندها حماسه اقتصادی را شکل می دهد.

این دیپلمات باسابقه کشورمان اعتماد به نفس کافی دولت آینده و تلاش برای خودکفایی را از دیگر شرایط حل مشکلات اقتصادی توصیف کرد.

عضو ائتلاف پیشرفت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره ترکیب کابینه آینده، علت حضور برخی مدیران در دولتهای متعدد و استفاده از جوانان نیز گفت: این موارد، انتصابی نیست چراکه رییس جمهور را مردم انتخاب می کنند و راه برای جوانان بسته نیست و اگر جوانانی داوطلب باشند و مردم به آنها رای دهند او رییس جمهور می شود و این فرآیند پیچیده نیست.

دکتر ولایتی با یادآوری اینکه مردم به کسی رای می دهند که بتواند به اهدافی که می گوید ، برسد درباره انتخاب وزرا نیز گفت: مجلس که نمایندگان مردم هستند به وزرا رای می دهند و باید توجه داشت که کنار گذاشتن افراد با تجربه، مرحوم شدن از سرمایه گرانبهای آنهاست . به عنوان مثال کسی که در حوزه سیاست خارجی هزاران ساعت مذاکره کرده و به زیر و بم کار وارد شده است نباید کنار گذاشته شود و سرنوشت موضوعات حساس و ملی را به افراد بی تجربه واگذار کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: هر شخصی که می خواهد رییس جمهور شود هم باید نیروی لازم را داشته باشد و هم تجربه کافی تا از عهده وظایفش برآید.

وی با اشاره به اینکه استفاده وزرا از معاونین جوان و قرار دادن افراد مجرب در کنار نیروهای با انگیزه بسیار موثر است درباره برخی تخریب های صورت گرفته در فضای سیاسی کشور نیز گفت: تخریب خلاف قانون است و با اخلاق اسلامی و منش ایرانی جور در نمی آید. باید از بکار بردن کلمات تخریبی اجتناب کرد، البته مردم این موضوع را خوب متوجه می شوند.

عضو ائتلاف پیشرفت با تصریح بر اینکه کاندیداها به جای حرکات سلبی، تلاش کنند حرکتشان ایجابی باشد، افزود: اگر احیانا اینگونه اقدامات تخریبی درباره من انجا شد، بر اساس آیه شریفه "وإذا مروا باللغو مروا کراما" عمل می کنم.

ولایتی درباره مشخص شدن رقبای اصلی خود در انتخابات نیز گفت: من مانند برخی پیشگو ندارم و باید از آنها پرسید که می توانند پیشگویی کنند.

بخش مهمی از مشکلات اقتصادی به روابط خارجی باز می گردد
این مسئول با سابقه جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه های خود جهت حل مشکلات اقتصادی خاطرنشان کرد: کار دولت همگانی است و رییس جمهور باید از بین افراد متخصص انتخاب شود. البته امروزه نسبت زیادی بین حوزه اقتصاد و روابط خارجی وجود دارد و اکنون نیز بخش مهمی از مشکلات اقتصادی به روابط خارجی باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه مقابله با تحریم ها و انجام تدابیر مناسبی درباره دیگر کشورها می تواند مشکلات اقتصادی را حل کند تا نفت به آسانی فروش رفته، ارز منتقل شده، نیازهای اساسی کشور برطرف شود و کارخانجات فعالیت خود را به طور کامل انجام دهند، گفت: این موار د باعث کاهش بیکاری می شود و ارزش پول به این آسانی تنزل نمی یابد.

وزیر خارجه با سابقه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: من هیچ رییس جمهوری را نمی شناسم که در تمامی موارد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی متخصص به معنای تام آن باشد، افزود: مگر اینکه بگوییم یک دیکتاتوری است.

ولایتی در عین حال گفت که رییس جمهور باید مدیریت کند و با تشکیل دولتی کامل و قوی، برای هر موضوع مدیریتی، افراد متخصصی را به کار گمارد.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوال دیگری درباره نگرانی مراجع و جامعتین از تکثر کاندیداهای اصولگرا گفت: تلاش می کنیم با دیگر کاندیداها ائتلاف کنیم و معتقدیم اصولگراها باید با یک کاندیدا در انتخابات شرکت کنند.

منظور ما از اصولگرایی داشتن مارک مخصوصی نیست
وی در بیان تعریف خود از واژه اصولگرایی نیز گفت: منظور ما، داشتن مارک مخصوصی نیست و هر کس به قانون اساسی پایبند و به ولایت فقیه ملتزم باشد اصولگراست و داشتن یک کاندیدا به نفع ماست تا دیگرانی که اصولگرا نیستند یا در اصولگرایی آنها شبهه است پیروز انتخابات نباشند.

دکتر ولایتی درباره اضافه شدن نفر چهارم به ائتلاف پیشرفت نیز گفت که اگر افرادی حداقل شرایط را داشته باشند می توانند وارد ائتلاف شده و حتی به عنوان کاندیدای نهایی معرفی شود. یک ماه آینده بسیار تعیین کننده است و هیچ چیز بعید نیست.


واکنش به پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی
این مسئول با سابقه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما هم یارانه ۲۵۰ هزار تومانی می دهید، اظهار داشت: اگر کسی عددی بدون محاسبه دقیق بگوید به آن معناست که معلوم نیست در انجام آن موفق باشد. محل پرداخت یارانه ها از محل گران شدن حامل های انرژی است و اگر قرار باشد برق ۵ برابر و بنزین ۷ برابر شود آنگاه هزینه های مختلف افزایش می یابد و مانند آن است که در جیب فردی ۲۵۰ هزار تومان بگذاریم و از جیب دیگرش ۷۰۰ هزار تومان برداریم.

مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه اصل هدفمندی یارانه ها مورد تاکید معظم له بوده اما پرداخت آن باید بر اساس قانون باشد، گفت: نباید افرادی که یارانه می گیرند چند برابر آنرا هزینه گذران زندگی روزمره خود کنند.

ولایتی در ادامه این نشست خبری، ضمن رد شایعه ای که درباره مخالفتش با فتوای امام راحل مبنی بر قتل سلمان رشدی مرتد صادر شده، تشریح موضوع عمل نکردن تعهد یکی از کاندیداها در سال ۸۴ به میثاق نامه خود را به مطالعه مصاحبه های گذشته خود با رسانه ها محول کرد و درباره انصراف خود از کاندیداتوری در صورت حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت که تنها تابع تصمیمات و نظرات ائتلاف پیشرفت است.

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر بتوانیم از میان همه نامزدها یک کاندیدا داشته باشیم حتما به نفع ما است، خاطرنشان کرد: تفرق موجب می‌شود دیگران که اصولگرا نیستند یا در اصولگرایی آنها شبه است پیروز شوند.

وی یادآور شد: مذاکرات با بقیه کاندیداها ادامه دارد و خیلی امیدواریم به یک نفر برسیم و تلاشمان را در این زمینه انجام می‌دهیم.


ممکن است منتخب ائتلاف خارج از سه نفر فعلی باشد

عضو ائتلاف ۲+۱ با بیان اینکه اگر کسی حداقل شرایط را داشته باشد می‌تواند به ائتلاف پیشرفت بپیوندد، تصریح کرد: ممکن است کاندیدایی که می‌آید و مورد تفاهم ما قرار می‌گیرد با توجه به مقبولیتش، نفر چهارمی خارج از این سه نفر فعلی باشد.

وی در خصوص پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به مردم گفت: اینکه انسان عددی را بگوید بدون اینکه بر روی آن حساب کند به معنای این است که معلوم نیست در انجام آن تعهد بتواند موفق عمل کند.

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری محل یارانه‌ها را گران کردن حامل‌های انرژی دانست و با اشاره به اینکه یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نیازمند افزایش چند برابری قیمت حامل‌های انرژی است،‌ تصریح کرد: با این کار گویی در یک جیب مردم ۲۵۰ هزار تومان می‌ریزند و از جیب دیگر ۷۰۰ هزار تومان برداشت می‌کنند.

وی اصل هدفمندی یارانه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و این طرح را مورد تاکید رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: قبل از اجرای قانون هدفمندی سوبسید به اقشار مختلف مردم به صورت یکنواخت پرداخت می‌شد این در حالی است که یارانه باید به کسی تعلق بگیرد که دخل و خرج زندگی‌اش موازنه ندارد.

 پایبند به قانون هدفمندی یارانه‌ها هستیم
ولایتی با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت‌ها باید طبق قانون انجام شود،‌ خود را پایبند به هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: دولت اگر بتواند منابع درآمد را طوری تنظیم کند که یارانه‌ها افزایش یابد خوب است ولی اگر قرار باشد منابع درآمد از طریق گران کردن نیازمندی‌های مردم باشد عملا به نفع مردم نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا صحت دارد شما از امام راحل خواسته بودید با توجه تبعات حکم ارتداد سلمان رشدی و تاثیر آن در روابط بین‌الملل از اعلام و انتشار آن خودداری کنند»، تصریح کرد: این مطلب از اساس دروغ است؛ بنده اصلا از چنین چیزی اطلاع ندارم و چنین کاری را انجام ندادم.


آیت‌آلله تهرانی ورود به انتخابات ۸۴ را بر من واجب دانستند
عضو ائتلاف ۲+۱ در پاسخ به سوالی در خصوص علت انصراف در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۴ گفت: مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی در سال ۸۳ از من خواستند تا برای ریاست جمهوری داوطلب شوم و فرمودند که در تو «متعین» است و برای تو واجب عینی است.

وی گفت: ایشان تلاش کردند که آقای هاشمی و دیگر کاندیداها نیایند و با هماهنگی با سایر علما در آن زمان از جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز به این نتیجه رسیدند که کاندیداهای اصولگرایان ولایتی باشد و بقیه هم کنار بکشند تا تفرق آرا نشود.

ولایتی یادآور شد: همه پذیرفتند کنار بکشند جز یک نفر، لذا طرحی که مرحوم آقا مجتبی تهرانی طراحی کرده بودند به نتیجه نرسید.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آقای هاشمی بیایند شما کار می‌روید، اظهار داشت: بنده مطابق تصمیمی که در ائتلاف گرفته می‌شود عمل می‌کنم بنابراین خارج از ائتلاف هیچ کاری انجام نمی‌دهم.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdci5qaz.t1apw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما