يکشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 46874
منبع : خبرگزاری فارس

نگاهی به نقش خانواده در «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»

قم نيوز : قم نیوز: از آنجا که خانواده، نخستین و مهمترين نهاد تربيت انسان و رشد است و شخصیت انسان در آنجا شکل میگیرد و نیز بسیاری از خلاقیتها ‌و کارآفرینیها در پرتو حمایتهای بیدریغ خانواده اتفاق میافتد، می‌توان در سال تولید و اشتغال نقش سازنده و مهمی را برای خانواده قائل شد.
نگاهی به نقش خانواده در «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»
به گزارش قم نیوز، شاید خیلی از اوقات شنیده باشیم که ساعات کار مفید در برخی کشورهای پیشرفته زیاد است یا ‌وجدان و نظم کاری کم سابقه ای در آن کشورها وجود دارد؛ اما به آسانی و بی‌تفاوت از کنار این گونه اخبار عبور کرده و آن را به دست فراموشی می‌سپاریم و در عوض هنگام شنیدن پیشرفت ها و موفقیت هایی که در کشورها توسعه‌یافته اتفاق می افتد و نیز رشد اقتصادی که در برخی جوامع وجود دارد، در دل آرزو میکنیم که ای کاش وضعیت مشابه آن نیز در کشور ما وجود داشت و در ادامه بلافاصله لبه تیز انتقاد را متوجه ‌مسئولان و سیاستگذاران و برنامه‌ریزی‌ها کرده و همه مشکلات را از این ناحیه میدانیم.

البته روشن است که نمی‌توان نقش سیاستهای کلان و بسترسازیهای مناسب، هماهنگی و هم‌افزایی سیستمی نهادها و نیز سایر عوامل سیاسی و اجتماعی را در رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها نادیده گرفت و بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما به فرموده رهبر معظم انقلاب ناشی از ضعف مدیریتهاست، اما حق این است که پویایی و خلاقیت افراد در کار و حرفه خود، دغدغهمندی نسبت به انجام وظایف محوله به شکل بهتر و دقیقتر، داشتن وجدان کاری، دوری از روزمرگی، نداشتن نگاه حداقلی در کار و در یک کلام پرهیز نیروی انسانی از راحت‌طلبی در شغل و حرفه و اصالت ندادن به رفاه در شغل همواره از عوامل مهم ‌و مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی در تمام جوامع بوده و خواهد بود. این نکته ظریفی است که شاید در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بیش از هر چیز دیگر نیازمند آن باشیم و این همان همت جوانانهای است که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود به حق به آن اشاره داشتند.
از آنجا که خانواده، نخستین و مهمترین نهاد تربیت انسان و رشد است و شخصیت انسان در آنجا شکل میگیرد و نیز بسیاری از خلاقیتها ‌و کارآفرینیها در پرتو حمایتهای بی دریغ خانواده اتفاق می‌افتد، می‌توان در سال تولید و اشتغال نقش سازنده و مهمی را برای خانواده قائل شد. چرا که در خانواده انسانهای موفق دارای پشتکار و خلاق و کارآفرین پرورش می‌یابند، همتها شکل میگیرند، انگیزهها قوی میشوند و روحیه کار و تلاش در افراد به وجود میآید. از این رو در سال جدید خانوادهها به ویژه زنان در نقش مادری و همسری میتوانند بسیار مؤثر وارد عرصه عمل شوند. همسران با حمایت معنوی از شوهران خود و با ایجاد انگیزههای لازم و در کنار آن با رعایت اعتدال در مصرف، پرهیز از تجمل‌گرایی، مصرف تولیدات داخلی و با حمایت از خوداشتغالی شوهران و... قادرند تحول عمدهای در رونق اقتصادی خانواده خود و در اقتصاد کشور ایجاد کنند. همچنین مادران میتوانند به زمینههای مورد علاقه فرزندان خود اهمیت داده و آنها را در مسیر علاقهشان تشویق کرده و اجازه دهند در مسیر آن علاقه اطلاعات و مهارتهای لازم را کسب کنند تا روحیه کارآفرینی و خلاقیت در ایشان پرورش یابد.
علاوه بر این با توجه به فراغت قابل‌توجهی که در سایه پیشرفت تکنولوژی امروزه برای اکثر زنان ایجاد شده است، انجام کارهای خانگی برای آنها گزینه مناسبی خواهد بود. با توجه به اینکه زنان بخش عمدهای از نیروی کار را در جامعه تشکیل می‌دهند و نیز کسب و کارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیتهای اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب شده و دارای مزایای متعددی است، حضور زنان در این عرصه نیز ثمرات اقتصادی مفیدی خواهد داشت.
امروزه اکثر صاحبان کسب و کارهای خانگی بر این باورند که کار کردن زنان در خانه، کیفیت زندگی آنان را بهبود می‌بخشد و موجب می‌شود که وقت بیشتری به خانواده و خانه اختصاص یابد و به دیگر مسائل و موضوعات خانواده، از قبیل تربیت و پرورش فرزندان نیز توجه بیشتری شود.
طبق این بیان رسانه ملی میتواند سه راهبرد کلی را در پیش بگیرد:
راهبرد اول: ‌تقویت روحیه کار و تلاش و فرهنگسازی برای کارآفرینی و خلق شغل در کانون خانواده با ارائه الگوهای موفق و به اشتراک گذاشتن تجربیات کارآفرینان نمونه و کارشناسان تولید و پررنگ کردن نقش زنان در خانواده در خصوص ایجاد کار خانگی و حمایت معنوی از همسران و فرزندان می‌تواند سوژه بسیاری از برنامهها قرار گیرد. در این زمینه صدا و سیمای مراکز استانها با توجه به آشنایی قابلیتها و ظرفیتهای ویژه و امکانات موجود و نیز جغرافیای خاص استانها و شهرهای خود ‌بسیار موفقتر میتوانند عمل کنند.
راهبرد دوم: با توجه به کارکرد ‌نظارت رسانه ملی، مطالبه و بازخواست از نهادهای مسئول برای زمینه‌سازی و فراهم کردن بسترهای مناسب برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی و کارهای خانگی است. پایش و رصد تیزبینانه و هوشمندانه وضعیت اقتصادی جامعه و بررسی تحولات محیطی و شناسایی مشکلات تولید داخلی، تبلیغات برای حساس سازی جامعه برای مصرف داخلی و حمایت یابی دستگاهها و مسئولین مربوطه از کارآفرینان، برقراری ارتباط مستقیم با متن جامعه و رصد مستمر افکار، خواستهها و مطالبات ‌مردم، هم‌افزایی بین بخشی سازمانها و مراقبت و نظارت بر وظایف، مسؤولیتها و عملکرد مسؤولان و نهادهای عمومی برای تحقق برنامههای عمومی تولید و اشتغال از جمله اقدامات نظارتی رسانه ملی است.
راهبرد سوم: فرهنگسازی برای مصرف تولیدات داخلی است که قطعا با مخاطب قرار دادن بانوان کشور و برانگیختن عرق ملی در ایشان و تحریک عواطف و ‌احساسات آنان نسبت به کالای ایرانی و تولیدکنندگان ایرانی بستر مناسبی در این زمینه فراهم خواهد شد.
البته روشن است که در کنار این راهبردهای ایجابی، اتخاذ راهبردهای سلبی از جمله پرهیز از تشویق زنان به مصرف و تجمل‌گرایی، خودداری از ترویج روحیه رفاه‌طلبی و مادیگری و اصالت دادن به ارزشهای مادی، مکمل و رساننده به مقصود خواهد بود.
از سوی دیگر حجم گسترده تبلیغات بازرگانی در مورد کالاهای مختلف به ویژه کالاهای لوکس خانگی و جلوه دادن آنها به عنوان کالاهای ضروری، زیبا و مفید برای زندگی و ایجاد رغبت شدید در زنان از طریق تیزرهای بسیار جذاب، از مصادیق ترویج مستقیم مصرف‌گرایی است که هیچ گونه توجیهی ندارد ‌و هر گونه عذر و دلیل از جمله کمبود بودجه و کسب درآمد قابل قبول نیست. علاوه بر این پیام‌های بازرگانی مستقیم، نمایش مکرر ویلاها و آپارتمان‌های بسیار شیک، همراه با دکورها و اثاثیه‌های خیره‌کننده، ‌در فیلم‌ها و سریال‌ها مصداق روشنی از فرهنگ مصرف‌گرایی غربی است که با آموزه‌های دینی از جمله توجه به فضائل و ارزش‌های اخلاقی، قناعت، انفاق، ساده‌زیستی و الگوی زندگی بزرگان دین ما از جمله حضرت فاطمه زهرا(س)، در تعارض کامل است. رهبر انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: در لباس، در آرایش، در زر و زیورها و طلا و جواهرات، خانم‌ها بایستی خیلی اهمیت بدهند که امساک بشود و بی‌اعتنایی به این چیزها انجام بگیرد، تا شاید ان‌شاءاللَّه به درخشندگی‌ها و زیبایی‌های واقعی‌تر بیشتر توجه بشود، تا به این زیبایی‌های ظاهری. (بیانات‌ در دیدار اعضای‌ شورای‌ فرهنگی‌ و اجتماعی‌ زنان‌ و مسئولان‌ اولین‌ کنگره‌‌ حجاب‌ اسلامی4/10/1370)
بنابراین به عنوان نخستین قدم میتوان با فرهنگسازی و آموزش به خانواده‌ها ‌به توسعه اقتصادی کشور و تحقق شعار سال کمک کرد و امیدوار بود که هر زن ایرانی، نقش مؤثر در عملی کردن اقتصاد مقاومتی در سطح ملی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdci5va5.t1aqy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما