پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 43714
منبع : خبرگزاری فارس

فروش 15 میلیارد تومانی در طرح‌های سه گانه عرضه کتاب

قم نيوز : قم نیوز: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طرح‌های سه گانه عیدانه، تابستانه و کتاب‌فروشی به وسعت ایران، 15 میلیارد تومان فروش داشتیم.
فروش 15 میلیارد تومانی در طرح‌های سه گانه عرضه کتاب
به گزاش قم نیوز، سید عباس صالحی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مجتمع ناشران در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح کتاب‌گردی اظهار کرد: این طرح برای سومین سال در هفته کتاب انجام می‌شود و طرح کتاب‌گردی به یک برنامه در هفته کتاب تبدیل شده است، کتاب‌فروشی‌ها حلقه وصل بین پدیدآورندگان و مصرف کنندگان کتاب هستند.

وی ادامه داد: کتاب‌فروشی‌ها همیشه یک پاتوق فرهنگی بودند، متاسفانه در دهه‌های اخیر به دلایل مختلف توجه به کتاب‌فروشی‌ها کاهش پیدا کرده بود، طرح کتاب‌گردی یک کار نمادین است تا به کتاب‌فروشی‌ها به عنوان یکی از پاتوق‌های فرهنگی کشور توجه شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در طول سه سال اخیر برنامه‌های مختلفی را در حوزه کتاب‌فروشی‌ها داشتیم تا کار نمادین کتاب‌گردی با برنامه‌های بنیادین هم همراه باشد، یکی از اتفاقات در این حوزه معافیت مالیاتی کتاب‌فروشی‌ها بود، بر اساس قانون معافیت مالیاتی مجموعه‌هایی که از ارشاد مجوز می‌گیرند، تثبیت‌ شده است.

صالحی با اشاره به معافیت مالیاتی کتاب‌فروشی‌ها اظهار کرد: پیش از این، ناشران از مالیات معاف بودند، اما سازمان مالیاتی با استدلال‌هایی، معافیت را در خصوص کتاب‌فروشی‌ها اجرا نمی‌کرد، اما پس از گفت‌وگوهای بسیار وزارت ارشاد با سازمان مالیاتی، این سازمان متقاعد شد که باید کتاب‌فروشی‌ها هم از مالیات معاف شوند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، معافیت مالیاتی کتاب‌فروشی‌ها، کمکی به آن‌ها است، همچنین طرح‌های عیدانه، تابستانه و پائیزه کتاب در کتاب‌فروشی‌ها اجرا می‌شود، این طرح از سال گذشته در هفته کتاب با عنوان کتاب‌فروشی به وسعت ایران آغاز شد و اکنون چهارمین مقطع این طرح را در طرح پائیزه داریم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شهروندان در طرح پائیزه کتاب می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را با تخفیف خریداری کنند، حداقل این تخفیف 20 تا 25 درصد است، این طرح کمکی برای افزایش تقاضای مصرف کتاب در سطح کشور است، مسئله‌ای که اقتصاد نشر به آن نیاز دارد.

صالحی با اشاره به طرح پائیزه فروش کتاب اظهار کرد: اجرای این طرح بهانه‌ای است تا ارتباط بین مردم و کتاب‌فروشی‌ها افزایش پیدا کند، همچنین در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب‌های استانی، کتاب‌فروشی‌های آن شهر هم از بن‌های کتاب بهره مند می‌شوند، دو روز قبل از برگزاری نمایشگاه تا دو هفته پس از نمایشگاه، بن‌های کتاب در کتاب‌فروشی‌های آن شهرها قابل بهره برداری است.

وی ادامه داد: کتاب‌فروشی‌ها حتی اگر ناشر هم نباشند، حق شرکت در نمایشگاه‌های کتاب استانی را دارند، به این شکل کتاب‌فروشی‌ها امکان بهره مندی از نمایشگاه کتاب استان و شرکت در آن را دارند، کار نمادین کتاب‌گردی برای این است که توجه مان را به حوزه کتاب فروشی‌ها بیشتر کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ناشران، کتاب‌فروشی‌ها و مصرف کنندگان از اجرای طرح‌های فروش عیدانه، تابستانه و پائیزه کتاب در سطح کشور راضی بودند، اجرای این طرح‌ها مراجعه مردم به کتاب‌فروشی‌ها را ارتقا داده و باید با اجرای چنین طرح‌هایی مصرف فرهنگی جامعه را افزایش بدهیم.

صالحی با انتقاد از کم بودن مصرف فرهنگی در سطح کشور گفت: در سال 93، 2.5 درصد مصرف خانوار ایرانی به مصرف فرهنگی تعلق داشت و سهم کتاب از این مصرف فرهنگی تنها چهار درصد است، اجرای طرح‌های ویژه فروش کتاب می‌تواند سهم مصرف فرهنگی را در میان خانوارهای ایرانی بالا برد.

وی ادامه داد: در طرح‌های سه گانه عیدانه، تابستانه و کتاب‌فروشی به وسعت ایران، 15 میلیارد تومان فروش داشتیم، در این طرح‌ها، برخی از کتاب‌فروشی‌ها دیده شدند و مردم با آن‌ها ارتباط برقرار کردند، این طرح‌ها فرصتی برای ذائقه شناسی مصرف کتاب مردم هم بود تا ببینیم چه کتاب‌های بیشتر در کتاب‌فروشی‌ها به فروش می‌رسند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: صنعت نشر کشورمان به یک سری مطالعات برای ذائقه شناسی مصرف نیاز دارد که چه کتاب‌هایی مصرف بیشتری را در میان مردم دارد، صنعت نشر علاوه بر اینکه یک کار فرهنگی است، یک کار صنعتی هم به شمار می‌رود، اگر ذائقه مخاطب را نشناسیم، صنعت نشر رونق مناسب خود را پیدا نمی‌کند، خریدار در نهایت حرف آخر را در صنعت نشر می‌زند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdci5ya5.t1apz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما