چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : 942
در استان قم؛

فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر تجلیل شدند

قم نيوز : قم نیوز: در همایش پیشگیری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر، از 10 نفر از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر استان تجلیل شد.
فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر تجلیل شدند
به گزارش قم نیوز، همایش پیشگیری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر، ظهر امروز با شعار جامعه سالم و عاری از اعتیاد و به میزبانی کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم، در تالار اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

امروزه اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی به‌شمار می‌رود که در مورد جمهوری اسلامی تبدیل به یک تهدید علیه امنیت ملی کشور شده است چراکه خسارت‌های گوناگونی را در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، روانی، خانوادگی، بهداشتی و اقتصادی، به کشور وارد ساخته است.

در طول سه دهه گذشته، جمهوری اسلامی با اهدای ۳ هزار و ۶۰۰ شهید، ۱۲ هزار جانباز و صرف میلیاردها تومان هزینه در ابعاد مختلف سخت‌افزاری، در زمینه مبارزه با مواد مخدر، تلاش خود را در راستای نابودی این پدیده شوم اجتماعی انجام داده است اما باید توجه داشت که بدون پیشگیری از اعتیاد و فرهنگ‌سازی، موفقیتی در زمینه ریشه‌کن کردن معضل اعتیاد نخواهیم داشت.

به این دلیل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم که زیر نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کند، در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی برای جوانان و خانواده‌ها، همایش پیشگیری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر را برگزار کرد.

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که ریاست آن را استاندار و دبیری آن را فرمانده نیروی انتظامی استان قم برعهده دارد، متشکل از چند‌ کمیته است که کمیته‌های فرهنگی پیشگیری، مقابله با عرضه، درمان و حقوق اجتماعی تنها بخشی از کمیته‌های موجود در شورای مبارزه با مواد مخدر استان است.

با توجه به عضویت ۱۶ دستگاه دولتی در شورای مبارزه با مواد مخدر استان، باید دانست که جامعه سالم عاری از اعتیاد به مواد مخدر تنها با بسیج دستگاه‌ها در رابطه با پیشگیری از اعتیاد همراه خواهد بود.

باید توجه داشت که تنها فراهم کردن لوازم مورد نیاز برای زندگی فرزندان عامل پیشگیری‌کننده از اعتیاد آنان نیست و باید دانست که برای پیشگیری از اعتیاد، نظارت مستمر والدین بر روی فعالیت‌ها و دوستان فرزندان خود ضروری است چراکه بر اساس آمار و تحقیقات کارشناسان در زمینه اعتیاد به مواد مخدر، مشخص شده است که ۶۰ درصد ابتلا به مصرف مواد مخدر، به پیشنهاد دوستان آغاز می‌شود.

همچنین ۳۴ درصد از معتادان نخستین مصرف مواد مخدر خود را در منازل دوستان خود تجربه کرده‌اند که نشانگر اهمیت دوست و دوستیابی است که با نظارت خانواده‌ها بر دوستان و ارزیابی تاثیرگذاری دوستان بر روی فرزندان، می‌توان از بروز مشکلاتی همچون اعتیاد جلوگیری کرد.

باید توجه کرد که ۹۰ درصد معتادین دارای مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم بوده و ۲۳ درصد از معتادین تنها به دلیل بیکاری مصرف مواد مخدر را آغاز کرده‌اند که این موضوع بیانگر رابطه مستقیم بین بیکاری و سواد پایین در ابتلا به مواد مخدر است.

در پایان همایش پیشگیری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر، از ۱۰ نفر از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر استان که شامل مسئولان پرورشی نواحی چهارگانه اداره‌کل آموزش و پرورش استان و برخی از اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بودند، تجلیل شد.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcicra32t1a5.bct.html
نام شما
آدرس ايميل شما