چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 40663
قم نیوز گزارش می دهد

سریال دنباله دار حوادث موتور سیکلت در قم

قم نيوز : قم نیوز؛ آمار بالای موتور سیکلت سواران و از آن مهم تر نبود فرهنگ درست عبور و مرور توسط راکبان این وسیله نقلیه پرخطر در روزهای گذشته چندین بار در قم حادثه آفرید.
سریال دنباله دار حوادث موتور سیکلت در قم
به گزارش قم نیوز، اورژانس ۱۱۵ قم گزارش داد ، عصر دیروز بر اثر واژگونی یک دستگاه موتور سیکلت در بلوار منتظری راکب آن آقایی حدودا ۳۵ ساله بشدت مجروح گردید که علیرغم تمام تلاش های کارشناسان فوریت های پزشکی و عملیات احیا فرد مذکور بعلت شدت جراحات وارده جان سپرد.

این خبری است که امروز توسط اورژانس استان قم به رسانه مخابره شده است، خبری تاسف بار که در روزهای گذشته بارها و بارها تکرار شده است، فوت های زنجیره ای راکبان موتور سیکلت ها این روزها به قدری شدت گرفته است که هر روز صبح که بیدار می شوی نگرانی که نکند باز هم خبری تکراری در مورد از دست رفتن یک موتور سوار دیگر را در کانال های خبری استان مشاهده کنی.

صدای ویراژ موتورسیکلت ها و لایی کشیدن گاه و بیگاهشان، عبور از پیاده روها و بی قانونی های متعدد آنها امروز دیگر به مثنوی هفتاد من کاغذ شهر قم بدل شده است، شهری که در نگاه اول و در آستانه ورود به آن می توان به وضعیت افسار گسیخته موتورسواران در آن پی برد که به یکی از نشانه های شهر قم بدل شده است.

موتور سیکلت عامل ۶۵ درصد تصادفات منجر به فوت
در یک نما از خیابان می توان ده ها موتور سیکلت سوار را دید که بدون استفاده از کلاه ایمنی و با چند سرنشین ودر ناایمن ترین شرایط ممکن در خیابان ها ویراژ می دهند و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند. به گفته سرگرد حمید عرب لاریمی جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قم ۶۵ درصد از تصادف های منجربه فوت در قم از ابتدای امسال مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است.

آمار تاسف آوری که سوال ایجاد می کند که موتور سیکلت را باید وسیله نقلیه نامید یا ارابه مرگ، آن طور که عرب لاریمی می گوید یکی از علت های اصلی مرگ موتورسیکلت سواران، وارد شدن ضربه به ناحیه سر و گردن به علت استفاده نکردن از کلاه ایمنی است و شتاب، سبقت از سمت راست، تغییر مسیرهای ناگهانی و رعایت نکردن فاصله با وسایل نقلیه از تخلف های دیگر موتورسواران است که با حادثه های بسیاری همراه بوده است.

وسیله نقلیه ای که بدون هیچ ایمنی بر روی دو چرخ سوار شده است و به همین دلیل با کوچکترین حادثه ای ضربات و جراحت های بسیاری را به سر و صورت فرد موتوسوار وارد می کند، به گفته عرب به طور میانگین در طول ۲۴ ساعت ۳۰ تا ۳۵ حادثه مربوط به موتورسیکلت سواران در استان قم رخ می دهد که منجربه مصدومیت ۳۵ تا ۴۰ تن می شود.

ماهانه هزار ماموریت سانحه موتورسیکلت برای اورژانس
از طرفی بنا بر اعلام پزشکی قانونی، سال گذشته ۶۲ موتوسیکلت‌سوار در شهر قم فوت کرده‌اند که این آمار در سال‌های اخیر تا نزدیک به ۱۰۰ نفر هم رسیده است. آمارهایی که اگر با شهرهای پیشرفته دنیا مقایسه شود، فاجعه بار بودنش روشن خواهد شد.

مضرات این وسیله نقلیه کوچک جایی بیشتر نمایان می شود که بر اساس آمار می بینیم این وسیله در استان قم با سهم۱۱ درصدی از حمل و نقل شهری سهم بزرگی در آلودگی شهر دارد و از طرف دیگر باری هستند بر دوش اورژانس استان، به گفته فراهانی ماهانه هزار مأموریت اورژانس مربوط به موتورسواران است که یک‌پنجم کل مأموریت‌های کارشناسان اورژانس را تشکیل می دهد.

350 هزار موتورسیکلت در قم
۳۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان قم هر روز در حال ترددند، از سوی دیگر استان قم یکی از تولید کنندگان بزرگ موتور سیکلت در کشور است و هر روز هم بر آمار این موتورسیکلت سواران افزوده می شود، در این میان نحوه استفاده درست از این وسیله نقلیه هنوز ایده آلی است که راکبان آن بسیار با آن فاصله دارند و نبود قوانین بازدارنده قطعی توسط راهنمایی و رانندگی در قبال این خاطیان هم بسیار به چشم می آید.

برخورد با موتور سیکلت سواران خاطی آنچنان که باید توسط راهنمایی و رانندگی با شدت و قاطعیت انجام نمی شود، از اجرایی شدن قانون عدم عبور و مرور موتور سیکلت سوارن در هسته مرکزی شهر نیز که حسین شعبان زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم چند ماه پیش از آن خبر داده بود هنوز هم خبری نیست، وی در ماه های گذشته گفته بود که انتقال موتورسیکلت های خاطی که در محدوده هسته مرکزی شهر پارک میکنند نیاز به مجوز فرمانداری دارد که هنوز کسب نشده است .

سرهنگ احمد پوربافرانی رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان قم اما می گوید اساسا زیرساخت قم به‌گونه‌ای است که پارکینگ مناسبی در اطراف حرم مطهر و مجتمع‌های تجاری برای پارک موتوسیکلت وجود ندارد و این امر منجر به ایجاد بی‌نظمی در هسته مرکزی شهر می‌شود. بنابراین برخورد با تخلفات موتوسیلکت در قم بسیار سخت است.

نظارت ها وبرقراری قوانین بازدارنده و برخورد با خاطیان اگر چه بخش مهمی از ساماندهی وضعیت افسارگسیخته موتورسیکلت سوران در استان را تشکیل میدهد، اما به نظر می رسد بار اصلی این ساماندهی بر دوش خود مردم است تا با رعایت قوانین و مقرارت رانندگی و ایمنی و احترام متقابل به حقوق سایر شهروندان حافظ جان خود ودیگران باشند تا هر روز شاهد خبر فوت های مکرر هم وطنانمان تنها بر اثر بی توجهی و اهمال نباشیم.

انتهای پیام/

https://qomnews.ir/vdcipqa5.t1auq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما