چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 45253
منبع : خبرگزاری مهر
در جلسه بنیاد قم پژوهی مطرح شد؛

عنصر طبیعت در معماری خانه‌های ایرانی فراموش شده است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم نسبت به حذف شدن حیاط از خانه‌های ایرانی و بی‌توجهی به عنصر طبیعت در معماری معاصر انتقاد کرد.
عنصر طبیعت در معماری خانه‌های ایرانی فراموش شده است
به گزارش قم نیوز، مصطفی سعادت طلب در جلسه شامگاه سه‌شنبه بنیاد قم پژوهی با اشاره به مفهوم کثرت و وحدت در فلسفه اظهار داشت: خداوند مخلوقات را آفریده و روزی این مخلوقات به سوی او برمی‌گردند پس ابتدا وحدتی بوده که به کثرت رسیده و دوباره به سوی وحدت می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در مخلوقات خداوند هم می‌تواند این فرایند را دید، گفت: یک موجود همانگونه که وحدتی دارد، از اجزای ریزتری هم تشکیل شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه از نظر مفاهیم تمام پدیده‌ها شبیه به هم هستند، افزود: هنرمندتر از همه خداوند است و اگر ما ادعای هنر می‌کنیم به این دلیل است که جا پای خداوند می‌گذاریم.

وی وحدت، عدالت و زیبایی را سه مفهومی دانست که در هنر الهی جلوه می‌کند و خود را در معماری و شهرسازی هم نشان داده است.

سعادت طلب با اشاره به اینکه تصاویری که امروز از شهرهای قدیمی دیده می‌شود مملو از زیبایی است، خاطرنشان کرد: هدف معمارها وحدت بوده و مسیر آن هم عدالت و زیبایی نتیجه این تفکر بوده است.

وی با بیان اینکه هنر وقتی شکل می‌گیرد که کارهایمان شبیه کارهای خداوند شود، ادامه داد: پدیده‌های بشری اگر مفاهیم، خلاقیت و ماندگاری داشته باشد مصداق هنر می‌شوند.

این عضو شورای اسلامی شهر قم معتقد است وقتی شبیه به خداوند در معماری الگو آفرینی می‌کنیم یک الگوی اسلامی از معماری آفریده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در تمام بناهای معماری اسلامی می‌توان سه مفهوم عدالت وحدت و زیبایی را دید، گفت: در شهرهای گذشته مفهوم همسایگی خانواده زندگی کوی و محله را کاملاً متوجه می‌شدند اما الان ما از تمام این مفاهیم دور شده و محروم هستیم.

سعادت طلب معتقد است معماری بر رفتار امروز ما اثر گذاشته و البته رفتار ما هم معماری را خواهد ساخت.

وی اظهار کرد: گاهی عده‌ای معماری ایرانی اسلامی را اسراف می‌دانند درحالی که این هنر و کاری خدایی است.

نقش طبیعت در خانه‌های ایرانی

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نقش طبیعت در معماری ایرانی اسلامی افزود: آب، درخت، آسمان و خورشید هر کدام نقشی در خانه‌های ایرانی ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعریف حیاط در خانه سازی ما در قم از بین می‌رود و این وحشتناک است، گفت: تمام طرح تفصیلی ما شده است مسامحه و به با بهانه همسایگی همه چیز را نادیده می‌گیرند.

سعادت طلب افزود: با این حال تنها شهری که پهنه ویلایی مصوب کرده قم است و در برخی نقاط شهر کسی اجاز نداشته یک طبقه روی پیلوت بسازد.

وی با اشاره به مشکلات حفظ پهنه‌های ویلایی، اظهار کرد: هشت محله در قم انتخاب کردیم و ۵ درصد بافت مسکونی قم را به این موضوع اختصاص داده‌ایم تا در این محلات دیگر اجازه آپارتمان‌سازی داده نشود.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم گفت: حتی در خیابان شهید رجایی با بودجه میلیاردی شهرداری دو خانه که مجوز آپارتمان‌سازی داشتند تملک شد تا هیچ بلندمرتبه‌ای در آن‌ها ساخته نشود.

وی اظهار داشت: تمام شهر قم در گذشته ۱۰۰ درصد ویلایی بوده و الان فقط پنج درصد را در نظر گرفته‌ایم که همان هم مخالفان زیادی دارد و عده‌ای فکر می‌کنند با همین کار درآمد شهرداری کاهش یافته است.

سعادت طلب با اشاره به اینکه خانه‌سازی امروز نشانی از آیات الهی و نیازهای اساسی انسان ندارد، افزود: نمی‌شود در خانه طبیعت را نداشته باشیم چراکه طبیعت آیات الهی است.

وی با اشاره به ساخت و سازهایی که در فاز چهار عمار یاسر اتفاق افتاده، گفت: نیم قرن پیش یک مشاور می‌آید در قم یک ماژیک می‌کشد در قلب بافت تاریخی و این خیانت به قم است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به طرح خیابان سجادیه و تخریب دو مسجد تاریخی در این مسیر اظهار داشت: در حق بافت قدیمی شهر قم بسیار اجحاف شده است.

زورمان به مخالفت با پروژه شهید کاظمی نرسید

سعادت طلب در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره پروژه شهید کاظمی افزود: این پروژه تناسبی با معماری اسلامی و ایرانی ندارد و کار درستی نیست اما هر چه تلاش کردیم نتوانستیم مقابل آن بایستیم.

وی با اشاره به پیگیری طرحی از سوی او برای کاهش سه طبقه از تراکم پروژه شهید کاظمی، گفت: واقعیت این است که زورمان به این مسئله نرسید و کاری از پیش نبردیم.

سعادت طلب در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره ممنوعیت نمای رومی اظهار داشت: این کار مقداری عجولانه صورت گرفت اما می‌شود آن را به مسیر درستی هدایت کرد.

وی معتقد است در موضوع ممنوعیت نمای رومی در همین حد که بتوانیم مردم را متوجه مشکل کنیم موضوع بزرگی است.

با این حال رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم معتقد است پیش از ممنوع کردن نمای رومی باید ابتدا این پدیده را تعریف می‌کردیم و الگوهای جایگزینی هم برای او در فرهنگ و معماری خودمان می‌یافتیم.

وی با اشاره به اینکه منظور ما چیزی است که شما را یاد غرب و روم باستان و فلورانس می‌اندازد، خاطرنشان کرد: بعضی از این نماها اگر تکرار شود، دیگر قمی نمی‌ماند و در خیابان‌ها که راه بروید احساس خواهید کرد به فلورانس و روم رفته‌اید.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcipra5.t1aww2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما