يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 45703
منبع : خبرگزاری فارس
شهردار قم:

تمام بدهی‌‌های شهرداری قم تسویه می‌شود/افزایش سهم عمرانی در بودجه 96

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم گفت: با توجه به وضعیت بدهی‌های شهرداری برای سال آینده 450 میلیارد تومان قرار دادیم تا تمام بدهی‌های شهرداری تسویه شود.
تمام بدهی‌‌های شهرداری قم تسویه می‌شود/افزایش سهم عمرانی در بودجه 96
به گزارش قم نیوز،  سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شنبه شب در دویست و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست ولی‌الله بیاتی در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، ضمن تسلیت حادثه دلخراش پلاسکو اظهار کرد: حرکت آتش‌نشانان در این حادثه نشانه‌ای از ایثار و فداکاری در جامعه ما است.

وی با اشاره به بودجه سال 96 شهرداری قم گفت: خدا را شکر می‌کنیم که بودجه سال آینده در چارچوب زمانی خود تحویل شورای شهر می‌شود؛ در سال 95 به دلیل نداشتن برنامه راهبردی بودجه را پروژه محور تحویل دادیم.

شهردار قم خاطرنشان کرد: چند هدف را در سال 95 دنبال می‌کردیم که از آن جمله رسیدگی به پروژه‌های نیمه تمام، بدهی‌های شهرداری، مباحث زیست محیطی و تدوین برنامه قم 1400 بود و امروز با گذشت بیش از 10 ماه از سال 95 بسیاری از این اهداف محقق شده و تمام پروژه‌های نیمه تمام تا پایان سال به انجام رسیده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به مباحث زیست محیطی شهر قم گفت: در قسمت پسماند، نظافت شهری و فضای سبز اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است.

سقائیان‌نژاد از رفع 700 میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری خبر داد و گفت: حدود 700 میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به شهرداری کارسازی شده و امروز 750 میلیارد تومان سند مورد تایید دادگستری برای تحویل به دولت به تهران ارسال شد.

وی با اشاره به تدوین و تصویب برنامه قم 1400 گفت: بودجه سال آینده را بر همین مبنا تدوین کرده‌ایم و امروز لایحه این بودجه به شورا ارائه خواهد شد.

شهردار قم تصریح کرد: چشم انداز قم 1414، برنامه عملیاتی قم 1400 و مضامین عملیاتی بودجه سال آینده تدوین شده است و برای اجرایی سازی پروژه‌ها در این مضامین هزار شاخص را ترجمه کردیم و آنها را تا افق 1400 هدف‌گذاری کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت منابع، الزامات استراتژیک و الزامات شهری در این هدف‌گذاری‌ها رعایت شده است، گفت: جایگزینی پروژه‌ها به طور کامل و اثرگذاری آنها مشخص شده و هم اکنون پورتال جامع‌ بودجه‌ریزی راهبردی را آماده کردیم که می‌توان با استفاده از آن موقعیت بودجه‌ای را رصد کرده و با توجه به قیمت‌گذاری‌ها حرکت از وضعیت موجود به مطلوب را بررسی کنند.

سقائیان‌نژاد تصریح کرد: می‌توانیم بگوییم مفهوم رصدخانه شهری را با این کار محقق کردیم که تنها تهران این کار را انجام داده است و بودجه عملیاتی در چارچوب رصدخانه شهری محقق شده است.

وی با تاکید بر اینکه سعی داریم مدیریت بهینه منابع با استقرار سامانه تخصیص منابع در سال آینده محقق شود افزود: با این کار می‌توانیم بر بودجه ریزی و مدیریت آن نظارت داشته باشیم.

شهردار قم بیان کرد: در سال 96 بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان در این قالب پیشنهاد خواهیم کرد که 49.4 درصد نسبت به 95 رشد دارد.

وی با اشاره به جزئیات بودجه سال 96 شهرداری قم گفت: از این مقدار 83 درصد معادل حدود هزار و 600 میلیارد تومان عمرانی و 17 درصد حدود 347 میلیارد تومان بودجه جاری است که نسبت به سال 95 بودجه عمرانی پنج درصد رشد داشته است.

سقائیان‌نژاد گفت: در سال 95 سهم عمرانی 78 درصد و برای بودجه‌های جاری 22 درصد در نظر گرفته شد که در این قالب تبدیل بودجه‌های جاری به 17 درصد یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی رعایت شده است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار بودجه را در سه الگو ارائه خواهیم کرد گفت: دو الگو امشب و یک الگو را بر مبنای برنامه عملیاتی هفته آینده ارائه خواهیم داد.

شهردار قم ادامه داد: در الگوبندی یک الگو متناسب با فرمت وزارت کشور برای انطباق با سنوات گذشته ارائه می‌شود و فرمت دوم براساس اهداف و راهبردهای برنامه قم 1400 ارائه می‌شود که در آن کدینگ بودجه‌ای نیز درج شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تحلیل سند راهبردی و طرح تفصیلی اولویت‌های بودجه‌ای به پنج دسته تقسیم بندی شده که این موارد شامل توسعه و بازپیرایی فضاهای سبز، تکمیل و احداث و توسعه معابر، توسعه قطار شهری، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی و افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به تقسیمات بودجه‌ای اولویت‌های مختلف شهرداری گفت: 11 درصد به راهبرد اول یعنی توسعه و بازپیرایی فضاهای سبز اختصاص یافته که با توجه به اینکه سرانه فضای سبز شهری 2.65 مترمربع بوده و استاندارد آن هشت مترمربع است در این بخش افزایش 44 درصدی بودجه را پیش بینی کردیم.

وی اختصاص 32 درصد بودجه با هدف تکمیل و احداث و توسعه معابر را مورد توجه قرار داد و گفت: در بخش حمل و نقل عمومی موتوری 83 درصد و در بخش قطار شهری 106 درصد و در بخش تجمیع پیاده‌روها 47 درصد رشد داشتیم و در این راستا 19 درصد از کل بودجه عمرانی به تکمیل و احداث شبکه معابر و بزرگراه شهری اختصاص داده شده است که ما را به سرانه استاندارد نزدیک می‌کند.

شهردار قم با اشاره به پایان حفاری خط اول مترو قم و اختصاص حدود 200 میلیون یورو منابع فاینانس به تامین تجهیزات آن گفت: خط دوم مترو نیز در مرحله مطالعات اولیه است تا بتوانیم فاینانس را به شورای اقتصاد ببریم و اعتبارات این بخش را جذب کنیم.

وی گفت: قطعا با پیگیری‌های انجام شده فاینانس 300 میلیون یورویی را برای خط B در نظر خواهیم گرفت و برای هر دو خط مجموع این 500 میلیون یورو را در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم که تا 98 درصد سال آینده اجرایی می‌شود.

سقائیان‌نژاد بیان کرد: از یک طرف بودجه‌ای دو هزار میلیارد تومانی و از طرف دیگر بودجه‌ای بالغ بر 4 هزار میلیارد تومانی را ارائه می‌دهیم و در افقی که حرکت می‌کنیم تحقق این شرایط بسیار محتمل است.

وی با بیان اینکه برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی  رشد هزار و 100 درصدی در بودجه مد نظر قرار گرفته است تصریح کرد: با توجه به شکاف حوزه فرهنگی، تفریحی، ورزشی و با توجه به سرانه 49 سانتیمتری کاربری ورزشی در قم که باید به حدود 200 سانتیمتر برسیم باید حرکت خوبی انجام شده و کل بودجه سال آینده در این بخش معادل 113 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است که بتوانیم این هدف را به خوبی محقق کنیم.

شهردار قم بیان کرد: در حوزه هدف پنجم و حوزه سرمایه گذاری امسال ظرفیت مناطق مختلف را مشخص کردیم و مجموعا 150 میلیارد تومان در این قسمت به عنوان آورده شهرداری به جز زمین مشخص شد که این بحث در مرکز و مناطق توزیع شده است.

وی گفت: در منطقه یک 40 میلیارد تومان به دلیل پروژه پیامبر اعظم پیش بینی شده و با توجه به ظرفیت، این منابع توزیع شده تا شهرداران مناطق به دنبال مباحث سرمایه‌گذاری باشند و حرکت همه جانبه‌ای را در این زمینه در شهر داشته باشیم.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه تحقق 11 هدف را در پایان پنج سال دنبال می‌کنیم، افزود: برای سال آینده ما این پنج هدف زیرساختی را مد نظر قرار داده و به مرور باقی اهداف را به صورت متوازن دنبال خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات لازم برای ایجاد باغ پرندگان، باغ گل‌ها، آکواریوم، تله سیژ و... در سال آینده را پیش‌بینی کردیم گفت: امیدواریم سال آینده شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها باشیم.

شهردار قم با بیان اینکه پروژه بزرگ تبدیل پسماند شهری به انرژی با سرمایه گذاری 250 میلیاردی سال آینده آغاز می‌شود افزود: سهم شهرداری در این پروژه 20 میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: همچنین در بودجه سال آینده اجرای پروژه‌هایی نظیر تملک و احداث پایانه‌های میدان 72 تن و ولیعصر به مبلغ سه میلیارد تومان، احداث 8 مرکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی در مناطق با رقم 80 میلیارد تومان به جز زمین‌هایی که به بسیج و سپاه و کمیته امداد برای این کار داده شده است، طراحی و احداث تقاطع غیرهمسطح میدان ولیعصر به مبلغ 30 میلیارد تومان، تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهید کریمی و پیامبر اعظم با مبلغ 17 میلیارد تومان، اجرای رمپ و لوپ شهید محلاتی و امام علی به مبلغ پنج میلیارد تومان، اجرای تقاطع شهرک قدس و بلوار بروجردی به مبلغ 15 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

سقائیان‌نژاد تاکید کرد: همچنین اجرای پروژه‌های پایگاه چند منظوره مدیریت بحران با اعتبار دو میلیارد تومان، باغ گل‌ها با اعتبار دو میلیارد تومان، باغ پرندگان در بلوار شهید آوینی با اعتبار 3 میلیارد و 600 میلیون تومان، 9 بوستان در سطح شهر با اعتبار 20 میلیارد تومان، ساماندهی و بهبود بافت فرسوده هسته مرکزی به مبلغ 3 میلیارد تومان، اجرا، توسعه و ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی به مبلغ 6.5 میلیارد تومان، مشارکت در احداث و بهسازی و تجهیز مساجد به میزان پنج میلیارد تومان، مشارکت در احداث، بهسازی و تجهیز مراکز فرهنگی پنج میلیارد تومان، مشارکت در ساخت نیروگاه زباله سوز به مبلغ 20 میلیارد تومان، اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری به مبلغ 150 میلیارد تومان جمعا 367.5 میلیارد تومان را در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بدهی‌های شهرداری برای سال آینده 450 میلیارد تومان قرار دادیم تا تمام بدهی‌های شهرداری تسویه شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcipya5.t1awu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما