دوشنبه ۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 39773
منبع : خبرگزاری مهر
در جلسه شورای اسلامی شهر قم مصوب شد؛

تولید برق از زباله‌های شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: اعضای شورای اسلامی شهر قم احداث نیروگاه زباله‌سوز و دستگاه هاضم زباله توسط بخش خصوصی در شهر قم را تصویب کردند.
تولید برق از زباله‌های شهر قم
به گزارش قم نیوز،  شورای اسلامی شهر قم مسئله جلوگیری از دفن بیشتر زباله در اراضی استان قم با احداث نیروگاه زباله سوز و دستگاه هاضم زباله توسط رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم مطرح شد.

عباس ذاکریان که لایحه شهرداری در این زمینه را قرائت می‌کرد، از درخواست شهرداری برای اخذ مجوز برگزاری تشریفات قانونی احداث نیروگاه زباله سوز و سیستم دایجستر به ظرفیت ۲۰۰ و ۳۰۰ تن و به روش BOO گفت.

در بخشی از این لایحه آمده است: شهرداری قم در صورت صرفه و صلاح می‌تواند با پرداخت بخشی از هزینه‌ها حداکثر تا ۲۰ درصد در این کار مشارکت می‌کنند.

ذاکریان با اشاره به اینکه ممکن است هزینه فروش برق برای تأمین هزینه احداث این نیروگاه و دستگاه هاضم کافی نباشد گفت: بنابراین شهرداری هم زمین را در این پروژه تأمین و هم در صورت لزوم یارانه به ازای حجم زباله پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: باید هر چه سریع‌تر فرایند تشریفات قانونی انجام شود چراکه وزارت نیرو برقی که به صورت تضمینی می‌خرد، امسال قیمت را برای زباله سوز کاهش داده است.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه ما چاره‌ای جز این مسیر نداریم خاطرنشان کرد: ۵ درصد زباله‌ها قابل بازیافت است و بقیه یا در سیستم هاضم یا زباله سوز باید برود چرا که تکلیف قانونی تا پایان سال ۹۴ بوده که نباید هیچ زباله‌ای در شهر قم دفن شود.

محدودیت دفن زباله در اراضی طبیعی

معاون خدمات شهری شهردار قم در ادامه جلسه با اشاره به نقشه راه پسماند شهر قم اظهار داشت: در شهر قم  روزانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن زباله تولید می‌شود که بنا بر قانون از سال ۹۰ نباید این زباله‌ها در اراضی دفن شود. 

سید امیر سامع با اشاره به اینکه محل دفن البرز تکمیل شده اظهار کرد: شهرداری قم سال گذشته نامه‌ای برای در اختیار گذاشتن زمین به راه و شهرسازی فرستاده که به خاطر همین قانون از این کار امتناع کردند و در هر صورت به این سمت باید برویم که دیگر زباله را دفن نکنیم.

وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در این پروژه اضافه کرد: رقم سرمایه‌گذاری برای زباله‌سوز و هاضم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.

معاون خدمات شهری شهردار قم با اشاره به انجام ارزیابی‌های فنی و بازرگانی برای اجرای این پروژه گفت: پس از اینکه در ارزیابی طرح مورد قبول بود پیشنهاد قیمت باز می‌شود و  با روش BOO وارد کار می‌شویم که بر اساس این روش، این نیروگاه و دستگاه هاضم ۲۰ سال کار می‌کند و پس از ۲۰ سال شهرداری اگر تمایل داشت می‌تواند دستگاه بروزتری را جایگزین این دستگاه کند.

وی با اشاره به آمادگی شهرداری برای برگزاری مزایده انتخاب سرمایه‌گذار برای احداث نیروگاه زباله سوز افزود: با فاصله یکی دو ماه مزایده برای انتخاب سرمایه‌گذار دستگاه هاضم هم برگزار خواهد شد.

سامع در پاسخ به یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم درباره روش‌های جایگزین برای زباله‌های آلی ابراز کرد: گزینه دیگر کمپوست است که تبدیل مواد آلی به کود کمپوست اصلاً اقتصادی نیست و حتما با یارانه همراه است. موضوع دیگر اینکه کمپوست در شهرها بیش از نیاز کشور استفاده می‌شود. 

محسن رنجبر، معاون برنامه‌ریزی شهردار قم هم در ادامه با اشاره به اهمیت زیست محیطی اجرای این طرح ابراز داشت: در حال حاضر گاز متانی که از زباله‌ها متصاعد می‌شود، در هوا آلودگی ایجاد می‌کند و شیرابه هم موجب آلودگی زمین می‌شود که با استفاده از این روش متان را برای تولید برق به کار خواهیم برد.

افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس تصویب نشد

در ادامه جلسه با رأی اعضای شورای اسلامی شهر قم این لایحه را تصویب شد تا مزایده برای انتخاب سرمایه‌گذار در این دو پروژه برگزار شود.

موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد، افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های شهر قم به میزان ۲۰ درصد بود.

حسین مؤمنی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم معتقد بود با توجه به اینکه ۹۰ درصد اتوبوس‌ها متعلق به بخش خصوصی هستند، در صورت افزایش نیافتن کرایه، قادر به ادامه مسیر نخواهند بود.

اعضای شورای اسلامی شهر قم اما افزایش ۲۰ درصدی کرایه اتوبوس را بیش از اندازه می‌دانستند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری یکی از مخالفان افزایش نرخ کرایه کارتی بود که با توجه به افزایش نرخی که ۱۱ ماه پیش در پی اجرای طرح تحول اتفاق افتاده بود، افزایش ۲۰ درصدی را غیر منطقی می‌دانست.

ذاکریان با اشاره به اجرای طرح تحول اتوبوسرانی در سال گذشته اظهار داشت: در این طرح افزایش کرایه‌ای از ۲۳۸ تومان به ۳۲۷ تومان داشتیم که با این افزایش در واقع در یک سال ۶۰ درصد افزایش داده‌ایم.

وی با اشاره به فاصله کم نرخ پرداخت کرایه با کارت و به صورت نقدی گفت: افزایش کرایه به صورت نقدی را قبول داریم اما افزایش کرایه کارتی می‌تواند کمتر باشد.

شهرداری به کرایه اتوبوس یارانه بدهد

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین با اشاره به اینکه شهرداری باید به کرایه اتوبوس یارانه بدهد افزود: ما به راحتی مصوب می‌کنیم ۵۰ میلیارد تومان در سال صرف خدمات شهری و رفت و روب شود و هیچ گاه به دنبال کمک دولت نیستیم. می‌توانیم مصوب کنیم که یک دهم این نرخ یعنی ۵ میلیارد تومان صرف حمل و نقل عمومی شود.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم با اشاره به اینکه شورا هر و طرف ماجرا یعنی هم مردم و راننده اتوبوس را در نظر دارد اظهار کرد: وقتی گزارش و اطلاعاتی می‌دهند در رابطه با درآمد اتوبوس‌ها، بررسی‌های میدانی که داریم نشان می‌دهد چیزی که واقعاً اتفاق می‌افتد با چیزی که اینجا مطرح می‌شود مقداری فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش ۲۰ درصد بسیار زیاد است گفت: حداکثر افزایش باید ۱۰ درصد باشد که با این نرخ هم می‌شود جبران هزینه‌ها را داشته باشیم.

نعمت‌الله عواطف رستمی، سخنگوی شورای شهر در ادامه جلسه با اشاره به اینکه تأمین هزینه اتوبوس‌ها سه ضلع دارد اظهار داشت: دولت و شهرداری پولی بابت تأمین هزینه اتوبوس نمی‌دهد و می‌ماند ضلع سوم که مردم هستند.

وی با اشاره به اعتراض رانندگان اتوبوس به نرخ کرایه افزود: اتوبوس‌ها متعلق به بخش خصوصی هستند و اگر تأمین مالی نشوند خدمات خوبی ادامه نمی‌دهند.

این عضو شورای شهر با اشاره به توقف‌های بی‌جا و دیگر تخلفات اتوبوس‌ها گفت: تا زمانی که اتوبوس‌ها نتوانند روی پای خودشان بایستند این مشکلات وجود دارد.

برخی دیگر از اعضای شورای شهر قم معتقد بودند افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس همخوانی با نرخ تورم و افزایش حقوق کارمندان دولت هم ندارد.

در نهایت این لایحه به دلیل نرسیدن به تصمیم مشخص به کمیسیون برای بررسی بیشتر بازگشت. 

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcipyap.t1a3y2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما