سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : 25183

گفتن حق باید همراه با سعه صدر باشد

قم نيوز : قم نیوز: تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) گفت: سعه صدر و تزکیه از مواردی است که باید در بیان حق از آن بهره برد.
گفتن حق باید همراه با سعه صدر باشد
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی بعد از ظهر سه شنبه طی سخنانی در جمع روزه داران و نمازگزاران در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) به تشریح قول حق پرداخت و گفت: قول حق یکی از هدایایی است که انسان نزد نکیر و منکر می‌برد و قول حق جزو مواردی است که انسان باید در طول زندگی خود توجه ویژه‌ای بدان داشته باشد.

وی در ادامه به تفاوت قول حق و صدق لسان پرداخت و ادامه داد: صدق لسان به معنای این است که انسان هنگامی که سخن می‌گوید باید سخن راست بگوید اما در این بین اجباری به سخن گفتن ندارد بدین معنا که انسان هنگامی که سخن می‌گوید باید سخنش راست باشد ولی می‌تواند سخن نگوید.

امام جمعه قم ادامه داد: اما قول حق مربوط به این است که انسان باید و موظف به گفتن حق است و نمی‌تواند سکوت کرده و از سخن گفتن اجتناب کند و با این تعارف قول حق الزامی است.

وی بیان کرد: برخی مواقع داشتن قول حق ضررهایی را برای انسان به دنبال دارد و مومن واقعی کسی است که حتی مواقعی هم که به ضرر وی است از قول حق پرهیز نکند.

حجت الاسلام سعیدی با ذکر مثالی در این زمینه عنوان کرد: مثلا هنگام شادی یا عصبانیت بین گفتار انسان در زمان طبیعی متفاوت است و دچار افراط و تفریط می‌شود به این معنا که هنگامی‌که انسان در یک مراسم شادی شرکت دارد و با وجود مشاهده لهو لعب از گفتن حق پرهیز کرده و مسامحه می‌کند یا در وقت عصبانیت جملاتی را که نباید به زبان بیاورد بر زبان جاری می‌کند یا حرکاتی را انجام می‌دهد که نباید انجام شود که در این هر دو مورد نباید فرد دچار افراط و تفریط شود.

باید بدون ترس حق را گفت

وی در ادامه با تأکید بر اینکه فاصله گرفتن از حق در طول تاریخ آثار و زیان‌های فراوانی را به دنبال داشته است گفت: بسیاری از انحراف‌ها، جنایات و ظلم‌ها به این دلیل رخ داده است که انسان زمانی که باید حق را می‌گفته از گفتن آن استنکاف کرده است که در مورد امامت علی(ع) بسیاری از افرادی که شاهد واقعه غدیر بودند از آن چشم پوشی کرده و امامت ایشان را نادیده گرفتند.

تولیت حرم کریمه اهل بیت(ع) با بیان اینکه باید بدون ترس حق را گفت ادامه داد: در زمان پهلوی نیز فردی زورگو حکومت می‌کرد و عده‌ای چاپلوس اطراف وی را گرفته بودند اما امام راحل قیام کرد و مردم نیز به حمایت‌های امدادهای الهی وارد صحنه شدند و حکومت وی را ساقط کردند.

وی در ادامه به شرایط قول حق اشاره و بیان داشت: گاهی برخی از افراد حق را می‌گویند اما اراده آنان برای بیان حق اراده‌ای باطل است یعنی مطلب حق را می‌گویند ولی هنگامی که مطلب آنها تطبیق بر مصادیق داده می‌شود مشاهده می‌کنیم که تطبیق آنان اشتباه بوده است.

حجت الاسلام سعیدی افزود: به عنوان مثال خوارج نهروان اطراف حضرت علی(ع) جمع شدند و شعار لاحکم الا الله سر دادند گرچه این شعار درست بود و حکم تنها حکم الهی است اما اراده این افراد در بیان این حق اراده‌ای نادرست بود.

وی تأکید کرد: سعه صدر و تزکیه از دیگر مواردی است که باید در قول حق افراد از آن بهره ببرند زیرا برخی از مواقع همچون هنگام امر به معروف و نهی از منکر ممکن است مشکلات و ناخرسندی‌هایی نیز برای فرد ایجاد کند که وی باید با سعه صدر در مقابل این ناخرسندی‌ها ایستادگی کند.

ابتدا باید حق را شناخت

امام جمعه قم در ادامه به معیار شناخت حق و باطل نیز اشاره کرد و گفت: قاعده این است که انسان ابتدا حق را بشناسد و سپس افراد را با حق تطبیق دهد و برعکس این مورد صحیح نیست که ابتدا افراد را بشناسیم و آن‌ها را معیار حق قرار دهیم.

وی بیان کرد: البته در برخی از مواقع مانند اینکه قرآن کریم و یا اهل بیت(س) اشخاصی را معرفی کرده باشند می‌توان این افراد را معیار حق قرار داد.

حضرت خدیجه(س) معیار شناخت حق از باطل

حجت الاسلام سعیدی در ادامه به سالروز وفات حضرت خدیجه (س) اشاره و گفت: ایشان از جمله افرادی است که می‌تواند معیار شناخت حق قرار بگیرد.

وی در ادامه اشاره به صفاتی از این بانوی بزرگوار ابراز داشت: حضرت خدیجه(س) در زمانی که بسیاری از زنان به علت عدم ثروتمندی پیامبر(ص) رقبتی به ازدواج با ایشان نداشتند با رسول اکرم(ص) ازدواج کرد و از قبل و بعد از بعثت همراه پیامبر بود و تا آخر عمر تمامی امکانات و ثروت خود را در صرف ترویج دین کرد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcipzar.t1awv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما