قم نيوز : قم نیوز: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به ترفند های موسسات هرمی و شرکت های مشابه برای فرار از حدود شرع و قانون، از شورای نگهبان خواست تا به سبب تغییر نام این شرکت های هرمی، جواز شرعی فعالیت های آن ها را صادر نکند و در این زمینه همراه با مراجع تقلید، مقابل مسائل خلاف شرع بایستد.
آیت الله مکارم شیرازی: شوراى محترم نگهبان در قلمرو مراجع دخالت نكند
به گزارش قم نیوز، آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء درباره صدور جواز موسسات هرمی توسط شورای محترم نگهبان بر وجود اشکال در فعالیت اینگونه موسسات حتی با تغییر نام تاکید کرد. متن این استفتاء و پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به شرح ذیل است.


اخيراً مؤسسات بازاريى هرمى تغيير نام داده و با همان اهداف به نام شبكه بازاريابى وارد ميدان شده و مشغول تخريب جوانان هستند.

متاسفانه اطلاعات نادرستى به شوراى محترم نگهبان در اين زمينه داده شده و آنها فتوا به جواز آن داده‌اند.

وزارت صنعت و معدن به گمان اينكه از اين طريق شغلى براى جمعى از جوانان پيدا مى‌شود و آمار بيكارى پايين مى‌آيد، متاسفانه مجوزهاى متعددى صادر كرده و گروهى از جوانان را گرفتار اين شغل كاذب زيان‌بار كرده است.

آيا شركت در اين شبكه‌ها شرعاً براى ما جايز است؟

ادام‌الله ظلكم

جمعى از طلاب حوزه علميه


پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحيم

اوّلاً با پيگيرى‌هاى ريشه‌اى و دقيقى كه در اين زمينه كرده‌ايم ثابت شده كه اين كار به يقين شرعاً حرام است و «اكثر مراجع محترم تقليد» نيز به حرمت آن فتوا داده‌اند.

ثانياً تعجب است چگونه شوراى محترم نگهبان در اين مسأله كه وظيفه او نيست وارد شده و فتوا داده و وزارت صنعت سوءاستفاده كرده و بر اساس آن مجوزها را صادر كرده است.

انتظار مى‌رود شوراى محترم نگهبان در محدوده‌اى كه قانون اساسى براى آن‌ها معين كرده و ما آن را محترم مى‌شمريم، گام بردارد و در قلمرو مراجع ورود نكند. مردم مقلد آنها نيستند، مقلد مراجع خويش هستند و اگر اين رويه ادامه يابد، مرجعيت كه از اركان مذهب ماست، به خطر مى‌افتد. اميدواريم اين تذكر خيرخواهانه را فراموش نفرمايند.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdciqpa5.t1aqu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما