پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : 25246
منبع : قمنا

خطرناکترین و امن‌ترین نقاط قم هنگام زلزله

قم نيوز : قم نیوز: زلزله یکی از ۱۸ بلایای طبیعی است که استان قم را به شدت تهدید می کند، بیشتر گسل‌ها در قسمت جنوبی استان قم قرار دارند اما محدوده جنوب غربی زلزله خیز تر بوده و تاکنون زمین‌لرزه‌های نسبتاً بزرگ نیز در این محدوده رخ داده‌اند.
خطرناکترین و امن‌ترین نقاط قم هنگام زلزله
به گزارش قم نیوز، روح‌الله ندری، زمین شناس و استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت تکنوتیکی شهر قم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین گسل‌ها در محدوده جغرافیایی قم، گسل خضر است که در منطقه شهرک قدس به طول ۱۰ کیلومتر واقع شده است.

گسل های خضر, شادقلی و قمرود از مهمترین گسل های استان قم می باشند. در این میان گسل قمرود به دلیل اینکه در مرکز شهر قرار داشته و پروژه‌های عمرانی شهری در راستای آن در حال اجراست بایدمورد توجه قرار گیرد.

با توجه به اینکه بیشتر زمین‌لرزه‌ها در جنوب شهر قم رخ داده و ثبت شده اند، بیشتر نقاط مسکونی استان شهر قم، کهک و شهرک‌های جمکران، ایثار، صفاشهر و قدس در پهنه خطر بالا و خطر متوسط زلزله قرار دارند.

۱۴۰۰ هکتار از بافت قم، فرسوده و قدیمی است

با توجه به اینکه ۱۴۰۰ هکتار از بافت قم قدیمی و فرسوده است و به دلیل بافت خاصی که برخی از مناطق قم مانند خاکفرج, قسمت هایی از عماریاسر ،شاه ابراهیم دارند در صورت بروز حادثه های عادی، دسترسی ماشین های آتش نشانی به این مناطق سخت و در برخی موارد غیرممکن است، حال با این فرض که زلزله ای هم در این مناطق صورت گیرد عملیات نجاب بسیار سخت و با مشکلات عدیده ای همراه خواهد بود.

در این میان هسته مرکزی شهر قم که بیشترین محدوده بافت فرسوده را تشکیل می‌دهد به واسطه قرارداشتن حرم مطهر کریمه اهل بیت، حضور زائران از سراسر کشور، توسعه شهر قم و وجود اغلب ساکنان بومی، تراکم جمعیت نسبتاً زیادی را به خود اختصاص داده که دلیلی قاطع بر لزوم توجه و مقاوم ونوسازی این مناطق به شمار می رود.

این در حالی است که عملیات مقاوم سازی و ساخت بنا ها با نظارت مهندسان ساختمانی چند سالی است که در استان قم رونق یافته و روند مقاوم سازی و نو سازی در برخی مناطق مانند ۱۵ خرداد، جمهوری و پیام نور در حال پیشرفت است که احتمال خسارات جانی و مالی شدید را در صورت وقوع زلزله کاهش می دهد.

وقوع زلزله وتبعات آن در استان قم

احتمال تخریب بیشتر ساختمان های سطح شهر در صورت وقوع زلزله بسیار زیاد است مناطقی مانند میدان مطهری که میدان اصلی شهر است از بافت بسیار قدیمی و خطرسازی تشکیل شده که به احتمال زیاد به دلیل نداشتن زیر بنای مناسب با خاک یکسان می شود.

مجاورت استان قم با استان تهران که در سالهای اخیر موجی از ترس و واهمه از زلزله این بلای طبیعی را در تمام ساکنین خود به وجود آورده است، ساکنین استان قم را نیز تشویق به وحشت می کند.

در این بین تلاش های ریز و درشتی مانند مانورهای زلزله در مدارس و اماکن عمومی از سوی مسئولین در طی سالهای گذشته انجام شده اما براستی آیا این اقدامات برای استانی که از سه گسل فعال تشکیل شده کافی است؟

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciqrar.t1aw52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما