سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 41176
منبع : نسیم آنلاین

آقای رئیس‌جمهور! هنوز هم ملاک جیب مردم است؟

قم نيوز : قم نیوز: تورم "جیب مردم" بر اساس کالاهای مصرفی روزانه در سبد خانوار مانند مرغ و گوشت قرمز، از "۱۸ درصد" بالاتر است/ "فاجعه معیشتی" حاصل دل بستن به خارج برای رفع تحریم‌هاست
آقای رئیس‌جمهور! هنوز هم ملاک جیب مردم است؟
به گزارش قم نیوز، سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین و عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بررسی تحلیل وضعیت این روزهای کشور در آستانه پایان سومین سال تصدی دولت یازدهم بر قوه مجریه گفت: امسال یعنی سال پایانی دوران خدمت دولت یازدهم، سال پاسخگویی مسئولان قوه مجریه به مردم است، آنها باید بگویند که در این سه سالی که از دولتشان گذشته چه کارهایی برای مردم کرده‌اند و گزارش عملکرد خود را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به مردم ارائه کنند.

وی با بیان اینکه معتقدم دولت یازدهم در عرصه اقتصاد طی سه سال گذشته واقعا حرفی برای گفتن نداشته است، تاکید کرد: امروز در حوزه اقتصادی با رکود شدید مواجه هستیم، سرمایه گذاری داخلی و خارجی به هیچ عنوان صورت جدی به خود نگرفته است و آماری‌هایی هم که ارائه می‌شود و می گویند که رشد اقتصادی "ال شده" و "بل شده" و یا تورم تک رقمی شده برگرفته از آماری است که به نظر می رسد با واقعیات میدانی کشور تفاوت هایی دارد و این همانی است که شخص آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری فرموده بودند که ملاک، جیب مردم است و ملاک این آمار نیست. بر همین اساس آقای روحانی باید امروز به مردم پاسخ دهند که آیا هنوز هم ملاک جیب مردم است یا اینکه نظرشان از دوران تبلیغات تا به امروز تغییر 180 درجه‌ای داشته است و حالا آمار را متناسب با حال و روز مردم می‌دانند.

نقوی حسینی با تاکید مجدد بر اینکه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 92، آقای روحانی آمار مرکز آمار را رد می کردند و می گفتند که "ملاک تورم جیب مردم است"، گفت: ما هم الان ملاک خود آقای روحانی را در نظر می‌گیریم، و معتقدیم که مطابق ارزیابی‌های انجام شده، با در نظر گرفتن رکود اقتصادی و همچنین تضعیف جدی معیشت مردم و وجود تورم در کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار، باید گفت که جیب مردم شاهد تورم بالای 18 درصد است. یعنی اگر قیمت یک کالا همچون گوشت قرمز یا مرغ را در نظر بگیریم و برایش نمودار بکشیم میزان تورم دخیل در زندگی روزانه مردم مشخص می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه اشتغال هم واقعا با بحران مواجه هستیم چون یکی از نتایج رکود اقتصادی "بحران اشتغال" است، افزود: طی سه سال گذشته نه تنها شغلی در کشور ایجاد نشده بلکه هم کارگاه‌های کوچک و هم کارخانه‌های بزرگ‌تر یا تعطیل شده‌اند و یا در معرض تعطیلی هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به چالش‌های فرهنگی و معیشتی در کشور، ادامه داد: در حوزه فرهنگی با سیاست تساهل و تسامح برخی مسئولان با یک ولنگاری فرهنگی در جامعه مواجه هستیم و در حوزه اجتماعی نیز شاهد افزایش شکاف طبقاتی هستیم، یک شکاف طبقانی جدی که استفاده کنندگان از رانت‌های اقتصادی و سیاسی و دریافت کنندگان حقوق‌های نجومی یک سوی آن هستند و طبقه های متوسط و پایین جامعه با کاهش قدرت خرید، تضعیف معیشت و تورم کالاهای اساسی طرف دیگر آن. بنابراین متاسفانه باید بگوییم که دولت در سال سوم فعالیتش واقعا حرفی در این حوزه ها برای گفتن ندارد.

این دانش آموخته علوم سیاسی در دانشگاه تهران در ادامه گفتگوی خود با «نسیم آنلاین» با اشاره به عملکرد سه ساله دولت در عرصه سیاسی گفت: در حوزه های سیاسی هم فقط در حوزه سیاست خارجی دولت فعالیت ویژه ای داشته است که البته در این عرصه نیز تنها افتخار دولت این است که "برجام" را به ثمر رسانده است. همچنان که باید مد نظر داشت که اگر همراهی مردم، مجلس و رهبری با دولت نبود، به ثمر رسیدن "برجام" به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای به عنوان خواسته اصلی دولت در هاله ای از ابهام وجود داشت.

نقوی حسینی با بیان اینکه برجام در مقام عمل مناقشات زیادی را به دنبال داشته است، گفت: مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور که "امید بالا" برای رفع مشکلات اقتصادی کشور پس از حصول توافق هسته ای را به مردم جامعه منتقل می‌کردند، این روزها خود می‌گویند که تحریم‌ها فقط روی کاغذ لغو شده است که این جمله خود بیانگر همه مسائل است. البته قبلا دوستان همین را هم عنوان نمی کردند و امروز حداقل به این اعتراف دارند که تعهدات ایران در میدان واقعیت و تعهدات غربی ها در برجام صرفاً روی کاغذ انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: با توجه به بد عهدی‌هایی که آمریکایی‌ها در قبال اجرای برجام انجام می‌دهند و مفرهایی که برای عدم اجرای برجام پیدا می کنند، کار واقعا سخت شده است و بر همین اساس معتقدم که دولت یازدهم در این عرصه نیز دستاورد قابل توجهی برای عرضه به مردم در سال پایانی فعالیت اش ندارد.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه مقامات دولت در روند مذاکرات، بسیاری از گشایش ها را حواله به برجام می‌دادند، افزود: آنها خودشان می‌گفتند اگر برجام انجام شود مشکل ازدواج جوانان،مشکل اشتغال، مشکل محیط‌زیست و حتی آب خوردن مردم حل می‌شود و حالا که برجام انجام شده و همه این ادعاها به دست نیامده، خود این چالشی برای دولت شده است و حتی در سفرهای استانی نیز تقاضای مردم همین‌ها است و مردم مکرر می‌گویند چرا قول‌ها و وعده‌ها عملی نشده است. لذا به صراحت می‌توان گفت که "فاجعه معیشتی" این روزهای مردم جامعه، حاصل همین دل بستن دولت به خارج برای برداشته شدن تحریم‌هاست.

وی در پایان با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 گفت: طبیعی است که در سال پایانی دولت یازدهم، همه مقامات دولت از جمله فرمانداران، استانداران و وزراء و سایر مدیران برای رای آوری دور بعد دولت تلاش کنند و لذا با توجه به ضعف‌های جدی دولت پیش بینی می‌شود که منصوبان دولت تمام تلاش خود را معطوف به فضاسازی انتخاباتی برای جلب نظر مردم در سال آخر دولت داشته باشند و این رفتار تبلیغاتی انتخاباتی احتمال زمین ماندن بیش از پیش خدمت به مردم در سال پایانی دولت را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdciqza5.t1azy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما