جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : 31212
قم نیوز گزارش می‌دهد

امحای پسماندهای عفونی قم و برخی اما و اگرها

قم نيوز : قم نیوز: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که متولی اصلی سلامت جامعه محسوب می‌شوند با افزایش زباله‌های عفونی و مدیریت نامطلوب عامل اصلی به خطر انداختن سلامت جامعه هستند.
امحای پسماندهای عفونی قم و برخی اما و اگرها
به گزارش قم نیوز، همواره شاهد انتقال پسماندهای عفونی مراکز درمانی و مطب‌های پزشکی توسط شهرداری‌ها و تلفیق آنها با پسماندهای طبیعی هستیم، اما ضمن افزایش چشمگیر این پسماندها به ویژه در کلانشهرها قانون جدی درخصوص مدیریت و کاهش آثار مخرب آن بر محیط زیست وضع نشده است.

آنچه جای تأسف دارد، این است که تخلیه این پسماندهای عفونی در نقاط مختلف از سوی مسئولان امر است، بی‌توجه به آثار مخربی که می‌تواند این پسماندها به دنبال داشته باشد.

در کلانشهرهایی مانند تهران، شیراز، اصفهان و غیره حجم انبوه ضایعات عفونی و پزشکی مانند لوله‌های آزمایشگاهی، سرم و... را به مناطق مجاور انتقال داده یا با آتش زدن آنها سلامت مردم آن منطقه را به خطر انداخته و آلودگی محیط زیست را منجر می‌شوند.

همین زباله‌های بیمارستانی که از آنها با عنوان پسماندهای عفونی یاد می‌شود، در صورت دفع نامناسب تهدیدی جدی برای جامعه هستند و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به عنوان متولی سلامت جامعه نقش اصلی را در به خطر انداختن سلامت افراد و نابودی زمین‌های کشاورزی ایفا می‌کنند.

* داستان پایان ناپذیر پسماندهای عفونی انباشته شده در استان قم
اگرچه در کلانشهرها با گوشزد کردن فراوان به مسئولان امر و پیگیری این موضوع در کاهش آسیب‌رسانی به بافت‌های زنده شاهد اقدامات مناسبی بوده‌ایم اما هنوز هم این معضل به‌طور کامل رفع نشده و کوتاهی نهادهای مرتبط علت آن است.

هنوز هم شاهد این هستیم که برخی در ساعات پایانی شب پسماندهای پزشکی و عفونی را در سطل‌های زباله عادی می‌ریزند و با وجود آگاهی کامل از آثار مخرب آن زیر بار جداسازی این دو نوع زباله نمی‌روند و مسئولین هم هزینه بالای تفکیک آنها را به منظور بی‌خطر سازی گردن نمی‌گیرند.‌

معضل بزرگ مدیریت پسماندها که علاوه بر بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، دندان پزشکی‌ها و غیره را در بر می‌گیرد در گوشه گوشه قم به چشم می‌آید و به‌عنوان معضلی عظیم جامعه مدرن و شهرهای مطرح کشور را تهدید می‌کند چراکه همزمان با ظهور بیماری‌های جدید و مواد دارویی و شیمیایی خطر این زباله‌ها هم چندبرابر شده است.

استان قم نیز در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت چشمگیر در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در پزشکی درمانی بوده و با وجود این توسعه‌ها به رویه کنونی دفع زباله‌ها در کلینیک‌ها و مطب‌ها توجه ویژه نشده است. تا حدی که گاهی تمام زباله‌ها از زباله‌های اداری گرفته تا زباله‌های مواد شیمیایی و عفونی مضر با هم آمیخته و جمع‌آوری می‌شوند و همین اقدام سلامت کارمندان بیمارستان‌ها و کارگران شهرداری را به خطر می‌اندازد.

* امحای پسماندهای عفونی را جدی بگیریم
سید مجید ساجدی کارشناس مدیریت پسماند با اشاره به نقش مخاطره‌آمیز پسماند بیمارستان‌ها و فراگیر شدن آنها در سطح استان اظهار می‌کند: به علت خطرات جبران‌ناپذیر این پسماندها شیوه‌های پردازش و امحای آنها باید جدی گرفته شود و پیش از پردازش آنها اقدامات مفید برای جداسازی دو نوع زباله صورت پذیرد.

وی در ادامه بیان می‌کند: اگرچه بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها هزینه بالایی را تحمیل می‌کند اما تفکیک زباله‌های عفونی و غیر عفونی از عواقب ناگوار آن بر سلامت جامعه می‌کاهد.‌

وی با اشاره به نقش مراکز درمانی در کاهش خطرات ناشی از پسماندها اضافه می‌کند: طبق قوانین وضع شده خود تولیدکنندگان زباله‌ها پس از فرآیند بی‌خطرسازی باید آنها را به شهرداری تحویل دهند، ولی هنوز هم برخی از مطب‌ها و مراکز در این زمینه کوتاهی می‌کنند، اگر این امر عملی نشود به‌طور جدی سلامت شهروندان و زائرین استان و کارگران شهرداری به خطر می‌افتد.

در این خصوص رحمان دانیالی مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی استان اظهار می‌کند: امر بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی در استان به‌طور جدی عملی نشده و راهکارهای مطلوب نهادها و سازمانهای مرتبط که تا امروز مغفول مانده بود را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه تفکیک زباله‌های عفونی از غیرعفونی مهمترین راهکار مدیریت پسماندهای شهری است، عنوان می‌کند: مسئولان استانی باید به روند تسریع عملیاتی شدن این طرح در سراسر استان اهتمام داشته باشند.

دانیالی با اذعان به اینکه دفع پسماندهای عفونی روش‌های نوین را می‌طلبد، می‌گوید: به دلیل اینکه دفن غیربهداشتی پسماندهای استانی به افزایش خطرات ناشی از آن می‌انجامد به کارگیری فناوری‌های جدید و نوین به‌جای روش‌های سنتی در دفن زباله‌ها به دستگاه‌های مربوطه توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: هنوز بحث بی‌‌خطر سازی پسماندهای عفونی در قم به حد مطلوب نرسیده و مسئله مدیریت دفع پسماندها به منظور پیشگیری از گسترش بیماری‌ها و خطرات زیست محیطی باید با جدیت تمام از سوی مسئولان امر و دانشگاه علوم پزشکی دنبال شود.

بر اساس این گزارش، از آنجا که سلامت جامعه و محیط زیست تنها هدف نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط است و بکارگیری روش‌های اصولی می‌تواند تحقق بخش این هدف باشد و از عواقب جبران‌ناپذیر آن جلوگیری کند، باید نخستین گام در این زمینه از سوی تولیدکننده این پسماندها یعنی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌ها برداشته شود چرا که متولی اصلی سلامت جامعه هستند.

به امید آنکه از همین امروز شاهد ارتقای زیرساخت‌های مراکز درمانی پزشکی استان برای تحقق سلامت افراد جامعه باشیم و با برداشتن نخستین گام خود در ارتقای سلامت عمومی، انگیزه سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط را در برداشتن گام‌های بلندتر در این زمینه بیشتر کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcirrap.t1azz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما