پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 45082
منبع : خبرگزاری فارس
آیت الله سبحانی:

نقش مؤثر آیت‌الله میلانی در انقلاب بر کسی پوشیده نیست/ علما حِصن اسلام هستند

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با اشاره به نقش آیت‌الله میلانی گفت: نقش مؤثر آیت‌الله میلانی در انقلاب بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و این عالم بزرگ با همراهی کردن امام(ره) ستون انقلاب بود.
نقش مؤثر آیت‌الله میلانی در انقلاب بر کسی پوشیده نیست/ علما حِصن اسلام هستند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی پیش از ظهر امروز در همایش گرامیداشت شخصیت آیت‌الله میلانی که در سالن اجلاس مدرسه علمیه امام کاظم برگزار شد، ضمن قدردانی از عوامل برگزاری این همایش علمی با اشاره به حدیثی از امام کاظم (ع) اظهار کرد: علما مثال حِصن مدینه هستند که مدینه را از دسترسی دشمنان محافظت می‌کنند.

وی با اشاره ‌به معنی حِصن گفت: در زمان‌های دور در چهار طرف شهرها دیوارهایی محکم و بلند بنا می‌شد و در کنار این دیوارها برج‌هایی بود که سربازان مسلح از بالای آن مراقب بودند که دشمن وارد شهر نشود و در صورت ورود دشمن از بالای آن برج‌ها دشمنان را مورد اصابت تیر قرار می‌دادند.

این مرجع تقلید ادامه داد: در روایتی که از امام کاظم (ع) بیان شد، اسلام به‌منزله شهر معرفی‌شده و علما نیز به مثال حِصن معرفی شدند که نتیجه می‌گیریم علما محافظ دین اسلام هستند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ماجرایی مربوط به امام صادق (ع) عنوان کرد: در دوران امام ششم شیعیان در کنار قبر نبی مکرم اسلام مردی تبلیغ الحاد می‌کرد که در این هنگام ، شخصی این مسئله را به گوش امام صادق (ع) رساندند و ایشان با تدبیر مقابل این فتنه ایستادگی کرد.

وی افزود: علت اینکه در آن زمان، چنین اتفاقی را به امام صادق (ع) گزارش کردند، این بود که امام ششم شیعیان در آن زمان حِصن اسلام بودند و با وجود اینکه قرن‌ها از حیات امام صادق (ع) می‌گذرد ولی همچنان رفتار و سیره عملی و علمی ایشان به‌عنوان الگویی محکم برای ما شیعیان محسوب می‌شود.

این مفسر قرآن در ادامه به حضور امام هشتم (ع) و نقش مؤثر ایشان در خنثی کردن فتنه‌های مأمون در آن زمان اشاره و بیان کرد: امام رضا (ع) در مدینه توانست با طیف‌های گوناگونی از مردم را جلب اسلام کند و همین موجب نگرانی مأمون می‌شد و این نشان می‌دهد که امام رضا (ع) نیز حِصن اسلام هستند.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خویش با تأکید بر اینکه علما حِصن اسلام هستند، گفت: شیخ فضل‌الله نوری به خاطر حفظ حقانیت دین طناب دار را به جان خرید و آیت‌الله بروجردی نیز تا زمانی که در قید حیات بود، شاه جرات خطا کردن نداشت. بعد از ایشان نیز امام خمینی (ره) در برابر کفر و الحاد حِصن بود.

وی افزود: در صورتی که حصون اسلام از بین برود، دشمن در اسلام نفوذ می‌کند و اگر کمی در تاریخ اسلام تأمل‌کنیم متوجه می‌شویم از دوران امام صادق (ع) علما و مراجع با علم و قلم خود حِصن اسلام بودند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به تاریخ ورود آیت‌الله میلانی به شهر مشهد گفت: این عالم و فقیه ربانی از سال 1332 هجری شمسی وارد مشهد شد و به مدت 23 سال با حضور در این شهر تحولات شگرفی در این شهر ایجاد کرد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: آیت‌الله میلانی در طول سال‌های حضورش در شهر مشهد موجب شد نظام آموزشی جدیدی در این شهر به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: آیت‌الله میلانی نسبت به تأسیس مدارسی در مشهد اقدام کرد که این مدارس دارای برنامه خاصی بود و با سایر مدارس متفاوت بود.

آیت‌الله سبحانی هدف از تغییر و تحولاتی که آیت‌الله میلانی در نظام آموزشی مدارس ایجاد کرده بود را مورد اشاره قرارداد و بیان کرد: این فقیه فقید در نظر داشت افرادی در این مدارس تربیت شوند که حِصن اسلام باشند و بتوانند به مشکلات جوانان به‌صورت شایسته پاسخ بدهند.

این مرجع تقلید با عنوان اینکه تأسیس مدارس از مهم‌ترین خدمات آیت‌الله میلانی به شمار می‌رود، گفت: تربیت فقها و شاگردان برجسته در حوزه‌های علمیه، تدریس فقه و اصول، تألیف کتبی در ارتباط با ائمه اطهار (ع) و مرجعیت از مهم‌ترین اقدامات آیت‌الله میلانی به شمار می‌رود که هنوز آثار برکات این عالم ربانی در حوزه مشاهده می‌شود.

آیت‌الله سبحانی در بخش پایانی سخنان خویش به نقش آیت‌الله میلانی در دوران انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: خدمات آیت‌الله میلانی در دوران انقلاب نه‌تنها برای کسی پوشیده نیست بلکه برای بسیار واضح و روشن است.

این مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت‌الله میلانی ستون انقلاب بود، گفت: نامه‌نگاری‌ها و سخنرانی‌های این عالم بزرگ و همراهی وی با امام نقش مؤثری در انقلاب داشت.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcirua5.t1awv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما