قم نيوز : قم نیوز: مراجع تقلید حوزه علمیه قم در دیدارهای خود با اقشار مختلف مردم و برخی از مسئولان کمیته امداد بر از بین بردن فقر در جامعه تاکید کردند.
تاکید مراجع تقلید بر از بین بردن فقر در جامعه با همکاری کمیته امداد و دولت
به گزارش قم نیوز، آئین رونمایی از سه اثر فاخر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با حضور این مرجع تقلید، آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، رئیس جامعة المصطفی (ص)، برخی از اعضای جامعه مدرسین، مدیران حوزوی و فضلا و طلاب ایرانی و غیرایرانی، به‌همت معاونت پژوهشی المصطفی (ص)، در مجتمع عالی امام خمینی (ره) برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی در این دیدار با اشاره به اینکه قم جایگاه و خاستگاه اصلی معارف اسلامی است تصریح کرد: قم افتخار می‌کند که از این کانون سیل معارف دینی روانه کشور می‌شود و بر همین اساس مسئولیت افرادی که در نهادهای حوزوی فعالیت دارند سنگین‌تر می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: حوزه و شهر قم مسئولیت بسیار بزرگی در انتشار احکام دینی دارد و این رونمایی پیام‌های بسیار زیادی را برای جهانیان به‌همراه دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید زمینه گسترش احکام و معارف دینی بین احکام دیگر به‌صورت مطالعات تطبیقی پیگیری شود تا زمینه درخشش احکام اهل‌بیت و معارف اصیل دینی فراهم شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه شرح‌های بسیار کمی در نهج البلاغه نوشته شده است، عنوان کرد: تصمیم گرفتیم به‌زبان روز شرحی را به تحریر در بیاوریم تا افراد بسیار زیادی بتوانند از این کتب استفاده کنند و نگارش این کتاب ۲۰ سال طول کشیده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این کتاب در ۱۵ جلد آماده شده است، خاطرنشان کرد: ۱۵ نفر از دانشمندان برای این کتاب فعالیت کردند که دو نفر در این مسیر از دنیا رفتند و امیدوارم از اجر این کار عظیم بهره‌مند شوند.

بزرگان بر مطالعه آثار شهید مطهری تاکید دارند

آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار فرمانده و رده‌های مختلف سپاه استان قم با تبریک ایام رجبیه و فرا رسیدن گرامیداشت روز معلم و شهادت شهید استاد مطهری اظهار کرد: شهید مطهری دارای آثار گرانبهای مهمی است که بسیاری از بزرگان از جمله امام راحل و رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر مطالعه آثار این استاد بزرگ دارند.

مرجع تقلید شیعیان افزود: یکی از سفاشات این است که اگر بعد از خودتان آثار معنوی در جامعه بگذارید تا مادامی که آن آثار وجود دارد شما زنده‌اید و ثواب استفاده از آن برای شما ثبت می‌شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه بعد از مرگ پرونده انسان براساس فرهنگ اسلام باقی و برقرار است، تصریح کرد: کسانی که ثروت زیاد داشتند در طول دوران‌ها پس از مرگشان نام و نشانی از آن‌ها باقی نماند اما علما چنین نیستند.

وی خاطرنشان کرد: علمایی که آثار علمی و فرهنگی دارند تا مادامی که روزگار باقی است آن‌ها نیز ماندگار هستند و شهید مطهری نیز از جرگه این علما است.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به جامع الاطراف بودن آثار شهید مطهری در ابعاد مختلف، خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که شهید مطهری همواره بر آن تاکید داشت این بود که سعی می‌کرد ثابت کند اسلام با سیاست توام است.

در آستانه روز گرامیداشت استاد، معلم شاگردان آیت الله جوادی آملی از ایشان تقدیر کردند

تعدادی از شاگردان درس خارج آیت‌الله العظمی جوادی آملی در مراسمی در مدرسه فیضیه قم از مجاهدت‌های علمی و عرفانی این استاد برجسته حوزه و مفسر بزرگ قرآن کریم قدردانی کردند.

این مراسم در حالی روز چهارشنبه به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری و روز معلم به ابتکار تعدادی از شاگردان درس خارج آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی برگزار شد که با فروتنی این استاد برجسته حوزه در برابر شاگردانش همراه بود.

آیت الله مکارم شیرازی مشکلات مردم با وحدت مردم در جامعه محقق می شود


آیت الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه خارج از فقه خود که در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به اینکه کافران دین از همبستگی جهان اسلام بسیار ناراحت هستند اظهار کرد: مسلمانان باید با یکدیگر متحد شوند و در این میان بسیار لذت می‌برم که برخی از افراد در پای چوبه دار از حکم قصاص می‌گذرند و این بسیار خوشحال کننده است که بخشندگی در جامعه در حال رواج است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در مصر ۷۰۰ نفر را به قصاص متهم کرده‌اند عنوان کرد: این نوع رفتار آنان به این معنی است که انسان‌ها را مانند گوسفندی می‌شمارند و این در حالی است که علما در برابر این نوع رفتار آنان سکوت کرده‌اند.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: متاسفانه جنایاتی که در مصر اتفاق می‌افتد مسیر را برای نفوذ اسرائیلی‌ها باز می‌کند و علما باید این موضوع را به مردم گوش زد کنند.

این مرجع تقلید سکوت سازمان‌های بین المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال چنین احکامی را نشانه دروغگویی آنان دانست و با محکوم کردن این موضوع خاطر نشان کرد: اگر در کشور ما چنین حکمی صادر می‌شد تمام دنیا به هم می‌ریخت؛ ما چهار قاچاقچی مواد مخدر خطرناک اعدام می‌کنیم رسانه‌های غربی و بیگانه دادشان به آسمان بلند می‌شود، اما در قبال چنین حکم وحشتناکی تمام مدعیان حقوق بشر سکوت کرده‌اند، چرا؟ چون موافق با این حکومت هستند آب از آب تکان نمی‌خورد.

آیت الله علوی گرگانی کمیته امداد را سازمانی ارزشمند خواند


آیت الله محمد علی علوی گرگانی در دیدار با حسین انوری سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) و مسئولان کمیته امداد قم، بااشاره به فعالیت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره)، اظهار کرد: کمیته امداد یک سازمان بسیار ارزشمند است که در زمینه رسیدگی به اموذر محرومان جامعه فعالیت زیادی داشته است.

مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به امتحان الهی، افزود: دنیا عالم امتحان است و خداوند متعال فقرا را با اغنیا و اغنیا را با فقرا امتحان کند تا میزان بخشش اغنیا و میزان حفظ دین و صبر فقرا را بسنجد.

وی با اشاره به مظلومیت فقرا در جوامع، تصریح کرد: هیچ جامعه‌ای در دنیا وجود ندارد که در آن فقیری وجود نداشته باشد به همین سبب خداوند به آه مظلومان توجه زیادی دارد و دعای فقرا را به اجابت می‌رساند.

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به وصیت امام صادق (ع)، عنوان کرد: علامه مجلسی در بحارالانوارتاکید کرده است که امام صادق (ع) مردم را به محبت به فقرا دعوت کرده است و فرموده‌اند هرکسی که فقرا را در جامعه سبک و کوچک بشمارد خداوند او را سبک می‌شمارد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به تاسیس کمیته امداد، گفت: تشکیل کمیته امداد حرکتی بسیار خوب است اما از ویروس‌هایی که در این مرکز نفوذ دارند نیز نباید غافل شد، بلکه با شناسایی این ویروس‌ها می‌توان راهکارهایی مناسب را درجامعه اتخاذ کرد.

اگر اسلام درست اجرا شود مشکلات اقتصادی جامعه حل می‌شود


آیت الله حسین نوری همدانی در جلسه خارج از فقه خود که در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به اینکه در حال حاضر در جامعه برخی از افراد دچار مشکلات مالی هستند اظهار کرد: اگر برنامه‌های اسلام در جامعه به درستی اجرائی شود و مسئولان به آن توجه ویژه داشته باشند مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

آیت الله نوری همدانی افزود: با درایت مسئولان و توجه ویژه در اجرائی کردن اسلام ناب در جامعه دیگر شاهد فقر در جامعه نیستم و فقر در جامعه به نوعی ریشه کن می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وجود معائن بسیار در کشورهای اسلامی عنوان کرد: در کشورهای اسلامی معادن بسیاری وجود دارد که با برنامه ریزی‌های درست و اصولی می‌توان بیکاری را ریشه کن کرد و اسباب اشتغال را در جامعه فراهم کنیم.

مرجع تقلید جهان تشیع خاطر نشان کرد: فقر سنگین و کمر شکن است و این در حالی است که لقمان به فرزند خود در این باره می‌گوید، هیچ سختی و مرارتی بد‌تر و سخت‌تر از فقر نیست.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به استفاده مردم از قوه عقل و اختیار عنوان کرد: دو کانون عقل، فکر احساسی و عواطب در وجود انسان نهادینه شده که انسان‌ها با استفاده از این دو قوه می‌توانند مسیر درست زندگی را پیدا و در آن گام بردارند.

اعتماد به کمیته امداد سبب رفع مشکلات مردم می شود


آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با حسین انوری با اشاره به اینکه فعالیت‌های ارزشمند کمیته امداد در سال‌های اخیر با اشاره به قابل قبول بودن فعالیت‌های این کمیته در پیشگاه امام زمان (ع) اظهار کرد: سعی کنید همیشه اعتماد مردم به این کمیته محفوظ باشد و همانطور که همیشه این کمیته مورد اعتماد بوده انشاء الله این اعتماد باقی بماند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برای همه حفظ دین و ارزش‌های والای دینی واجب است که شما نیز در این راه باید همت بیشتر داشته باشید و من هم برای موفقیت شما دعا می‌کنم.

در این دیدار مرجع تقلید شیعیان جهان یاد مرحوم عسکر اولادی را که همه ساله با ایشان دیدار می‌کرد و خدمات زیادی در کمیتهٔ امداد نمود را گرامی داشته و طلب عفو و مغفرت و رحمت برای ایشان از خداوند متعال مسئلت کرد.

قرآن کریم راهنمای انسان هاست

آیت الله عبدالله جواد آملی در جلسه تفسیر قرآن خود که در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به اینکه انسان بدون راهنما نمی‌تواند مسیر درست را تشخیص دهد اظهار کرد: انسان‌ها از روز نخست راهنما و ولی داشته‌اند که پیامبر اکرم با معجزه قرآن کریم راهنمای را در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد.

آیت الله جوادی آملی افزود: اگر انسان محب و دوست دار خداوند است باید در مسیری گام بردارد که رضای خداوند را در پی داشته باشد و اگر از محبان خداوند شد سعی کند رضایت و محبت خداوند را در همه حال حفظ کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انبیا دارای یک سری خصوصیت مشترک هستند عنوان کرد: همه پیامبران با خداوند در ارتباط هستند و با حجت بالغه در ارتباط هستند و از سوی دیگر همه پیامبران دارای کرامت و معجزاتی هستند و در این میان دشمن مشترکی نیز دارند که آن شیطان است.

مرجع تقلید جهان تشیع خاطر نشان کرد: در تمامی طول تاریخ پیروزی برای محبان و دوستداران خداوند است و اگر شهید یا کشته شوند پیروز شده‌اند و در نزد خدای خود روزی می‌گیرند.

مراقب بدعت‌ها در دین باشیم

آیت الله جعفر سبحانی در جلسه خارج از اصول خود که در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به حدیثی از امام جواد (ع) اظهار کرد: انسان اگر مطلبی را به دین نسبت بدهد که دین در این مورد نظر داد باشد بدعت است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طلاب باید مراقب باشند تا نداسته برخی از سخنان را وارد دین نکنند عنوان کرد: متاسفانه برخی از طلاب سخنانی را مطرح می‌کنند که به نظر خود سعی در ترویج دین دارند اما این سخنان آنان ترویج دین نیست و به نوعی تشویش در دین ایجاد می‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه هر فعل حرامی که در دین وارد شود بدعت نیست بلکه باید کم و زیاد عنوان شود تا بتوانیم بگوییم بدعت است.

آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه نکته مهم آن است که نباید گمان کنیم فقط دیگران اهل بدعت هستند زیرا ممکن است ‏خود ما هم گرفتار چنین موضوعی شویم. عنوان کرد: همین دسته‌های عزاداری سبب استحکام دین شده‌اند و همه باید توجه کننند که مطلبی را کمتر و یا بیشتر برای مردم عنوان نکنند.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: نباید مردم را به هر وسیله‌ای گریاند بلکه ما باید با استناد به منابع صحیح و حدیثی این کار را انجام دهیم.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید در مورد تمام منابعی که در روضه استفاده می‌شود عنوان کرد: برخی‌ها مطالبی را به خیال خود عنوان می‌کنند که متاسفانه به نام دین نوشته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: نباید درباره مقام اهل بیت (ع) توسط مجلس عزاداری غلو گفته شود زیرا این موضوعات آسیب‌های بسیار جدی را به همراه دارد.

فرهنگ، آزادی در انجام اعمال اشتباه و غیر شرعی نیست


آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: می‌گویند فرهنگ باید آزاد باشد و مردم هر کتابی می‌خواهند، باید بخوانند و رهبری که می‌فرمایند فرهنگ گسترش یابد، یعنی مجالسی به نام حضرت زهرا (س) ایجاد شود و عده‌ای در آن‌ها برقصند و بگویند سن و سال آن‌ها کم است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: آیا اگر این دختران نرقصند، رخنه‌ای در فرهنگ ایجاد می‌شود و اگر روزنامه‌ها هر چه می‌خواهند، بنویسند، این دیگر رخنه در فرهنگ ایجاد نمی‌شود و البته نقد هم باید باشد و کسی بیاید هر چه می‌خواهد بنویسد و دیگری نقد آن را می‌تواند منتشر کند؟

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند که آن‌هایی که به طور خودجوش کار فرهنگی می‌کنند، باید کار خودشان را ادامه دهند و ما را هم نقد کنند و چنین بیاناتی از سوی چنین مقامی سابقه نداشته است و البته ایشان از ۲۰ سال قبل می‌گفتند که تهاجم فرهنگی و نسبت به آن هشدار دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دست کم دو نوع کار فرهنگی باید انجام شود. یکی که در فرمایشات رهبری به آن اشاره شده است، اعتماد به نفس است و اینکه خودشان را انگل نبینند و در زندگی خانوادگی خود، دارای اطمینان به نفس باشند و قطعا این یکی از کارهای فرهنگی است که کمیته امداد باید به آن توجه داشته باشد.

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: آن طور که من می‌دانم، از روز اول فعالیت کمیته امداد سیاست آن این بوده است که خانواده کمیته امداد روی پای خودشان بایستند و به خود متکی باشند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcirwar.t1arv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما