پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : 28630
در کارگروه توسعه فضای سبز شهری مطرح شد

برنامه 5 ساله توسعه 30 هزار هکتاری فضای سبز در قم تعریف شود

قم نيوز : قم نیوز: فرماندار قم گفت: باید برنامه‌ای 5 ساله برای توسعه فضای سبز بیابانی ۳۰ هزار هکتاری در کارگروه توسعه فضای سبز تعریف شود.
برنامه 5 ساله توسعه  30 هزار هکتاری فضای سبز در قم تعریف شود
به گزارش قم نیوز،جلسه کارگروه توسعه فضای سبز شهری صبح امروز در سالن اجتماعات فرمانداری قم برگزار شد.

تاکید فرماندار قم بر توسعه فضای سبز

رضا سیار در این جلسه با اشاره به اهمیت توسعه فضای شهر قم اظهار داشت: باید جلساتی به‌منظور توسعه فضای شهری و توسعه باغات پیرامون شهر قم به دستور استاندار تشکیل شود.

فرماندار قم با تأکید بر تصمیم راهبردی درباره توسعه باغات قم افزود: باید به‌منظور رفع موانع کشت در سال جاری و سال آتی تصمیم‌گیری شود.

وی با تأکید بر اصلاح وضع موجود و اقتصادی کردن فضای سبز خارج از شهر گفت: برنامه مطالعاتی و برنامه زمان‌بندی برای آینده نیاز است.

سیار به مشکل آب اشاره و تصریح کرد: دانشگاه‌های قم، مفید و صدوق ازجمله دانشگاه‌هایی هستند که مشکل آب‌ دارند و باید جلسه ای به‌منظور حل این مشکل تشکیل شود.

فرماندار قم با تأکید بر بحث توسعه‌ شهری خاطرنشان کرد: وظیفه جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در کارگروه‌ها مربوط به خود این ارگان‌ها است و در این کارگروه بحث توسعه‌ای مدنظر است.

وی بحث پیشروی و توسعه جنگل‌کاری به روش آران و بیدگل را پیشنهاد و گفت: توسعه فضای سبز ۳۰ هزار هکتاری پیرامون شهر قم با همان روش منطقه کوه نمک انجام‌ شده است و باید برنامه‌ای 5 ساله برای توسعه فضای سبز بیابانی 30 هزار هکتاری در کارگروه توسعه فضای سبز تعریف شود.

توسعه فضای سبز فرا شهری شود

حسین رضایی نسب به ظرفیت فرمانداری در حل مشکلات اشاره و بیان کرد: تشکیل این کارگروه به‌منظور مرتفع شدن مشکلات عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها و ارگان‌ها است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم فضای سبز داخل شهر را ۱۷۱۷ هکتار اعلام و تصریح کرد: بحث فضای سبز جنگلی در دو قالب بررسی می‌شود که اداره منابع طبیعی و اداره مسکن و شهرسازی عهده‌دار این امر هستند.

وی ادامه داد: باید توسعه فضای سبز فرا شهری شود و بوستان جوان، بوستان رضوی، پارک جنگلی خلیج فارس و سایر پارک‌ها ازجمله فضاهایی است که می‌توانند بر اساس کاربری‌های تعریف‌ شده فراشهری شوند.

رضایی نسب با تأکید بر اهمیت بحث تملک فضاهای سبز خاطرنشان کرد: مشکل عمده بوستان جنگلی خلیج فارس تملک است که باید این مشکل حل شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز با اشاره به جداسازی آب خام از آب شرب شهری و اجرای شبکه گفت: در بحث شبکه شهری ۳۳۰ کیلومتر مد نظر است که ۱۲۰ کیلومتر اجرا شده است و مابقی در دست اجرا است.

رضایی نسب تشکیل ۵ کارگروه و گروه کارشناسی را ضروری و با بیان اداراه ها و سازمان‌های ذیربط در این کارگروه‌ها افزود: سایت ۵۰۰ هکتاری منطقه ۸، بوستان خضر، زائر و محدوده جمکران در منطقه ۴، تپه‌های علایی در منطقه یک، منطقه سه و منطقه ۶ مناطقی هستند که باید برای رفع مشکلات هر منطقه کارگروه تشکیل گردد.

کنترل آلاینده ها و ریزگردها با نظارت بر تولید مصالح ساختمانی

احمد عفتان استفاده از ظرفیت‌های مردمی را تأکید و تصریح کرد: علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی، طرح‌های بیابان‌زدایی در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قم با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی سرانه فضای سبز جنگلی در قم گفت: تهیه طرح توسعه فضای سبز، تکمیل پارک ثامن‌الائمه و شناسایی نقاطی به‌منظور توسعه فضای شهر مثل ریل کمربندی راه‌آهن پردیسان را ازجمله طرح‌هایی دانست که باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرند.

وی به کنترل ریز گردها اشاره و افزود: ندادن مجوز جدید برای تولید مصالح ساختمانی و تعطیلی تدریجی آلاینده‌ها در قم دو اقدام در خصوص کنترل ریز گردها است.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdciuqar.t1avp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما