سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : 22230
معاون سازمان انرژی هسته ای:

باید به حل پرونده هسته ای ایران امیدوار بود

قم نيوز : قم نیوز: معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی گفت: باید نسبت به حل مشکل پرونده هسته ای ایران امیدوار بود و از نق زدن پرهیز کرد و بدانیم که اگر همه آحاد ملت متحدانه در کنار یکدیگر باشند و از تخریب یکدیگر امتناع کنند به خواسته خود در عرصه بین الملل می رسیم.
باید به حل پرونده هسته ای ایران امیدوار بود
به گزارش قم نیوز، بهروز کمالوندی روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی قم با بیان اینکه دشمن تلاش می کند تا مانع دستیابی ایران به فناوری های مدرن در حوزه های صنعتی از جمله هسته ای، بیوتکنولوژی و خودرو شود، افزود: کشور ایران در صنعت هسته ای هر روز شاهد خرابکاری و فشار دشمنان است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت هسته ای و کارکنان خدوم آن به هیچ وجه حاضر به توقف فعالیت و روند رو به رشد این صنعت نخواهند شد افزود: خدمتگزاران هسته ای کشور حتی تن به کندی روند پیشرفت این صنعت در کشور نیز نمی دهند.

وی با بیان اینکه دشمنان رسیدن ایران به این درجه از پیشرفت هسته ای را باور نمی کردند ، افزود: دشمنان همه تلاش خود را برای جلوگیری از رشد ایران انجام دادند اما امروز به رغم فشارهای سیاسی و تکنولوژیک دشمنان از ۱۶۴ سانتریفیوژ با تکنولوژی پایین به حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ با تکنولوژی بالا رسیده ایم.

کمالوندی با بیان اینکه امروز جهان به سرعت در حال تحول در همه عرصه ها است، افزود: ایران پس از انقلاب با ارائه ایدئولوژی و نیروی انسانی جوان و عظیم یکی از تاثیرگذارترین کشورهای منطقه است و به همین دلیل با چالش های اقتدارطلبی مواجه است.



* با مدیریت سالم می توان پیشرفت کرد


وی با بیان اینکه چالش اقتدار فقط با افزودن منابع اقتدار حل نمی شود افزود: حفظ و ارتقای اقتدار کشور در منطقه و جهان نیازمند سیاست ورزی پیچیده و چند لایه است تا بتوان خطرات بالفعل و بالقوه را از کشور رفع کرد.

کمالوندی گفت: ظرفیت کشور ایران در منطقه و جهان بی نظیر است و اگر مدیریت درست بر کشور حاکم باشد می توان به ارتقای بالایی رسید.

وی با بیان اینکه عدم توفیق دولتمردان گذشته در برخی مقاطع و فرصت سوزی ها را باید با در نظر گرفتن شرایط آن مقطع و برخی محذورات ارزیابی و تحلیل کرد، افزود: انقلاب اسلامی از دوره تثبیت عبور کرده و وارد دوره رفع تهدید و محدود سازی شده است و در واقع ایران به دنبال بالا بردن وزن خود در صحنه معادلات جهانی است.

کمالوندی با بیان اینکه ایران در زمینه های علمی از جمله هسته ای هیچ محدودیتی را نمی پذیرد افزود: حوزه هسته ای و بطور کلی صنعت از جمله مسائلی است که باید برای آینده آن برنامه ریزی داشت و نگرش خود را تا ۵۰ سال آینده تعمیم داد.

وی افزود: دنیا در حال عبور از انرژی هسته ای و ورود به عرصه تکنولوژی فیوژن و گداخت است و ایران نیز که وارد این عرصه شده است نباید از دیگر کشورها عقب بماند.

کمالوندی با بیان اینکه کشورهای مثل ترکیه، عربستان و امارات با سرعتی که در زمینه هسته ای یافته اند در حال پیشرفت سریع هستند افزود: ایران اگر همین امروز نیز اقدام به ساخت نیروگاه های جدید کند باز هم ممکن است عقب بماند.



** با تحلیل های غلط مردم را به اشتباه نیاندازیم


وی با انتقاد از برخی تحلیل های غلط غیر کارشناسانه افزود: کسی حق ندارد با تحلیل های غلط که در قالب های غلط ارایه می شود مردم را به اشتباه بیندازد.

کمالوندی افزود: برخی افراد که البته ممکن است دلسوز باشند بدون کمترین اطلاعی از مباحث فنی هسته ای و حقوقی اظهار نظر می کنند و فضا را بر ضد دیپلماسی کشور مسموم می کنند که باید دست از این اقدامات بردارند.

وی گفت: کفه مذاکرات هسته ای به طرف یک طرف مذاکره سنگین نشده است و ایران نیز با جدیت به دنبال احقاق حقوق خود و متعادل کردن کفه مذاکره است.

کمالوندی گفت: اورانیوم رقیق شده ایران نیز در صورت عدم وفای به عهد غربی ها به سرعت و در کمترین زمان قابلیت ارتقای مجدد به ۲۰ درصد را دارد و در این موارد نگرانی وجود ندارد و کسانی که اغواگری می کنند مسوولیت شرعی دارند.

وی با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب ما در هیچ صورتی در این مذاکرات بازنده نیستیم افزود: مردم ایران مطمئن باشند اگر در این مذاکرات به نتیجه برسیم که منافع ملت ایران تضمین شده و در صورت عهد شکنی طرف مقابل نیز فرصت بازگشت به جایگاه هسته ای همواره فراهم است.

کمالوندی گفت: افراد خدمتگزار در وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی دلسوز ایران و انقلاب بوده و متعلق به ملت ایران هستند و نباید در حسن نیت آنان تردیدی کرد.

وی افزود: البته ایده آل هیچگاه به صورت کامل محقق نمی شود اما نباید قطعنامه های دشمنان را به طور کلی نادیده گرفت و از تاثیرات جانبی آن بر تعاملات اقتصادی و بین المللی غافل شد چرا که این قطعنامه ها قابلیت اجرایی داشته و محدودیت هایی را برای کشور ایجاد می کند همانطور که کرده است.

کمالوندی گفت: جمهوری اسلامی همانطور که رهبری تاکید کردند اهل مذاکره است و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد طرف غربی بیشتر از ایران ضرر می کند چرا که برای ایران بازگشت بسیار سریع است اما طرف غربی برای بازسازی ساختار تحریم و متقاعد کردن مجدد کشورها کاری مشکل و طولانی پیش رو دارد.

وی با بیان اینکه قبول داریم که طرف غربی زیاده خواه و طمع کار است افزود: اما مذاکره کننده ایرانی نیز در مقابل طرف غربی بله قربان گو نبوده و ایستاده است اما برخی تحلیل گران داخلی بدانند که با فحش دادن و شعاردادن مشکل حل نمی شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciurar.t1arp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما