دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : 32040
گزارش/

شهربازی‌هایی که با جان شهروندان بازی می‌کنند

قم نيوز : قم نگار: از آنجا که خانواده‌ها هنگام ورود به اماکن تفریحی تنها به دنبال رسیدن به آرامش خاطر و شادی هستند هرگز به ذهنشان خطور نمی‌کند که شاید این وسایل بازی از استاندارد کافی بهره‌مند نباشد.
شهربازی‌هایی که با جان شهروندان بازی می‌کنند
به گزارش قم نگار، آخر هفته که می‌شود خانواده‌ها برای گذران اوقات فراغت و داشتن شبی به یاد ماندنی مقصدی را انتخاب می‌کند که هم کودکانشان شاد شوند و هم خود اندکی از خستگی‌های روزمره رها شوند. در این میان نخستین گزینه‌ای که به ذهن خانواده‌ها می‌رسد، شهربازی‌ است.

مکانی که وقتی قدم به‌ آنجا می‌‌گذاری، گوش‌هایت از هیاهو و فریادهای کودکان و جوانان که از شور و هیجان به وجد آمده‌اند سوت می‌کشد.

این روزها و در میانه تابستان بازار شهربازی‌ها حسابی داغ داغ است و کمتر کسی است که در شب‌های گرم این فصل سال در چهاردیواری خانه محبوس بماند و نشستن در خانه را بر رفتن به پارک‌ها و شهربازی‌ها ترجیح دهد، اما متاسفانه گاه آنچه می‌خواهیم پیش نمی‌آید و خوشی ما و فرزندانمان فدای بی‌توجهی‌ها و بی‌مسئولیتی برخی مسئولان می‌شود.

از آنجا که خانواده‌ها هنگام ورود به اماکن تفریحی تنها به دنبال رسیدن به آرامش خاطر و شادی هستند هرگز به ذهنشان خطور نمی‌کند که شاید این وسایل بازی از استاندارد کافی بهره‌مند نباشد، زیرا بر این گمانند مسئولانی هستند که وظیفه‌شان ایمن کردن این وسایل و تامین امنیت و سلامت جان کودکان است.

از این رو با فراغ بال به سوی دکه‌های بلیت‌فروشی می‌روند و با خرید بلیت، کودکانشان را بر صندلی‌هایی تکیه می‌دهند که هر لحظه امکان حادثه‌آفرینی را دارند.

بازی و سرگرمی سن‌ و سال نمی‌شناسد و شادی و هیجان حاصل از بازی ‌برای همگان طعم شیرینی دارد و این مسئله سبب شده که رفتن به شهربازی جزو برنامه‌های همیشگی اغلب شهروندان باشد، اما متاسفانه امکانات و زیرساخت‌های لازم برای این مهم در سطح شهرها به اندازه مطلوب فراهم نیست و بسیاری از نقاط شهرها به ویژه شهر قم از فضای مناسب تفریحی خالی است و گاه حتی برخی اماکن تفریحی معروف در سطح شهر هم از امکانات لازم و استانداردهای مناسب بی‌بهره هستند و فرسوده بودن وسایل بازی و آموزش ندیدن اپراتورهای وسایل بازی بر مشکلات می‌افزاید.

*از مرگ رودخانه وحشی تا خروج قطار از ریل رنگین کمان
طبق اطلاعات دریافتی از سوی اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی قم استفاده از ۱۵ وسیله بازی مجموعه تفریحی رنگین کمان که یکی از اماکن تفریحی در شهر قم است، به دلیل منطبق نبودن با استاندارهای مربوطه ممنوع شده است.

از جمله این تجهیزات می‌توان به ماشین برقی کودک، آکروجت، تکان‌دهنده اسب، تکان‌دهنده زیردریایی، کارتینگ، سینما چهار بعدی‌، قطار کودک و.... اشاره کرد که استفاده از آنها به دلیل عدم استاندارد با ممنوعیت روبه‌رو است.

همچنین در شهربازی شادی که از دیگر شهربازی‌های قم است نیز استفاده از یک وسیله بازی به نام رودخانه وحشی به دلیل نداشتن استاندارد ممنوع اعلام شد.

طبق گفته مسئولان استفاده از این وسایل زمانی امکان‌پذیر است که مشکلاتشان برطرف شود و از سوی شرکت بازرسی به آنها مجوز بهره‌برداری سالانه اعطا شده و تاییدیه خود را از سوی این اداره‌کل دریافت کنند.

با این حال بسیار جای تعجب است که چرا برخی مسئولان و متولیان این اماکن سودجویی و رسیدن به منفعت‌های شخصی را بر سلامت و جان کودکان و هموطنان ترجیح داده و امنیت را فدای رسیدن به خواسته‌های خود می‌کنند.

محمود ایرانشاهی یکی از شهروندان قمی که شب گرم تابستانی را در جمع پر شور و حال خانواده در بوستان علوی می‌گذراند، می‌گوید: این بوستان تمامی شب‌های تابستانی پذیرای مردم قم و مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

وی بیان می‌کند: متاسفانه در شهر قم زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی در آن روند کندی داشته و بسیاری از مناطق شهر خالی از یک فضای مناسب برای تفریح و بازی کودکان است.

ایرانشاهی ادامه می‌دهد: حتی بسیاری از وسایل شهربازی‌های مطرح شهر هم از استاندارد مناسب برخوردار نیستند و به عنوان مثال وسایل بازی در همین بوستان چند ماه گذشته به دلیل نداشتن استاندارد پلمپ شد.

وی خاطرنشان می‌کند: طی سالیان گذشته نیز سقوط یک ترن در شهربازی ۷۲ تن مرگ جوانی ۲۳ ساله را رقم زد.

ایرانشاهی با اشاره بر اینکه پلمپ شدن این وسایل از سوی سازمان استاندارد و برخورد مسئولان با متولیان ذهنیتی منفی نسبت به این اماکن در شهروندان ایجاد می‌کند، می‌گوید: این مسائل سبب می‌شود که شهروندان دیگر اعتمادی به استفاده از این وسایل نداشته باشند و بازار استفاده از این وسایل راکد باقی بماند که برای جلوگیری از این اتفاقات لازم است مسئولان به جای پلمپ کردن تمهیدات ویژه را در نظر بگیرند و قبل از نصب و بهره‌برداری از این وسایل از استاندارد بودن و امنیت آنها مطمئن شوند.

*شهربازی تبلوری از توسعه فرهنگ
محمد منتظری کارشناس برنامه ریزی شهری می‌گوید: شهربازی‌های هر شهر نمادی از توسعه فرهنگی و اجتماعی آن شهر است.

وی بیان می‌کند: فراهم کردن زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی برای مردم یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم است و با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی موجود، این امر خواسته‌ای دور از انتظار نیست.

منتظری با بیان اینکه مشکلات معیشتی امکان رفتن به سفر را از بسیاری خانواده‌ها سلب کرده است، می‌افزاید: سلامتی تنها سلامت جان نیست بلکه روح هر فردی پس از مدتی دچار خستگی و پریشانی می‌شود که نیازمند است برای رسیدن به آرامش دوباره در فضا و محیطی شاد قدم گذارد که لازم است حداقل با فراهم کردن مراکز تفریحی مناسب و بنا شده طبق اصول این مهم را برای همشهریان به ارمغان آوریم.

کارشناس مسائل شهری تصریح می‌کند: متاسفانه برخی از پارک‌ها و فضاهای تفریحی شهر قم به مکانی برای سلب آسایش تبدیل شده‌اند و پیش آمدن اتفاقاتی ناگوار طی چند سال اخیر در برخی از این اماکن ضرورت توجه به این مراکز را می‌رساند.

منتظری با بیان اینکه شهرداری و سایر سازمان‌های مربوط باید به مراکز تفریحی به عنوان مکان جذب کننده توریست نگاه کنند، خاطرنشان می‌کند: لازم است با ارائه خدمات مطلوب و فراهم‌سازی امنیت و بازدید مداوم بازرسان از وسایل بازی و برطرف کردن خرابی‌ها به توسعه شهر کمک شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش و ساخت مراکز تفریحی تاثیر بسزایی در فراهم نمودن اشتغال جوانان دارد، بیان می‌کند: مسئولان باید با اتخاذ تصمیمات درست و ارائه تسهیلات در این عرصه راه را برای سرمایه گذاران خصوصی باز کنند.

بر این اساس و به عنوان جمع‌بندی باید بگوییم امروز نیاز به شهر بازی‌ها برای اغلب کلانشهرها یک نیاز جدی و ضروری است. شهروندان برای پاسخگوی به نیازهای فراغتی خود به مکانی شاد احتیاج دارند که در آن امکانات ورزشی و هیجان‌انگیز مناسبی وجود داشته باشد.

با این حال باید دقت نظر داشته باشیم که در میانه این شادی، نشاط و هیجان مهمترین نکته حفظ امنیت و سلامت شهروندان است.

مسئله‌ای که متاسفانه در برخی از شهربازی‌ها رعایت نمی‌شود و شادی‌های زودگذر را برای برخی از شهروندان به تلخی‌های مادام العمر بدل کرده است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdciuuap.t1ar52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما